Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 januari 2009, 22:36   #121
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bill Ayers Bekijk bericht
Ga ergens anders huilen. Het onderwerp is "orde". Ik besprak net een interessante case, maar naar mijn weten heb ik geen referentie gemaakt naar de dingen die je insinueert. Dus, hebt ge iets bij te dragen, of blijft het bij een beetje gezanik in de marge?
Je nogal bitsige toon wijst er op dat je door mijn argumentatie in de hoek wordt gedreven.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 22:37   #122
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Echt of wat?
De consequenties van die feiten gaan misschien nog boven jouw petje, Adrian, ik zou er niet te hard over nadenken
Oud 2 januari 2009, 22:38   #123
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De consequenties van die feiten gaan misschien nog boven jouw petje, Adrian, ik zou er niet te hard over nadenken
Pelgrim, kan je mij en Bill even uitleggen waar in onze redenering we uitgaan van de vooronderstelling dat de werkelijke wereld geen schaarste zou kennen?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 22:38   #124
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tavek;

vind jij dat de argumentatie die Pelgrim aanhaalt het punt vat dat Bill en ik proberen duidelijk te maken?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 2 januari 2009, 22:39   #125
Bill Ayers
Burgemeester

Bill Ayers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je nogal bitsige toon wijst er op dat je door mijn argumentatie in de hoek wordt gedreven.
Uiteraard.
Oud 2 januari 2009, 22:41   #126
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Tavek;

vind jij dat de argumentatie die Pelgrim aanhaalt het punt vat dat Bill en ik proberen duidelijk te maken?
Ik vraag mij af wat orde te maken heeft met schaarste ?

Dus ik zie er geen punt in nee.....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 22:46   #127
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Dankjewel.
Oud 2 januari 2009, 22:50   #128
Rhiannon
Provinciaal Gedeputeerde

Rhiannon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bill Ayers Bekijk bericht
Ge hebt het niet begrepen en dat is misschien deels mijn fout. Was het onduidelijk verwoord?

Het internet (als netwerk) is een spontane orde omdat het voldoet aan een aantal emergente eigenschappen. Het is niet van bovenaf ontworpen. Er is geen plan uitgestippeld waarin staat hoe het internet er precies zou gaan uitzien. Iedereen deed maar wat. Toch kan ik contact leggen met de webserver waarop, bijvoorbeeld, www.politics.be gehost wordt. Meer zelf, ik kan contact leggen met een andere computer in Yokohama, terwijl dat in feite niets meer dan een neveneffect is. Niemand heeft het internet zo ontworpen opdat die verbinding mogelijk zou zijn. Het is gewoon zo.

Dat was wat ik bedoelde met "mijn weg vinden". Individuele eigenaars van de netwerken mogen doen wat ze willen: hun effect op het internet als een geheel is marginaal en verwaarloosbaar.

En om uw honger te stillen, nog een paar voorbeelden van dingen op het internet met emergente eigenschappen. Wikipedia, bijvoorbeeld. Ondanks het feit dat er (bijna) geen redactie van bovenaf is, ontstaat blijkbaar wel een interessante, ordelijke catalogus gevuld met informatie. Nog een voorbeeld. Flickr. Niemand heeft het ze gevraagd om het te doen, niemand heeft ze gestuurd of betaald, maar als ik foto's wil van een obscuur gebeuren als pakweg de Mermaid Parade (in Coney Island, NY) dan hoef ik dat gewoon in te typen. Wat voor mij verschijnt is een geordend resultaat van menselijk handelen, niet menselijk ontwerp.

Er zijn nog veel andere studies rond de emergente eigenschappen van het internet en aanverwante. Bijvoorbeeld over de zelforganisatie die ontstaat wanneer transactiekosten onder de Coasische vloer zakken. Interessante boel.

Is 't nu goed? Zijn deze vergelijkingen nog steeds infantiel? Ik hoop dat je je tenminste wat vermaakt op je kruistocht. Ik zou niet willen dat je er verbitterd uitkomt.
Are you kidding??

Misschien kan je op Wikipedia, de online encyclopedie die door een redactie en een team van moderatoren beheerd wordt, eens gaan kijken naar de geschiedenis van het internet, dat gecreëerd werd door het Amerikaans ministerie van defensie. Spontane orde? Ammehoela!

Laatst gewijzigd door Rhiannon : 2 januari 2009 om 22:50.
Rhiannon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 22:51   #129
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rhiannon Bekijk bericht
Are you kidding??

Misschien kan je op Wikipedia, de online encyclopedie die door een redactie en een tema van moderatoren beheerd wordt, eens gaan kijken naar de geschiedenis van het internet, dat gecreëerd werd door het Amerikaans ministerie van defensie. Spontane orde? Ammehoela!
En wikipedia is ook oorspronkelijk gemaakt door iemand... That ain't exacly the point...
Oud 2 januari 2009, 22:51   #130
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pelgrim, kan je mij en Bill even uitleggen waar in onze redenering we uitgaan van de vooronderstelling dat de werkelijke wereld geen schaarste zou kennen?
Je zit zelf naar wikipedia te verwijzen. Omdat je uiteraard zelf beseft dat libertarisme alleen kan bestaan in een virtuele fantasiewereld.
Oud 2 januari 2009, 22:52   #131
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Het heeft er nochtans alles mee te maken. Elk maatschappijmodel, en dus ook elke 'orde', staat of valt met de schaarste van de hulpbronnen.

Iets waar libertariërs nooit een zinnig voorstel over kunnen geven.
Oud 2 januari 2009, 22:53   #132
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wikipedia is ook oorspronkelijk gemaakt door iemand... That ain't exacly the point...
Stop met naar wikipedia te verwijzen adrian, dat is in het geheel geen argument om libertarisme in de échte wereld te kunnen verantwoorden.
Oud 2 januari 2009, 22:54   #133
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het heeft er nochtans alles mee te maken. Elk maatschappijmodel, en dus ook elke 'orde', staat of valt met de schaarste van de hulpbronnen.
Iets waar libertariërs nooit een zinnig voorstel over kunnen geven.
Libertariërs hebben nog nooit rekening gehouden met het concept schaarste
Oud 2 januari 2009, 22:55   #134
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stop met naar wikipedia te verwijzen adrian, dat is in het geheel geen argument om libertarisme in de échte wereld te kunnen verantwoorden.
Dat was ik ook niet aan't doen, Kevin.
Oud 2 januari 2009, 22:55   #135
Rhiannon
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Zeg het maar gewoon in het Nederlands, want Engels gaat je duidelijk niet zo ehm... spontaan af, zullen we maar zeggen.

En dat is wel degelijk exactly the point. Zowel het internet als wikipedia ontstonden en blijven bestaan door menselijk toedoen, meer bepaald door het scheppen van orde.
Oud 2 januari 2009, 22:59   #136
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rhiannon Bekijk bericht
Zeg het maar gewoon in het Nederlands, want Engels gaat je duidelijk niet zo ehm... spontaan af, zullen we maar zeggen.

En dat is wel degelijk exactly the point. Zowel het internet als wikipedia ontstonden en blijven bestaan door menselijk toedoen, meer bepaald door het scheppen van orde.
Niemand stelt in vraag dat er bepaalde regels van interactie moeten zijn - noch op internet, noch in de werkelijkheid. En niemand stelt in vraag dat er menselijke handelingen zijn.
Oud 2 januari 2009, 23:02   #137
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Soit; het verschil tussen human design en human action is wat moeilijk blijkbaar.
Oud 2 januari 2009, 23:02   #138
Rhiannon
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Niemand stelt in vraag dat er bepaalde regels van interactie moeten zijn - noch op internet, noch in de werkelijkheid. En niemand stelt in vraag dat er menselijke handelingen zijn.
Mooi zo. Dan kunnen we die libertarisme-onzin nu misschien eindelijk eens achterwege laten.
Oud 2 januari 2009, 23:06   #139
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Soit; het verschil tussen human design en human action is wat moeilijk blijkbaar.
Mag ik even vragen of ik je goed begrijp, want ik zie het zo:

Mensen zijn nu eenmaal mensen en hierdoor kan er spontaan orde ontstaan omwille van het feit dat evolutionair gezien dit een gegeven is ?

Je loopt niet moedwillig tegen iemand aan als je op de meir loopt. Je gaat kijken naar vitrines. Je winkelt. Er is een bepaalde sociale orde die er voor zorgt dat dit allemaal plaats kan vinden. In wanorde had je, wel, pure chaos.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 23:06   #140
Bill Ayers
Burgemeester

Bill Ayers's schermafbeelding

Standaard

Als het weer neerkomt op een kruistocht, dan ben ik pleite. Jooow.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be