Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juli 2008, 21:30   #21
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Alle discussies die we nu nog kunnen hebben over de tegenstelling atheïsme en geloof zullen alleen hopeloze herhalingen zijn. Het thema is altijd hetzelfde: zogenaamde "vrijzinnigen" voeren hun haat en primitieve afkeer tegen christenen bot door allerlei goedkope en oppervlakkige vuilspuiterij.
Wat doet u hier dan? U komt hier gewoon roepen "Jesus Saves" en weigert deel te nemen aan een discussie.
Is dat de strategie?
Oud 20 juli 2008, 21:40   #22
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Alle discussies die we nu nog kunnen hebben over de tegenstelling atheïsme en geloof zullen alleen hopeloze herhalingen zijn. Het thema is altijd hetzelfde: zogenaamde "vrijzinnigen" voeren hun haat en primitieve afkeer tegen christenen bot door allerlei goedkope en oppervlakkige vuilspuiterij.
Vrijzinnigen of/en vrijdenkers proberen 'vrij te denken'. Dat wil zeggen: vrij van vooroordelen. En dat wil weer zeggen: vrij van wat ons godsdienstige-, vrij van wat ons politieke-, vrij van wat ons de sociale-,vrij van wat ons sport-,vrij van wat ons de syndicale-, vrij van wat ons de economische 'autoriteiten' ons willen opsolveren.

Let wel, niet dat deze instanties altijd ongelijk hebben. Maar, wij als vrij denkers, willen dat toch even liefst zelf uitpluizen. Dat dit u niet aanstaat, dat kan ik begrijpen. Maar ja, u bent dan ook geen 'vrij ' denker.

Laatst gewijzigd door system : 20 juli 2008 om 21:57.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 21:41   #23
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke
Ik ben benieuwd waar Preuße in de openingspost allerlei goedkope en oppervlakkige vuilspuiterij tegen christenen leest.

Misschien kunnen we hier voor hem een bijbels citaat inroepen in de trant van
"heer vergeef het hem,hij weet niet wat hij zegt"...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Weer eentje die aandacht nodig heeft.
blijkbaar wel,zeker een slechte preek vanmorgen in de kerk moeten aanhoren..
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 21:45   #24
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Vrijzinnigen of/en vrijdenkers proberen 'vrij te denken'. Dat wil zeggen: vrij van vooroordelen. En dat wil weer zeggen: vrij van wat ons godsdienstige-, vrij van wat ons politieke-, vrij van wat ons de sociale-,vrij van wat ons sport-,vrij van wat ons de syndicale-, vrij van wat ons de economische 'autoriteiten' ons willen opsolveren.

Let wel, niet dat deze instanties altijd ongelijk hebben. Maar, wij als vrij denkers, willen dat toch even liefst zelf uitpluizen. Dat dit u niet aanstaat, dat kan ik begrijpen. Maar ja, u bent dan ook geen 'vrij ' denker.
Hoe gek het ook kan lijken, maar in je vrije denken kan je zelfs slaaf worden van die vrijheid. Absolute vrijheid bestaat niet, ook niet in het denken.

Ik vind mijn denken hoegenaamd niet ingeperkt door mijn geloof, noch door gelijk welk dogma van de katholieke Kerk waarvan ik deel uitmaak. Het is maar zeer de vraag of sommigen hier, slaven van de vrijheid van gedachte, écht wel "vrijer" zijn dan deze gelovige.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 21:49   #25
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Hoe gek het ook kan lijken, maar in je vrije denken kan je zelfs slaaf worden van die vrijheid. Absolute vrijheid bestaat niet, ook niet in het denken.

Ik vind mijn denken hoegenaamd niet ingeperkt door mijn geloof, noch door gelijk welk dogma van de katholieke Kerk waarvan ik deel uitmaak. Het is maar zeer de vraag of sommigen hier, slaven van de vrijheid van gedachte, écht wel "vrijer" zijn dan deze gelovige.
Natuurlijk bent u beperkt door uw geloof. Uw geloof berust op een aantal dogma's. En daardoor al beperkt u uw denken. Als u apriori al dingen moet aannemen, dan is het toch evident dat uw denken daardoor wordt beperkt.

Laatst gewijzigd door system : 20 juli 2008 om 21:50.
Oud 20 juli 2008, 22:47   #26
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk bent u beperkt door uw geloof. Uw geloof berust op een aantal dogma's. En daardoor al beperkt u uw denken. Als u apriori al dingen moet aannemen, dan is het toch evident dat uw denken daardoor wordt beperkt.
Hetgeen perfekt opgaat voor het atheïsme met zijn dogma's.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 22:53   #27
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Wat doet u hier dan? U komt hier gewoon roepen "Jesus Saves" en weigert deel te nemen aan een discussie.
Is dat de strategie?
Bril opzetten! Dit subforum noemt Godsdienst en levensovertuiging. Vrijzinnigen bezitten geen van beiden maar komen hier wel de grote trom roeren met hun vuilspuiterij. Ze zouden beter een of andere therapeutische behandeling opzoeken want hun geest is zwaar ziek: ze voelen de ononderdrukbare neiging om alle dagen hun primitieve razernij op christenen (liefst Katholieken af te koelen. Mooie "levensovertuiging" is dat.

En "discussie", excuseer, maar de enigen die échte bijdragen formuleren zijn de gelovigen. Alleen al in zo'n dingen valt het onderscheid op. Ga eens Uw eigen gebral na of dat van de andere scheldmolens en U zal vaststellen dat het allemaal één-zin-slogans zijn.

Deze hier spant de kroon moet ik zeggen:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude
u bent waarschijnlijk katholiek of zo? Niet religieuzen denken niet in vakjes, voor gelovigen blijkbaar zeer moeilijk.

Oud 20 juli 2008, 22:53   #28
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Hetgeen perfekt opgaat voor het atheïsme met zijn dogma's.
Ik ben geen atheïst. Maar over welke atheïstische dogma's hebt u het eigenlijk? Maar afgezien daarvan, u bevestigt dus dat een christen beperkt is in zijn denken. Dat is al een vooruitgang.

Laatst gewijzigd door system : 20 juli 2008 om 22:55.
Oud 20 juli 2008, 23:02   #29
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Ik ben benieuwd waar Preuße in de openingspost allerlei goedkope en oppervlakkige vuilspuiterij tegen christenen leest.
De tekst is meer in het defensief voor het atheïsme, dat in de VS niet zo populair is omwille van de toon die enkele vooraanstaanden hebben aangeslagen. O'Hare werd de meest gehate vrouw in Amerika genoemd. Zelf haar eigen zoon had zo'n afkeer van zijn moeder dat hij priester werd. De tekst is dus ook gericht naar een Amerikaans publiek: de toon is dus genuanceerder omdat atheïsten goed weten dat ze op eieren moeten lopen omwille van de uitschuivers van hun sekte. Europese vrijzinnigen kennen die beleefdheid of taktische diplomatie niet omdat de christelijke samenleving hier op grote schaal is afgebrokkeld. Ze hoeven dus geen masker van "friendly atheïst" op te zetten en tonen gemakkelijker hun ware aard. Paulus heeft dat ook vastgesteld bij een van de bewuste scheldmolens hier.

Maar ik haast er me op bij te zeggen dat ik U hierboven niet meereken, ik vind de discussies die U opzet eigenlijk terecht, jammerlijk dat ze steeds ontaarden in goedlope oneliners van nogal simplistische personen die zich nagenoeg allemaal tot de goddeloosheid bekennen.

Oud 20 juli 2008, 23:09   #30
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Ik ben geen atheïst. Maar over welke atheïstische dogma's hebt u het eigenlijk?
De verwerping van God en alle daaruit voortvloeiende consequenties natuurlijk. Dat op zich leidt al naar een verenging en een bekrompen instelling want de mens is een gelovig wezen. Voorts ook nog de minderwaardigheid van gelovigen tegenover de atheïstische Übermensch. Tenslotte zijn er nog de dingen zoals het Darwinisme, dat godsdienst haaks zou staan op de rede en de algemene autoriteit van het eigen gelijk.

Citaat:
Maar afgezien daarvan, u bevestigt dus dat een christen beperkt is in zijn denken. Dat is al een vooruitgang.
Hoe ben ik beperkt in mijn denken? En waarom is een vrijzinazige die hier de hele dag het forum beklad dat niet? Graag een duidelijk antwoord deze keer.

Oud 20 juli 2008, 23:11   #31
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kizzy
Elke godsdienst is telkens overtuigd van zijn groot gelijk en degradeert derhalve de rest van de bevolking naar een trapje lager (voor atheïsten de allerlaagste). Zonder geloof: een p�*k minder twisten!
Het is natuurlijk een kwestie van definitie, maar ik ben eigenlijk nog nooit iemand tegen gekomen die 'zonder geloof' was.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 23:29   #32
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Wat heeft dit allemaal te maken met mijn reactie? Het lijkt wel gespam.
En waarom zou mijn reactie dan wel gespam moeten zijn? Verklaar u nader.
kizzy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 23:30   #33
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Het is natuurlijk een kwestie van definitie, maar ik ben eigenlijk nog nooit iemand tegen gekomen die 'zonder geloof' was.
Dan bent u die nu virtueel tegengekomen. Aangename kennismaking!
Oud 20 juli 2008, 23:53   #34
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
1° Zoals dewelke? En welke oorlogsvoering is er zoal gaande op basis van die "religieuze inslag"?

...2° Wat heeft een heksenverbranding (dat meer met volksbijgeloof en persoonlijke dorpstwisten te maken, maar kom, ik schuif het pro forma eens zonder historische duiding in de schoenen van "de christenen" zoals de vrijzinnigen doen) te maken met het christendom vandaag de dag?

3°U bent dus ook medeschuldig aan de Holocaust, gepleegd door atheïst Adolf Hitler als ik Uw eigen redenering doortrek? Of allerminst is Uw atheïstisch sektegeloof zeer schadelijk?

4°Nu doet U toch precies hetzelfde als wat U godsdiensten verwijt? Namelijk Uw eigen gelijk als het allerbeste prijzen. Atheïsme is ook een geloof met zijn eigen dogma's en geloofsregels.

Dat is toch wel een puur demagogische truuk die U hier op bijzonder laffe manier toepast: de verdijving van de Indianenstammen gebeurde niet omwille van religieuze motieven maar louter omwille van territoriale expansie en de goldrush. Nadien hebben opeenvolgende Amerikaanse redenen de gebieden toegekend aan de Indianen steeds verkleind of verlegd zodat het systematisch tot gewapende conflicten kwam.

Voor het gemak heb ik wat nummertjes bij uw citaat geplakt vooraleer u van antwoord te dienen.

1°Effe denken, wat denkt u van die tegen het 'islamitische terrorisme' door de 'God bless America'alliantie? Of verkiest u het in een hoekje drummen van de Palestijnen (Islam) door de Israëli's (Jodendom)? Twee volkeren die evenwel (o ironie) eigenlijk hetzelfde ras zijn.

2° Heeft u mij enige verwijzing naar de heksenverbrandingen horen doen? Ik denk het niet. Er zijn bovendien véél minder heksenverbrandingen geweest dan in de volksgeest leeft. Lees anders maar eens 'Heksenverbranding in Vlaanderen'; de moeite waard en helemaal niet spektakelzuchtig. En u bewijst uw 'christelijke arrogantie' door enkel en alleen bewijzen op te vragen tegen het christelijke geloof. Zijn de andere godsdiensten soms geen religie? Vergeet niet dat het christendom geboren is uit het Jodendom...

Ik kan u als voorbeeld geven de hongerdood die talloze katholieke Ieren stierven toen de protestantse Engelsen hun voeding naar eigen regio wegsleepten. Of de rampzalige gevolgen van de bittere armoede in Europa door de tienden die steeds maar afgestaan moesten worden, naast natuurlijk de offergaven voor talloze overdadig versierde kerken etcetera. Of het afvoeren van miljoenen negerslaven (waarvan er slechts een fractie levend de eindbestemming haalde) om ingezet te worden in de kolonies mét officiële 'goedkeuring' van de Kerk, ùw christelijke kerk! De 'negerkes' hadden immers geen ziel, weet u nog?

3°Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar omdat u zo graag schermt met de Holocaust: hoeveel Joden zijn er omgekomen door die 'christelijke' kerk van u? Aan hoevelen werd onderdak (schuilplaats) geweigerd? En de toenmalige Paus was ook niet erg proper, niet? Dat zult u niet zo graag lezen, vrees ik.

4° Neen, mijnheer. Ik respecteer wel andermans voorkeuren. Ik heb mijn kinderen zelf de keuze gelaten; geloven of niet. Ik begrijp niet hoe mensen nood hebben aan een religieuze beleving maar ik kan hen daarin wel respecteren. Doet u dat dan in uw 'christelijke verdraagzaamheid' ook met zij die niet wensen te geloven in een hogere macht. Dat zou al een mooi begin zijn.

En vooraleer u vermeent dat ik enige haat zou hebben tegen deze of gene godsdienst: in mijn familie heb ik zowat vanalles zitten: van Joden (ja er zat er zelfs eentje persoonlijk in de kampen waaraan u mij medeplichtig verklaart), moslims, chinezen, katholieken en zelfs iemand van Indiaanse origine. Ik meen dus dat excuses hier op zijn plaats zouden zijn.
Oud 21 juli 2008, 00:05   #35
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Bril opzetten! Dit subforum noemt Godsdienst en levensovertuiging. Vrijzinnigen bezitten geen van beiden maar komen hier wel de grote trom roeren met hun vuilspuiterij. Ze zouden beter een of andere therapeutische behandeling opzoeken want hun geest is zwaar ziek: ze voelen de ononderdrukbare neiging om alle dagen hun primitieve razernij op christenen (liefst Katholieken af te koelen. Mooie "levensovertuiging" is dat.

En "discussie", excuseer, maar de enigen die échte bijdragen formuleren zijn de gelovigen. Alleen al in zo'n dingen valt het onderscheid op. Ga eens Uw eigen gebral na of dat van de andere scheldmolens en U zal vaststellen dat het allemaal één-zin-slogans zijn.

Betrapt! U beweert stellig dat atheïsme een sekte is, en hier beweert u dat atheïsten geen geloof hebben. Het ene sluit echter het andere uit; leest u anders maar de definitie van een sekte na op:
http://www.verhoevenmarc.be/PDF/Kenmerken-Sekte.pdf
een geloofsgenoot van u en dus zou u zijn visie moeten onderschrijven.
Oud 21 juli 2008, 01:27   #36
Goe weere
Partijlid

Goe weere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb een interessant artiekel gevonden van de LA Times over atheisme. Het behandelt een aantal dingen die opgeworpen worden tijdens discussies door gelovigen, ook op dit forum. Ik denk wel dat dit basis kan vormen voor een verstandige discussie, dus post ik het hier maar.
bron: LA Times, Sam Harris
Het artikel dat u citeert zegt veel over de VS als maatschappij, weinig of niets over het atheisme. Jammer voor de VS.

One should respect public opinion insofar as is necessary to avoid starvation and keep out of prison, but anything beyond this is voluntary submission to unnecessary tyranny (B. Russell)
Goe weere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 01:46   #37
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb een interessant artiekel gevonden van de LA Times over atheisme. Het behandelt een aantal dingen die opgeworpen worden tijdens discussies door gelovigen, ook op dit forum. Ik denk wel dat dit basis kan vormen voor een verstandige discussie, dus post ik het hier maar.

bron: LA Times, Sam Harris
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goe weere Bekijk bericht
Het artikel dat u citeert zegt veel over de VS als maatschappij, weinig of niets over het atheisme. Jammer voor de VS.
Een ander interessant artikel van Sam Harris:
10myths and 10 truths about atheism

Vermits Amerikaanse atheïsten sociaal meer met de rug tegen de muur geduwd worden dan Europese leveren ze meer weerwerk.

Laatst gewijzigd door filosoof : 21 juli 2008 om 02:02.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 02:01   #38
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Harris:
6) Atheists are arrogant.

When scientists don’t know something — like why the universe came into being or how the first self-replicating molecules formed — they admit it. Pretending to know things one doesn’t know is a profound liability in science. And yet it is the life-blood of faith-based religion. One of the monumental ironies of religious discourse can be found in the frequency with which people of faith praise themselves for their humility, while claiming to know facts about cosmology, chemistry and biology that no scientist knows. When considering questions about the nature of the cosmos and our place within it, atheists tend to draw their opinions from science. This isn’t arrogance; it is intellectual honesty.
Wie is er arrogant?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 09:10   #39
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Yep, je maakt daar een mooi punt. Al een geluk dat je jezelf daar niet aan bezondigd. Het zou anders maar slechte reclame voor je zaak zijn, niet?
Oud 21 juli 2008, 09:19   #40
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kizzy Bekijk bericht
Voor het gemak heb ik wat nummertjes bij uw citaat geplakt vooraleer u van antwoord te dienen.

1°Effe denken, wat denkt u van die tegen het 'islamitische terrorisme' door de 'God bless America'alliantie? Of verkiest u het in een hoekje drummen van de Palestijnen (Islam) door de Israëli's (Jodendom)? Twee volkeren die evenwel (o ironie) eigenlijk hetzelfde ras zijn.
Beste,
Hier gaat u in de fout. Het Israelisch-Palestijns conflict is geen godsdienstoorlog, maar een nationalistisch en territoriaal conflict. Te vaak wordt vergeten dat er onder zowel de Palestijnen als de Israeli's christenen zijn, en dat die christenen mee slachtoffer zijn van het oorlogsgeweld (aan en van beide kanten).
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be