![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Ik hooptje dat je ban permanent was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
N-VA hinkt volgens mij momenteel op 2 gedachten. Zij kunnen niet meer met CD&V maar anderzijds ook niet zonder CD&V. Misschien kan omgekeerd CD&V momenteel ook niet zonder N-VA... Als we er even over doordenken... Bij de laatste verkiezingen haalde N-VA ongeveer 3%. Maw de partij is "dood" want kiesdrempel niet gehaald, wat echt problematisch is: - Als zij uit kartel stappen kunnen ze waarschijnlijk momenteel niet overleven met hun 3%. Het VB hebben ze zelf verketterd en LDD is van JMDD die uit N-VA is geschopt: de kartelmogelijkheden zijn momenteel door hemzelf de nek omgewrongen. Er is verder geen enkele reden voor BDW om aan te nemen dat hij tov LDD op dit moment kiezers naar zich toe zou kunnen trekken. N-VA kan niet zonder CD&V. - Als zij in het kartel blijven en de regering komt er maar zonder de vette vis die ook CD&V mee onderschreven heeft gaan zij hun laatste 3% mogelijk verliezen aan LDD, en bestaan ze niet meer binnen hun eigen kartel, klaar om gedumpt te worden. N-VA kan ook niet verder met CD&V. Ik denk dat BDW momenteel zwaar zit te pokeren en slecht slaapt... Gelukkig (voor hem) is er een verrechtsing merkbaar in het Vlaams kiesgedrag. Dit heeft minstens gevolgen zolang er geen uitsluitsel is rond de regering en de staatshervorming en zolang men olie op het communautaire vuur blijft gieten. Hierdoor wordt CD&V weer afhankelijk van N-VA. - N-VA groeit binnen het kartel mogelijks tov CD&V (centrumrechtse kiezers die van kant wisselen binnen het kartel of een verloren gelopen VLD kiezer). - N-VA is de enige link die CD&V vandaag nog heeft met hun rechtse achterban waarmee ze de verkiezingen hebben gewonnen (CD&V lijkt me toch duidelijk opgeschoven naar het centrum sinds hun overwinning) Bon, als N-VA pakweg 5% vd stemmen zou hebben krijgen zij binnen het kartel veel "virtuele" macht. CD&V kan niet meer zonder N-VA willen ze een regering kunnen vormen zonder aarstvijanden JMDD of VB. CD&V riskeert ook veel als ze het kartel zouden laten springen: een afstraffing van hun centrumrechtse achterban die dan een 5% zou bedragen. Van de andere kant is die positie "virtueel" in die zin dat, als N-VA alleen zou komen te staan, veel mensen owv het fenomeen "kiesdrempelvrees" zouden kunnen overlopen naar LDD (of VB wat ik minder zie gebeuren). Dus... Wat zijn de opties? - BDW zou op een gegeven moment blufpoker kunnen spelen en voluit gaan voor zijn 5%: het kartel laten springen onder veel misbaar en uiterlijk vertoon het onrecht uitschreeuwen van de politieke realiteit (of iets in die zin) waardoor hij voldoende kiezers zou meenemen naar zijn partij. Zware gok in mijn ogen. - Hij zou ook kunnen mikken op de bocht van 180 graden en min of meer integreren in CD&V zoals Spirit ergens gedaan heeft binnen SP-A. Pech voor BDW want de Vlaamse verkiezingen hangen natuurlijk als een zwaard van Damocles boven hun hoofd, de tijd om zich te herpositioneren is beperkt. - Stel je voor dat CD&V de regering laat vallen wegens "geen vis". Schokeffect in Belgie, het kartel voor minstens 10 jaar tot elkaar veroordeeld en het land voor onbepaalde duur de woestijn in? Gezien de huidige koers van CD&V zou het mij alleszins verwonderen. Is de slotsom eigenlijk niet dat CD&V en N-VA sowieso tot mekaar veroordeeld zijn in het huidige politieke klimaat? En dat er op 15 juni (was het nu weer juni of juli?) slachtoffers gaan vallen indien de verhoopte vis er niet is? Ik ben alleszins benieuwd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik weet niet wat je bron is, maar dat de N-VA vorig jaar slechts goed zou geweest zijn voor 3% lijkt me vrij onwaarschijnlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
volgens mij hebben ze een potentieel van bijna 20% (als de politieke situatie meezit) maar 10%, of een verdubbeling van de vorige uitslag (12%) zou al héél mooi zijn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Had de cijfers opgezocht op belgium.be maar daar heb ik mij vergist: N-VA staat voor 2003 apart vermeld met 3% stemmen. Voor 2007 staan enkel de cijfers vermeld van het kartel. Ik had in de haast aangenomen dat die 3% het aandeel van N-VA was in 2007 - mea culpa... Heb nu geen tijd om te zoeken maar: - het kartel stijgt een kleine 4% in de Senaat en 2,2% in de Kamer - als N-VA 3% had in 2003 - er ongeveer 7.600.000 stemmen waren in 2007 - het kartel uitkomt op 19,5% wat neerkomt op ongeveer 1,5 miljoen stemmen - Leterme alleen daarvan al een kleine 800.000 stemmen voor zich neemt -> dan zie ik N-VA niet direkt op 5-6% komen in 2007... Misschien 4... Nu vind ik niet direkt de individuele cijfers (geven ze die niet vrij?). Jammer, ik hou dus echt niet van die kartels... Nu goed; de rest van het verhaal blijft dus nog wel overeind vind ik, al werk ik liever op basis van 100% zekere feiten ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Gouverneur
|
![]() en daar stopt het bijlange niet bij in 2009. Opnieuw zullen een een groot aantal kiezers eindelijk het 'Vlaamse licht' zien.
![]() |
#27 | |||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Iedereen zal zich kunnen vinden in deze tekst, zowel links als rechts, zowel belgisten als seperatisten. Voor elk wat wils. B.v.: Citaat:
Citaat:
Als de franstaligen geen toegevingen maken, dan zullen YLT en BDW deze zomer de regering laten vallen, en dat doet de belgisten meer pijn als iedere vage zijlijnactie. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Parlementslid
|
![]() NVA heeft wel Dedecker buitengezwiereld op bevel van de CD&V, maar sedertdien doet Jean-Marie toch wel vriendelijk naar Bart Dewever.
Dus als het echt stormt binnen het kartel, kan Bartje toch nog bij LDD terecht. De combinatie van de twee zou een stevige partij kunnen worden tussen centrum-rechts en VB in het politiek spectrum. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Partijen die hun naam verbinden aan een persoon, hebben meestal een korte levensduur. LDD is gewoon een hoop gebakken lucht. De N-VA moet de CD&V met de drilboor blijven bewerken, dit zal de enige manier zijn om iets te bewegen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ofwel : heel goed ofwel : een grote afgang LDD zal hier vooral een grote rol in spelen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Die drilboor brak in december.
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() Geloof ik geen barst van ,het vlaams belang staat er en zal er blijven staan,de partij is meer dan nodig dus schrijf ze maar niet te vlug af!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Spijtig voor het imago van Vlaanderen in het buitenland (tenminste als ge u buiten uw vertrouwde vendelzwaaiersmilieu begeeft) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De NVA is jaloers op de VB stemmen maar walgt van de top (die zichzelf door zijn extremisme constant buitenspel zet) en droomt van een heel ander soort Vlaanderen dat dat van het VB. Dus toch niet voor morgen zou ik zeggen... |
|
![]() |
![]() |