Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 april 2008, 11:27   #101
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nefertete Bekijk bericht
Knack :

En dan durft Mambo nog zeggen dat het een toevallige klap was.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 12:09   #102
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Terug ontopic: vet uw beentjes maar in, want we zijn vertrokken voor een heel lange reeks van zware veroordelingen voor dit soort gewelddadige aanslagen. Onder druk van een razende publieke opinie is het tijdperk van het meteen weer buitenwandelend krapuul stilaan voorbij. En niets dat ge daartegen kunt doen.
De publieke opinie heeft niets te zoeken in de rechtszaal.

A propos, het verbaast mij dat de voorstanders van "hoe strenger, hoe liever" zo opgetogen zijn met deze straf. Ze riskeerden toch 30 jaar, als ik me niet vergis... Enfin, ze hebben hun verdiende straf gekregen.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 12:10   #103
Geert C

Standaard

Citaat:
Wie denk je dat je voor de gek houdt met je staatkundige sprookjes?
Ach ja, 't is allemaal een links-belgicistisch complot om de samenleving naar de kloten te helpen. Man toch, wie gelooft die mensen nog?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Oud 25 april 2008, 12:18   #104
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Slogans zijn eigenlijk geen antwoord waard, maar ik zal toch iets boven je niveau proberen te reageren. Een goed rechter heeft boven zijn bureau een bordje met het opschrift "The citizen is your customer" hangen. Gelukkig komen er meer en meer van dit soort rechters, getuige daarvan dit vernieuwend vonnis.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 12:19   #105
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Ach ja, 't is allemaal een links-belgicistisch complot om de samenleving naar de kloten te helpen. Man toch, wie gelooft die mensen nog?
Sla er de periodieke vertrouwenspeiling maar eens op na en weet ons te zeggen hoeveel pct van de bevolking vertrouwen heeft in het gerecht.
Oud 25 april 2008, 12:20   #106
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dit het begin van een krachtig signaal. Hopelijk, maar ik vrees ervoor, worden dergelijke misdrijven nu consequent bestraft met hoge gevangenisstraffen. Want laten we eerlijk zijn 15 jaar (5 jaar effectief) is ontradend genoeg. Uiteraard mag het niet bij deze ene zaak blijven en moet mijn nu echt hard optreden.

Op die manier zal de rust op bussen en trams snel terugkeren. Ook de relschoppertjes in Anderlecht zullen snel wat minder noten op hun zang hebben als er eens eentje voor 15 jaar de bak indraait.

Meer blauw op straat heeft geen enkele zin als er toch geen straffen komen op wat men allemaal uitsteekt. De straffeloosheid is de enige reden waarom zinloos geweld zoveel voorkomt in de maatschappij.

Laatst gewijzigd door fox : 25 april 2008 om 12:21.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 12:22   #107
Geert C

Standaard

Citaat:
Slogans zijn eigenlijk geen antwoord waard, maar ik zal toch iets boven je niveau proberen te reageren.
Het negeerlijstje lonkt...
Citaat:
Een goed rechter heeft boven zijn bureau een bordje met het opschrift "The citizen is your customer" hangen. Gelukkig komen er meer en meer van dit soort rechters, getuige daarvan dit vernieuwend vonnis.
U verwelkomt dus Amerikaanse toestanden...

Laatst gewijzigd door Geert C : 25 april 2008 om 12:23.
Oud 25 april 2008, 12:23   #108
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
U verwelkomt dus Amerikaanse toestanden...
Ik lees al 30 jaar geen Humo meer. Wat moet dat voorstellen, "Amerikaanse toestanden"?
Oud 25 april 2008, 12:24   #109
Geert C

Standaard

Citaat:
Ik lees al 30 jaar geen Humo meer. Wat moet dat voorstellen, "Amerikaanse toestanden"?
"Trial by media", "the citizen is your customer", onschuldigen die veroordeeld worden omdat de publieke opinie schreeuwt om bloed, dat soort zever.

Laatst gewijzigd door Geert C : 25 april 2008 om 12:24.
Oud 25 april 2008, 12:24   #110
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Ik ben het eens met de straf dat er tegen die kerels uitgesproken is. Eigenlijk is ze nog zeer licht, als je bedenkt dat er wel iemand blijvend invalide is door het toedoen van die daders.
Het slachtoffer heeft dus al levenslang en de daders lopen na enkele jaren al terug rond, kunnen eerherstel krijgen en nog een nieuw leven opbouwen.

Met andere woorden: de reacties van hun familieleden zijn overdreven. Als zus onwel wordt en moeder haar zoon meent kwijt te zijn, is dat hun probleem. Er zijn in ons land genoeg diensten voor psychische bijstand, dus zelfs daar kan voor gezorgd worden.

Anderzijds: ik denk dat dramatiseren een stukje in de cultuur van de daders ligt en hopelijk krijgt ons gerecht dat door en laat het zich er niet meer aan vangen.
Oud 25 april 2008, 12:27   #111
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

A propos, het verbaast mij dat de voorstanders van "hoe strenger, hoe liever" zo opgetogen zijn met deze straf. Ze riskeerden toch 30 jaar, als ik me niet vergis... Enfin, ze hebben hun verdiende straf gekregen.
De publieke opinie heeft niks te zoeken in de rechtzaal omdat ze doorgaans de details van een zaak niet kennen en dus absoluut geen objectief oordeel kunnen vellen, daarin heb je gelijk.

Maar de publieke opinie vraagt ook om zwaardere straffen in het algemeen. De publieke opinie is de verregaande straffeloosheid kotsbeu. Ze worden daarin trouwens bijgetreden door de mensen van de politie die in sommige regio's de controle aan het verliezen zien. In die zin moet de rechtspraak wel rekening houden met de wil van het volk. De politiek aan de andere kant moet dit signaal ook zien en ervoor zorgen dat de straffen die rechter uitspreekt ook daadwerkelijk uitgevoerd kunnen worden.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 12:31   #112
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
De publieke opinie heeft niks te zoeken in de rechtzaal omdat ze doorgaans de details van een zaak niet kennen en dus absoluut geen objectief oordeel kunnen vellen, daarin heb je gelijk.

Maar de publieke opinie vraagt ook om zwaardere straffen in het algemeen. De publieke opinie is de verregaande straffeloosheid kotsbeu. Ze worden daarin trouwens bijgetreden door de mensen van de politie die in sommige regio's de controle aan het verliezen zien. In die zin moet de rechtspraak wel rekening houden met de wil van het volk. De politiek aan de andere kant moet dit signaal ook zien en ervoor zorgen dat de straffen die rechter uitspreekt ook daadwerkelijk uitgevoerd kunnen worden.
Absoluut, daar ben ik het volledig mee eens. Maar de eerste prioriteit moet niet zijn strenger straffen, maar ervoor zorgen dat de straffen die opgelegd worden ook effectief uitgevoerd worden, toestanden zoals nu waarbij er wegens plaatsgebrek niets gebeurt moeten tot het verleden gaan behoren.

Laatst gewijzigd door Geert C : 25 april 2008 om 12:35.
Oud 25 april 2008, 12:33   #113
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
"Trial by media", "the citizen is your customer", onschuldigen die veroordeeld worden omdat de publieke opinie schreeuwt om bloed, dat soort zever.
Het eerste lijkt me vooral een Europese, en zeker een Belgische ziekte. Ongewenst, en er is geen beter middel om die ziekte uit te roeien dan de burger ook daadwerkelijke macht in de organisatie van het gerecht te geven.

Het tweede is niet meer dan normaal: the customer also pays your wage. Een elementaire democratische kwestie.

Het derde is geen goede zaak, en het is onduidelijk wat het met deze discussie te maken heeft. Tenzij dit erbij sleuren een andere agenda verbergt.
Oud 25 april 2008, 12:35   #114
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Absoluut, daar ben ik het volledig mee eens. Maar de eerste prioriteit moet zijn ervoor zorgen dat de straffen die opgelegd worden ook effectief uitgevoerd worden, toestanden zoals nu waarbij er wegens plaatsgebrek niets gebeurt moeten tot het verleden gaan behoren.
Die Geert C toch, altijd meesurfend op de golven van het mainstream denken.
Oud 25 april 2008, 12:35   #115
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Het wordt terug tijd dat "straffen" als "straf" worden beschouwd en niet als een gratis ticketje "laten we hem nog maar eens voor de vierde keer terug aan heropvoeden, misschien kan hij nu wèl een getuigschriftje behalen".

Ik hoop dat de poco linkiewinkie tijd nu achterwege kan blijven.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 12:36   #116
Geert C

Standaard

Citaat:
Die Geert C toch, altijd meesurfend op de golven van het mainstream denken.
Is er soms iets?
Oud 25 april 2008, 12:36   #117
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Absoluut, daar ben ik het volledig mee eens. Maar de eerste prioriteit moet zijn ervoor zorgen dat de straffen die opgelegd worden ook effectief uitgevoerd worden, toestanden zoals nu waarbij er wegens plaatsgebrek niets gebeurd moeten tot het verleden gaan behoren.
Ik denk dat we maar 2 opties meer hebben: of we bouwen dringend wat gevangenissen bij, wat een pluspunt is op gebied van het creëren van nieuwe tewerkstellingen, of we sturen bepaalde criminelen terug naar hun roots, wat gezien hun aandeel in de werkloosheid en de criminaliteit, ons land ook ten goede zou komen.

Gezien volgens sommige partijen beide opties not done zijn en deze partijen juist aan de macht zijn in ons land, ga ik er van uit dat de politiek er momenteel geen oplossing voor biedt.

Oké, we kunnen geen mensen meer naar de gevangenis sturen, als er geen plaats meer is, maar we kunnen het ook niet als excuus gebruiken, om criminelen hun straf te laten ontlopen.

Nu: die jongens mogen van mij inderdaad wel enkele jaren effectief gaan zitten en enkele anderen ook. Als onze gevangenissen overvol zitten, dan gaan ze er desnoods maar even op elkaars schoot zitten. Klinkt misschien cru, maar ik ging er van uit dat men niet naar een gevangenis gaat om enkele jaren verwend te worden op kosten van de gemeenschap, die men schade heeft berokkend, want anders komt men er sowieso niet terecht, als het gerecht eerlijk werkt.
Oud 25 april 2008, 12:39   #118
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Slogans zijn eigenlijk geen antwoord waard, maar ik zal toch iets boven je niveau proberen te reageren. Een goed rechter heeft boven zijn bureau een bordje met het opschrift "The citizen is your customer" hangen. Gelukkig komen er meer en meer van dit soort rechters, getuige daarvan dit vernieuwend vonnis.
Hier ben ik het niet mee eens Rob. "The citizen is your customer" slaat op het feit dat de rechtsspraak in dienst moet staan van de burger, daar valt uiteraard weinig op aan te merken. Maar dat wil niet zeggen dat die burger op eender welk moment en naar aanleiding van eender welke rechtszaak opeens directe inspraak moet krijgen in de manier waarop het proces wordt gevoerd en de strafmaat wordt vastgesteld.

De rechterlijke macht bedient zich van de werktuigen die haar zijn aangereikt door de wetgevende macht, en dus uiteindelijk door de burger (via de verkozenen die de burger heeft aangeduid). Je kan dat niet zomaar kortsluiten door recht te gaan spreken op basis van wat de massa op een gegeven moment te kennen geeft. Dan kom je in een systeem van alleatoire rechtsspraak, die volledig afhangt van de stemming en de gevoeligheden van het moment.
Oud 25 april 2008, 12:39   #119
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Is er soms iets?
Neen jongen, je doet het zéér goed. Je neus voor wat je moet volgen en wat niet is haarfijn. Jij wordt een goed politicus.
Oud 25 april 2008, 12:44   #120
Geert C

Standaard

Citaat:
Neen jongen, je doet het zéér goed. Je neus voor wat je moet volgen en wat niet is haarfijn. Jij wordt een goed politicus.
Als je denkt me van iets te moeten beschuldigen, doe dat dan gewoon en draai zo niet rond de pot.

Laatst gewijzigd door Geert C : 25 april 2008 om 12:44.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be