Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 februari 2009, 21:01   #741
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Nederland heeft Vlaanderen absoluut niet nodig om solidair met ons te zijn. Niet op financieel vlak in elk geval.

In Nederland heeft alleen de PVV zich erover uitgesproken als voorstander. Per vandaag overigens de op twee na grootste partij in de peilingen.
er zijn nog wel partijen maar die wachten af wat er met België gebeurd

Laatst gewijzigd door Shadowke : 26 februari 2009 om 21:02.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2009, 21:04   #742
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
er zijn nog wel partijen maar die wachten af wat er met België gebeurd
jazeker, ik zit zelf in de VVD hoek van het spectrum en weet wel zeker dat die voor de gedachte te winnen zijn.

Laatst gewijzigd door Hollander : 26 februari 2009 om 21:04.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2009, 21:38   #743
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
.....In Nederland heeft alleen de PVV zich erover uitgesproken als voorstander. Per vandaag overigens de op twee na grootste partij in de peilingen.
Ik meen dat we het met elkaar eens kunnen zijn dat een samengaan Nederland - Vlaanderen momenteel politiek cq. staatkundig niet aan de orde is.

Men kan de gedachte als individu al dan niet genegen zijn, maar noch in Nederland, noch in Vlaanderen hebben politieke partijen tot dusver desbetreffend een duidelijk standpunt ingenomen (de VVD uitgezonderd, inderdaad).

Dat is overigens makkelijk te verklaren : in de huidige situatie, en minstens in afwachting van een duidelijker evolutie van de politiek-communautaire toestand in België, gaat men de nek niet uitsteken waar het (nog) niet nodig is.

Anderzijds, zeg nooit nooit in de politiek.

Wat niet is, kan nog komen. Twee jaar vòòr datum was onderandere de unificatie van Duitsland of het uiteenvallen van de Sovjetunie evenmin aan de orde.

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 26 februari 2009 om 21:42.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2009, 21:45   #744
Shadowke

Standaard

wij wachten rustig af Hallebarde.
ik heb wel al is gepolst bij de Nederlandse en de Vlaamse partijen.

van 2 Nederlandse heb ik al positief antwoord gehad.

van de Vlaamse enkel van het VB, maar men heeft niet bevestigt of ontkent.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 26 februari 2009 om 21:45.
Oud 26 februari 2009, 22:10   #745
FR-Rand-Brusselaar
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Je voorstel is spijtig genoeg geen oplossing en genereert 2 nieuwe problemen:
1) Op de manier zoals jij het voorstelt breidt het Brussels Gewest zich uit ten nadele van de 2 andere Gewesten. Daardoor komt het ene Gewest op ramkoers met de andere Gewesten. Dit doorbreekt de federale logica van wederzijds respect, samenwerking en solidariteit tussen de verschillende federale entiteiten.
Ik spreek enkel van een uitbreiding van BHV naar Waals Brabant, een wettelijk oplossing ! Dit heeft niks mee te maken met een uitbreiding van het BHG. Dit doorbreekt NIKS ! In tegendeel : dit ontwikkeld een tweetalig project over de taalgrens zonder geen enkel grens verandering. Dit versterkert de federale logica, respect, samenwerking en solidariteit !

Citaat:
2) Het lost het probleem van de uitbreiding van het Frans taalgebied ten koste van het Nederlands taalgebied niet op (beter gekend onder de naam "verfransing"). Integendeel zelfs. Het zou het zelfs doen toenemen. Dat ook geeft extra conflictstof.
Het lost min of meer het probleem van de uitbreiding van het BHG ! Het BHG mag niet uitbreiden maar een socioeconomisch link met Brussel wordt ontwikkeld.
Het lost definitief het probleem van de "Brusselse Rand inwoners" ... Die kunnen niet meer klagen, wonen in een nederlandstalig gemeente maar wel met een brusselse link. Genoeg voor de meerderheid. Zelfs voor de nererlandstalig inwoners is dit een logiek oplossing.

Citaat:
Dat vele Franstalige Brusselaars een probleem hebben met Vlaanderen dat klopt. In Brussel is "flamand" bij bepaalde jongeren zelfs een scheldwoord. Dat probleem stelt zich trouwens ook bij vele Waalse burgers. Ook zij hebben veelal een negatief beeld over Vlaanderen. En ook in Wallonië bestaat er een traditie om "Vlaams" negatief te conoteren. Zo bestaat er in Wallonië de uitdrukking "Une assiette qui parle flamand" voor een gebroken bord. Of de uitdrukking "Manger comme un flamand" (eten als een varken). Franstalige media publiceren dan ook regelmatig en sinds verschillende decennia zeer negatief over Vlaanderen. En de meeste Franstalige Belgen kennen niet of onvoldoende Nederlands om dat vertekend beeld bij te sturen door ook even de Nederlandstalige pers te lezen. Het is dan ook niet verbazend dat vele franstalige Belgen de fictieve RTBF nieuwsuitzending over het uitroepen van een onafhaneklijk Vlaanderen geloofden. Niemand die er aan dacht om even naar de VRT te zappen om te zien of het verhaal wel klopte. Led Zeppelin heeft er ooit een lied over gezongen : "Communication breakdown".
Dit is weer een negatief gevoel. Brusselaars (franstaligen EN nederlandstaligen) zijn tegen Vlaanderen niet omdat Vlaanderen is "flamand" maar omdat Vlaanderen probeert Belgie van federaal naar confederaal te veranderen. Voor Brusselaars zijn er een aantal bevoegdheden die beter gemeenschappelik zouden zijn en een aantal die lieven nationaal zouden moeten blijven. Ten tweede, een aantal bevoegdheden van de BHG zouden liever naar een soort BHVW moeten uitgebreid worden, zelf zonder BHG uitbreiding en zonder tweetaligheid uitbreiding.

Citaat:
Dit kan zo niet verder. We hebben een echte oplossing nodig. Geen compromissen meer.
Zeker.

Citaat:
Een oplossing zou zijn : België omvormen tot een confederatie op basis van de activatie van artikel 35 van de Grondwet. Of een autonoom Vlaanderen in een sociaal Europa van de regio's.
Dit heeft geen zin, geen enkel Brusselaar zou ermee akkord gaan en verder, dit is wel een risico voor het nederlands binnen Brussel.
FR-Rand-Brusselaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2009, 22:11   #746
Hollander

Standaard

Het staat inderdaad in het geheel niet op de agenda. Maar ik zal desgewenst toegeven dat ik er wel sympathiek tegenover sta.
Oud 26 februari 2009, 22:35   #747
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FR-Rand-Brusselaar Bekijk bericht
Ik spreek enkel van een uitbreiding van BHV naar Waals Brabant, een wettelijk oplossing ! Dit heeft niks mee te maken met een uitbreiding van het BHG. Dit doorbreekt NIKS ! In tegendeel : dit ontwikkeld een tweetalig project over de taalgrens zonder geen enkel grens verandering. Dit versterkert de federale logica, respect, samenwerking en solidariteit !
het sneller verfransen van BHV dus! geen oplossing.

Citaat:
Het lost min of meer het probleem van de uitbreiding van het BHG ! Het BHG mag niet uitbreiden maar een socioeconomisch link met Brussel wordt ontwikkeld.
Het lost definitief het probleem van de "Brusselse Rand inwoners" ... Die kunnen niet meer klagen, wonen in een nederlandstalig gemeente maar wel met een brusselse link. Genoeg voor de meerderheid. Zelfs voor de nererlandstalig inwoners is dit een logiek oplossing.
het verfransen van Vlaams-Brabant in zijn geheel.
ook geen oplossing.

Citaat:
Dit is weer een negatief gevoel. Brusselaars (franstaligen EN nederlandstaligen) zijn tegen Vlaanderen niet omdat Vlaanderen is "flamand" maar omdat Vlaanderen probeert Belgie van federaal naar confederaal te veranderen. Voor Brusselaars zijn er een aantal bevoegdheden die beter gemeenschappelik zouden zijn en een aantal die lieven nationaal zouden moeten blijven. Ten tweede, een aantal bevoegdheden van de BHG zouden liever naar een soort BHVW moeten uitgebreid worden, zelf zonder BHG uitbreiding en zonder tweetaligheid uitbreiding.
stop nou toch is met dat uitbreiden van BHG.
dat zal er nooit komen!

Citaat:
Zeker.
compromissen zijn zeker niet meer mogelijk.

Citaat:
Dit heeft geen zin, geen enkel Brusselaar zou ermee akkord gaan en verder, dit is wel een risico voor het nederlands binnen Brussel.
Vlaanderen is de broodheer van Brussel.
ze hebben geen andere keuze dan voor Vlaanderen te kiezen en het Nederlands als taal als Brussel economisch wilt overleven.

Brussel alleen of Brussel+Wallonië is ten dode opgeschreven.
Oud 26 februari 2009, 23:09   #748
FR-Rand-Brusselaar
Partijlid

Standaard

Citaat:
het sneller verfransen van BHV dus! geen oplossing.
Gemeenten blijven eentalig, hoe kunnen ze verfranst of vervlaamst worden ?

Citaat:
stop nou toch is met dat uitbreiden van BHG.
dat zal er nooit komen!
Ik spreek niet van een uitbreiding van het BHG.

Citaat:
Vlaanderen is de broodheer van Brussel.
Ik zou liever zeggen Brussel s de broodheer van Vlaanderen en Wallonie ...

Citaat:
ze hebben geen andere keuze dan voor Vlaanderen te kiezen en het Nederlands als taal als Brussel economisch wilt overleven. Brussel alleen of Brussel+Wallonië is ten dode opgeschreven.
Vergeet en Brussel+Vlaanderen en Brussel+Wallonie. Brussel onafhankelijk zou heel wat meer efficient zijn dan met Vlaandren of Wallonie.

Laatst gewijzigd door FR-Rand-Brusselaar : 26 februari 2009 om 23:10.
FR-Rand-Brusselaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2009, 23:23   #749
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Het staat inderdaad in het geheel niet op de agenda. Maar ik zal desgewenst toegeven dat ik er wel sympathiek tegenover sta.
Bij mij persoonlijk wekt het gegeven "Unificatie Nederland/Vlaanderen" weinig hartstocht op, maar ik meen dat het niet te ontkennen valt dat er een zekere logica en gevoelsmatige voor de hand liggendheid aan vastzit.

Het is mijn overtuiging dat het instellen van de staat België, destijds de gekozen (zeg maar opgedrongen) oplossing van een toenmalig ruimer politiek probleem, inmiddels een flinke vergissing is gebleken, en dat die vergissing ooit zal rechtgezet worden.

Het rechtzetten van de vergissing “België” verloopt stap voor stap : het instellen van een taalgrens, de evolutie van een unitaire staat naar een federale staatsvorm, en nu is het dus uitkijken naar een volgende stap.

Logischerwijs wordt dat de omvorming naar een confederatie van staten, maar mocht het niet mogelijk blijken dat Vlamingen en Franstaligen hierin overeenstemming weten te vinden en er derhalve een zo mogelijk nog grotere communautaire verzuring ontstaat, dan zou het best kunnen dat de confederatie-stap overgeslagen wordt, en een algehele splitsing in onafhankelijke staten zich opdringt.

In dat geval lijkt het mij erg waarschijnlijk dat Wallonië, vanwege weinig of geen andere keus om te overleven, aansluiting zoekt bij Frankrijk.

En dan zou Vlaanderen, mocht het niet voor algehele zelfstandigheid kiezen, inderdaad kunnen samengaan met Nederland.

Aldus zou België uiteindelijk niets méér of minder geweest zijn dan un détail de l’histoire.

Dat alles zou, naargelang de omstandigheden, betrekkelijk snel kunnen gaan. Maar voorlopig is het afwachten hoe één en ander verder evolueert.

We zullen zien.

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 26 februari 2009 om 23:25.
Oud 26 februari 2009, 23:31   #750
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
jazeker, ik zit zelf in de VVD hoek van het spectrum en weet wel zeker dat die voor de gedachte te winnen zijn.
Het zal Mani Militari moeten gebeuren.

Over my dead body........
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2009, 23:41   #751
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het zal Mani Militari moeten gebeuren.

Over my dead body........
Ik zou maar al mijn bomgordel klaarmaken als ik u was, Henri1.

Alle gekheid op een stokje : een onstuitbare evolutie is nu eenmaal....onstuitbaar.

Uw leven is véél meer waard dan een al dan niet voortbestaan van België !
Oud 27 februari 2009, 06:25   #752
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Ik zou maar al mijn bomgordel klaarmaken als ik u was, Henri1.

Alle gekheid op een stokje : een onstuitbare evolutie is nu eenmaal....onstuitbaar.

Uw leven is véél meer waard dan een al dan niet voortbestaan van België !
Morpheus : The Matrix is a system, Neo. That system is our enemy. But

when you're inside, you look around. What do you see?

Business people, teachers, lawyers, carpenters. The very minds

of the people we are trying to save. But until we do, these

people are still a part of that system, and that makes them

our enemy.

A woman walks by, standing out from all the people in suits, as she is wearing a bright red dress, and bright red lipstick. Neo stares.

Morpheus : You have to understand, most of these people are not ready to

be unplugged. And many of them are so inert, so hopelessly

dependant on the system, that they will fight to protect it.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 08:00   #753
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij kunnen de mening van de forummers lezen, maar voor wat o.a. een hereniging van Vlaanderen en Nederland betreft, stellen u en ik de facto vast dat er momenteel geen politieke partijen zijn in Vlaanderen die dergelijk samengaan met Nederland voorstaan.
Niet openlijk nu, dat zou stemmen kosten, vooralsnog.
Oud 27 februari 2009, 08:08   #754
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
de Friezen hebben er zich bij neergelegd dat zij NL moesten leren en de Nederlanders geen Fries.
en dus moeten de Vlamingen er zich maar bij neerleggen om Frans te leren en moeten de Franstaligen geen Nederlands leren? dat is toch wat veel Franstaligen vinden hé?
Oud 27 februari 2009, 09:14   #755
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FR-Rand-Brusselaar Bekijk bericht
Ik spreek enkel van een uitbreiding van BHV naar Waals Brabant, een wettelijk oplossing !
Dit voorstel zou ook vernietigd worden, op dezelfde grond als de huidige kieswet. Het discrimineert nog steeds tegen kandidaten uit arrondissement Leuven, en het overschrijdt nog steeds de gewestgrenzen.

Citaat:
Het bestaan van deze socioeconomische link is precies de reden die de Franstaligen opgeven om een aansluiting bij Brussel te eisen. Deze link vergroten zal daar niet bij helpen.

Citaat:
Het lost definitief het probleem van de "Brusselse Rand inwoners" ... Die kunnen niet meer klagen, wonen in een nederlandstalig gemeente maar wel met een brusselse link. Genoeg voor de meerderheid.
Hoe is dit voor hun verschillend van de huidige situatie?

Citaat:
Dit is weer een negatief gevoel. Brusselaars (franstaligen EN nederlandstaligen) zijn tegen Vlaanderen niet omdat Vlaanderen is "flamand" maar omdat Vlaanderen probeert Belgie van federaal naar confederaal te veranderen. Voor Brusselaars zijn er een aantal bevoegdheden die beter gemeenschappelik zouden zijn en een aantal die lieven nationaal zouden moeten blijven.
Dit is wat confederaal betekent. Vlaanderen, Brussel en Wallonie zouden perfect kunnen kiezen een aantal dingen op nationaal niveau, samen te blijven aanpakken, en de logica dicteert dat ze dat ook zouden doen. Het enige verschil is dat de deelstaten dan de vrijheid hebben om zelf te kiezen wat ze samen doen.

Citaat:
Ten tweede, een aantal bevoegdheden van de BHG zouden liever naar een soort BHVW moeten uitgebreid worden, zelf zonder BHG uitbreiding en zonder tweetaligheid uitbreiding.
Dat zeggen de Vlamingen al langer. Meestal luidt het antwoord "Bemoei u met uw eigen zaken." De 19 baronnen zullen niet snel hervormingen toelaten.

Citaat:
Waarom zou dit een risico zijn voor het Nederlands? Zouden de Franstaligen enkel het Nederlands respecteren wanneer ze daartoe verplicht worden?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 09:49   #756
Hollander

Standaard

Citaat:
de Friezen hebben er zich bij neergelegd dat zij NL moesten leren en de Nederlanders geen Fries.
Hoewel ik de Friezen hun taal van harte en welgemeend gun, vind ik dat niet meer dan logisch. Friezen wonen in een land met ca. 30x meer Nederlandstaligen, en dat is een heel andere verhouding dan de bevolkingsgroepen in België. Bovendien spreken veel mensen hun lokale dialect, maar wordt AN toch als lingua franca gebruikt. En TOCH hebben de Friezen al zeer lang allerlei rechten.
Daar komt bij dat Friesland één van de oprichters is van Nederland, één van de 7 provincieën. En zelfs een van de meest prominente en roemruchte. Het is denk ik juist die vrijwilligheid en wederkerigheid maakt dat Nederland geen communaitair probleem heeft zoals België dat wel heeft.
Alle opmerkingen over Friezen ten spijt (er zijn mensen hier die kneppelfreed aanhalen, en andere vermeende 'bewijzen' van 'brute onderdrukking van de Friezen' (tot culturele genocide aan toe)) die problemen kennen we in Nederland niet.
we hebben andere problemen, weliswaar.
Oud 27 februari 2009, 10:05   #757
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In plaats van solidair te zijn met 4 miljoen zal je het met 15 miljoen moeten zijn.

Die stelling raakt kant noch wal. Nederland heeft, hoeft het gezegd, totaal geen miljardentransfers uit Vlaanderen nodig om zelfstandig te bestaan. Wallonië (en Brussel) kunnen zonder de miljardentransfers uit Vlaanderen NIET zelfstandig bestaan.
Bij een eventueel samengaan met Nederland zal Vlaanderen fiscaal en economisch vanzelfsprekend haar duit in het gemeenschappelijk zakje doen, maar dat is totaal iets anders dan een gans landsdeel tot in der treure pakken geld te moeten toestoppen omdat het niet voor zichzelf kan en wil instaan.

Als je sommige reacties leest op deze fora zou de helft van Vlaanderen voorstander zijn van de "hereniging", het grote Dietsland enz. Dus zou je wat meer orde in je eigen kamer moeten scheppen.

Mijn punt was dat er, bij mijn weten, geen enkele politieke partij in Vlaanderen is die een samengaan met Nederland voorstaat.

Als je dit forum bekijkt, zult u inderdaad veel stukken lezen die een hereniging met Nederland voorstaan, en nog méér die een zelfstandig Vlaanderen bepleiten. Op andere forums vindt u dan weer hartstochtelijke stukken over een rattachement van Wallonië (en zelfs Brussel) �* la France, etc…

Men zou zich daarbij zelfs kunnen afvragen hoe het komt dat één en ander inmiddels nog geen realiteit is geworden, vermits een ogenschijnlijke meerderheid op de diverse forums daar zo duidelijk een punt van maakt.

Feit is echter, dat het niet deze en andere forummers zijn die zelfstandig over die zaken beslissen, maar wel degenen die men gemakshalve “de zwijgende meerderheid” noemt.
Zoals het in een democratie betaamt, overigens.

Reacties en stellingen op een forum behoren tot de vrijheid van meningsuiting. Het is niet aan u of aan mij om orde in die kamer te scheppen.
Wij kunnen de mening van de forummers lezen, maar voor wat o.a. een hereniging van Vlaanderen en Nederland betreft, stellen u en ik de facto vast dat er momenteel geen politieke partijen zijn in Vlaanderen die dergelijk samengaan met Nederland voorstaan. Dat was mijn punt.
Ik denk dat je de graaicapaciteit van de Nederlanders zwaar onderschat. Maar mij niet gelaten, julie mogen gerust herenigen.

Dat Wallonië meer reconversiedynamiek moet tonen is een feit en niemand met wat gezond verstand zal dat ontkennen. Waar ik het wel mee oneens ben is de nonchalance waarmee de huidige generatie Vlamingen over de vorige Waalse solidariteit met Vlaanderen stappen. Dat word zomaar van de kaart geveegd en zelfs met behulp van pseudo-intellectuele bijdragen ondersteund.

Geert Bourgeois was een tijdje actief bezig met de problematiek van de hereniging, die hij voorzichtig als "intensieve" toenadering omschreef. Ik herinner me nog een vergadering hierover waarin een Nederlandse spreker beaamde dat voor Nederland "Vlaanderen een interessante bruid" was.
Dus het VB staat er als partij niet alleen achter.

Wat die "zwijgende meerderheid" betreft, je kent het gezegde ook wel: dans une dictature c'est "ferme ta gueule", dans une democratie c'est "cause toujours".
Oud 27 februari 2009, 12:35   #758
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fries heeft alleszins al een officieel statuut, wat van het Waals in uw zo tolerant Belgique niet kan gezegd worden.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 12:51   #759
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Fries heeft alleszins al een officieel statuut, wat van het Waals in uw zo tolerant Belgique niet kan gezegd worden.
Noch van het Vlaams
Oud 27 februari 2009, 12:54   #760
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Antwaarps heeft ook geen officieel statuut in Vlaanderen!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be