Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Gaza offensief
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Brandend Actueel: Gaza offensief Tijdelijk forum

Bekijk resultaten enquête: VN-vredesmacht in Gaza?
Ja: een VN-vredesmacht 14 38,89%
Nee: geen VN-vredesmacht 16 44,44%
Ja: in samenwerking met Hamas 5 13,89%
Ja: in samenwerking met Israël 1 2,78%
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 7 januari 2009, 14:34   #61
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Het is me niet direct duidelijk, Jos. Zit er olie onder de grond in Gaza?
Er is olie en vooral gas, ook offshore.
De Israëli's moeten ofwel vrede sluiten met de Arabieren, ofwel ze uitdrijven om aan dat gerief te kunnen.
Dat is de inzet.
Al de rest is zever.

Oud 7 januari 2009, 14:38   #62
Red_Dog
Schepen

Red_Dog's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Red_Dog
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
De Israëli's moeten ofwel vrede sluiten met de Arabieren, ofwel ze uitdrijven om aan dat gerief te kunnen.
Dat is de inzet.
Al de rest is zever.

Een groot deel zit blijkbaar in Egyptische wateren, waar Israël vrede mee heeft...
Oud 7 januari 2009, 15:04   #63
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Red_Dog Bekijk bericht
Een groot deel zit blijkbaar in Egyptische wateren, waar Israël vrede mee heeft...
Het gaat vooral om de gasbel vlak voor de gazastrook, en ook om het gas meer noordelijk. Zolang Hamas boorinstallaties daar kan bedreigen, kan Israël daar niet bij. De Palestijnen uiteraard ook niet. Vrede òf etnische homogeniteit kan deze rijkdom bereikbaar maken.
Oud 7 januari 2009, 17:10   #64
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Een vredesmacht heeft geen zin in Gaza, want Hamas erkent de VN niet.

Hamas zou zijn aanslagen gewoon verleggen van Israel naar de VN-eenheid.
En de Verveelde Moslimjongeren zouden de oorlog direct naar hier verplaatsen bij de eerste doden die Hamas beweerd te zijn gevallen onder VN-kogels.

Net op de radio: Hamas wil zeker geen VN-macht tussen Gaza en Egypte.
Ze zal schieten op eventuele waarnemers.
Derk de Tweede is offline  
Oud 7 januari 2009, 17:12   #65
Neptunus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Dat is de inzet.
Al de rest is zever.

Zelfs al zou daar gas zijn, dan is de hoeveelheid te verwaarlozen in vergelijking met de onmetelijk grote nog onontgonnen gasgebieden in Rusland (Siberië).
Ik zie de mensen in Gaza echt ook niet in staat om deze te ontginnen, ze zijn nog niet eens in staat om zelf voor hun voedselvoorziening te zorgen.......

Laatst gewijzigd door Neptunus : 7 januari 2009 om 17:13.
Neptunus is offline  
Oud 7 januari 2009, 17:35   #66
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neptunus Bekijk bericht
Zelfs al zou daar gas zijn, dan is de hoeveelheid te verwaarlozen in vergelijking met de onmetelijk grote nog onontgonnen gasgebieden in Rusland (Siberië).
Nu u het zegt:
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_d...g__.html?p=2,1
http://www.youtube.com/swf/l.swf?swf...load_modules=1
Citaat:
Ik zie de mensen in Gaza echt ook niet in staat om deze te ontginnen, ze zijn nog niet eens in staat om zelf voor hun voedselvoorziening te zorgen.......
Volledig akkoord.
Maar niettemin: er zit daar gas, en die gasvoorraad is voor Israël uiterst belangrijk, zeker in het licht van het wereldwijd gaskartel dat zich momenteel vormt, met Rusland en Iran als twee hoofdpolen, die geen van beiden speciaal met Israël bevriend zijn. De gasoorlog is al begonnen, of waarom denkt u dat Rusland Zuid-Ossetië is binnengevallen, of nu de pijplijn richting Oost-Europa een beetje toeknijpt.
Ik heb geen gram sympathie voor het regime dat de Gaza-strook controleert. Maar dat belet niet, dat er in dat gebied GAS zit, en dat de wereldwijde gasoorlog begonnen is.
Oud 7 januari 2009, 21:06   #67
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Irrelevant. Als Hamas ontwapend moet worden, moet Israël ook ontwapend worden. De Palestijnen zullen zich geen tweede Sabra/Shatila laten overkomen.
incorrect, Isräel streeft niet naar de totale vernietiging van alle Palestijnen, Hamas omgekeerd wel
Oud 7 januari 2009, 21:11   #68
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Weiße Rose's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Ik zie de mensen in Gaza echt ook niet in staat om deze te ontginnen, ze zijn nog niet eens in staat om zelf voor hun voedselvoorziening te zorgen......"
Hoe zou dat komen denkt u? Idd, door zionisten die de Palestijnen in de Gaza-strook alles ontnemen!
Weiße Rose is offline  
Oud 7 januari 2009, 21:19   #69
Neptunus
Gouverneur

Standaard

Omdat ik het met eigen ogen heb gezien. In tegenstelling tot de Israëlische gebieden en zelfs de Westelijke-Jordaanoever, zie je in Gaza nergens aan landbouw doen, geen velden, niets, terwijl er wel ruimte genoeg is en water van de Middellandse zee. Antwerpen is dichter bevolkt dan de Gaza, dat Gaza overbevolkt zou zijn is een fabel die als waarheid wordt verkocht.

Laatst gewijzigd door Neptunus : 7 januari 2009 om 21:22.
Neptunus is offline  
Oud 8 januari 2009, 00:13   #70
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik was zelf ook in Israël en in de Palestijnse gebieden

... [blablabla over fascisme en nazisme geschrapt...]
Dat is de derde draad waarin je identiek hetzelfde bericht post. En telkens heeft meneer-omdat-ik-er-zelf-geweest-ben geen landbouw gezien...

Citaat:
terwijl er wel ruimte genoeg is en water van de Middellandse zee.
Water uit de Middellandse Zee, het zoutste van Europa en omstreken... Daarom is er dus geen landbouw in Gaza, Neppie.

Citaat:
Antwerpen is dichter bevolkt dan de Gaza,
Daar is dan ook heel wat landbouw, itt tot Gaza.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 8 januari 2009 om 00:21.
E. Gidius is offline  
Oud 8 januari 2009, 00:37   #71
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Romeo, scholen gebruiken als schild voor "vrijheidsstrijders" en daarmee een bombardement uitlokken is ook niet netjes he.
http://www.haaretz.com/hasen/spages/1053455.html
abou Anis is offline  
Oud 8 januari 2009, 00:57   #72
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Water uit de Middellandse Zee, het zoutste van Europa en omstreken... Daarom is er dus geen landbouw in Gaza, Neppie.
Ja, en?

Israel gebruikt toch ook water uit de Middellandse Zee voor de landbouw? Dat doen trouwens alle landen die in die regio aan de Middellandse of Rode Zee grenzen om in de behoefte aan drinkwater en water voor de landbouw te voorzien.

Gewoon een kwestie van geen wapentuig voor al die miljarden aan hulpfondsen aan te schaffen, maar het geld voor de verandering eens nuttig te aan te wenden door er één of meerdere ontzoutingsinstallaties van te bouwen.
Sus Iratus is offline  
Oud 8 januari 2009, 07:32   #73
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Los van deze gasbel, het volgende:
Ik was zelf ook in Israël en in de Palestijnse gebieden, ook in Gaza en deze kennismaking met de realiteit ter plaatse heeft mijn opvatting daarover wel veranderd. Ik merk alleen maar dat de berichtgeving op de VRT erg eenzijdig en sterk gekleurd is, zeker niet objectief. Het scheelt niet veel of ze werpen zich op als verdediger van het fascistoide Hamas. Een jonge vrouw die werd geïnterviewd scheen het voor deze extreemrechtse islamitische terreurorganisatie op te nemen en zei erbij dat Hamas zou zorgen voor allerlei sociale voorzieningen, wat pertinent onjuist is. Scholen, ziekenhuizen, uitkeringen voor de talloze werklozen in Gaza worden voorzien door de VN, UNRWA die er sinds de oprichting van Israël de bevolking helpt (zelf gezien), waardoor deze zelf niet de moeite doet om de handen uit de mouwen te steken, om bijvoorbeeld voedsel te telen (Gaza is een potentieel vruchtbaar gebied, de joodse kolonisten bewerkten er met succes de grond).
De mensen in Gaza worden groot met haat , wraak , antisemitisme en leren niet om zelf hun verantwoordelijkheid op te nemen.

Sinds de opkomst van Hamas is alles er bergafwaarts gegaan. Hamas is niets meer dan een fascistoïde terreurorganisatie die vrouwen onderdrukt, kort geleden de sharia heeft ingevoerd en de eigen bevolking gijzelt.
Zelfs gematigde moslims worden er nu onderdrukt. Palestijnse christenen en ongelovigen zijn er al langer verdreven.
Hamas is vergelijkbaar met destijds de nazi-partij. Deze werd destijds door de geallieerden bestookt en uitgeroeid, waarbij ook vele onschuldige Duitse slachtoffers vielen (Dresden, Berlijn). En wie herinnert zich nog de konvooien met vluchtelingen in ex-Joegoslavië die in 1999 door de NAVO werden gebombardeerd (per ongeluk?)

Er is gewoon geen andere mogelijkheid dan het elimineren van deze nazi's van Hamas en daarna kan men beter Gaza onder internationaal mandaat plaatsen.

Wie zich degelijk wil informeren kan best eerst eens ter plaatse gaan om overal eens polshoogte te nemen en vandaaruit kan men beter de berichtgebving hier plaatsen en beoordelen. Ik herhaal nog eens: de berichtgeving op de VRT is schandalig, lijkt wel een propagandaooorlog ten dienste van de terreurbeweging Hamas.

Als straks terug vernielingen zullen worden aangebracht door opgehitste onwetende moslimjongeren in steden als Antwerpen en Brussel en het antisemitisme steeds hogere toppen zal scoren, draagt de VRT hierin een zware verantwoordelijkheid.
Ik heb u er in een andere draad ook al op gewezen: Brusselse jonge moslims kijken niet naar de VRT. Zij hebben de Franse zenders, RTL, RTBf, maar vooral ook Al-Jazeera in het Arabisch, alsmede een hele rits �*ndere zenders waar ze hun informatie vinden.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 8 januari 2009, 08:10   #74
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Ik heb nee gestemd.

Ik zou ja gestemd hebben als er had gestaan: Ja: tegen Hamas
Duym is offline  
Oud 8 januari 2009, 09:02   #75
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
Ik heb nee gestemd.

Ik zou ja gestemd hebben als er had gestaan: Ja: tegen Hamas
Eigenlijk is een vredesmacht tegen Hamas ook niet nodig.

De problemen in Israel/Gaza zijn in grote maten te vergelijken met de problemen in België.

Nu hier word er nog geen wapengeweld gebruikt, maar de rest is gewoon vergelijkbaar.

Er is een vreemde bevolkingsgroep gekomen die haar eisen en levensvoorwaarden is gaan opdringen aan de autochtone bevolking.
Deze inwijkende bevolkingsgroep was en is een bevoorrechte groep door haar verleden, haar rijkdommen en omdat ze er lang een minderheid was.

Hamas kan je vergelijken met de VMO-->VB.

De Israeli zijn de Franstaligen en allochtone bevolking hier in Vlaanderen, de Palestijnen de Vlamingen.

Politiek zit de boel even vast.
Geologisch zijn de grenzen ook duidelijk bepaald.

In onderdrukken en uitbuiten is er ook geen verschil.

In grondroof moet je ook geen verschillen zoeken.

Maar beeld je eens in dat alle Vlamingen bij elkaar worden gedreven tot in Oost-Vlaanderen door de Franstaligen met behulp van Frankrijk.

Want dat is nu juist wat er in Palestina is gebeurd in de laatste 55jaar van vorige eeuw en het begin van deze eeuw.

In de lage landen zijn de Vlamingen enkel aan de winnende hand en gebruiken ze dus geen wapengeweld, In het Midden-Oosten zijn de Vlamingen tot op een klein stukje kust gedreven en gebruiken ze dus het laatste redmiddel dat ze zien om het tij te kunnen keren.

Het of het de bedoeling is of ooit is geweest van de Israeli om de Palestijnen totaal uit te rooien of omgekeerd, speelt totaal geen enkele rol meer.

Men is daar voorbij het punt der mogelijke terugkeer, nu moet daar één der beide volkeren totaal verdwijnen, als men daar ooit nog vrede en rust wil bekomen.
Zolang die twee volkeren onder,tussen of naast elkaar moeten leven, zal het verleden steeds opnieuw een strijd veroorzaken.

En niets of niemand zal dit kunnen veranderen en/of tegenhouden.
De haat tussen beide volkeren tegenover elkaar is te groot geworden en er zijn te diepe wonden geslagen.
Jantje is offline  
Oud 8 januari 2009, 11:26   #76
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Het staat nochtans allemaal netjes in de gazet, bv hier:
http://www.telegraph.co.uk/comment/3...gas-field.html

Wanneer een staat ergens een oorlog ontketent, dan luidt de nulhypothese altijd, dat die staat iets wil pakken: grond, grondstoffen, een strategische doorgang, of iets van die strekking. Meestal kadert de beweegreden van die staat ook in een bredere internationale context.

In dit geval lijkt de situatie duidelijk: Israël dreigt de komende jaren met een gastekort te zitten, en in + offshore Gaza zit een hoop gas die goed van pas kan komen, wil men niet afhankelijk raken van bv Egypte. Alleen zitten die Palestijnen en Hamas op het strand en dus in de weg. Bredere context: het ontstaan van een internationaal gaskartel, bovendien Israël-vijandig, en vooruitzicht op scherp stijgende gasprijzen. We zitten nu volop in de aanloop naar die kartelsituatie, iedere week leest ge daarover.

Ik vind het heel eigenaardig dat er zo massaal naast deze evidente dimensie van het conflict gekeken wordt, temeer daar alle gegevens toch op krantenniveau beschikbaar zijn.
Oud 8 januari 2009, 23:25   #77
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Er is geen staat Palestina en ook geen leger van de staat Palestina. Hamas is een terroristische beweging.
Het Israelische leger trok zich jaren geleden reeds terug uit Gaza. Toen begonnen de raketaanvallen.
De staat is inderdaad niet door alle landen erkend.
Maar er is een president en er hebben verkiezingen plaatsgevonden ,lijken me redelijke parameters ,dat wat betreft Palestina we over een staat kunen spreken.

Dat die verkiezingen door Hamas gewonnen zijn dwingt ons tot de vraag,
en mss kan u mij die beantwoorden, wat drijft een bevolking tot het "stemmen" voor een partij als Hamas?
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline  
Oud 9 januari 2009, 00:57   #78
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 Bekijk bericht
Maar er is een president en er hebben verkiezingen plaatsgevonden ,lijken me redelijke parameters ,dat wat betreft Palestina we over een staat kunen spreken.

en mss kan u mij die beantwoorden, wat drijft een bevolking tot het "stemmen" voor een partij als Hamas?
They wanted a change they could believe in.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 9 januari 2009, 01:04   #79
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Misschien wel om dezelfde reden als waarom één miljoen vlamingen hier in ons land stemmen op het vlaams belang....
Svennies is offline  
Oud 9 januari 2009, 08:34   #80
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat die verkiezingen door Hamas gewonnen zijn dwingt ons tot de vraag, en mss kan u mij die beantwoorden, wat drijft een bevolking tot het "stemmen" voor een partij als Hamas?
En nog iets confronterender misschien: wat drijft een bevolking tot het stemmen voor een partij als het VB?

Edit: ik zie dat Svennies me al voor was...
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 9 januari 2009 om 08:35.
E. Gidius is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be