Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2008, 11:03   #21
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
pf, Anna, als ik iemand kan helpen in het Frans of Duits, zal ik het doen hoor. ik schaam me echt niet omdat ik meerdere talen spreek, ook al is het het Frans.

en zeker in het toerisme, kun je maar beter je toeristen zo goed mogelijk opvangen. Zie naar Bouillon, daar spreken ze ondertussen ook al goed Nederlands, in Trier zie je overal alles in het Nederlands, er zijn Nederlandse vertalingen van alles. dus waarom zouden wij ons moeten opsluiten?
idd en da's maar normaal ook, maar de Vlaamse overheid moet een duidelijk positief signaal stellen. en het overtuigd kiezen voor het Engels in diplomatie/tourisme/onderwijs is daarvoor een uiterst geschikt middel (wat niet inhoud dat Frans als derde of vierde taal verboden wordt, iedereen kiest die talen vrij Duits, Frans, Spaans, ...)

wie spreekt van opsluiten ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 11:05   #22
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
van iedere vlaming wordt toch verwacht dat hij in Frankrijk Frans spreekt?
dus voor jou alleen nog maar Nederlandse of Vlaamse toeristen in Vlaanderen?
jij wilt een pak meer werklozen maw, waarom als ik vragen mag?
Oud 2 september 2008, 11:07   #23
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
van iedere vlaming wordt toch verwacht dat hij in Frankrijk Frans spreekt?
En Grieks in Griekenland?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 11:11   #24
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
idd en da's maar normaal ook, maar de Vlaamse overheid moet een duidelijk positief signaal stellen. en het overtuigd kiezen voor het Engels in diplomatie/tourisme/onderwijs is daarvoor een uiterst geschikt middel (wat niet inhoud dat Frans als derde of vierde taal verboden wordt, iedereen kiest die talen vrij Duits, Frans, Spaans, ...)

wie spreekt van opsluiten ?
op zich ben ik akkoord, maar ook in een onafhankelijk Vlaanderen blijft het Frans belangrijk, Frankrijk en Wallonië zullen een belangrijke partner blijven (hopelijk toch). als je dan weet dat het Engels voor onze jeugd gemakkelijker wordt, zou ik het Frans toch blijven als 2e taal onderwijzen. niet om ons te verfransen, wel om een voordeel te blijven hebben op Engelstaligen in Frankrijk.

Het Engels spreken we sowieso, het Frans niet hé.
Oud 2 september 2008, 11:11   #25
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dus voor jou alleen nog maar Nederlandse of Vlaamse toeristen in Vlaanderen?
jij wilt een pak meer werklozen maw, waarom als ik vragen mag?
hoezo? zijn er enkel Franse toeristen in Frankrijk dan?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 11:13   #26
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hoezo? zijn er enkel Franse toeristen in Frankrijk dan?
ah, dus Engelse, Duitse, Spaanse toeristen, die mogen komen, maar Franse niet?
Oud 2 september 2008, 11:14   #27
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Alle gekheid op een stokje: de meeste Fransen weten geeneens dat 60% van de Belgen nederlandstalig is.

Een Franse vriend van me is vertegenwoordiger in tandartsapparatuur. Een aantal jaar geleden had hij een afspraak met een of andere ziekenkaspersoon. Zat mijnheer de vertegenwoordig te zeuren dat die persoon onvoldoende Frans verstond! Ik heb hem dus moeten uitleggen dat hij zelf de taal van de klant moest leren en niet verwachten dat de klant hem aan de taal van de verkoper ging aanpassen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 2 september 2008 om 11:16.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 11:15   #28
Cisalpina
Gouverneur

Cisalpina's schermafbeelding

Standaard

De ober heeft in mijn ogen gelijk en het artikel is overtrokken. Die Franse debiel had maar in het Engels moeten beginnen dan in plaats van zo arrogant te verwachten dat iedereen Frans verstaat en spreekt.

Ik ben voorstander van Txiki's Vlaanderen eentalig, Vlamingen meertalig. Dat betekent dat als ik ergens op vakantie ga, ik altijd enkele zinnetjes in de lokale taal op papier heb staan. En in het standaardpakket zit bij mij toch nog altijd Frans, Duits, Engels en Spaans. Benieuwd hoeveel er in het standaardpakket van die Stéphane Bern zit.
Oud 2 september 2008, 11:21   #29
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina Bekijk bericht
De ober heeft in mijn ogen gelijk en het artikel is overtrokken. Die Franse debiel had maar in het Engels moeten beginnen dan in plaats van zo arrogant te verwachten dat iedereen Frans verstaat en spreekt.

Ik ben voorstander van Txiki's Vlaanderen eentalig, Vlamingen meertalig. Dat betekent dat als ik ergens op vakantie ga, ik altijd enkele zinnetjes in de lokale taal op papier heb staan. En in het standaardpakket zit bij mij toch nog altijd Frans, Duits, Engels en Spaans. Benieuwd hoeveel er in het standaardpakket van die Stéphane Bern zit.
je moet een verschil (durven) maken tussen toeristen en mensen die er komen wonen. Die serveerster sprak Frans, goed, ze kon in het Engels geantwoord hebben en dan was ook de kous af.
Oud 2 september 2008, 11:21   #30
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Een Franse presentator ging in Brugge in een restaurant eten en werd er uitgescholden omdat hij Frans spreekt.

bron: http://www.lesoir.be/actualite/belgi...2-634142.shtml

Goed, als dit waar is (Le Soir is nu niet echt de meest betrouwbare bron) dan is het overdreven. Verfransing stop je niet door toeristen weg te jagen natuurlijk.

het beeld dat ze in Frankrijk over ons hebben, helpt niet echt, zeker als er over een splitsing moet gesproken worden, en vooral over Brussel en de rand, zouden zulke zaken wel eens nadelig voor ons kunnen zijn. niet doen dus....
Sommige cafe's of restaurants zijn verboden voor" bezetters".
Zo heb ik wel in Praag meegemaakt dat je niet welkom was als je Duits
sprak.

Misschien zijn er ook Vlamingen ,die franstaligen als bezetters zien?
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 11:23   #31
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Alle gekheid op een stokje: de meeste Fransen weten geeneens dat 60% van de Belgen nederlandstalig is.

Een Franse vriend van me is vertegenwoordiger in tandartsapparatuur. Een aantal jaar geleden had hij een afspraak met een of andere ziekenkaspersoon. Zat mijnheer de vertegenwoordig te zeuren dat die persoon onvoldoende Frans verstond! Ik heb hem dus moeten uitleggen dat hij zelf de taal van de klant moest leren en niet verwachten dat de klant hem aan de taal van de verkoper ging aanpassen.

Slecht onderwijs, of slecht opgevoed?
Oud 2 september 2008, 11:26   #32
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
ah, dus Engelse, Duitse, Spaanse toeristen, die mogen komen, maar Franse niet?
Het is nog niet zo lang gelden dat in veel steden in Oost Europa, Duitsers niet welkom waren in de horecagelegenheden.
Oud 2 september 2008, 11:35   #33
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Hij had de film "In Brugues" misschien gezien?

Nee, die man is in de fout gegaan. Schelden leidt tot niets.
Oud 2 september 2008, 11:38   #34
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door monza Bekijk bericht
Mensen zoalsu verspreiden de illusie dat Belgie hen tegen elkaar opzet.
Ik heb er anders nog niets van gemerkt dat "Belgie" mij opzet tegen mijn waalse collega's.
Daaraantegen die pseudo politiekers van vlaams nationalistische partijen proberen dat al zoveel jaren zonder succes.
Problemen los je niet op door ze te ontkennen.
Oud 2 september 2008, 12:16   #35
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
op zich ben ik akkoord, maar ook in een onafhankelijk Vlaanderen blijft het Frans belangrijk, Frankrijk en Wallonië zullen een belangrijke partner blijven (hopelijk toch). als je dan weet dat het Engels voor onze jeugd gemakkelijker wordt, zou ik het Frans toch blijven als 2e taal onderwijzen. niet om ons te verfransen, wel om een voordeel te blijven hebben op Engelstaligen in Frankrijk.

Het Engels spreken we sowieso, het Frans niet hé.
ik volg je logica niet, als het je om economische én toeristische motieven te doen is moet je na engels als tweede immers voor Duits als derde taal kiezen in Vlaanderen ... voor handel, industrie én toerisme is Duits belangrijker dan Frans ...

met alle respect, maar door al die emo-irationele argumenten, zou ik haast gaan vermoeden dat jij een andere agenda hebt, Vlijm ...
Oud 2 september 2008, 12:23   #36
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik volg je logica niet, als het je om economische én toeristische motieven te doen is moet je na engels als tweede immers voor Duits als derde taal kiezen in Vlaanderen ... voor handel, industrie én toerisme is Duits belangrijker dan Frans ...

met alle respect, maar door al die emo-irationele argumenten, zou ik haast gaan vermoeden dat jij een andere agenda hebt, Vlijm ...
ik ga uit van de rationaliteit, Anna. het Engels en het Duits, die staan dicht bij het Nederlands, daarin kunnen we ons wel uitleggen (behalve die verdomde Duitse naamvallen, moet ik toegeven), maar het Frans niet.

het zou gewoon dom zijn om, om emotionele redenen, onze meertaligheid op te geven. zolang dat wij ook nog altijd Frans spreken naast het Engels en het Duits, en de Walen geen andere taal, zijn we in het voordeel. als wij het Frans laten vallen, dan krijgen we opeens een concurrent aan onze zuidgrens die betere zaken met Frankrijk zal doen dan wij.

Vlaanderen ééntalig, Vlamingen meertalig, het heeft iets....
Oud 2 september 2008, 12:38   #37
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
ik ga uit van de rationaliteit, Anna. het Engels en het Duits, die staan dicht bij het Nederlands, daarin kunnen we ons wel uitleggen (behalve die verdomde Duitse naamvallen, moet ik toegeven), maar het Frans niet.

het zou gewoon dom zijn om, om emotionele redenen, onze meertaligheid op te geven. zolang dat wij ook nog altijd Frans spreken naast het Engels en het Duits, en de Walen geen andere taal, zijn we in het voordeel. als wij het Frans laten vallen, dan krijgen we opeens een concurrent aan onze zuidgrens die betere zaken met Frankrijk zal doen dan wij.

Vlaanderen ééntalig, Vlamingen meertalig, het heeft iets....
je begint met ik ga uit van rationaliteit ... om dan in emo argumenten voort te gaan

of ben jij zo'n Vlaming die gemakshalve van zichzelf denkt Engels en Duits 'vanzelf' te kunnen ?!?

behoorlijk Engels en behoorlijk Duits vereisen evenveel studie dan behoorlijk Frans, Spaans of Italiaans. Niet meer, niet minder.

merk op dat ik hier nergens pleit om ook maar één taal 'op te geven', wat je me nu al twee keer voor de voeten werpt ... ik pleit er alleen voor om te rationaliseren (niet in het minst uit geo-politieke strategie, dat beken ik wel) met economische (handels en toeristische) argumenten ipv emo-of geschiedkundige argumenten
1 Nederlands
2 Engels
3 Duits
456 Frans, Spaans en/o Italiaans etc ...

maar AUB BEHOORLIJK !!!

Laatst gewijzigd door Anna List : 2 september 2008 om 12:39.
Oud 2 september 2008, 12:42   #38
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Toch eens even de exportcijfers van de Vlaamse bedrijven erop na trekken, vooraleer je zulke onzin poneert.
Wallonie en Brussel zijn nog altijd het grootste exportgebied voor de Vlaamse bedrijven, gevolgd door Duitsland.
Om zuiver economische motieven is het 1. Frans ; 2. Duits en 3. Engels,...

Laatst gewijzigd door speurneus : 2 september 2008 om 12:43.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 12:48   #39
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Toch eens even de exportcijfers van de Vlaamse bedrijven erop na trekken, vooraleer je zulke onzin poneert.
Wallonie en Brussel zijn nog altijd het grootste exportgebied voor de Vlaamse bedrijven, gevolgd door Duitsland.
Om zuiver economische motieven is het 1. Frans ; 2. Duits en 3. Engels,...
wat voor onzin is het om slechts de exportcijfers te bekijken ?!? je moet uiteraard ook rekening houden met de productie van de Duitse industrie in Vlaanderen ... of denk je veel toekomstperspectief te hebben bij Bayer, Basf e.d. zonder Duits te kennen ???
Oud 2 september 2008, 13:24   #40
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moser Bekijk bericht
Respect voor u vlijmscherp, omdat je ook over dergelijke onderwerpen durft te beginnen wetende dat dat eigenlijk de eigen belangen schaadt. Incidenten durven aanhalen waarbij men kritisch is voor mensen die allicht dezelfde doelstellingen hebben maar ze op een extreme manier uitdragen , getuigt van veel meer eerlijkheid en inzicht dan het eeuwigdurende zelfbeklag van een bepaald gedeelte andere Vlaamsgezinden of andere nationalisten van allerlei strekking.
Dit respect deel ik. Vlijmscherp is een zeer correcte debater. Links, recht voor de raap en zonder oogkleppen als het erop aan komt zijn zeg te doen over de problemen van dit apenland, wat niet van alle linksen kan gezegd worden.

Wat nu de inhoud van zijn bericht betreft, indien dit juist is de betreffende kelner een lompe boer. Dit zijn geen manieren om een klant te behandelen, welke taal hij ook spreekt. Maar ook een uitzondering, de meeste kelners in Vlaanderen zijn meertalig én hoffelijk.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be