Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 april 2008, 12:36   #1
Jos Smos
Vreemdeling

Standaard (tegen)petitie om de media en de fora te steunen?

De internetfora worden losweg gedemoniseerd:
http://www.stopracismeopmediasites.be/

Wat denk je hiervan:
"Onderzoek van verschillende online fora leert evenwel dat er dagelijks haatdragende, schokkende en ronduit racistische reacties verschijnen, vaak anoniem geschreven of onder een pseudoniem"

een beetje verder eigenlijke oproep:
"Wij roepen de uitgevers en de hoofdredacteuren van media op om op te treden tegen manifest racistische en haatdragende boodschappen op hun fora."

KifKif grijpt dit aan om het eigen forum te sluiten:
http://www.site.kifkif.be/forum/cale...ayweek&month=7

Ik weet dat er al wat discussies aan werden gewijd, maar ik wil dit nog eens onder de aandacht brengen. Geen idee welk gif er werd verspreid bij KifKif, maar ik hoop dat zo weinig mogelijk uitgevers hun voorbeeld volgen.

Kunnen we geen (tegen)petitie starten om de uitgevers aan te zetten om hun fora toch nog zo vrij mogelijk te laten en de vrije reactie te blijven ondersteunen? Een tegenpetitie?
Jos Smos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2008, 14:15   #2
vesivius
Partijlid

Standaard

Een petitie vraagt veel organistie. Wie wil ze opstellen, wie gaat al de ondertekende formulieren ontvangen, wie gaat ze en wanneer aan wie bezorgen? Vermits dit een parlementair initiatief is kan men de indieners bestoken met emails, de email adressen zijn gemakkelijk op internet te vinden.
Ikzelf heb een email gestuurd ([email protected])
Senatoren zullen gevoeliger zijn voor wat hun kiesvee denkt dan voor een petitie van een of andere vereniging.
Bij mijn emails wordt er automatisch een leesbevestiging gevraagd, geen van beide senatoren hebben op dit ogenblik de email gelezen!
vesivius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2008, 15:08   #3
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
KifKif grijpt dit aan om het eigen forum te sluiten:
http://www.site.kifkif.be/forum/cale...ayweek&month=7

Ik weet dat er al wat discussies aan werden gewijd, maar ik wil dit nog eens onder de aandacht brengen. Geen idee welk gif er werd verspreid bij KifKif, maar ik hoop dat zo weinig mogelijk uitgevers hun voorbeeld volgen.
Waarom sluit kifkif zijn fora ECHT ?

Willen ze echt consequent zijn en het goede voorbeeld geven om hun eisen kracht bij te zetten of waren ze toch al van plan hun forum te sluiten en trachten ze dit nu op deze manier verkocht te krijgen ?

Zou het kunnen dat ze het forum sluiten omdat net de allochtonen op hun forum haatdragende praat richting vlamingen en gastland verkochten en dat niet in het verhaal pastte dat ze trachtten te verspreiden ?

Of zou het misschien kunnen dat er naast wat moderatoren toch al geen publieke interesse in hun forum was ?
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7

Laatst gewijzigd door UFSIA : 19 april 2008 om 15:10.
UFSIA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2008, 15:18   #4
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vesivius Bekijk bericht
Een petitie vraagt veel organistie. Wie wil ze opstellen, wie gaat al de ondertekende formulieren ontvangen, wie gaat ze en wanneer aan wie bezorgen? Vermits dit een parlementair initiatief is kan men de indieners bestoken met emails, de email adressen zijn gemakkelijk op internet te vinden.
Senatoren zullen gevoeliger zijn voor wat hun kiesvee denkt dan voor een petitie van een of andere vereniging.
Bij mijn emails wordt er automatisch een leesbevestiging gevraagd, geen van beide senatoren hebben op dit ogenblik de email gelezen!
Ze hebben natuurlijk ook geopteerd hebben om nooit een leesbevestiging te sturen (doe ik trouwens ook)...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2008, 15:26   #5
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA Bekijk bericht
Waarom sluit kifkif zijn fora ECHT ?

Willen ze echt consequent zijn en het goede voorbeeld geven om hun eisen kracht bij te zetten of waren ze toch al van plan hun forum te sluiten en trachten ze dit nu op deze manier verkocht te krijgen ?

Zou het kunnen dat ze het forum sluiten omdat net de allochtonen op hun forum haatdragende praat richting vlamingen en gastland verkochten en dat niet in het verhaal pastte dat ze trachtten te verspreiden ?

Of zou het misschien kunnen dat er naast wat moderatoren toch al geen publieke interesse in hun forum was ?
Waarom kefkef echt sluit?
Omdat ze klachten wegens racisme en negationisme aan hun been hebben, tiens.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2008, 15:26   #6
Maarten Malaise
Administrator

Maarten Malaise's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vesivius Bekijk bericht
We hebben op politiek.be een stukje software gezet waarmee je petities kan aanmaken en verzenden:
http://www.politiek.be/petitie/toevoegen/

groetjes,

Maarten
Maarten Malaise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2008, 15:28   #7
PollyCorrect

Standaard

Jozef De Witte en Kif Kif over discussiefora van kranten
Tien minuten na de publicatie van de persmededeling rond dit item op demorgen.be kwam bijvoorbeeld al een opvallend harde reactie van een lezer. Een man noemde Kif Kif een "fascistische extreem linkse organisatie".

"Dat is nu precies wat we bedoelen", zucht Danny Neudt, wanneer hij ons op de reactie wijst. "Dit is kwetsend en duidelijk dus niet gefilterd. Bovendien is het gevaarlijk. Als dit een aantal keer herhaald wordt, dan begint dat te circuleren en dan krijgen mensen een dergelijk beeld van onze organisatie".

Webmaster [van De Persgroep] Bart Franssen blijft erbij dat dit soort reactes moet kunnen. "Ik kan begrijpen dat Kif Kif dit niet leuk vindt, maar dit is de mening van die persoon en wordt dus niet van de site gehaald", klinkt het beslit. "Bovendien heb je binnen de internetgemeenschap ook een vorm van zelfregulering. Je merkt vaak dat bij een grove reactie de schrijver ervan terechtgewezen wordt door andere lezers."

Ook Jozef De Witte van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen vindt dat dergelijke reacties moeten kunnen. "Iemand een klootzak noemen, moet kunnen. Aanzetten tot haat niet. Maar schokkende, verontrustende of kwetsende reacties mag je niet verbieden, zelfs al zijn ze wansmakelijk en grof. De geviseerde persoon kan per slot van rekening altijd nog een klacht bij de rechtbank indienen.

Cathy Galle in De Morgen, 5 april 2008

van lvb.net
Oud 19 april 2008, 15:39   #8
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maarten Malaise Bekijk bericht
We hebben op politiek.be een stukje software gezet waarmee je petities kan aanmaken en verzenden:
http://www.politiek.be/petitie/toevoegen/

groetjes,

Maarten
Prima, Maarten!
Oud 19 april 2008, 17:15   #9
Maarten Malaise
Administrator

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
Waarom kefkef echt sluit?
Omdat ze klachten wegens racisme en negationisme aan hun been hebben, tiens.
Wij krijgen die meldingen van het CGKR ook. Op ongeveer 7 jaar tijd heb ik er een drietal gehad. Ik denk dat we zelfs in twee van de drie gevallen nadien nog gelijk hebben gekregen en het bericht is blijven staan.

Dat aantal ligt - volgens CGKR zelf - behoorlijk laag voor een forum, vooral als je het in contrast zet met de dagelijkse hoeveelheid deelnemers en berichten die Politics.be telt. Eén en ander heeft uiteraard te maken met de moderatietechniek die we hanteren.

We hebben onlangs trachten bekijken hoeveel racistische berichten we moeten aanpakken en dat ligt erg laag. Het was moeilijk om het exact te berekenen, maar we weten dat het aantal ergens ligt tussen 1 op 30.000 en 1 op 60.000 berichten. Als we het gemiddelde trekken dan kunnen we dus zeggen dat we op Politics.be ongeveer 1 op 45.000 berichten moeten aanpakken. Mij lijkt het dus prima dat we niet filteren en een directe discussie voeren.

Ik geloof trouwens ook in dat corrigerende effect. Soms is het jammer om zo'n bericht te verwijderen omdat de eropvolgende discussie bol staat van tegenreacties. Het is een spijtige zaak dat deze wetten ons verplichten om zo'n discussie te stoppen.

Maarten
Oud 19 april 2008, 17:34   #10
Maarten Malaise
Administrator

Standaard

Heb de toestemming gekregen om dit stukje al te publiceren. Het artikel bevat een eerste stuk van de resultaten van het onderzoek dat in dit forum werd gevoerd.

Dit artikel maakt deel uit van een uitgebreider artikel "Het is stil waar het nooit waait. Publieke opinie en online politieke fora" dat werd geschreven door Peter Thijssen, docent van de Universiteit Antwerpen (Departement Politieke Wetenschappen), in reactie op de actie van CD&V senatoren Pol Van Den Driessche en Els Schelfhout. De Universiteit Antwerpen voerde een sociologisch onderzoek in het forum van Politics.be en beschikt voorlopig als enige over uitgebreid cijfermateriaal. Het volledige artikel van Peter Thijssen wordt waarschijnlijk gepubliceerd in het politiek tijdschrift Sampol.

Citaat:
Anonieme online discussies: de onverbloemde feiten - Peter Thijssen (Universiteit Antwerpen)

Empirische gegevens tonen alvast aan dat de anonimiteit belangrijk is voor de deelnemers aan online politieke fora. Uit een websurvey (n= 1330), die we in 2006 deden bij het publiek van het online politieke forum Politics.be, bleek dat slechts 31,5% van de ondervraagden het (helemaal) oneens was met de stelling: ‘Ik neem deel aan het forum omdat ik hier anoniem mijn standpunten kwijt kan’. Het overgrote deel van de huidige online posters zullen dus waarschijnlijk afhaken als ze hun meningen niet langer anoniem kwijt kunnen. Dit zou echter geen probleem zijn als het juist die afhakers zijn die de online publieke fora misbruiken voor scheldtirades en persoonlijke vendetta’s. De omvang van de groep van de afhakers wijst evenwel eerder op het tegendeel.

Men moet de problematiek van het schelden overigens ook tot zijn juiste proporties terugbrengen. Bij een analyse van vijfentwintig toevallig gekozen threads (samen goed voor 3619 posts) uit het binnenlands forum van Politics.be -dit is een reeks een aaneengeschakelde reeks van posts over eenzelfde thematiek- vonden we slechts in 243 posts scheldgedrag terug. Dit wil zeggen dat in 93,3% van de interventies geen sprake is persoonlijke verwensingen. Dit relatief lage aantal scheldposts wordt in de hand gewerkt doordat online gemeenschappen vaak zelf negatief reageren op posters die al te vaak hun toevlucht nemen tot flaming. Sociale controle is niet alleen beperkt tot contexten met expliciet face-to-face contact tussen duidelijk identificeerbare personen.

Dat online posters doorgaans veel waarde hechten aan hun anonimiteit is overigens gemakkelijk te verklaren. Zo staan de bovenstaande gegevens niet los van het feit dat de dissidente stemmen relatief oververtegenwoordigd zijn op politieke fora. Niet minder dan 19,8% en 31,2% van onze Politics.be-steekproef plaatst zich respectievelijk aan het extreem-linkse (0, 1 en 2) en het extreem-rechtse (8, 9 en 10) uiteinde van de elfpunten links-rechts zelfidentificatieschaal. Dit is aanzienlijk meer dan men in representatieve steekproeven terugvindt. Volgens de theorie van de zwijgspiraal (Noelle-Neumann, 1974) zou men verwachten dat mensen wiens overtuigingen ingaan tegen die van de meerderheid eerder zullen zwijgen uit vrees voor sociaal isolement. Deze zwijgtendens wordt evenwel aanzienlijk gemilderd indien men zijn mening anoniem kwijt kan (Scheufele & Moy, 2000). Als men alle stemmen uit het politieke koor wilt horen, moet men dus de prijs van de anonimiteit betalen.

Tevens is het belang van anonimiteit sowieso nog groter in een politieke context zoals de Belgische, waar particratie en elitepacificatie altijd belangrijk geweest zijn. Deze besluitvormingstypes zien de burgers niet als aanspreekpunten of participanten maar eerder als cliënten of consumenten en leiden dus allesbehalve tot een open debatcultuur. In een niet zo ver verleden werden bijvoorbeeld heel wat betrekkingen in eerste instantie onder ‘politieke vrienden’ verdeeld. In de praktijk was het nochtans niet zo moeilijk om als politieke vriend te worden erkend, een partijlidkaart volstond vaak al. In die zin is het geen verrassing dat ook nu nog heel wat ambtenaren over verschillende partijlidkaarten beschikken. Op voorwaarde dat men zich politiek enigszins op de vlakte hield, was dit dan ook nauwelijks een probleem. Het stemgeheim garandeert trouwens dat men nooit openlijk politieke kleur moet bekennen. Men zou nochtans kunnen stellen dat dit een beschrijving is van de Belgische politique de papa. De politieke cultuur is echter weerbarstig en verandert niet van de weeromstuit. Bovendien mag men ook de veranderingen niet overschatten. Het volstaat hiervoor naar een aantal van de huidige politieke kopstukken te kijken. Hoewel Guy Verhofstadt zich in 1999 profileerde als de wegbereider van de open debatcultuur, bleek hij naderhand vaak te overtuigd van zijn eigen gelijk om zijn eigen adagium ook in daden om te zetten. En zoals Tim Pauwels aan den lijve ondervond, heeft ook Yves Leterme het bijzonder lastig met kritische geluiden. Het wekt dan ook nauwelijks verwondering dat slechts 30,1% van onze Politics.be-steekproef het (helemaal) oneens is met de stelling ‘Ik neem deel aan het forum om mijn onvrede uit te drukken met de politieke correctheid die het maatschappelijk debat domineert.’ Discussiebeesten zijn kennelijk een zeldzame en misschien zelfs bedreigde diersoort onder de Belgische burgers.

Peter Thijssen
Docent van de Universiteit Antwerpen, Departement Politieke Wetenschappen
http://www.politiek.be/blog/2008/04/...de_onverbloem/

Maarten
Oud 19 april 2008, 19:09   #11
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We hebben onlangs trachten bekijken hoeveel racistische berichten we moeten aanpakken en dat ligt erg laag.
Met alle respect voor uw forum maar volgens mij ligt dat vooral aan het feit dat er veel racistische berichten niet worden gemeld? Ook al eens een steekproef gedaan naar de gemiddelde afkomst van de forumgebruikers?

Er zijn hier m.i. zelfs twee subfora die bijna geen ander doel hebben dan allochtonen of immigranten te vernederen of op hen te schelden.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2008, 19:17   #12
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Met alle respect voor uw forum maar volgens mij ligt dat vooral aan het feit dat er veel racistische berichten niet worden gemeld? Ook al eens een steekproef gedaan naar de gemiddelde afkomst van de forumgebruikers?

Er zijn hier m.i. zelfs twee subfora die bijna geen ander doel hebben dan allochtonen of immigranten te vernederen of op hen te schelden.
De subfora hebben geen doel, het zijn de algemeen bekende en gedoogde extremisten die constant schelden.

Laat ze schelden, het is hun recht, en als dat een uitlaapklep voor hen is...

Democraten weten waartoe extremisten in staat zijn
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2008, 19:26   #13
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:

Beste Uh-Huh,

Enig idee waarom sommige mensen geobsedeerd zijn door het klimaat waarin je amper nog mag zeggen van welke origine de overvallers of geweldenaars weer waren? Ik heb dat idee wel want ik weet het uit goede bron... henzelf en hun eigen wedervaren met die allochtonen.

Ik wil niet gezegd hebben dat elke islamiet crimineel is. Verre van. Maar het is gewoon een feit en daar mag je de Vlamingen ook wat verwijten, dat rotte creaturen altijd vanuit Vlaamse progressieve hoek zoveel excuses meekrijgen dat op de duur een hele generatie het niet meer nodig vind om nog iets te doen. School vervelend? 't is racisme meneer. Gepakt bij stelen? Racistische politie meneer. Allochtonen geweigerd in zwembaden na herhaaldelijk betasten van vrouwen? Da is racist en discriminatie, meneer. Steeds is de Vlaming de racist. Over verloop van tijd heb je zo meteen een klimaat waarin ik liever ook geen arabier in dienst zou willen nemen alleen al omwille van de vele klachten en rechtzaken die ik zou krijgen. En dat is nu eigenlijk de fout van de Vlamingen. Niet van de allochtonen. Want die allochtonen plukken maar de vruchten die hen worden geboden door mensen hier die zeggen in te staan voor een goede integratie van allochtonen maar die eigenlijk niets anders doen dan goedpraten of truukjes toepassen om ontoelaatbare bijdragen toch te laten betalen aan mensen die er geen recht op hebben.

Ik weet dat je me amper kan luchten omdat ik de dingen soms rauw zeg, maar je mag hier even over nadenken. Ik wil je even nageven: in de VS hebben ze het momenteel niet te zeer op moslims (tja... na de feiten eh...), maar toch zijn allochtonen van allerlij afkomst daar meer geintegreerd dan hier omdat ze ginder geen eitjes onder hun kont krijgen. Als ze naar de VS verhuizen dan moeten ze moeite doen. En nee, ik vind de VS geen ideale maatschappij, maar op dat punt hebben ze wel een systeem waar allochtonen niet kunnen beroepen op het eeuwige "raciiiiiisme" als argument voor hun eigen falen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2008, 22:00   #14
Maarten Malaise
Administrator

Standaard

Citaat:

Het staat je vrij om de berichten, die de wet met de voeten treden, te melden. De wet overtreden mag gewoonweg niet en als het erover is dan grijpen we in.

Wij hebben de bevragingen niet uitgevoerd. Dat deed de Universiteit Antwerpen. Maar toch een vraag aan jou: Waarom zouden wij de afkomst van de forumgebruikers moeten peilen? En hoe bereken je daar dan het gemiddelde van?
Wat iedereen hier gemeen heeft is dat men de Nederlandse taal machtig is en dus mee kan discussiëren. We discrimineren daarmee enkel de Nederlands-onkundigen.
Oud 19 april 2008, 22:16   #15
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Beste Uh-Huh,

Enig idee waarom sommige mensen geobsedeerd zijn door het klimaat waarin je amper nog mag zeggen van welke origine de overvallers of geweldenaars weer waren? Ik heb dat idee wel want ik weet het uit goede bron... henzelf en hun eigen wedervaren met die allochtonen.

Ik wil niet gezegd hebben dat elke islamiet crimineel is. Verre van. Maar het is gewoon een feit en daar mag je de Vlamingen ook wat verwijten, dat rotte creaturen altijd vanuit Vlaamse progressieve hoek zoveel excuses meekrijgen dat op de duur een hele generatie het niet meer nodig vind om nog iets te doen. School vervelend? 't is racisme meneer. Gepakt bij stelen? Racistische politie meneer. Allochtonen geweigerd in zwembaden na herhaaldelijk betasten van vrouwen? Da is racist en discriminatie, meneer. Steeds is de Vlaming de racist. Over verloop van tijd heb je zo meteen een klimaat waarin ik liever ook geen arabier in dienst zou willen nemen alleen al omwille van de vele klachten en rechtzaken die ik zou krijgen. En dat is nu eigenlijk de fout van de Vlamingen. Niet van de allochtonen. Want die allochtonen plukken maar de vruchten die hen worden geboden door mensen hier die zeggen in te staan voor een goede integratie van allochtonen maar die eigenlijk niets anders doen dan goedpraten of truukjes toepassen om ontoelaatbare bijdragen toch te laten betalen aan mensen die er geen recht op hebben.

Ik weet dat je me amper kan luchten omdat ik de dingen soms rauw zeg, maar je mag hier even over nadenken. Ik wil je even nageven: in de VS hebben ze het momenteel niet te zeer op moslims (tja... na de feiten eh...), maar toch zijn allochtonen van allerlij afkomst daar meer geintegreerd dan hier omdat ze ginder geen eitjes onder hun kont krijgen. Als ze naar de VS verhuizen dan moeten ze moeite doen. En nee, ik vind de VS geen ideale maatschappij, maar op dat punt hebben ze wel een systeem waar allochtonen niet kunnen beroepen op het eeuwige "raciiiiiisme" als argument voor hun eigen falen.
Dit kan ik alleen maar bijtreden. Niet 'de allochtoon' is het probleem, maar het Belgische politieke systeem.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2008, 11:47   #16
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dit kan ik alleen maar bijtreden. Niet 'de allochtoon' is het probleem, maar het Belgische politieke systeem.
²
Oud 20 april 2008, 11:59   #17
Boadicea

Standaard

Citaat:
Het staat je vrij om de berichten, die de wet met de voeten treden, te melden. De wet overtreden mag gewoonweg niet en als het erover is dan grijpen we in.

Wij hebben de bevragingen niet uitgevoerd. Dat deed de Universiteit Antwerpen. Maar toch een vraag aan jou: Waarom zouden wij de afkomst van de forumgebruikers moeten peilen? En hoe bereken je daar dan het gemiddelde van?
Wat iedereen hier gemeen heeft is dat men de Nederlandse taal machtig is en dus mee kan discussiëren. We discrimineren daarmee enkel de Nederlands-onkundigen.
Ben ik het mee eens. Het lijkt me erg tof dat er hier allochtonen in de discussie willen deelnemen en ben de mening toegedaan dat we oogjes mogen dichtknijpen voor taalfouten. Nederlands is geen gemakkelijke taal, zeker voor mensen wiens moedertaal het niet is.

Daar zit dus ook en stuk kern van de zaak: mensen die geen Nederlands willen leren, sluiten zichzelf dus een stuk uit in de maatschappij. Het is hun vrije keuze. Anderzijds moeten ze dan ook niet komen klagen, dat ze zich uitgesloten voelen.
Heb begrip voor een baas, die bv geen arbeider wilt, die zijn bevelen niet verstaat, of onvoldoende.

De taal leren is dus zeer belangrijk in het integratieproces. Ja, er mag inspanning geleverd worden, om mensen onze taal te leren. Anderzijds moet men in mijn ogen ook geen eieren gaan leggen onder mensen, die niet bereid zijn een kleine inspanning te doen om zich hier aan te passen.

Ik kom dagelijks mensen tegen, die jaren in België wonen, er soms ook geboren zijn en die toch het Nederlands niet of onvoldoende beheersen, omdat ze liever samen in hun eigen gemeenschap optrekken dan te integreren in de onze. Ik zo dikwijls jongeren rondhangen tijdens de schooluren, omdat ze niet gemotiveerd zijn.
Blijkbaar gebruiken sommige racisme als paraplu om niet vooruit te willen. Waarom naar school gaan en een diploma halen? "Die racisten hier zullen je toch geen job geven", hoor ik dan zeggen.
Nee, sommigen komen liever met minder fraaie inspanningen aan de bak en deze groep is een probleem dat niet ontkent mag worden, temeer omdat ik genoeg voorbeelden ken van migranten, die wel onze taal leren, die wel hun best doen op school, die wel diploma's halen en die nu wel werken. Velen van hun beweren nooit enig racisme aan den lijve ondervonden hebben.
De grote meerderheid van de migranten die ik hoor klagen dat ze slachtoffer zijn van racisme, zijn juist degene die weinig Nederlands kennen en liever iedereen racist noemen, zodat ze geen verdere inspanningen moeten leveren. Dit soort mensen gaat op den duur helaas het beeld bepalen en zo is de cirkel rond.

Als men er dan nog gaat op inspelen, door mensen die de problemen aankaarten, als racist te gaan bestempelen, gaat men in mijn ogen wel een beetje ver.
De simpele eis dat men het migrantenprobleem moet aanpakken met de probleemmigranten, die er zijn, beschouw ik niet als racisme, maar als realisme.

En om even op taaldiscriminatie te komen: men had wetsontwerpen, dat men niemand op taal mag discrimineren. Nu: als we iedereen hier in de taal naar keuze laten posten, krijgen we hier een wirwar. Dan is dit forum hier meteen de toren van Babel.
Ik leef dus in een stad waar men meer dan 200 nationaliteiten bij elkaar vindt, die in totaal meer dan 100 talen spreken. Als we die allemaal moeten leren, wordt onze samenleving onleefbaar. Er moeten grenzen zijn.

Laatst gewijzigd door Boadicea : 20 april 2008 om 12:01.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2008, 13:43   #18
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik denk dat het probleem eender te zoeken is bij een mentaliteit die sommige politici hebben opgedrongen. Niet het Belgische systeem an sich, dat kan weinig forceren aan de mentaliteit van haar burgers.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2008, 13:47   #19
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Heb je er al eens over nagedacht dat je tegenwoordig geen enkele vorm van kritiek meer kunt geven zonder versleten te worden voor "racist"?

Gisteren op de trein heb ik nog een leuk staaltje "wannabe-racisme" meegemaakt. Op de trein van Brussel naar Antwerpen zat een oud vrouwtje rustig de krant te lezen, ondergetekende was naar muziek aan het luisteren op haar mp3 (ik speel voor mezelf, niet voor de gehele treinwagon) en naast me komt een vrouw van marokkaanse afkomst zitten. De vrouw begint te bellen maar doet dat op een enorm luidruchtige manier. Echt, dat mens zat gewoon te roepen aan de telefoon, heel die treinwagon kon het gesprek meevolgen. Het oude vrouwtje aan de de andere zijde buigt zich naar haar toe en vraagt of het "een beetje stiller kon alstublieft". De marokkaanse vrouw draait zich naar dat vrouwtje toe en roept loeihard "whoela, wat is uw probleem oma, is het mijn huidskleur dat u irriteert of wa, tegen een blank iemand zou je je bek wel houden he, vuile racist dat je daar zit".

Zo'n sfeer is het dus geworden tegenwoordig. Vind jij dat nog normaal?
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2008, 14:19   #20
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Heb je er al eens over nagedacht dat je tegenwoordig geen enkele vorm van kritiek meer kunt geven zonder versleten te worden voor "racist"?

Gisteren op de trein heb ik nog een leuk staaltje "wannabe-racisme" meegemaakt. Op de trein van Brussel naar Antwerpen zat een oud vrouwtje rustig de krant te lezen, ondergetekende was naar muziek aan het luisteren op haar mp3 (ik speel voor mezelf, niet voor de gehele treinwagon) en naast me komt een vrouw van marokkaanse afkomst zitten. De vrouw begint te bellen maar doet dat op een enorm luidruchtige manier. Echt, dat mens zat gewoon te roepen aan de telefoon, heel die treinwagon kon het gesprek meevolgen. Het oude vrouwtje aan de de andere zijde buigt zich naar haar toe en vraagt of het "een beetje stiller kon alstublieft". De marokkaanse vrouw draait zich naar dat vrouwtje toe en roept loeihard "whoela, wat is uw probleem oma, is het mijn huidskleur dat u irriteert of wa, tegen een blank iemand zou je je bek wel houden he, vuile racist dat je daar zit".

Zo'n sfeer is het dus geworden tegenwoordig. Vind jij dat nog normaal?
Inderdaad. Die toestand is me helaas overbekend.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be