![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#701 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() omdat die vooruit willen en in het belang van de dienst dan maar Frans spreken.
maar jij vindt dat uiteraard ok?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#702 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tweetaligheid werkt in twee richtingen volgens mijn idee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#703 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#704 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dat zou moeten ja, maar vind jij dat Brussel echt tweetalig is? maw dat de meerderheid van alle inwoners de 2 talen spreekt? of is het eerder zo dat de meeste Nederlandstaligen effectief tweetalig is en de meeste Franstaligen bijna geen woord Nederlands spreken?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#705 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je zal dan op termijn zien dat die collega's ook Nederlands zullen leren. ALs jullie op die dienst altijd maar Frans spreken lijkt het me logisch dat de Franstaligen gemakshalve niet protesteren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#706 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#707 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In welke verhouding ? Het is toch geen zwart/wit situatie. Wees een beetje opvoedend. Ik ben zelden een Waal van slechte wil tegen gekomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#708 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar vind jij dat Brussel echt tweetalig is geworden door het "tweetalig hoofdstedelijk Gewest Brussel"?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#709 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Everytime : 26 februari 2009 om 11:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#710 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#711 |
Banneling
|
![]() Walen moeten leren Nederlands spreken. En als u voet bij stuk houdt, zullen ze dat ook leren. Ze zullen wel moeten. En het antwoord dat u nu geeft, bewijst weer eens dat u als Vlaming veel te toegeeflijk bent. En zo is dat altijd geweest. Welnu, indien een Waal een dossier wil hebben van mij, dan vraagt hij dat maar in het Nederlands. Indien ik een dossier zou willen hebben van hem, dan vraag ik hem dat in het Frans.
Laatst gewijzigd door system : 26 februari 2009 om 11:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#712 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#713 |
Minister-President
|
![]() Verre van, julie lakse houding komt aan niemand ten goede. Maar het bewijst nog maar eens dat de Vlaming zijn taal verloochent terwille van de vooruitgang.
![]() |
#714 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is meer en meer zo in tweetalige Brusselse firma's, zelfs in firma's waar u zowel tweetalige Vlamingen als tweetalige Franstaligen vindt. We leven niet meer in dezelfde wereld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#715 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar dan word je uiteraard als racist bestempelt of krijg je een "salle flamin" naar je kop geslingerd. maar dat mag, dat komt van Franstaligen....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#716 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar werkt U dan dat de Franstaligen daar zo laag bij de grond zijn ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#717 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar heb nog discussies gehad met Franstaligen, vriendelijke mensen voor de rest, maar spreek hun niet over Nederlands spreken. ze zijn daar toe niet in staat, slecht in talen.... of ze zien er geen nut in, wij spreken toch Frans??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#718 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Er zijn, uit eigen ervaring, dozijnen winkels in de rand (Vlaanderen dus), waar de eentalig Franse uitbaters wel degelijk verwachten dat de Vlamingen Frans tegen hun spreken, en dan heb ik het niet enkel over specialiteitszaken of de kruidenier op de hoek, maar ook chain stores als de Pizza Hut in Kraainem of de Casa in Zaventem. Omgekeerd heb ikzelf al Franstaligen kwaad horen worden op winkelbediendes omdat deze hen in het Nederlands aanspraken (opnieuw, in Vlaanderen). Verder dacht ik ook dat de Vlaamse FDF-burgemeesters het recht opeisten om hun gemeenteraden in het Frans te voeren, toch? En wat moeten de Nederlandstaligen dan doen? Frans leren? Ik heb ook in Brussel gewoond, en daar geldt hetzelfde, maar erger. Van de FNAC op de Nieuwstraat, de openbare diensten, tot de bakker op de hoek van de VUB (11,000 Vlamingen per dag op de stoep, en niet weten wat een "wit brood" is, je moet het maar presteren). En daar wil men nu zelfs van de 'tweetaligheid' afstappen, wegens te veel moeite. Ik vrees dat Vlaams-Brabant bij Brussel voegen of tweetaligheid invoeren, gezien het gestelde voorbeeld, niet zeer realistisch is. Wie weet wat de toekomst brengt, als deze situatie verandert (in de goede zin uiteraard). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#719 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Op het werk (in Vlaanderen) spreek ik Engels tegen mijn Nederlandsonkundige collegas, opnieuw omdat ze mij anders niet zouden verstaan, en ik niet word betaald om koppig te zijn. Ik vind, in beide gevallen, niet dat het mijn schuld is dat ik in Vlaanderen geen Vlaams kan gebruiken. Laatst gewijzigd door Nyquist : 26 februari 2009 om 12:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#720 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |