![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik leef om mij zo goed mogelijk te amuzeren, hoor. Hiermee bedoel ik niet "fuiven tot 3 uur 's nachts". Daar hoort ook wel bij: fier zijn op mijne kleine, intellectueel plezier beleven enzo. Lekker eten, op reis gaan, spannende activiteiten doen... "Dingen die het leven de moeite maken alvorens te sterven". Citaat:
Citaat:
Het antwoord op die vraag hangt voor mij af of ik een van de 5 ben, of het opgeofferde slachtoffer, eerlijk gezegd. ![]() Citaat:
Citaat:
Niettemin "beslissen" we allemaal samen om toch met de auto te blijven rijden. We WETEN dus dat we een stad zoals Brussel van de kaart gaan vegen per jaar door zo te handelen, maar we beleven teveel "fun" aan het autorijden om dat dan maar niet te doen. Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik denk dat uw doel er haakser op staat...
Maar goed, ik moet bij mijn doel nog extra's toevoegen, zoals het respecteren van het basisrecht, het behouden van biodiversiteit,... En je mag leven doden voor basisbehoeften. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie het leven dan ook als een "reis" die mij is geboden doorheen mijn bestaan, van het ogenblik van mijn geboorte tot aan mijn dood. En aan mij van daar iets plezants van te maken. Een soort film die zich afspeelt en waarvan ik sommige elementen van het scenario kan beinvloeden. Natuurlijk, alles lijkt er toch wel op te wijzen dat er nog anderen zijn, en ik kan mij dus het gevoel maar moeilijk ontdoen dat die anderen ook echt bestaan en leven en bewust zijn, en dan is er een soort van "plaats je nu toch ook eens vijf minuten in die andere zijn huid" overweging waarmee ik nu eenmaal rekening dien te houden. Ik wil daar dus wel rekening mee houden. Ik wil er wel van uit gaan dat anderen ook wel liefst een zo plezant mogelijk leven willen leiden, en we moeten dan tot een redelijk soort compromis komen: ikke, maar gij ook een beetje. Waar dat compromis uiteindelijk zal vallen, hangt af van een hele hoop overwegingen, machtsverhoudingen, filosofische beschouwingen en zo, maar ik denk niet dat er a priori regels (zoals een principe van gelijkheid) kunnen hard neergepoot worden die die grens ab initio bepalen. Het is een organisch onderhandelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Gouverneur
|
![]() Deepeco, ik kan me gewoon in uw "ethiek" niet vinden. De koeien gaan toch dood, waarom zouden we ze niet opeten ? Opgroeiende kinderen, en daar reken ik de ongeborenen onder, hebben bepaalde voedingsstoffen nodig die men niet uit een vegetarisch dieet kan halen zonder te moeten grijpen naar de "weldaden" van de chemische industrie. U kunt op Uw kop staan en beweren dat het niet zo is; het is wel degelijk zo. Onze soort is geëvolueerd als een omnivorische soort, en wederom kunt U op Uw kop gaan staan, maar wij hebben een gedeeltelijk dierlijke voedingsbron nodig. Daar vallen de "hogere diersoorten" onder die U zo krampachtig probeert te redden. Maar laat ik het nog eventjes anders uitleggen: die koeien, en schapen, en paarden, en varkens, kortom alles wat wij door den vleze (en andere zaken) kweken... onze enige verantwoordelijkheid jegens hen is dat wij hen zo goed mogelijk huisvesten en verzorgen, en zo pijnloos mogelijk doden voor de slacht. Daar houdt onze verantwoordelijkheid bij op, tenzij dan dat we moeten proberen om �*lles van het dier te gebruiken en niets te verspillen van het heroïsche offer.
Uw ethiek, nogmaals, is gebaseerd op arbitraire ideeën en de waan dat wij verantwoordelijk zouden moeten zijn voor alles wat leeft en dat zou kunnen lijden bij het doden ervan. Ik ben, als heks, van mening dat wij respect moeten betonen aan alles wat leeft en dat wij ons respectvol moeten opstellen jegens wat wij eten. Maar eten zullen we. Net zoals de leeuw het recht heeft om op ons te jagen en ons op te eten, hebben wij het volste recht om op dieren te jagen en hen op te eten. Leer de natuur eens respecteren.
![]() |
#125 | ||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En het argument dat het innemen van supplementen onnatuurlijk is en dus niet goed, gaat ook niet op. Wij poetsen onze tanden. Hoe komt dat? Inheemse volkeren hoeven niet hun tanden te poetsen, maar komen ze in aanraking met een westers dieet, dan krijgen ook zij rotte tanden. Wij westerlingen hebben ons dieet veranderd naar één dat rijk is aan zetmeel en suikers. En dat is niet altijd goed voor het lichaam (overgewicht) en ook niet goed voor het gebit. Toch hadden we ons dieet veranderd, deels omwille van de smaak (zoetigheid), deels omdat de landbouw het toeliet om veel zetmeelrijke dingen te produceren om mensen te voeden. Dus we hebben het ervoor over om onnatuurlijke dingen te doen, zoals tanden poetsen. Geen enkele diersoort gebruikt tandpasta. Op zich is het krijgen van rotte tanden dus al een teken aan de wand dat er iets mis is met ons dieet. Maar we hebben er een onnatuurlijke oplossing voor gevonden. Wel dan, waarom willen we dan geen onnatuurlijke oplossing gebruiken als dat beter past in onze ethische visie? Als we onnatuurlijke oplossiingen gebruiken louter omwille van triviale zaken zoals smaak van zoet eten, waarom dan niet omwille van cruciale zaken zoals rechten van voelende wezens? Citaat:
Citaat:
Ik denk dat dit duidelijk maakt dat mijn ethiek veeeel minder arbitrair is dan die van vele vleeseters. Citaat:
Als het respecteren van de natuur inhoudt dat we ons gedrag moeten spiegelen aan dat van dieren is dat potentieel heel gevaarlijk: er zijn agressieve, gewelddadige dieren die vechten voor het vrouwtje, er zijn kannibalistische dieren, dieren die anderen bedriegen, mannetjes die vrouwtjes onderdrukken,... Mogen wij dat dan ook allemaal doen? De meeste mensen die ik ken zeggen nee. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niettemin zijn er sinds lang "gemeenschappen" waar men dat probleem heeft opgelost: in plaats van iedereen zich te laten bewapenen en elkaar te bedreigen, zijn er *afspraken* gemaakt: we doden mekaar niet. Nu, les promesses n'engagent que ceux qui les croient (dixit Jacques Chirac), je moet ergens een verzekering hebben dat die anderen die regels gaan opvolgen. Het voordeel van zulke regels is dat je, binnen je gemeenschap, minder moet investeren in je eigen bescherming tegen je medemensen, en dus middelen vrijmaakt om andere dingen te doen, wat jezelf en je gemeenschap ten goede komt. Welnu, die afspraken zijn wetten geworden, waarop het overtreden straffen werden geplaatst (op doden meestal ook de dood, deze keer door een "overheid"), en om het nog wat straffer te maken, heeft men zelfs goddelijke krachten aan die afspraken gegeven (ge gaat niet alleen onthoofd worden, maar ge gaat ook nog branden in de hel). In de meeste succesvolle gemeenschappen onstonden zulke regels. Andere regels waren totaal anders. Maar over doden en zo zijn de afspraken meestal vrij universeel in alle gemeenschappen. Distillaten van dit soort universeel gunstige afspraken is wat ethische regels zijn geworden. Merk op dat in vele beschavingen, het verbod op doden enkel gold jegens leden van dezelfde gemeenschap (en op hetzelfde niveau). Een slaaf zijn kop inslaan werd meestal niet als een probleem gezien, gezien slaven toch geen grote bedreiging vormden, en dus niet dienden deel uit te maken van de groep die wederzijdse akkoorden uitwisselde. Een heer mocht meestal wel een vazal omzeep helpen, maar niet omgekeerd. En daarvan komen dus nu die regeltjes zoals "gij zult niet doden". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is wel de uitzondering van kinderen die de handicap gekregen hebben door een mechanische oorzaak- zoals wurging met de navelstreng tijdens de geboorte. Maar zelfs dan is het al in de "huidige maatschappelijke" wet ingecalculeerd. En die regel is toch duidelijk terug te vinden in de menselijke setup. Het moet al een moeder zijn met ofwel een veel te praktische inslag, of wel een wanhopige moeder wilt ze haar kindje kunnen afgeven. En in't geval van weeskindjes. Er zijn genoeg voorbeelden van samenlevingen, zelfs nu nog, waarin dat zulke hummeltjes gewoon aan hun lot overgelaten worden. En de handicap is maar bijzaak, die wel de "aaibaarheidsfactor" van een baby veranderd. De ene geraakt vertederd door de hulpeloosheid (je kent ze wel, de mensen die als kind thuis kwamen met jonge of gewonde dieren), de andere vind het maar een pathetische situatie. Ik ben dus zo iemand dat het een pathetische situatie vind. Maar ik heb nooit beweerd dat ik een vriendelijke of menslievende kerel ben.(maar ik geraak wel eerder vertederd door een kitten dan door een mensenbaby) Mij en de mijne, die zijn belangrijk. De rest, indien bruikbaar kunnen ze aanzien worden als de "mijne". En anders, Soylent Green blijft een optie als de overbevolking van de aarde zo blijft aanhouden. Is dat geen optie voor jou Deepeco. Als je mag kiezen tussen verhongeren of een goed voedzaam koekje, gemaakt van maddox pens in algen...
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan dan ook nog het onderscheid maken tussen a posteriori kansen of a priori kansen (in het tweede geval is je risico "voorbij": je kan geen gehandicapt weeskind meer worden, maar je kan je wel indenken dat het mogelijk ware geweest). Nu, ik zal ook wel onmiddellijk toegeven dat er zoiets is als compassie, he. Maar dat is een veel moeilijker te rationaliseren begrip, want het is emotioneel geladen. Ik was er niet goed van als mijn kat gestorven is (de derde al in 3 jaar... boehoehoe). Maar mijn schoonma bijvoorbeeld houdt niet van katten en zou dus op haar best respect kunnen opbrengen voor mijn "verdriet" (nu ook niet overdrijven), maar zou daar zelf nooit triestig om zijn (ok, die kat had bij haar nu wel nogal wat schade berokkend...). Om compassie nu in algemene regels te gieten is dat een stuk moeilijker, he. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
2) de genetische afstand met een varken is groter, toch slagen we erin om xenotransplantatie te doen van bv varkenshartklep. De hartklep van een mentaal gehandicapte zou nochtans beter zijn (minder afstotingsverschijnselen) Kortom: orgaanoogsten van mentaal gehandicapten is beter dan van varkens, vanuit medisch oogpunt bekeken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | ||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En onvruchtbare mensen kunnen geen gehandicapte kleine krijgen, net zomin ze een varken kunnen krijgen. Citaat:
Citaat:
(En je hebt ook mensen die zeggen: als ik later dement wordt of ernstig mentaal gehandicapt, mag je mij doden en mijn lichaam gebruiken voor experimenten of orgaantransplantatie. Maar dergelijke euthanasie is dus een andere kwestie) Citaat:
Citaat:
Citaat:
En wat blijkt nu: de kans dat een varken kan lijden is even groot als de kans dat een mentaal gehandicapte kan lijden. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik denk dat ik toch duidelijk ben, de enige reden waarom het gebruik van "levende orgaandonoren" niet "openlijk" gepromoot word is de sociale/maatschappelijke regeling in deze samenleving. Ikzelf heb al langer voorgesteld ter dood veroordeelde misdadigers de keuze te geven. Levenslang dwangarbeid van de zware soort, of de vrijwillige keuze om als orgaandonor opgetekend te worden. Met als gevolg dat die een tijd goed verzorgd gaat worden, en dan op een dag gaat slapen, en nooit meer wakker word. Die dag is het moment alle bruikbare onderdelen een goede nieuwe gebruiker gevonden hebben. Citaat:
En egoïsme, het is U ook niet onbekend. Citaat:
![]() |
![]() |
#133 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Wel, wat dacht je van dit tegenargument: het poetsen van tanden is heel onnatuurlijk, tandpasta is in een fabriek gemaakt en in de natuur zie je geen tanpasta, noch dieren die tanden poetsen. Sterker nog: ook inheemse volkeren (indianen,...) hoeven hun tanden niet te poetsen, tenzij... ze een westers dieet gaan overnemen, rijk aan suikers en zetmeel. Dat is slecht voor de tanden. Dus wij hebben een paar duizend jaar geleden ons dieet grondig gewijzigd. We hadden toen de keuze om dat niet te doen. Wat bleek: niet alleen kon dat nieuw dieet leiden tot overgewicht, het bleek bovenal slecht te zijn voor de tanden. Maar we vonden die suiker lekker. En voor dat nieuwe dieet moesten we op zoek gaan naar tandpasta. Hoewel onnatuurlijk, hadden we het er toch voor over. Dus we zijn bereid om onnatuurlijke dingen te gebruiken als gevolg van een nieuw dieet. Waar we nu voor staan is een keuze voor een nieuw voedingspatroon. Niet eentje dat louter om smaak draait, maar eentje dat beter past met onze morele opvattingen over rechtvaardigheid. Waarom zouden we dan nu niet bereid zijn om B12 supplementen te gebruiken? Stel dat wij mensen moeten overleven door af en toe een mens op te eten. En nu hebben we een middel ontdekt dat een volwaardige vervanging is voor mensenvlees. Wat zouden we dan doen? Verder gaan met kannibalisme of toch maar dat alternatief gebruiken? Ik denk dat de meeste mensen voor het tweede gaan. Conclusie: het onnatuurlijke supplementen argument klopt totaal niet. Laatst gewijzigd door Deepeco : 8 maart 2009 om 22:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nog andere -zoals de haaien zorgen er gewoon voor dat de reservetanden gewoon op voorhand al klaar staan. En nog andere dieren hebben hun eigen trukjes. Het knabbelen van bepaalde mineralen, of het laten uitpikken van hun gebit door vogels. Citaat:
En al eens gedacht aan't feit dat er geen "dierlijke" suikers bestaan. Je promoot eigenlijk een volledig dierlijk dieet. De Eskimo's hebben geen rotte tanden.
![]() |
![]() |
#135 | ||||||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En je stelling klopt niet: ik heb met eigen ogen gezien hoe inheemse stammen in Madagascar een bepaalde krekelsoort gebruikt om hun tanden te poetsen (en ik moet toegeven, slecht smaakte dat niet). de oude Egyptenaren: Citaat:
Citaat:
link Citaat:
Citaat:
Ingebakken in ons DNA. Voor suiker bestaat er geen verzadigingsreceptor. Dat wil zeggen dat ons lichaam nooit zal zeggen dat het genoeg suiker binnen heeft. Evolutie, niet iets dat we "zelf vonden". Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je conclusie is gebaseerd op onjuiste argumentatie
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Voor mensen en misschien ook andere primaten gelden die trucjes van knaagdieren enzo niet. Citaat:
Citaat:
-die mensen leven trouwens langer dan 35, en eigenlijk doet dat er niet toe. Citaat:
-Er is ook plantaardig voedsel dat minder rijk is aan suikers of zetmeel. Niet te veel snoepen en frisdranken, en in de plaats fruit en noten eten, water drinken... En groenten eten natuurlijk |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En natuurlijk moeten we de beste computers gebruiken: laptops in plaats van desktops,... En acties voeren opdat producenten veiliger alternatieven gebruiken en dus minder gevaarlijke stoffen gebruiken. Doe jij mee aan dergelijke acties? Citaat:
Er zijn duidelijke voorbeelden van indianen die rotte tanden krijgen nadat ze westerse voeding zijn gaan eten. Natuurlijk kunnen die indianen hun tanden poetsen met water of hun vingers en takjes en krekels en weet ik veel, maar blijkbaar werkt dat niet meer goed genoeg voor ons dieet. Dus... welke natuurlijke methoden hebben we hier die ons een goed gebit garanderen? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het overgewicht door een vetrijk dieet kan je niet louter toespitsen op het overdadig eten van verzadigde vetten. Dat is te simplistisch voorgesteld. Het is een combinatie van suikers en vetten Citaat:
Maar, discutiëren met animal rights activists is zoals discutieren met creationisten. Je kan aandragen wat je wil, overtuigen kan je ze toch niet. Citaat:
Filosoferen kan tof zijn, maar je verliest zo gemakkelijk en snel de voeling met de realiteit. Dat mag wel duidelijk blijken uit al die topics die je al hebt opgestart over dit onderwerp: 1. dieren zijn geen mensen 2.er bestaat geen moreel superieure visie; 3. er is geen maatschappelijk draagvlak; 4. we kunnen niet zonder proefdieren; 5. huisdieren zijn een onderdeel van het menszijn;
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. Laatst gewijzigd door Pieke : 9 maart 2009 om 14:46. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik weet niet of ik als een varken had kunnen geboren worden. Of als een bezemsteel. Het wordt bijzonder abstract, deze oefening, niewaar ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar goed, misschien zijn kerekels ook wel goed om onze tanden te poetsen. Maar zelfs dat doet er niet toe. Volgens mij poets jij je tanden met fabrieksspul. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Deepeco : 10 maart 2009 om 22:54. |
|||||||||
![]() |
![]() |