Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke stad kies je ?
Brussel 45 46,88%
Mechelen 8 8,33%
Antwerpen 20 20,83%
andere 23 23,96%
Aantal stemmers: 96. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juli 2008, 20:12   #261
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Brabant is altijd hoofdzakelijk Nederlandstalig geweest, zelfs gemeenten in Waals brabant of denk je dat die plaatsnamen van Franse oorsprong zijn????:lo l:

Inderdaad, het heeft een komisch gehalte, taalfaciliteiten voor franstaligen zeker waneer vlamingen hetzelfde niet kunnen krijgen elders in Belgiê.

Brussel is van oorsprong Vlaams, en de verfransing vond pas plaats na WO II. Dus ik kan met gerust gemoed zeggen dat het nog steeds een Vlaamse Stad is, eendert welke taal men er spreekt. De verloedering is pas echt goed begonnen toen een meerderheid franstalig is geworden. De autochtone Vlaamse bevoking die er leeft is er altijd gebleven, dus van facilieteiten zou ik niet spreken, eerder van een erkenning dat het altijd een Vlaamse stad is geweest.
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 20:14   #262
dedez
Vreemdeling

dedez's schermafbeelding

Standaard

Zijn er hier nog verstandige mensen of is het juist een Forum voor de fantaste mensen?

Als de mensen van de CDV-NVA zijn als jullie, ik begrijp waarom België altijd geen ervorming heeft...
dedez is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 20:23   #263
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

kerel denk je nu echt dat we nog meer grondgebied gaan afgeven aan jullie zodat jullie later nog meer kunnen opeisen. I
Is duizend jaar van Franstalig imperealisme niet genoeg.
Is er niet genoeg Vlaams bloed, zweet en Tranen verloren gegaan om deze travestie van een land in leven te houden.

Vlaming hebben al bewezen wat ze betekent hebben voor België, nu nog de franstaligen en pas dan zijn we gelijke partners. Ge moet wel 175 jaar inhalen.
Oud 15 juli 2008, 20:28   #264
dedez
Vreemdeling

dedez's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Donar Bekijk bericht
Brabant is altijd hoofdzakelijk Nederlandstalig geweest, zelfs gemeenten in Waals brabant of denk je dat die plaatsnamen van Franse oorsprong zijn????:lo l:

Inderdaad, het heeft een komisch gehalte, taalfaciliteiten voor franstaligen zeker waneer vlamingen hetzelfde niet kunnen krijgen elders in Belgiê.

Brussel is van oorsprong Vlaams, en de verfransing vond pas plaats na WO II. Dus ik kan met gerust gemoed zeggen dat het nog steeds een Vlaamse Stad is, eendert welke taal men er spreekt. De verloedering is pas echt goed begonnen toen een meerderheid franstalig is geworden. De autochtone Vlaamse bevoking die er leeft is er altijd gebleven, dus van facilieteiten zou ik niet spreken, eerder van een erkenning dat het altijd een Vlaamse stad is geweest.
Manekke, als je wil weten als een stad is Franstalige of Vlaamse is het jouw probleem.

Voor mij, België heeft altijd tweetalige geweest. Wanneer ik ga in Oostende, ik lig in mijn land en spreek de taal dat ik wil. Je denk mischien wat een autochtone vlaams is weten maar je weet niet. Veel vlamingen kies franse taal in historie. Ze zijn altijd Vlaams (en Belg) Ze zijn mischien mensen van jouw familie...

En nee, de verfransing vond niet pas plaats na WO II, je weet niet, of je liegt... je bent geen eerlijk mens.
Oud 15 juli 2008, 20:29   #265
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dedez Bekijk bericht
Heu, meneer van Antwerp, ik denk een Brusselaar zal nooit wat je stad moet worden zeggen. Er zijn 1 000 000 mensen die in Brussel leven en Brussel zal altijd de hoofstad van franstalige gemeentschap blijven... EU-district is juist een fonctie dat Brussel aannemen...
En waar denkt Brussel in het après-Belgique tijdperk van te gaan leven?
Van Franstaligheid?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 20:32   #266
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De verfransing van Brussel is begonnen tijdens de Franse periode (het beperkte zich toen wel tot de hogere elite) en barstte los na de Belgische onafhankelijkheid.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 20:36   #267
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Manekke, als je wil weten als een stad is Franstalige of Vlaamse is het jouw probleem.

Voor mij, België heeft altijd tweetalige geweest. Wanneer ik ga in Oostende, ik lig in mijn land en spreek de taal dat ik wil. Je denk mischien wat een autochtone vlaams is weten maar je weet niet. Veel vlamingen kies franse taal in historie. Ze zijn altijd Vlaams (en Belg) Ze zijn mischien mensen van jouw familie...

En nee, de verfransing vond niet pas plaats na WO II, je weet niet, of je liegt... je bent geen eerlijk mens.
België is niet altijd tweetalig geweest, de erkenning van het Nederlands heeft pas heel laat plaatsgevonden, met mondjesmaat, van onderwijs in eigen taal tot het gerecht, leger en alle facetten van deze maatschappij.

dat je mij niet eerlijk vind is jouw probleem, Brussel was pas met een franstalige meerderheid opgezadeld na WO II. ( had het misshien zo moeten verwoorden).
Oud 15 juli 2008, 20:38   #268
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
De verfransing van Brussel is begonnen tijdens de Franse periode (het beperkte zich toen wel tot de hogere elite) en barstte los na de Belgische onafhankelijkheid.

in 1898 was nog maar 5% van Brussel Franstalig, meer nog deze stad was een van de weinige in Europa dat anti-frans was, zoals je zegt alleen maar de elite, de verfransing was pas echt goed begonnen in de 20ste eeuw.
Oud 15 juli 2008, 20:40   #269
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dit is nu net één van de redenen, zoniet de belangrijkste reden, waarom het met Belgique misgegaan is: jullie idée-fixe dat Belgique een Franstalig land is, waar jullie overal met het Frans terechtkunnen, terwijl de Vlaming zich in Franstalig gebied maar moet aanpassen. Decennia van taalwetten, staatshervormingen en maatschappelijke evolutie zijn aan jullie voorbijgegaan. Jullie dolen mentaal nog altijd ergens in de negentiende eeuw rond, in het Belgique �* papa. Doe zo gerust verder, en blijf je maar afvragen waarom de Vlaams-Brabantse gemeenten tegenwoordig overal drastische taalgebonden maatregelen beginnen te nemen en hoe het toch komt dat in Vlaanderen nauwelijks iemand een probleem heeft met Engels, Duits, Italiaans, Russisch, Farsi of voor mijn part zelfs Sumerisch of oud-Egyptisch, maar wél met Frans.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 15 juli 2008 om 20:41.
Oud 15 juli 2008, 20:42   #270
dedez
Vreemdeling

dedez's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
kerel denk je nu echt dat we nog meer grondgebied gaan afgeven aan jullie zodat jullie later nog meer kunnen opeisen. I
Is duizend jaar van Franstalig imperealisme niet genoeg.
Is er niet genoeg Vlaams bloed, zweet en Tranen verloren gegaan om deze travestie van een land in leven te houden.

Vlaming hebben al bewezen wat ze betekent hebben voor België, nu nog de franstaligen en pas dan zijn we gelijke partners. Ge moet wel 175 jaar inhalen.
Spreek voor jouw ajb. Mijn vader is West-vlaming van Oostende, en de mensen van mijn familie die leven verloren tijdens WO. Mijn vader maakte zelf de Yjzerbedevaart... (Maar nu is juist een vlaamse nationnalist demonstratie en geen meer respect voor doden.)

Mijn moeder is van Frankrijk en dus ja mijn moedertaal is Frans, maar ik ben altijd belg en vlaming.

Franstaligen vandaag is niet imperialist... maar de vlamingen als jouw zijn...

Laatst gewijzigd door dedez : 15 juli 2008 om 20:48.
Oud 15 juli 2008, 20:44   #271
dedez
Vreemdeling

dedez's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Van Franstaligheid?
Je spreek van après-Belgique, ik niet...
Oud 15 juli 2008, 20:46   #272
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Franstaligen vandaag is niet imperialist...
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  campbhv-web.jpg
Bekeken: 65
Grootte:  322,6 KB
ID: 35602

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  representation.gif
Bekeken: 77
Grootte:  142,6 KB
ID: 35603
Oud 15 juli 2008, 20:46   #273
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Van Franstaligheid?
Brussel zal wel aansluiting zoeken bij Wallonië en samen zullen ze een welvarend land worden.

Oeps, ja. Ik was even vergeten dat de Brusselse elite (mensen zoals Etienne Davignon en Albert Frère) Wallonië in het verleden al financieel hebben uitgezogen.

Laatst gewijzigd door stropdrager : 15 juli 2008 om 20:47.
Oud 15 juli 2008, 20:51   #274
FDM
Banneling

Standaard

"Wanneer ik ga in Oostende, ik lig in mijn land en spreek de taal dat ik wil. ???

maar als ik in Rochefort een malse steak wil eten moet ik die in het frans bestellen
of mijn boterhammen meenemen
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 20:54   #275
dedez
Vreemdeling

dedez's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ho, ik denkte Brussel tweetalig was maar mischien denk je Brussel is alleen franstalige?

Een uitbreidding van Brussel is goed voor vlamingen als ze willen meer macht in de hoofstad...
Oud 15 juli 2008, 20:55   #276
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
in 1898 was nog maar 5% van Brussel Franstalig, meer nog deze stad was een van de weinige in Europa dat anti-frans was, zoals je zegt alleen maar de elite, de verfransing was pas echt goed begonnen in de 20ste eeuw.
Het klopt inderdaad dat Brussel (nog voor België bestond) anti-Frans was.
Het is ook zo dat er pas in de 20ste eeuw meer Franstaligen dan Nederlandstaligen waren. Maar dat er in 1898 slechts 5% Franstaligen waren in Brussel, kan ik toch moeilijk geloven. België bestond toen al 68 jaar en het verfransingsproces was toen volop aan de gang, dus het zal toch wel meer dan 5% geweest zijn. Je moet bijvoorbeeld rekening houden met het feit dat alle scholen in Brussel Franstalig waren.
Oud 15 juli 2008, 20:55   #277
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Spreek voor jouw ajb. Mijn vader is West-vlaming van Oostende, en de mensen van mijn familie die leven verloren tijdens WO. Mijn vader maakte zelf de Yjzerbedevaart... (Maar nu is juist een vlaamse nationnalist demonstratie en geen meer respect voor doden.)

Mijn moeder is van Frankrijk en dus ja mijn moedertaal is Frans, maar ik ben altijd belg en vlaming.

Franstaligen vandaag is niet imperialist... maar de vlamingen als jouw zijn...
Vergeet niet dat het flamingantisme zijn oorsprong vind in de loopgraven, waarschijnlijk was jouw grootvader één van hen.

Spijtig genoeg, en kan het uit jouw reactie opmaken, is opkomen voor Vlaamse rechten en cultuur (flamingantisme) gelijkgesteld met nationalisme.
terwijl er geen nationalistische vlamingen zijn, misshien maar een klein percentage van de VB kiezers zal zich dit toeeigenen.

wat betreft mijn vorige posts, en talloze hier voor mij hebben de vinger al op de wonde gelegd. Brussel kan niet bij Wallonië, de Economische en historische realiteit laat dit niet toe.
Oud 15 juli 2008, 20:56   #278
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
"Wanneer ik ga in Oostende, ik lig in mijn land en spreek de taal dat ik wil. ???

maar als ik in Rochefort een malse steak wil eten moet ik die in het frans bestellen
of mijn boterhammen meenemen
Misschien kun je in Rochefort ook wel in het NL terecht. Ik zou het eens proberen.
maar zeker in Durbuy en La roche is NL geen probleem.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 20:57   #279
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Misschien kun je in Rochefort ook wel in het NL terecht. Ik zou het eens proberen.
maar zeker in Durbuy en La roche is NL geen probleem.
Wij voelen daar geen behoefte aan. Vreemd, he?
Oud 15 juli 2008, 20:58   #280
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vergeet niet dat het flamingantisme zijn oorsprong vind in de loopgraven, waarschijnlijk was jouw grootvader één van hen.
Lees eens
1914-1918: De Vlaming sneuvelt, want zijn officier spreekt Frans

http://www.demorgen.be/dm/nl/992/Wet...-blootje.dhtml
azert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be