![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Het zou compleet normaal zijn dat Vlaamse inwijkelingen in Wallonië in het Nederlands terecht kunnen bij de bakker, slager , dokter en ja ook in het gemeentehuis.
Nederlands is immers de belangrijkste taal in Belgiek en de Waals of Franssprekende minderheid hoeft zich maar aan te passen.
|
|
|
#102 |
|
Minister
|
|
|
|
|
|
|
#103 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#104 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#105 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De Vlaamse visie is er al, de Gewestgrenzen liggen vast, daar willen de Vlamingen niets aan veranderen hé.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|
|
|
#106 |
|
Banneling
|
Dat heb je reeds veelvuldig hier bewezen, ja.
Jij houdt er een nogal kolonialistische visie op na: Franstaligen gaan massaal Nederlandstalig gebied koloniseren en zodra ze er in de meerderheid zijn, moet dat gebied dan maar naar Wallonië/Brussel overgeheveld worden. Maar zo werkt dat dus niet. Men zou in Vlaanderen gek zijn als er ook maar één vierkante millimeter Vlaams grondgebied naar Wallonië/Brussel zou gaan, zelfs al wordt er inmiddels door iedereen Frans gesproken. Dat zou namelijk het belonen van diefstal en agressieve kolonisatie zijn. |
|
|
|
|
|
#107 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dit was toen een eis van de VU. Zij wilden zo verhinderen dat Wallonie met een gewone meerderheid de taalwetten en de gewestgrenzen konden verleggen. En om ze nog te kunnen verleggen, moet er niet een gewone 2/3meerderheid zijn, maar een 2/3meerderheid bij beide taalgroepen. Wat wil zeggen, dat de huidige zetelverdeling in Vlaanderen het gewoon onmogelijk is de taalgrens te verleggen zonder de medewerking van HET VB of LDD. |
|
|
|
|
|
|
#108 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#109 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
(lijkt me geweldig! ook ik heb er al aan gedacht om straks...als de centjes verdiend zijn en ik van mijn pensioentje mag gaan genieten, dat te doen in de Ardennen. Mijn huis hier brengt waarschijnlijk wel een bommeke geld op waarmee ik daar in de Ardennen toch een leuk stulpje met wat grond kan kopen) Misschien krijg ik m'n familie ook wel mee. Allemaal van die luidruchtige gezellige brabanders |
|
|
|
|
|
|
#110 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Come on, wat de franstaligen kunnen, kunnen wij echt wel beter. Bijna 23 miljoen nederlandstaligen die naarstig op zoek zijn naar ruimte |
|
|
|
|
|
|
#111 | |
|
|
Citaat:
Wanneer iedereen zijn huis verkoopt in Nederland, kunnen de Vlamingen daar goedkoop gaan wonen en door de vele nederlanders gaan de Walen dan in Vlaanderen wonen. Mooi geregeld. |
|
|
|
|
|
|
#112 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Klinkt goed. En die bastognekoeken noemen we dan gewoon bastenakenkoeken natuurlijk. |
|
|
|
|
|
|
#113 | |
|
|
Citaat:
Bovendien is het goed mogelijk dat de Franstaligen hun huis liever verkopen aan een Franstalige; zelfs als hij minder geld geeft dan een Nederlander. In de rand waren de Vlamingen blijkbaar altijd bereid om te verkopen aan de meest biedende; Frans was geen bezwaar. |
|
|
|
|
|
|
#114 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|
|
|
|
#115 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Als u uw koeterwaals wilt blijven spreken, verhuist u maar naar La Grande Nation of zo. Wellicht is Quebec ook een mogelijkheid zodat u daar de Engelstaligen uw bizarre voorstellen kunt doen, en al even bizarre eisen kunt trachten op te leggen. |
|
|
|
|
|
|
#116 | |
|
|
Citaat:
|