Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 april 2008, 09:53   #21
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlientje Bekijk bericht
Jean-Marie zal zijn opdracht volbrengen, de stemmen van VB afsnoepen en de partij zal in niets verdwijnen. Is niet van de kwaadste want ging zelfs bij de Koning en wil in Wallonië zusterafdelingen oprichten.
Tenslotte, als puntje bij paaltje komt, verkiest iedereen het geld boven dat stom vlaams
nationalisme.
Te vroeg gejuicht, blijkbaar.
Ik hooptje dat je ban permanent was.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 12:23   #22
sam_vde
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik zie in alle geval de N-VA niet afhaken als het kartel nog 27% van de 'Vlaamse' stemmen haalt, met als gevolg dat de huidige bedriegerij verder gaat tot aan de volgende, 'unitaire' verkiezingen.
Ik zie N-VA sowieso niet afhaken tenzij ze in een slachtofferrol kunnen kruipen. En daar zit VB al dus daar is weinig plaats...

N-VA hinkt volgens mij momenteel op 2 gedachten. Zij kunnen niet meer met CD&V maar anderzijds ook niet zonder CD&V. Misschien kan omgekeerd CD&V momenteel ook niet zonder N-VA...

Als we er even over doordenken...
Bij de laatste verkiezingen haalde N-VA ongeveer 3%. Maw de partij is "dood" want kiesdrempel niet gehaald, wat echt problematisch is:
- Als zij uit kartel stappen kunnen ze waarschijnlijk momenteel niet overleven met hun 3%. Het VB hebben ze zelf verketterd en LDD is van JMDD die uit N-VA is geschopt: de kartelmogelijkheden zijn momenteel door hemzelf de nek omgewrongen. Er is verder geen enkele reden voor BDW om aan te nemen dat hij tov LDD op dit moment kiezers naar zich toe zou kunnen trekken. N-VA kan niet zonder CD&V.
- Als zij in het kartel blijven en de regering komt er maar zonder de vette vis die ook CD&V mee onderschreven heeft gaan zij hun laatste 3% mogelijk verliezen aan LDD, en bestaan ze niet meer binnen hun eigen kartel, klaar om gedumpt te worden. N-VA kan ook niet verder met CD&V.

Ik denk dat BDW momenteel zwaar zit te pokeren en slecht slaapt...

Gelukkig (voor hem) is er een verrechtsing merkbaar in het Vlaams kiesgedrag. Dit heeft minstens gevolgen zolang er geen uitsluitsel is rond de regering en de staatshervorming en zolang men olie op het communautaire vuur blijft gieten. Hierdoor wordt CD&V weer afhankelijk van N-VA.
- N-VA groeit binnen het kartel mogelijks tov CD&V (centrumrechtse kiezers die van kant wisselen binnen het kartel of een verloren gelopen VLD kiezer).
- N-VA is de enige link die CD&V vandaag nog heeft met hun rechtse achterban waarmee ze de verkiezingen hebben gewonnen (CD&V lijkt me toch duidelijk opgeschoven naar het centrum sinds hun overwinning)

Bon, als N-VA pakweg 5% vd stemmen zou hebben krijgen zij binnen het kartel veel "virtuele" macht. CD&V kan niet meer zonder N-VA willen ze een regering kunnen vormen zonder aarstvijanden JMDD of VB. CD&V riskeert ook veel als ze het kartel zouden laten springen: een afstraffing van hun centrumrechtse achterban die dan een 5% zou bedragen.
Van de andere kant is die positie "virtueel" in die zin dat, als N-VA alleen zou komen te staan, veel mensen owv het fenomeen "kiesdrempelvrees" zouden kunnen overlopen naar LDD (of VB wat ik minder zie gebeuren).

Dus... Wat zijn de opties?
- BDW zou op een gegeven moment blufpoker kunnen spelen en voluit gaan voor zijn 5%: het kartel laten springen onder veel misbaar en uiterlijk vertoon het onrecht uitschreeuwen van de politieke realiteit (of iets in die zin) waardoor hij voldoende kiezers zou meenemen naar zijn partij. Zware gok in mijn ogen.
- Hij zou ook kunnen mikken op de bocht van 180 graden en min of meer integreren in CD&V zoals Spirit ergens gedaan heeft binnen SP-A. Pech voor BDW want de Vlaamse verkiezingen hangen natuurlijk als een zwaard van Damocles boven hun hoofd, de tijd om zich te herpositioneren is beperkt.
- Stel je voor dat CD&V de regering laat vallen wegens "geen vis". Schokeffect in Belgie, het kartel voor minstens 10 jaar tot elkaar veroordeeld en het land voor onbepaalde duur de woestijn in? Gezien de huidige koers van CD&V zou het mij alleszins verwonderen.

Is de slotsom eigenlijk niet dat CD&V en N-VA sowieso tot mekaar veroordeeld zijn in het huidige politieke klimaat? En dat er op 15 juni (was het nu weer juni of juli?) slachtoffers gaan vallen indien de verhoopte vis er niet is? Ik ben alleszins benieuwd.
sam_vde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 12:35   #23
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sam_vde Bekijk bericht
Bij de laatste verkiezingen haalde N-VA ongeveer 3%. Maw de partij is "dood" want kiesdrempel niet gehaald, wat echt problematisch is:
- Als zij uit kartel stappen kunnen ze waarschijnlijk momenteel niet overleven met hun 3%. Het VB hebben ze zelf verketterd en LDD is van JMDD die uit N-VA is geschopt: de kartelmogelijkheden zijn momenteel door hemzelf de nek omgewrongen. Er is verder geen enkele reden voor BDW om aan te nemen dat hij tov LDD op dit moment kiezers naar zich toe zou kunnen trekken. N-VA kan niet zonder CD&V.
- Als zij in het kartel blijven en de regering komt er maar zonder de vette vis die ook CD&V mee onderschreven heeft gaan zij hun laatste 3% mogelijk verliezen aan LDD, en bestaan ze niet meer binnen hun eigen kartel, klaar om gedumpt te worden. N-VA kan ook niet verder met CD&V.

Ik weet niet wat je bron is, maar dat de N-VA vorig jaar slechts goed zou geweest zijn voor 3% lijkt me vrij onwaarschijnlijk.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 15:08   #24
flamingant
Provinciaal Statenlid

flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Crochettie Bekijk bericht
Als niet stemmer voor LDD, moet ik eerlijkheidsgetrouw je hierin gelijk geven.
En eerlijk gezegd, ik denk zelfs een pak meer als 10%
ik hoop natuurlijk ook op meer dan 10%
volgens mij hebben ze een potentieel van bijna 20% (als de politieke situatie meezit)

maar 10%, of een verdubbeling van de vorige uitslag (12%) zou al héél mooi zijn

flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 18:58   #25
sam_vde
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik weet niet wat je bron is, maar dat de N-VA vorig jaar slechts goed zou geweest zijn voor 3% lijkt me vrij onwaarschijnlijk.
Ik ga je direkt (deels) gelijk geven, ik heb sowieso miskeken!

Had de cijfers opgezocht op belgium.be maar daar heb ik mij vergist: N-VA staat voor 2003 apart vermeld met 3% stemmen. Voor 2007 staan enkel de cijfers vermeld van het kartel. Ik had in de haast aangenomen dat die 3% het aandeel van N-VA was in 2007 - mea culpa...

Heb nu geen tijd om te zoeken maar:
- het kartel stijgt een kleine 4% in de Senaat en 2,2% in de Kamer
- als N-VA 3% had in 2003
- er ongeveer 7.600.000 stemmen waren in 2007
- het kartel uitkomt op 19,5% wat neerkomt op ongeveer 1,5 miljoen stemmen
- Leterme alleen daarvan al een kleine 800.000 stemmen voor zich neemt

-> dan zie ik N-VA niet direkt op 5-6% komen in 2007... Misschien 4...

Nu vind ik niet direkt de individuele cijfers (geven ze die niet vrij?). Jammer, ik hou dus echt niet van die kartels...

Nu goed; de rest van het verhaal blijft dus nog wel overeind vind ik, al werk ik liever op basis van 100% zekere feiten
Oud 15 april 2008, 19:40   #26
AVV
Gouverneur

AVV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Internaut Bekijk bericht
Kijk eens aan 19% voor onze geliefkoosde partij. Dat zal die fucking linkse rakkers leren.
Hier geen Le Pen scenario dus
en daar stopt het bijlange niet bij in 2009. Opnieuw zullen een een groot aantal kiezers eindelijk het 'Vlaamse licht' zien.
Oud 15 april 2008, 19:52   #27
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, LDD zal geen verkiezingsbelofte breken, want hun beloftes zijn zo zacht als boter: http://www2.lijstdedecker.be/docs/LD...verklaring.pdf
Iedereen zal zich kunnen vinden in deze tekst, zowel links als rechts, zowel belgisten als seperatisten. Voor elk wat wils. B.v.:
Citaat:
LDD komt op voor een zelfstandig Vlaanderen met België als het kan, zonder België als het moet.
Dan stem ik liever op een partij die duidelijk is: http://www.n-va.be/programma/wiewatw...verklaring.asp
Citaat:
In haar streven naar een beter bestuur en meer democratie, kiest de N-VA logischerwijs voor een onafhankelijk Vlaanderen, lidstaat van een democratisch Europa.
Nu kan het zijn dat het sommigen niet snel genoeg gaat, maar de kleine en jonge N-VA heeft al meer bewerkstelligd als het grote VB in 30 jaar heeft bereikt. Een luis in de pels is vervelender dan een pitbull aan de CS-ketting.

Als de franstaligen geen toegevingen maken, dan zullen YLT en BDW deze zomer de regering laten vallen, en dat doet de belgisten meer pijn als iedere vage zijlijnactie.
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 21:47   #28
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ga je direkt (deels) gelijk geven, ik heb sowieso miskeken!

Had de cijfers opgezocht op belgium.be maar daar heb ik mij vergist: N-VA staat voor 2003 apart vermeld met 3% stemmen. Voor 2007 staan enkel de cijfers vermeld van het kartel. Ik had in de haast aangenomen dat die 3% het aandeel van N-VA was in 2007 - mea culpa...

Heb nu geen tijd om te zoeken maar:
- het kartel stijgt een kleine 4% in de Senaat en 2,2% in de Kamer
- als N-VA 3% had in 2003
- er ongeveer 7.600.000 stemmen waren in 2007
- het kartel uitkomt op 19,5% wat neerkomt op ongeveer 1,5 miljoen stemmen
- Leterme alleen daarvan al een kleine 800.000 stemmen voor zich neemt

-> dan zie ik N-VA niet direkt op 5-6% komen in 2007... Misschien 4...

Nu vind ik niet direkt de individuele cijfers (geven ze die niet vrij?). Jammer, ik hou dus echt niet van die kartels...

Nu goed; de rest van het verhaal blijft dus nog wel overeind vind ik, al werk ik liever op basis van 100% zekere feiten
N-VA heeft per provincie een rechtstreeks verkozene. Dit wil zeggen dat ze in 2007 min 5% haalde.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 21:49   #29
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Tja, LDD zal geen verkiezingsbelofte breken, want hun beloftes zijn zo zacht als boter: http://www2.lijstdedecker.be/docs/LD...verklaring.pdf
Iedereen zal zich kunnen vinden in deze tekst, zowel links als rechts, zowel belgisten als seperatisten. Voor elk wat wils. B.v.:

Dan stem ik liever op een partij die duidelijk is: http://www.n-va.be/programma/wiewatw...verklaring.asp

Nu kan het zijn dat het sommigen niet snel genoeg gaat, maar de kleine en jonge N-VA heeft al meer bewerkstelligd als het grote VB in 30 jaar heeft bereikt. Een luis in de pels is vervelender dan een pitbull aan de CS-ketting.

Als de franstaligen geen toegevingen maken, dan zullen YLT en BDW deze zomer de regering laten vallen, en dat doet de belgisten meer pijn als iedere vage zijlijnactie.
Leterme is op een zeer slappe koort aan het dansen.
Oud 15 april 2008, 22:25   #30
sam_vde
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
N-VA heeft per provincie een rechtstreeks verkozene. Dit wil zeggen dat ze in 2007 min 5% haalde.
Ah thanks, point taken dat wist ik dus niet!
Oud 15 april 2008, 22:29   #31
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht

Volgens mij is YLT erg belgisch ingesteld. Hij zal België verkiezen boven Vlaanderen.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 23:53   #32
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader Bekijk bericht
Volgens mij is YLT erg belgisch ingesteld. Hij zal België verkiezen boven Vlaanderen.
Politiekers draaien met de wind mee.
Oud 16 april 2008, 05:56   #33
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

NVA heeft wel Dedecker buitengezwiereld op bevel van de CD&V, maar sedertdien doet Jean-Marie toch wel vriendelijk naar Bart Dewever.
Dus als het echt stormt binnen het kartel, kan Bartje toch nog bij LDD terecht. De combinatie van de twee zou een stevige partij kunnen worden tussen centrum-rechts en VB in het politiek spectrum.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 00:21   #34
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
NVA heeft wel Dedecker buitengezwiereld op bevel van de CD&V, maar sedertdien doet Jean-Marie toch wel vriendelijk naar Bart Dewever.
Dus als het echt stormt binnen het kartel, kan Bartje toch nog bij LDD terecht. De combinatie van de twee zou een stevige partij kunnen worden tussen centrum-rechts en VB in het politiek spectrum.
Maar wel een ramp voor de befaamde "forzaflandria". We zouden misschien 15-18% halen, maar dit stelt bitterweinig voor. Bovendien zou LDD binnen het eerste regeringsjaar door de knieën zakken zoals de lijst Fortuyn.
Partijen die hun naam verbinden aan een persoon, hebben meestal een korte levensduur. LDD is gewoon een hoop gebakken lucht.

De N-VA moet de CD&V met de drilboor blijven bewerken, dit zal de enige manier zijn om iets te bewegen.
Oud 17 april 2008, 01:57   #35
Crochettie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV Bekijk bericht
en daar stopt het bijlange niet bij in 2009. Opnieuw zullen een een groot aantal kiezers eindelijk het 'Vlaamse licht' zien.
Het zullen de verkiezingen van de waarheid worden voor het VB
ofwel : heel goed
ofwel : een grote afgang

LDD zal hier vooral een grote rol in spelen
Crochettie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 08:23   #36
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
De N-VA moet de CD&V met de drilboor blijven bewerken, dit zal de enige manier zijn om iets te bewegen.
Die drilboor brak in december.
Oud 17 april 2008, 20:54   #37
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Crochettie Bekijk bericht
Het zullen de verkiezingen van de waarheid worden voor het VB
ofwel : heel goed
ofwel : een grote afgang

LDD zal hier vooral een grote rol in spelen
Geloof ik geen barst van ,het vlaams belang staat er en zal er blijven staan,de partij is meer dan nodig dus schrijf ze maar niet te vlug af!
vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 21:07   #38
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaanderen72 Bekijk bericht
Geloof ik geen barst van ,het vlaams belang staat er en zal er blijven staan,de partij is meer dan nodig dus schrijf ze maar niet te vlug af!
Ik hoop vurig mee dat het VB zal blijven bestaan en zo'n 20 procent behoudt, dit is de beste garantie tegen het separatisme.

Spijtig voor het imago van Vlaanderen in het buitenland (tenminste als ge u buiten uw vertrouwde vendelzwaaiersmilieu begeeft)
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 21:12   #39
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik hoop vurig mee dat het VB zal blijven bestaan en zo'n 20 procent behoudt, dit is de beste garantie tegen het separatisme.

Spijtig voor het imago van Vlaanderen in het buitenland (tenminste als ge u buiten uw vertrouwde vendelzwaaiersmilieu begeeft)
Als het een beetje meezit halen we meer en als dedecker bijwint en de nva slimmer word en we voor de onafhankeljk(al is het alleen voor dat al) aan één zeel trekken komen we er wel en is la belgique hopelijk vlug verleden tijd.En het buitenland daar lig ik niet wakker van die weten de helft vant "schoon" weer hier niet!
vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 21:18   #40
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaanderen72 Bekijk bericht
Als het een beetje meezit halen we meer en als dedecker bijwint en de nva slimmer word en we voor de onafhankeljk(al is het alleen voor dat al) aan één zeel trekken komen we er wel en is la belgique hopelijk vlug verleden tijd.En het buitenland daar lig ik niet wakker van die weten de helft vant "schoon" weer hier niet!
Op ethisch vlak staat LDD lijnrecht tegenover het VB.
De NVA is jaloers op de VB stemmen maar walgt van de top (die zichzelf door zijn extremisme constant buitenspel zet) en droomt van een heel ander soort Vlaanderen dat dat van het VB.
Dus toch niet voor morgen zou ik zeggen...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be