Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 maart 2009, 09:34   #1221
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
moet elke Vlamingen dan van jou Frans leren??
Alle Belgen zouden de 2 talen op school moeten leren !
Vindt U logisch met U buurman Engels te spreken ... ???

Nee, volgens U moet Engels ook verboden worden in Vlaanderen ...
Dus geen Frans, geen Engels, enkel Vlaams ...
EN wat doen wij langs de grens ...

Voorbeeldje ...
U woont langs de taalgrens ...
Uw straat zit en op Overijse en op La Hulpe ...
U mag eindelijk niet spreken met de buren die op de andere kant van de straat wonen ... Die wonen in La Hulpe en kunnen enkel Frans spreken.

T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2009, 09:34   #1222
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar ik heb contacten met de Franse bevolking (alleen niet veel in mijn eigen gemeente, want de meeste Fransen die ik ken wonen daar toevallig niet). Ik heb waarschijnlijk meer contacten met Fransen dan met anderen.

En wat die nationaliteit betreft, de dag dat Belgie splitst doe ik dat onmiddellijk hoor. Alleen, ik had dat een paar jaar geleden aangevraagd, en de Belgische wet verbiedt dat - 't is te zeggen, ik moet afstand doen van mijn Belgische nationaliteit als ik de Franse wil. En gezien ik in een situatie zit waar ik er een voordeel aan heb om een buitenlandse nationaliteit te hebben (ik ga hier de details niet uiteenzetten) ga ik dat zeker niet doen!
Ik kan u begrijpen dat u personelijke redenen kan hebben om die Franse nationaliteit nu niet te hebben. Was ik in uw geval, zou ik het onmiddellijk doen. Bij de verkiezingen zou ik het normaal vinden dat ik voor een Franse partij stem als ik in Frankrijk woon. Waarom nog voor een Belgische partij stemmen als ik niet meer in België woon? Dat zou geen zin hebben, volgens mij.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2009, 09:43   #1223
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Alle Belgen zouden de 2 talen op school moeten leren !
Vindt U logisch met U buurman Engels te spreken ... ???

Nee, volgens U moet Engels ook verboden worden in Vlaanderen ...
Dus geen Frans, geen Engels, enkel Vlaams ...
EN wat doen wij langs de grens ...

Voorbeeldje ...
U woont langs de taalgrens ...
Uw straat zit en op Overijse en op La Hulpe ...
U mag eindelijk niet spreken met de buren die op de andere kant van de straat wonen ... Die wonen in La Hulpe en kunnen enkel Frans spreken.

neen, integendeel, we moeten veel meer Engels leren, de kennis van het Engels is bij de Vlaamse bevolking nog veel te laag, mede doordat het Frans nog altijd als 2e taal wordt aangeleerd.

mensen die op de taalgrens wonen, hebben uiteraard baat bij het aanleren van het Frans, alleen al om economische redenen. maar 90% van de Vlamingen woont niet aan die taalgrens, die hebben er dus niets aan. dus van mijn part mag het Frans nog als 2e taal aangeleerd worden aan de taalgrens, maar voor de rest van Vlaanderen het liefst als 3e of als 4e taal.

Uiteraard moeten we blijven Frans leren, het blijft een belangrijke taal voor ons, maar niet zo belangrijk als het Engels of het Duits.

Dat we daardoor België opblazen, pff, who cares anyway???
Oud 9 maart 2009, 09:44   #1224
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Beersel is toevallig wèl VLAANDEREN. uw vrouw zal niet de eerste zijn die poogt die streek te verfransen.
Zijn vrouw draagt elke dag een T-shirt "Vlaanderen Francophone !!!", zelfs in Grenoble !!!

IN december heb ik een Hotel vlakbij Grenoble (Vizille) moeten reserveren ...
Eigenaar was een Nederlander die slecht Frans sprak.
Ik heb een kamer in het nederlands in Frankrijk moeten reserveren !

Waarschijnlijk probeert die Nederlander Frankrijk te vervlaamsen !
Het is tijd de Franse overheid te verwittiggen ! Ze moeten een dienst voor taalklachten oprichten !
Oud 9 maart 2009, 09:45   #1225
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
75% Brusselaars voor een tweetalig onderwijs Etude VUB. http://www.manifestobru.be/docu/Ense...%AAte%20VUB.pd

Iets meer leerlingen in Brussels Nederlandstalig onderwijs Hoewel steeds meer Nederlandstalige scholen in Brussel al van bij de eerste inschrijvingsronde voor broers en zussen vol zitten, stijgt het globaal aantal leerlingen in het kleuter- en later onderwijs nog steeds. Door de capaciteitsproblemen is de toename echter beperkt, meldt Brussels minister Guy Vanhengel op basis van de februaritelling van de Vlaamse Gemeenschapscommissie. http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/On...nderwijs.dhtml

Vanhengel zegt dat de tellingen hem "geenszins verrassen, want heel wat kleuterklassen zitten gewoon barstensvol. De scholen kampen met plaatsgebrek. In de meest bevraagde scholen draaien we op maximum capaciteit." Uit de cijfers blijkt ook dat slechts 4,3 procent van de kleuters in het Franstalig onderwijs terechtkomt. Dat geldt ook voor de overgang van lager naar secundair, waar eveneens 4 procent voor het Franstalig onderwijs kiest. "Dit bewijst dat de ouders hun vertrouwen blijven stellen in onze scholen", aldus nog Vanhengel. http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Hom...tagneert.dhtml

Il est amusant de voir qu'aujourd'hui ce sont les francophones qui se mettent au néerlandais. Retour de balancier? Les francophones qui apprennent le néerlandais le font pour des raisons économiques, pas pour des raisons sociales ou de prestige. Et puis les francophones, même bilingues, continuent �* parler le français chez eux. Certains dénoncent une flamandisation "rampante" de Bruxelles �* cause des ministères flamands, des navetteurs et des flamands de plus en plus nombreux qui s'établissent ici �* Bruxelles. Mais si Bruxelles s'est bel et bien francisé, il est absurde de croire qu'il y aura un retour en arrière au profit du néerlandais. (TBX n° 055, Page 7, paru le 2004-01-08) http://www.latribunedebruxelles.be/f...cle/12/app.rvb

Ik heb 5 jaar in Brussel gewoond, en ik dacht vroeger dat men in Brussel enkel Frans sprak - dit is echter totaal verkeerd. Men spreekt er Frans, Vlaams, Engels, (veel) Marrokaans en alles wat je maar kan horen. Ik groet winkeliers in het Brusselse bijna steeds in twee talen, en laat duidelijk merken dat ik van origine vlaamstalig ben. Meer dan eens word ik vervolgens geholpen in het Nederlands, en wie maalt erom dat dit niet perfect is ? En als het niet verstaanbaar is, dan schakel ik wel over in het Frans, het moet vooruit gaan. http://southofbrussels.wordpress.com...el-uitbreiden/

Het gaat de goede richting uit met het Nederlands in Brussel. Dat blijkt uit Taalbarometer 2, een onderzoek over taalgebruik, taalverschuivingen en taalidentiteit in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dat Bert Anciaux liet uitvoeren door VUB - BRIO. Beter nog, steeds meer mensen erkennen het belang van het Nederlands en een merendeel van de Brusselaars heeft de indruk dat ze in de hoofdstad steeds meer Nederlands horen. Het Frans blijft in Brussel de lingua franca en het Engels blijft inzake taalgebruik op de derde plaats staan. De meertalige omgeving biedt volgens de Brusselaars duidelijk een meerwaarde. In het gebruik van het Nederlands is een verschuiving in positieve zin te merken. Dit is dikwijls het geval binnen het gezin waar het Nederlands vaak in combinatie met andere talen wordt gesproken. Ook in het uitgaansleven, op de werkvloer en in publieke conversaties is en blijft het Nederlands één van de talen van de stad. Dat is een hoopvolle vaststelling. Het onderwijs is het belangrijkste instrument om de positie van het Nederlands te handhaven. Uit de studie blijkt dat anderstaligen op school en zelfs ook nog buiten de schoolmuren meer en meer Nederlands gebruiken. Het Nederlandstalig onderwijs in Brussel wordt ook hoog ingeschat. Desalniettemin vinden Brusselaars dat het onderwijs faalt in het vormen van tweetalige Brusselaars. Een andere opmerkelijke vaststelling is dat er een onderscheid dient gemaakt te worden tussen de perceptie van het Nederlands en het Vlaams bij de Brusselaars. Het Nederlands wordt vooral met positieve elementen geassocieerd, het Vlaams daarentegen eerder met extremisme. Rudi Janssens: “Als we de verschuivingen tussen beide peilingen bekijken, springen twee dingen toch wel in het oog: de snelheid waarmee taalverschuivingsprocessen zich op sommige domeinen voltrekken, hetgeen een blik in de toekomst erg speculatief maakt, en het duidelijke onderscheid dat wordt gemaakt tussen het Nederlands als taal, die algemeen als positief wordt gewaardeerd, en het label 'Vlaams' dat veelal weerstand oproept." http://www.briobrussel.be/ned/webpag...=188&MenuId=7; http://www.briobrussel.be/assets/and...hema%27s_7.pdf
Ik werk 10 jaar in Brussel en hier en daar, vooral waar veel Vlamingen gaan winkelen, merk je idd dat de winkeliers Nederlands beginnen te spreken. maar dat is te weinig, het gaat over het bestuur, dat bestuur dat af wilt van tweetaligheid aan de loketten, dat bestuur dat weigert om de taalwetten in de ziekenhuizen te laten respecteren, dat bestuur dat het liefst wilt dat Brussel volledig Franstalig wordt en dat Brussel wilt uitbreiden.
Oud 9 maart 2009, 09:54   #1226
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik werk 10 jaar in Brussel en hier en daar, vooral waar veel Vlamingen gaan winkelen, merk je idd dat de winkeliers Nederlands beginnen te spreken. maar dat is te weinig, het gaat over het bestuur, dat bestuur dat af wilt van tweetaligheid aan de loketten, dat bestuur dat weigert om de taalwetten in de ziekenhuizen te laten respecteren, dat bestuur dat het liefst wilt dat Brussel volledig Franstalig wordt en dat Brussel wilt uitbreiden.
En het bestuur dat wellicht ook graag een Brusselse Gemeenschap opgericht zou zien, wat als gevolg zou hebben dat alle inspanningen die men nu doet voor de promotie van het Nederlands in Brussel teniet gedaan zouden worden.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2009, 10:17   #1227
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarschijnlijk probeert die Nederlander Frankrijk te vervlaamsen !
Het is tijd de Franse overheid te verwittiggen ! Ze moeten een dienst voor taalklachten oprichten !
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2009, 10:27   #1228
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Beersel is toevallig wèl VLAANDEREN. uw vrouw zal niet de eerste zijn die poogt die streek te verfransen.
Of gaat uw vrouw ook veronderstellen dat ze in het Frans zal begroet worden als ze naar Scheveningen gaat uitwijken?
Ik denk niet dat als een Engelsman die net in Scheveningen is aangekomen, als iemand hem "goeiedag" zegt, en hij antwoordt "Hello good morning", een kwaaie blik gaat krijgen, he.

Of, de politie over de vloer krijgen (terwijl ik er toevallig niet was) zonder dat je een woord begrijpt van wat er gaande is ? De buren die je half uitkafferen (kan je opmaken uit de toon) ? Nee, ik heb aan dat jaartje "Vlaanderen" een alles behalve goeie herinnering, hoor. Ze vond Brussel een van de leukste steden die ze kende, maar van Vlaanderen moet je haar niet veel meer praten. En ja, ze kent ondertussen wel de historische achtergrond.
Je moet wel goed beseffen dat voor vele buitenlanders die van een "eentalig" land komen, dingen zoals taalgrenzen ietwat abstracte concepten zijn, he. Ze zijn in een land (volgens de meesten is Belgie een tweetalig land), en ze weten wel dat er een zus deel en een zo deel is, maar ze kunnen zich moeilijk indenken dat als je 3 kilometer in een richting of in een andere gaat, dat het een affront wordt gezien om de ene of de andere taal te spreken, van het tweetalige land waar je in terechtgekomen bent.
Als je naar Zwitserland gaat, en je kan Frans, Duits en Engels, dan verwacht je ook niet van uitgekafferd te worden omdat je geen Italiaans spreekt (als buitenlander) in het Italiaanse deel, he. Je zou denken dat je voldoende communicatiemiddelen hebt om je in Zwitserland aanvankelijk van slag te kunnen helpen.

En nee, ze "kostte" niks aan de Vlaamse gemeenschap, in tegendeel, ze kwam met geld van haar Franse werkgever de lokale economie steunen, en nee, ze had geen job nodig, en nee zus en nee zo. Met andere woorden, ze was voor geen enkel kontakt "vragende partij".

Als ik het fundamentele gebrek aan elementaire gastvrijheid en zelfs gewone beleefdheid daar heb gezien, dan zijn mijn oogschelen afgevallen - zo kende ik "mijn eigen volk" niet, eerlijk gezegd.

Ik kan je verzekeren dat haar bedoeling niet was "de streek willen te verfransen" - kan je het ridikule van die situatie even indenken ? Wat kon haar dat nu schelen, Beersel was voor haar de buitenkant van Brussel, he.

Citaat:
Als je in sommige streken in Quebecq ostentatief gaat veronderstellen dat men je in het Engels te woord staat, dan denk ik dat die "gastvrijheid" ook wel te wensen overlaat.
Als je als Frans-onkundige buitenlander in Quebecq *aangesproken wordt* in het Frans, en je tracht een communicatie te bewerkstelligen in het Engels, dan verwacht je misschien ook niet onmiddellijk een trap in je kont, nee ?

Op geen enkel ogenblik verwachtte mijn vrouw dat men haar *te woord ging staan* in het frans, ze zocht gewoon geen kontakt, want ze werkte in haar eigen land, en als we uit gingen, was dat in het nabije Brussel. Maar als de politie langskomt, en vertikt van frans te praten, of als ze naar het gemeentehuis moest, en daar vertikt men het van frans te praten (goed wetende dat de persoon achter het loket wel degelijk frans kan), dan begin je je toch wel vragen te stellen waarom je in dat onvriendelijk landje nog 10 minuten langer zou willen blijven, he.

Citaat:
Heeft ze het trouwens als eens in Engeland geprobeerd? Of meent ze dat ze d�*�*r enkel Engels praten?
Ik heb nog nooit gehoord van een Fransman die door Engelsen *uitgescholden wordt* omdat hij nu eenmaal geen Engels kan - vooral door Engelsen die zelf Frans kunnen. Ik denk dat die Engelsen maar al te blij zouden zijn hun "superioriteit" te tonen door die sukkelaar van een Fransman in 't Frans te woord te staan.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2009, 10:45   #1229
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat als een Engelsman die net in Scheveningen is aangekomen, als iemand hem "goeiedag" zegt, en hij antwoordt "Hello good morning", een kwaaie blik gaat krijgen, he.

Of, de politie over de vloer krijgen (terwijl ik er toevallig niet was) zonder dat je een woord begrijpt van wat er gaande is ? De buren die je half uitkafferen (kan je opmaken uit de toon) ? Nee, ik heb aan dat jaartje "Vlaanderen" een alles behalve goeie herinnering, hoor. Ze vond Brussel een van de leukste steden die ze kende, maar van Vlaanderen moet je haar niet veel meer praten. En ja, ze kent ondertussen wel de historische achtergrond.
Je moet wel goed beseffen dat voor vele buitenlanders die van een "eentalig" land komen, dingen zoals taalgrenzen ietwat abstracte concepten zijn, he. Ze zijn in een land (volgens de meesten is Belgie een tweetalig land), en ze weten wel dat er een zus deel en een zo deel is, maar ze kunnen zich moeilijk indenken dat als je 3 kilometer in een richting of in een andere gaat, dat het een affront wordt gezien om de ene of de andere taal te spreken, van het tweetalige land waar je in terechtgekomen bent.
Als je naar Zwitserland gaat, en je kan Frans, Duits en Engels, dan verwacht je ook niet van uitgekafferd te worden omdat je geen Italiaans spreekt (als buitenlander) in het Italiaanse deel, he. Je zou denken dat je voldoende communicatiemiddelen hebt om je in Zwitserland aanvankelijk van slag te kunnen helpen.

En nee, ze "kostte" niks aan de Vlaamse gemeenschap, in tegendeel, ze kwam met geld van haar Franse werkgever de lokale economie steunen, en nee, ze had geen job nodig, en nee zus en nee zo. Met andere woorden, ze was voor geen enkel kontakt "vragende partij".

Als ik het fundamentele gebrek aan elementaire gastvrijheid en zelfs gewone beleefdheid daar heb gezien, dan zijn mijn oogschelen afgevallen - zo kende ik "mijn eigen volk" niet, eerlijk gezegd.

Ik kan je verzekeren dat haar bedoeling niet was "de streek willen te verfransen" - kan je het ridikule van die situatie even indenken ? Wat kon haar dat nu schelen, Beersel was voor haar de buitenkant van Brussel, he.

Als je als Frans-onkundige buitenlander in Quebecq *aangesproken wordt* in het Frans, en je tracht een communicatie te bewerkstelligen in het Engels, dan verwacht je misschien ook niet onmiddellijk een trap in je kont, nee ?

Op geen enkel ogenblik verwachtte mijn vrouw dat men haar *te woord ging staan* in het frans, ze zocht gewoon geen kontakt, want ze werkte in haar eigen land, en als we uit gingen, was dat in het nabije Brussel. Maar als de politie langskomt, en vertikt van frans te praten, of als ze naar het gemeentehuis moest, en daar vertikt men het van frans te praten (goed wetende dat de persoon achter het loket wel degelijk frans kan), dan begin je je toch wel vragen te stellen waarom je in dat onvriendelijk landje nog 10 minuten langer zou willen blijven, he.

Ik heb nog nooit gehoord van een Fransman die door Engelsen *uitgescholden wordt* omdat hij nu eenmaal geen Engels kan - vooral door Engelsen die zelf Frans kunnen. Ik denk dat die Engelsen maar al te blij zouden zijn hun "superioriteit" te tonen door die sukkelaar van een Fransman in 't Frans te woord te staan.
, hoe komt dat, denk je? ligt echt alle fout bij de "ongastvrije" Vlaming of zou het kunnen dat die Vlaming er gewoon genoeg van heeft om op z'n ziel getrapt te worden en daardoor de Franstaligen wat negatiever bekijkt?

het moeten vechten om in je eigen taal mogen bediend worden, het moeten vechten om gewoon al je taal te mogen spreken, je mag het niet onderschatten hoor. mocht het verleden getoond hebben dat tweetaligheid in België echt kan leiden tot echte tweetaligheid, maw dat ook de Franstalige bereid zou zijn om het Nederlands te leren, we zouden in een volledig ander land leven. maar Brussel en de faciliteitengemeentes bewijzen dat je in België als Vlaming altijd als minderwaardig zult beschouwd worden als je Nederlands praat. uiteraard dat vele mensen zich gaan terugplooien in hun eigen gebied, het vijandbeeld is gecreëerd in het verleden door de Franstalige bourgeousie (niet de Walen dus) maar is nooit gecounterd geweest door verzoeningspogingen van Franstaligen en Walen. integendeel zelf, ze stemmen meer en meer op het rabiate Vlaamshatende FDF. is het dan echt zo verrassend dat het vooral in de grensstreek is dat er wat "niet-gastvrij" wordt opgetreden tegen Franstaligen?
Oud 9 maart 2009, 10:49   #1230
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
neen, integendeel, we moeten veel meer Engels leren, de kennis van het Engels is bij de Vlaamse bevolking nog veel te laag, mede doordat het Frans nog altijd als 2e taal wordt aangeleerd.
Zoals ik reeds zegde, ik snap dat niet, want in mijn tijd kwam je van de humaniora schoolbanken met een vrij vlotte kennis van zowel het Engels als het Frans. Dus ofwel zijn we allemaal collectief veel dommer geworden, of veel luier, of allebei.

Ik weet ook dat dat niet het geval was in franstalige scholen, gewoon omdat het onderwijs van het nederlands (en het engels!) daar een lachtertje was. Ik kende zelfs een leraar nederlands in een franstalige school die maar amper nederlands kon praten.

Maar dat is hetzelfde probleem in Frankrijk. In tegenstelling tot wat je zou kunnen denken, besteden de Fransen heel veel aandacht aan het aanleren van talen (maar ze zijn, samen met de Engelsen, de taalkemels van Europa).

Er wordt in Frankrijk veel meer taalonderwijs gegeven dan in Belgie, hoe gek het ook moge wezen. Alleen, hun taalonderwijs is hopeloos inefficient. Ik ken een Franse lerares Engels waarmee je geen 3 zinnen Engels kan praten. Is dat een dom kieken ? Nee hoor, de studies die ze gedaan heeft waren heel zwaar. Ze kan zonder problemen een werk van Shakespeare lezen, en je daar een litteraire dissertatie in 3 delen van schrijven (in 't Frans natuurlijk). Ze kan je lijsten van sterke werkwoorden opsommen, een grammaticale analyse maken van een Engelse zin, ....
Maar de weg naar 't station vragen aan een Londenaar, en zijn antwoord begrijpen, dat is een stuk moeilijker.

Mijn vrouw kent Spaans en Engels, Latijns en Oud-Grieks (dat is haar vakgebied). Nu, omdat ze ook spanjaarden heeft in haar familie spreekt ze ook wel wat Spaans. Engels kan ze zonder problemen lezen, maar een conversatie in het Engels voeren is wat moeizaam.

Het zal het aanleren van het Frans wel niet zijn dat een economische tegenslag is voor al die sukkelaars van vlamingen, he.

Citaat:
Uiteraard moeten we blijven Frans leren, het blijft een belangrijke taal voor ons, maar niet zo belangrijk als het Engels of het Duits.
Engels ja, maar Duits, nee hoor. Ik heb mijn (minder vlot) Duits enkel een beetje gebruikt toen ik in Duitsland woonde, in het praktische leven. Als ik om professionele redenen (en er zijn er nogal wat) met Duitsers te maken heb, dan gebeurt dat meestal in het Engels. Hun Engels is beter dan mijn Duits, en zelfs als ik begin in 't Duits maar wat aarzel of wat fouten maak, zijn zij de eersten om in 't Engels voort te gaan (net zoals ik in de tijd hetzelfde deed met franstaligen die moeilijk nederlands praatten).
Ik heb (zelfs als ik probeerde) mijn Duits nooit veel professioneel gebruikt.
Oud 9 maart 2009, 10:53   #1231
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar als de politie langskomt, en vertikt van frans te praten, of als ze naar het gemeentehuis moest, en daar vertikt men het van frans te praten (goed wetende dat de persoon achter het loket wel degelijk frans kan), dan begin je je toch wel vragen te stellen waarom je in dat onvriendelijk landje nog 10 minuten langer zou willen blijven, he.
Daar is niets onvriendelijks aan, die politie-agent en de loketbediende passen gewoon de wet toe.
Men kan zich trouwens altijd laten vergezellen van of beroep doen op een tolk.
Oud 9 maart 2009, 10:54   #1232
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
En het bestuur dat wellicht ook graag een Brusselse Gemeenschap opgericht zou zien, wat als gevolg zou hebben dat alle inspanningen die men nu doet voor de promotie van het Nederlands in Brussel teniet gedaan zouden worden.
Meer tweetaligheid is een Brusselse eis ...
Promotie van de Vlaamse Gemeenschap heeft er niks mee te maken !

En een Brusselse Gemeenschap waar de Vlaamse gemeenschap en de Communauté Francaise samen zouden werken zou iets heel positief voor Brussel zijn !

Kijk maar nu :
- Kanker politiek in Brussel met invloed van de 2 gemeenschappen en verschillende regels ...
- uw kind wordt in een onderwijs ingeschreven ... dan is geen naschool activiteit die door de 2de gemeenschap georganiseerd is mogelijk ... Dit heeft geen zin !
Oud 9 maart 2009, 11:04   #1233
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Daar is niets onvriendelijks aan, die politie-agent en de loketbediende passen gewoon de wet toe.
Men kan zich trouwens altijd laten vergezellen van of beroep doen op een tolk.
Ja, dat was ik dan, die tolk.

Maar het toont het ridikule van de situatie aan. Ik beklaag mij niet, we hebben ons probleem opgelost, he ! Ik illustreer enkel maar hoe zoiets overkomt: ongastvrij, bizar, afstotend. Voor mensen die helemaal niks met de situatie te maken hebben, en voor wie de situatie ook helemaal gestolen kan worden. Dat is geen nadeel of probleem voor die personen (of als het er al een is, een heel kleintje), het is vooral een heel slecht imago voor Belgie/Vlaanderen/...

Brussel heeft dat beeld helemaal niet, in 't tegendeel, het wordt als een smeltkroes gezien van verschillende kulturen en talen.

En het veroorzaakt zware interne moeilijkheden. Het is interessant om een kijk van buitenaf op die situatie te zien, en dan zijn de besluiten niet altijd die die je denkt. Men heeft namelijk niks te malen om "historische achtergrond" en dergelijke. Men stelt gewoon vast dat het geen gezellige plek is.

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 maart 2009 om 11:09.
Oud 9 maart 2009, 11:06   #1234
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Maar als de politie langskomt, en vertikt van frans te praten, of als ze naar het gemeentehuis moest, en daar vertikt men het van frans te praten (goed wetende dat de persoon achter het loket wel degelijk frans kan), dan begin je je toch wel vragen te stellen waarom je in dat onvriendelijk landje nog 10 minuten langer zou willen blijven, he.
Geachte Patrickve,

Zijn er een aantal op dit forum die uw logisch positie niet willen begrijpen ...

en liever voor zoiets kiezen : http://documents.scribd.com/docs/l8h...xn4nx6ocfr.pdf

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 9 maart 2009 om 11:07.
Oud 9 maart 2009, 11:08   #1235
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geachte Patrickve,

Zijn er een aantal op dit forum die uw logisch positie niet willen begrijpen ...

en liever voor zoiets kiezen : http://documents.scribd.com/docs/l8h...xn4nx6ocfr.pdf
ik dacht dat dit achterhaald was als een hoax?
Oud 9 maart 2009, 11:14   #1236
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Franse TV-presentator Stéphane Bern had enkele maanden geleden problemen in een restaurant in Brugge gehad omdat hij er geen Nederlands sprak. Ze geloofden niet dat Stéphane Bern Fransman was, dat zegt genoeg, denk ik.....................
http://www.lesoir.be/actualite/belgi...2-634142.shtml
Oud 9 maart 2009, 11:15   #1237
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Franse TV-presentator Stéphane Bern had enkele maanden geleden problemen in een restaurant in Brugge gehad omdat hij er geen Nederlands sprak. Ze geloofden niet dat Stéphane Bern Fransman was, dat zegt genoeg, denk ik.....................
http://www.lesoir.be/actualite/belgi...2-634142.shtml
dat is naderhand bewezen dat het gelogen was....
Oud 9 maart 2009, 11:21   #1238
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meer tweetaligheid is een Brusselse eis ...
Promotie van de Vlaamse Gemeenschap heeft er niks mee te maken !

En een Brusselse Gemeenschap waar de Vlaamse gemeenschap en de Communauté Francaise samen zouden werken zou iets heel positief voor Brussel zijn !

Kijk maar nu :
- Kanker politiek in Brussel met invloed van de 2 gemeenschappen en verschillende regels ...
- uw kind wordt in een onderwijs ingeschreven ... dan is geen naschool activiteit die door de 2de gemeenschap georganiseerd is mogelijk ... Dit heeft geen zin !
Ik sprak over de promotie van het Nederlands als taal, niet over de 'Vlaamse Gemeenschap'. In sommige Franstalige kringen is het Nederlandstalig onderwijs bovendien een doorn in het oog omdat ze ervan overtuigd zijn dat de kinderen er volgestopt worden met Vlaams-nationalistische propaganda, wist je dat? En de ultieme wens van Brussel is geen samenwerking tussen de Vlaamse en de Franse Gemeenschap, maar een autonome Brusselse Gemeenschap die volledig autonoom instaat voor organisatie en finaciering van cultuurgebonden zaken in Brussel. Gezien wie er in Brussel de lakens uitdeelt, mag het zeker ook wel duidelijk zijn dat die bestuurders niet zitten te springen om veel te investeren in de organisatie en de kwaliteit van het Nederlandstalig onderwijs? En aangezien Brussel altijd kort bij kas zit, wat zal het eerste zijn waarop men zal snoeien in de subsidies, denk je?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2009, 11:27   #1239
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat is naderhand bewezen dat het gelogen was....
Bron? Het is trouwens niet de eerste keer dat zoiets gebeurt...........
Oud 9 maart 2009, 11:32   #1240
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Bron? Het is trouwens niet de eerste keer dat zoiets gebeurt...........
weet niemeer waar dat juist werd weerlegt hoor, maar zo kon hij nooit het exacte restaurant aanduiden.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be