![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
Minister
|
Ik denk dat jij van meer culturen geproefd heb dan ik. Zelfs het 'cultuur' als 'wapen' gebruiken past in de definitie.
|
|
|
#43 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Uiteraard.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Minister-President
|
Cultuur is scheppen ,creeren,beplanten,een levensvisie naar afkomst dat in honderden vormen kan bestaan.
Het is tevens het beschermen van waarden eigen aan een beschaving. Het is een conservatie eigenschap bijna eigendom van een bevolking dat bestaat uit het behouden van waarden en werken en tegelijkertijd toch ook een progressief verlangen naar vernieuwing binnen een gemeenschap zonder de eigen waarden te verloochenen.
|
|
|
#45 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Dat vind ik een zeer enge betekenis. vb een keuken op basis van rijst in tegenstelling tot een keuken gebaseerd op aardappelen |
|
|
|
|
|
|
#46 | |
|
Minister
|
Citaat:
Dat heeft vooral econiomische/lanbouwkundig oorsprong. En bepaald 'over tijd' de vooral 'gelijklopende' smaak van een groep mensen. Cultuurwaarde heeft dat pas wanneer iemand er zich tot (bv) de van groep van 'aardappeleters' voelt aangesloten. Wanneer het tenslotte een cultuur element wordt, dan wordt dat element vooral gebruikt in de vorm van: u bent een aardappeleter dus hoort u bij ons, en dat in tegenstelling tot de rijsteters. Nu is 't natuurlijk onzin om één element uit het cultuur gebeuren te lichten, zoals een keuken. Het gaat er natuurlijk om dat de meeste 'aardappeleters' ontdekken/aanvaarden dat alle 'aardappeleters' gelijkgezind zijn over nog andere zaken. Zelfs, over een heel spectrum van andere zaken. Cultuur is alles wat een mens bezigt in zijn zoeken naar 'gelijkgezinden' en 'gelijkdenkenden'. Het is niet één ding. Het is het pakket waar één ding is in opgenomen.
|
|
|
|
#47 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
#48 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#49 |
|
Banneling
|
Kultuur komt van het Latijnse woord culturare, wat natuurlijk een etymologische cirkelredenering is, want het betekent "in kulltuur brengen".
In het begin werd dat echter hoofdzakelijk ruraal gedaan. Terwijl we nu haast niets rural eer over hebben, de kultuur is dan ook verteend en verstedelijkt. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
idd : "culturare" = bewerken, bewerkstelligen, telen, kweken, produceren
eng: cultuur = kweek, teelt breed: cultuur = beschaving gecultiveerd = beschaafd
Laatst gewijzigd door Steben : 6 januari 2009 om 10:59. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Banneling
|
Ja is onze versteende kultuur beschaafd soms? Mijn voeten...
|
|
|
|
|
|
#52 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#53 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
Is beschaving niet de verzameling van alles wat wij dankzij cultuur hebben verworven? En is cultuur niet wat wij ondernemen om de grenzen van de beschaving te overschrijden? Het eerste heeft volgens mij met stilstand, terwijl het tweede met beweging te maken heeft. |
|
|
|
|
|
|
#54 |
|
Banneling
|
De natuur is verdwenen hier.
En omdat de natuur hier is verdwenen, heb ik zo het noodlottige gevoel dat daarmee de echte mens, de volwaardige mens, de leefbare en levensvatbare mens ook verdwenen is. Het is een verloren zaak geworden, de natuur, die zeker niet door de Lappersforters met hun gevecht voor een paar overblijvende bomen zal gekeerd worden. Wat niet betekent, dat we niet meer moeten strijden tegen de cultuur en voor de natuur, want: Rage, rage, against the dying of the light... |
|
|
|