Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juni 2008, 21:12   #121
Daniël Triëst
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Alles komt uit de spirituele relatie met God. God werkt van binnen naar buiten uit de mens. Het licht plaatst God in de mens opdat het van buiten zou kunnen gezien worden. Hij noemt het wedergeboorte: Johannes 3:3:
'Waarachtig, Ik verzeker u, alleen wie opnieuw geboren wordt kan het koninkrijk van God zien.'
U ontwijkt de vraag. Een andere boeg dan maar: wat is het belangrijkste in uw geloof: Rechtvaardigheid of Mededogen?
Daniël Triëst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2008, 21:14   #122
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Zeg eens wat uw atheïstische verklaring is van al het lijden in deze wereld?
Eerst en vooral heeft mijn verklaring niets te maken met atheïsme.
Tweedens, reageer ik gewoon op de boute stelling van de poster die poneert dat we te doen hebben met een 'mededogende' god. En met het tsunami-voorbeeld schiet er van dit zogenaamde goddelijk mededogen niet veel over.

Laatst gewijzigd door system : 28 juni 2008 om 21:16.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2008, 21:18   #123
Daniël Triëst
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Tweedens, reageer ik gewoon op de boute stelling van de poster die poneert dat we te doen hebben met een 'mededogende' god. En met het tsunami-voorbeeld schiet er van dit zogenaamde goddelijk mededogen niet veel over.
Dat Tsunami-voorbeeld snijdt alleen maar hout als je van God verwacht dat Hij ons een perfecte wereld biedt, zonder fouten, zonder ziektes, zonder natuurrampen, zonder lelijkheid van welke vorm dan ook. Maar ik verwacht dat niet van God. Het mededogen van God ligt élders.

Ik huiver van een wereld zonder lelijkheid, want dat is ook een wereld zonder schoonheid.
Oud 28 juni 2008, 21:20   #124
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daniël Triëst Bekijk bericht
Dat Tsunami-voorbeeld snijdt alleen maar hout als je van God verwacht dat Hij ons een perfecte wereld biedt, zonder fouten, zonder ziektes, zonder natuurrampen, zonder lelijkheid van welke vorm dan ook. Maar ik verwacht dat niet van God. Het mededogen van God ligt élders.

Ik huiver van een wereld zonder lelijkheid, want dat is ook een wereld zonder schoonheid.
Maar huivert u ook van een wereld zonder lijden?
Oud 28 juni 2008, 21:21   #125
Daniël Triëst
Vreemdeling

Standaard

Maar ja. Een wereld zonder ziektes is een wereld zonder gezondheid.

De Schepping mág niet perfect zijn.
Oud 28 juni 2008, 21:23   #126
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar ja. Een wereld zonder ziektes is een wereld zonder gezondheid.

De Schepping mág niet perfect zijn.
Een wereld zonder ziektes is een wereld in volle gezondheid. Een wereld waar we naar streven omdat God ons een onvolmaakte schepping heeft gegeven en daarom hij waarschijnlijk ook zelf onvolmaakt is. Alleen onvolmaakte goden scheppen onvolmaakte dingen.

Laatst gewijzigd door system : 28 juni 2008 om 21:25.
Oud 28 juni 2008, 21:26   #127
Daniël Triëst
Vreemdeling

Standaard

In een wereld zonder ziektes zou het concept "gezondheid" niet bestaan. Ik verwacht van het leven niet zomaar iets dat "af" is, dat "perfect" is. Dat zou het leven helemaal niet zijn. En ik weet dat zoiets moeilijk verteerbaar is: ik heb vorige week een achtjarig neefje begraven dat overleden is aan leukemie. Dat is verdomme hard. Maar het is al te makkelijk om je woede op God af te schuiven.

Waarom zou een onvolmaakte Schepping een onvolmaakte God moeten inhouden? Ik vind het maar triest dat u de mens als maat van alle dingen meet. Er is heus meer dan alleen wij. Er is iets dat ons te boven gaat.
Oud 28 juni 2008, 21:29   #128
system
Banneling

Standaard

Citaat:
In een wereld zonder ziektes zou het concept "gezondheid" niet bestaan. Ik verwacht van het leven niet zomaar iets dat "af" is, dat "perfect" is. Dat zou het leven helemaal niet zijn. En ik weet dat zoiets moeilijk verteerbaar is: ik heb vorige week een achtjarig neefje begraven dat overleden is aan leukemie. Dat is verdomme hard. Maar het is al te makkelijk om je woede op God af te schuiven.

Waarom zou een onvolmaakte Schepping een onvolmaakte God moeten inhouden? Ik vind het maar triest dat u de mens als maat van alle dingen meet. Er is heus meer dan alleen wij. Er is iets dat ons te boven gaat.
Maar de conceptie ziektes evenmin. Mijn deelneming voor uw neefje. Maar een God die zulke dingen toestaat, is in ieder geval geen 'goede' God. En zeker geen 'mededogende' God. Tenminste op dit punt toch niet. Maar in feite is dat normaal. God -in de conceptie van de christenen- is de alfa en omega van alles. Van het goede én van het kwade. Maar dat laatste willen gelovigen vaak niet zien.

Laatst gewijzigd door system : 28 juni 2008 om 21:32.
Oud 28 juni 2008, 21:34   #129
luc154
Parlementslid

luc154's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat was mijn vraag niet.
Waarom gebeuren dan al deze afschuwelijke dingen in de wereld volgens u?
luc154 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2008, 21:34   #130
Daniël Triëst
Vreemdeling

Standaard

Waarom zou God ingrijpen in ons leven? Ik geloof dat niet. De christelijke God is helemaal geen interveniërende God. Het belangrijkste geschenk van God is onze vrijheid. Dat geldt in de goede en in de kwade dagen. Het is geen kwestie van wat God toelaat, en wat Hij voorkomt. Hij voorkomt helemaal niet. Zo een God zou ik niet willen. En ik zou ook geen leven willen dat over rozen loopt.

Verwijt ons geen God die de onze niet is.
Projecteer úw verwachtingen van God niet op die van ons.
Oud 28 juni 2008, 21:36   #131
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
U ontwijkt de vraag. Een andere boeg dan maar: wat is het belangrijkste in uw geloof: Rechtvaardigheid of Mededogen?
Rechtvaadigheid of mededogen zijn uit God en niet een doel op Zich.
Deze dingen zitten in God. Dus God is veel hoger dan al deze dingen.
Het absolute doel voor de mens is God kennen. Eens je God kent zullen al deze dingen, rechtvaardigheid, mededogen, liefde, opoffering ... voor u verstaanbaar worden.
Oud 28 juni 2008, 21:39   #132
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom zou God ingrijpen in ons leven? Ik geloof dat niet. De christelijke God is helemaal geen interveniërende God. Het belangrijkste geschenk van God is onze vrijheid. Dat geldt in de goede en in de kwade dagen. Het is geen kwestie van wat God toelaat, en wat Hij voorkomt. Hij voorkomt helemaal niet. Zo een God zou ik niet willen. En ik zou ook geen leven willen dat over rozen loopt.

Verwijt ons geen God die de onze niet is.
Projecteer úw verwachtingen van God niet op die van ons.
Dus als ik u goed begrijp, vermits hij niet tussenkomt, is hij van geen nut voor de mens. Dus heeft de godsdienst geen zin vermits God alles op zijn beloop laat volgens uw eigen woorden.
Oud 28 juni 2008, 21:39   #133
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar de conceptie ziektes evenmin. Mijn deelneming voor uw neefje. Maar een God die zulke dingen toestaat, is in ieder geval geen 'goede' God. En zeker geen 'mededogende' God. Tenminste op dit punt toch niet. Maar in feite is dat normaal. God -in de conceptie van de christenen- is de alfa en omega van alles. Van het goede én van het kwade. Maar dat laatste willen gelovigen vaak niet zien.
Niet noodzakelijk, men kan het kwade ook louter zien als de afwezigheid van het goede.
Oud 28 juni 2008, 21:39   #134
Daniël Triëst
Vreemdeling

Standaard

Allé, kom, zever niet. De vraag is duidelijk: wat primeert in uw dagdagelijkse religieuze ervaring? Rechtvaardigheid of Mededogen? Het is géén moeilijke vraag.
Oud 28 juni 2008, 21:41   #135
Daniël Triëst
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Dus als ik u goed begrijp, vermits hij niet tussenkomt, is hij van geen nut voor de mens. Dus heeft de godsdienst geen zin vermits God alles op zijn beloop laat volgens uw eigen woorden.
Het leven, en onze vrijheid, zijn wel nog altijd een geschenk van God. En Hij biedt geen pasklare oplossingen, maar geloof biedt wel kracht, en vooral troost. Inspiratie.
Oud 28 juni 2008, 21:42   #136
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Allé, kom, zever niet. De vraag is duidelijk: wat primeert in uw dagdagelijkse religieuze ervaring? Rechtvaardigheid of Mededogen? Het is géén moeilijke vraag.
Geen van deze dingen primeren.
Wat primeert in mijn leven is honger naar God.
Oud 28 juni 2008, 21:43   #137
Daniël Triëst
Vreemdeling

Standaard

Wel, dat antwoord is niet voldoende voor een christen in mijn ogen.
Een geluk dat het niet aan mij is om te oordelen.
Oud 28 juni 2008, 21:44   #138
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het leven, en onze vrijheid, zijn wel nog altijd een geschenk van God. En Hij biedt geen pasklare oplossingen, maar geloof biedt wel kracht, en vooral troost. Inspiratie.
Dat het geloof een troost biedt, zal ik zeker niet ontkennen. Ik antwoord alleen op beweringen van sommige gelovigen hier die -mijnsinziens-geen steek houden.

Maar als men poneert dat God niet intervenieert, dan heeft een eredienst voor een god, die niet zich niet bemoeit met het leven op deze aarde, volstrekt geen zin.

Laatst gewijzigd door system : 28 juni 2008 om 21:45.
Oud 28 juni 2008, 21:46   #139
Daniël Triëst
Vreemdeling

Standaard

Waarom niet? Blijkbaar denkt u dat erediensten bedoelt zijn om zaken af te smeken. Dat is niet het geval. Erediensten zijn een uiting van dankbaarheid, en als het leven een geschenk is van God, dan heeft die dankbaarheid toch zeker wel zin?
Oud 28 juni 2008, 21:53   #140
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom niet? Blijkbaar denkt u dat erediensten bedoelt zijn om zaken af te smeken. Dat is niet het geval. Erediensten zijn een uiting van dankbaarheid, en als het leven een geschenk is van God, dan heeft die dankbaarheid toch zeker wel zin?
Dat een eredienst niet alleen dient om zaken af te smeken is correct. Maar soms dient hij er wel voor. Zo zal de priester tijdens de mis tot god bidden tot God om allerlei dingen af te smeken van god.

Het leven kan natuurlijk een geschenk zijn, maar dan niet voor iedereen. En zeker niet voor de mensen die aan een ongeneeslijke ziekte lijden of die het slachtoffer zijn van een aardbeving, of een tsunami, of mishandeld werden zoals in Oost-Congo, of honger lijden. En dat zijn er heel wat op deze wereld de dag van vandaag.
Dus: het leven 'als geschenk van god', zou ik toch maar wat relativeren.

Tenslotte: als god niet tussenkomt en ik heb toevallig een fijn leven, waarom zou ik hem dan moeten danken? Ik heb gewoon geluk gehad vermits God er voor niets tussen zit. Dat zegt u zelf.

Laatst gewijzigd door system : 28 juni 2008 om 21:58.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be