Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juli 2008, 16:22   #101
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor
Ben jij nu echt dom?
Ik zou wel eens willen weten welke delen van de hersenen actief zijn bij het discusieëren, en of er hier individuele verschillen tussen te vinden zijn. Er is een verschil tussen 'comuniceren' met als doel te leren, te dialogeren, en met als doel te beleren, te controleren. Met de huidige technologieën kan dat 'zichtbaar' gemaakt worden.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 16:44   #102
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

De mens is slecht van aard.

Wij hebben bijvoorbeeld legers nodig om ons te beschermen, zonder deze bescherming worden we gegarandeerd aangevallen, berooft en meer van dat fraais. Dit zegt toch iets over het mensdom dacht ik.

Ik merk bijvoorbeeld dat wij mensen onze kinderen alleen maar de goede dingen hoeven te leren. De slechte dingen weten ze blijkbaar uit zichzelf. Heel vreemd vind ik dat. Kinderen die liegen bijvoorbeeld zonder dat iemand hen dit leerde? Is dat normaal?

In computerwinkels en videotheken zien we ze liggen de spelletjes en films over geweld en macht en corruptie. Dat valt mij echt op.

De kranten en nieuwsberichten staan bol van getuigenissen over de aard van de mens. Dit willen de mensen ook weten, dit willen ze zien. De strijd om de kijkcijfers dwingt de nieuwsmakers ertoe om vooral slecht nieuws te brengen. Over datgene wat de mens allemaal uitvreet.

De mens heeft gevangenissen? De mens heeft rechters?

Zelf als mens betrap ik me er voortdurend op de verkeerde dingen te doen. Soms onbewust, maar ook bewust. In gedachten, waartegen ik me verzet. Maar hoe komt het dat ik soms slechte gedachten heb?

Omdat ik een heel slecht wezen ben.

Ik beken.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 16:47   #103
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat ik een heel slecht wezen ben. Ik beken.
Dus u wil het goede.

troost u u bent ook Goed.

Leef uw leven niet in het voorportaal van de redding, maar sta op en neem uw verantwoordelijkheid als mens.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 juli 2008 om 16:49.
Oud 14 juli 2008, 16:49   #104
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dus u wil het goede.
Inderdaad.

Maar ik faal.

Citaat:
troost u bent ook Goed.
Je kunt niet én licht én duisternis zijn. Je bent of goed of slecht.

Een grote waarheid vermengd met een klein leugentjes om bestwil, maakt het geheel tot een leugen. Niet tot waarheid. Want waarheid is puur.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 14 juli 2008 om 16:51.
Oud 14 juli 2008, 16:54   #105
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Om twee uitersten te noemen; is de mens van nature goed of van nature slecht?

Mensen doen goede, minder goede en slechte dingen. Geloofsovertuigingen met een hiernamaals of reïncarnatie gaan er meestal van uit dat een mens het uitmaakt hoe een mens geleefd heeft of hoe goed een mens is als hij doorgaat naar de volgende fase van het zijn. Het streven is om met een schone lei te eindigen.

Begint iedereen met een schone lei of starten mensen al met een 'achterstand'?
"Goed" en "kwaad" zijn door de mens bedachte begrippen, de definities ervan zijn veranderlijk naar plaats en tijd en belangengroep die de wetten oplegt.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 17:01   #106
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Je bent of goed of slecht.

Een grote waarheid vermengd met een klein leugentjes om bestwil, maakt het geheel tot een leugen. Niet tot waarheid. Want waarheid is puur.

Paulus.
Akkoord met je stelling in verband met 'leugens. De mens is inderdaad niet 'puur'. Vandaar juist dat hij zowel het goede als het slechte kan doen. De mens kan namelijk kiezen. Je bent niet goed of slecht als mens. Je bent beide.

Er zit een arrogantie zowel in jezelf 'goed' als in jezelf 'slecht' te vinden. Die staat van puurheid is niet aan ons mensen voorbehouden.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 juli 2008 om 17:02.
Oud 14 juli 2008, 17:07   #107
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Akkoord met je stelling in verband met 'leugens. De mens is inderdaad niet 'puur'. Vandaar juist dat hij zowel het goede als het slechte kan doen.
Precies omdat de mens niet puur is, kan hij het goede niet doen.

Citaat:
De mens kan namelijk kiezen. Je bent niet goed of slecht als mens. Je bent beide.
Je kunt helemaal niet kiezen. Je kunt alleen maar proberen. En nogmaals. Je kunt niet goed en slecht zijn. Net zoals je niet licht en duister tegelijk kan zijn.

Citaat:
Er zit een arrogantie zowel in jezelf 'goed' als in jezelf 'slecht' te vinden. Die staat van puurheid is niet aan ons mensen voorbehouden.
Alleen 'goed' is een pure toestand. 'Slecht' is dat niet.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 14 juli 2008 om 17:08.
Oud 14 juli 2008, 17:08   #108
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus
Ik merk bijvoorbeeld dat wij mensen onze kinderen alleen maar de goede dingen hoeven te leren. De slechte dingen weten ze blijkbaar uit zichzelf. Heel vreemd vind ik dat. Kinderen die liegen bijvoorbeeld zonder dat iemand hen dit leerde? Is dat normaal?
Uw perceptie van kinderen is anders dan de mijne. We noemen dat wat we kinderen leren 'goed', omdat we hen goede dingen willen leren, die hen helpen in deze wereld zich te weren. Toont het feit dat we onze kinderen goede dingen willen leren niet juist dat we het 'goed' met hen voorhebben en niet 'slecht'?

Liegen kinderen van nature uit, of zijn ze er van nature uit op gericht 'straf' te vermijden? Mijn kinderen zijn opgevoed zonder straf, en ik heb nooit de indruk gehad dat ze de noodzaak voelden te liegen tegen hun ouders. Kinderen zoeken het 'goede' want ze zoeken het leven. Wat groter goed kan een kind doen dan te willen leven? Respect voor het leven u geschonken is het geschenk te aanvaarden. Daarin bevindt zich de initiële goedheid van de mens.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 juli 2008 om 17:11.
Oud 14 juli 2008, 17:15   #109
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw perceptie van kinderen is anders dan de mijne. We noemen dat wat we kinderen leren 'goed', omdat we hen goede dingen willen leren, die hen helpen in deze wereld zich te weren. Toont het feit dat we onze kinderen goede dingen willen leren niet juist dat we het 'goed' met hen voorhebben en niet 'slecht'?
Het goed voorhebben met iemand is niet hetzelfde als goed zijn.

Citaat:
Liegen kinderen van nature uit, of zijn ze er van nature uit op gericht 'straf' te vermijden?
Ze zijn van nature slecht. Het liegen hoef je hen niet te leren.

Citaat:
Mijn kinderen zijn opgevoed zonder straf, en ik heb nooit de indruk gehad dat ze de noodzaak voelden te liegen tegen hun ouders. Kinderen zoeken het 'goede' want ze zoeken het leven. Wat groter goed kan een kind doen dan te willen leven? Respect voor het leven u geschonken is het geschenk te aanvaarden. Daarin bevindt zich de initiële goedheid van de mens.
Als 'willen leven' voor u hetzelfde is als het goede zoeken, dan verschillen we in mening over wat goed en wat verkeerd is.

Paulus.
Oud 14 juli 2008, 17:23   #110
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
"Goed" en "kwaad" zijn door de mens bedachte begrippen, de definities ervan zijn veranderlijk naar plaats en tijd en belangengroep die de wetten oplegt.
Goed is wat beschermt en in stand houdt, slecht is wat beschadigt en bedreigt. Als begrip zijn goed en slecht universeel.
Oud 14 juli 2008, 17:25   #111
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Ze zijn van nature slecht. Het liegen hoef je hen niet te leren.
Heb jij kinderen?
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 17:27   #112
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als 'willen leven' voor u hetzelfde is als het goede zoeken, dan verschillen we in mening over wat goed en wat verkeerd is.
Met betrekking tot een pasgeborene, is het dat wat ik zie, het goede van de levensdrang, Het 'dank u' van de geboorteschreeuw.

Nogmaals, kinderen liegen niet van nature uit.
Oud 14 juli 2008, 17:32   #113
Cyanide
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
De mens is slecht van aard.

Wij hebben bijvoorbeeld legers nodig om ons te beschermen, zonder deze bescherming worden we gegarandeerd aangevallen, berooft en meer van dat fraais. Dit zegt toch iets over het mensdom dacht ik.

In computerwinkels en videotheken zien we ze liggen de spelletjes en films over geweld en macht en corruptie. Dat valt mij echt op.

De kranten en nieuwsberichten staan bol van getuigenissen over de aard van de mens. Dit willen de mensen ook weten, dit willen ze zien. De strijd om de kijkcijfers dwingt de nieuwsmakers ertoe om vooral slecht nieuws te brengen. Over datgene wat de mens allemaal uitvreet.

Zelf als mens betrap ik me er voortdurend op de verkeerde dingen te doen. Soms onbewust, maar ook bewust. In gedachten, waartegen ik me verzet. Maar hoe komt het dat ik soms slechte gedachten heb?

Ik beken.

Paulus.
Epische kennis bezit jij. WAW!
Cyanide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 17:35   #114
cor
Minister

Standaard

Citaat:

Ik beken.

Paulus.
En voel je je nu goed in je masochisme?
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 17:43   #115
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maes_P Bekijk bericht
Ik denk dat jij gewoon denkt dat de tijden verslechteren omdat je dat verwacht vanuit de Bijbel. Een self-fulfilling prophecy.

Nogmaals, waar kun jij objectieve cijfers voorleggen die aantonen dat er pakweg 200 jaar geleden relatief veel minder criminaliteit was?

Opnieuw stel ik vast dat je slachtoffer bent van angst.
En opnieuw stel ik vast dat je de Bijbel gebruikt als reddingsboei.
Voor mij niet gelaten e Luc, dat geloven is uw goed recht. Maar probeer eens om die uitspraken te objectiveren ipv er maatschappelijke conclusies uit te trekken die van toepassing zijn op mensen die niet met uw angsten moeten leven.

weet je dat Jack The Ripper de eerste seriemoordenaar was ? Nu zijn seriemoordenaars een normale zaak geworden in bijv de VS.

Je moet maar eens kijken naar al onze beveiliging die we tegenwoordig nodig hebben tegen cirminelen. Vroeger liet iedereen de auto achter zonder de deuren op slot te doen vaak zelfs met de sleutels gewoon nog in het slot. Als je dat vandaag doet dan ben je die auto gegarandeerd kwijt. De politie beschouwt het nu zelfs als aanzetten tot criminaliteit als je dat zou doen !! Stel u eens voor ??

Fietsen stelen lijkt wel de normaalste zaak van de wereld geworden. Vele kleine misdrijven worden zelfs niet eens meer vervolgd en er wordt zelfs geen pv meer van opgesteld !!

Dus ja er is veel meer criminaliteit dan vroeger.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2008, 17:43   #116
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het goed voorhebben met iemand is niet hetzelfde als goed zijn.
Het goede willen is inderdaad niet hetzelfde als goed zijn. Maar het is ook niet zo dat elke toestand die afwijkt van 'goed zijn' per definitie betekent dat de mens slecht 'is', want dan zou je evengoed kunnen zeggen dat alles wat afwijkt van dat wat de mens slecht maakt hem automatisch als 'goed' doet definieren.

Je zou kunnen zeggen dat 'goed zijn' 'goed willen' uitsluit, want waarom zou je iets willen dat je al bent. 'Beseffend' dat een absolute toestand van zowel 'goed' als 'slecht' niet mogelijk is, beperkt de mens zich noodzakelijkerwijze tot handen en niet tot zijn.

Uit het feit dat de mens 'het goede wil' leiden sommigen af dat de mens slecht moet zijn, en anderen dat hij goed moet zijn. Goed te vergelijken met het half volle of half lege glas...melk, bijvoorbeeld.
Oud 14 juli 2008, 17:44   #117
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De mens is slecht van aard. Wij hebben bijvoorbeeld legers nodig om ons te beschermen, zonder deze bescherming worden we gegarandeerd aangevallen, berooft en meer van dat fraais. Dit zegt toch iets over het mensdom dacht ik.
Japan heeft sinds de tweede wereldoorlog geen leger meer gehad. Jouw garantie dat het aangevallen, beroofd en meer van dat fraais zou worden is niet uitgekomen.
Het zegt inderdaad iets over de mensheid dat hij altijd op zoek is naar rust, balans en vrede met andere mensen en tegelijkertijd altijd op zoek is naar groei en uitbreiding eventueel ten koste van andere mensen.

Citaat:
Ja, liegen is normaal. Het is sociaal misschien niet acceptabel. Maar het is uiterst normaal. Mensen liegen zelfs (voornamelijk?) tegen zichzelf; vooral het onbewuste kan er wat van tegen het bewuste.

Citaat:
Ik zie steeds minder kinderen met helmen en houten geweren elkaar 'doodschieten' op straat. Ze zullen het nu wel achter de gameboy doen.

Citaat:
Dat heeft nieuwswaarde. Over een Abraham lees je bijvoorbeeld ook voornamelijk over de beslommeringen met zijn vrouw en problemen met koningen en volken. Hoe hij met zijn kuddes omging of hoe hij en de zijnen de verjaardagen vierden, had niet genoeg nieuwswaarde om bewaard te blijven.

Citaat:
De mens is een sociaal wezen en om met meer mensen samen te kunnen leven, worden de samenlevingsregels steeds gecompliceerder. Voorheen was de wetgever ook controleur en beul. Veel samenlevingen hebben de controlefunctie aan 'onafhankelijke' rechters overgedragen.
Overal waar regels worden opgesteld, worden deze ook verbroken. De mens denkt dat gevangenisstraf een handig middel is om het aantal overtredingen van regels te beperken.

Citaat:
Wat zijn bijvoorbeeld verkeerde dingen?
Oud 14 juli 2008, 17:46   #118
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Heb jij kinderen?
Ja

Paulus.
Oud 14 juli 2008, 17:47   #119
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Heb jij kinderen?
Ja

Paulus.
Oud 14 juli 2008, 17:48   #120
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogmaals, kinderen liegen niet van nature uit.
Wie heeft ze het dan geleerd?

Paulus.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be