![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1221 |
Parlementslid
|
![]() Alle Belgen zouden de 2 talen op school moeten leren !
Vindt U logisch met U buurman Engels te spreken ... ??? Nee, volgens U moet Engels ook verboden worden in Vlaanderen ... Dus geen Frans, geen Engels, enkel Vlaams ... EN wat doen wij langs de grens ... Voorbeeldje ... U woont langs de taalgrens ... Uw straat zit en op Overijse en op La Hulpe ... U mag eindelijk niet spreken met de buren die op de andere kant van de straat wonen ... Die wonen in La Hulpe en kunnen enkel Frans spreken. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1222 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1223 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
mensen die op de taalgrens wonen, hebben uiteraard baat bij het aanleren van het Frans, alleen al om economische redenen. maar 90% van de Vlamingen woont niet aan die taalgrens, die hebben er dus niets aan. dus van mijn part mag het Frans nog als 2e taal aangeleerd worden aan de taalgrens, maar voor de rest van Vlaanderen het liefst als 3e of als 4e taal. Uiteraard moeten we blijven Frans leren, het blijft een belangrijke taal voor ons, maar niet zo belangrijk als het Engels of het Duits. Dat we daardoor België opblazen, pff, who cares anyway???
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1224 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() IN december heb ik een Hotel vlakbij Grenoble (Vizille) moeten reserveren ... Eigenaar was een Nederlander die slecht Frans sprak. Ik heb een kamer in het nederlands in Frankrijk moeten reserveren ! Waarschijnlijk probeert die Nederlander Frankrijk te vervlaamsen ! Het is tijd de Franse overheid te verwittiggen ! Ze moeten een dienst voor taalklachten oprichten ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1225 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1226 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1227 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1228 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of, de politie over de vloer krijgen (terwijl ik er toevallig niet was) zonder dat je een woord begrijpt van wat er gaande is ? De buren die je half uitkafferen (kan je opmaken uit de toon) ? Nee, ik heb aan dat jaartje "Vlaanderen" een alles behalve goeie herinnering, hoor. Ze vond Brussel een van de leukste steden die ze kende, maar van Vlaanderen moet je haar niet veel meer praten. En ja, ze kent ondertussen wel de historische achtergrond. Je moet wel goed beseffen dat voor vele buitenlanders die van een "eentalig" land komen, dingen zoals taalgrenzen ietwat abstracte concepten zijn, he. Ze zijn in een land (volgens de meesten is Belgie een tweetalig land), en ze weten wel dat er een zus deel en een zo deel is, maar ze kunnen zich moeilijk indenken dat als je 3 kilometer in een richting of in een andere gaat, dat het een affront wordt gezien om de ene of de andere taal te spreken, van het tweetalige land waar je in terechtgekomen bent. Als je naar Zwitserland gaat, en je kan Frans, Duits en Engels, dan verwacht je ook niet van uitgekafferd te worden omdat je geen Italiaans spreekt (als buitenlander) in het Italiaanse deel, he. Je zou denken dat je voldoende communicatiemiddelen hebt om je in Zwitserland aanvankelijk van slag te kunnen helpen. En nee, ze "kostte" niks aan de Vlaamse gemeenschap, in tegendeel, ze kwam met geld van haar Franse werkgever de lokale economie steunen, en nee, ze had geen job nodig, en nee zus en nee zo. Met andere woorden, ze was voor geen enkel kontakt "vragende partij". Als ik het fundamentele gebrek aan elementaire gastvrijheid en zelfs gewone beleefdheid daar heb gezien, dan zijn mijn oogschelen afgevallen - zo kende ik "mijn eigen volk" niet, eerlijk gezegd. Ik kan je verzekeren dat haar bedoeling niet was "de streek willen te verfransen" - kan je het ridikule van die situatie even indenken ? Wat kon haar dat nu schelen, Beersel was voor haar de buitenkant van Brussel, he. Citaat:
Op geen enkel ogenblik verwachtte mijn vrouw dat men haar *te woord ging staan* in het frans, ze zocht gewoon geen kontakt, want ze werkte in haar eigen land, en als we uit gingen, was dat in het nabije Brussel. Maar als de politie langskomt, en vertikt van frans te praten, of als ze naar het gemeentehuis moest, en daar vertikt men het van frans te praten (goed wetende dat de persoon achter het loket wel degelijk frans kan), dan begin je je toch wel vragen te stellen waarom je in dat onvriendelijk landje nog 10 minuten langer zou willen blijven, he. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1229 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
het moeten vechten om in je eigen taal mogen bediend worden, het moeten vechten om gewoon al je taal te mogen spreken, je mag het niet onderschatten hoor. mocht het verleden getoond hebben dat tweetaligheid in België echt kan leiden tot echte tweetaligheid, maw dat ook de Franstalige bereid zou zijn om het Nederlands te leren, we zouden in een volledig ander land leven. maar Brussel en de faciliteitengemeentes bewijzen dat je in België als Vlaming altijd als minderwaardig zult beschouwd worden als je Nederlands praat. uiteraard dat vele mensen zich gaan terugplooien in hun eigen gebied, het vijandbeeld is gecreëerd in het verleden door de Franstalige bourgeousie (niet de Walen dus) maar is nooit gecounterd geweest door verzoeningspogingen van Franstaligen en Walen. integendeel zelf, ze stemmen meer en meer op het rabiate Vlaamshatende FDF. is het dan echt zo verrassend dat het vooral in de grensstreek is dat er wat "niet-gastvrij" wordt opgetreden tegen Franstaligen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1230 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik weet ook dat dat niet het geval was in franstalige scholen, gewoon omdat het onderwijs van het nederlands (en het engels!) daar een lachtertje was. Ik kende zelfs een leraar nederlands in een franstalige school die maar amper nederlands kon praten. Maar dat is hetzelfde probleem in Frankrijk. In tegenstelling tot wat je zou kunnen denken, besteden de Fransen heel veel aandacht aan het aanleren van talen (maar ze zijn, samen met de Engelsen, de taalkemels van Europa). Er wordt in Frankrijk veel meer taalonderwijs gegeven dan in Belgie, hoe gek het ook moge wezen. Alleen, hun taalonderwijs is hopeloos inefficient. Ik ken een Franse lerares Engels waarmee je geen 3 zinnen Engels kan praten. Is dat een dom kieken ? Nee hoor, de studies die ze gedaan heeft waren heel zwaar. Ze kan zonder problemen een werk van Shakespeare lezen, en je daar een litteraire dissertatie in 3 delen van schrijven (in 't Frans natuurlijk). Ze kan je lijsten van sterke werkwoorden opsommen, een grammaticale analyse maken van een Engelse zin, .... Maar de weg naar 't station vragen aan een Londenaar, en zijn antwoord begrijpen, dat is een stuk moeilijker. Mijn vrouw kent Spaans en Engels, Latijns en Oud-Grieks (dat is haar vakgebied). Nu, omdat ze ook spanjaarden heeft in haar familie spreekt ze ook wel wat Spaans. Engels kan ze zonder problemen lezen, maar een conversatie in het Engels voeren is wat moeizaam. Het zal het aanleren van het Frans wel niet zijn dat een economische tegenslag is voor al die sukkelaars van vlamingen, he. Citaat:
Ik heb (zelfs als ik probeerde) mijn Duits nooit veel professioneel gebruikt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1231 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Men kan zich trouwens altijd laten vergezellen van of beroep doen op een tolk.
![]() |
![]() |
#1232 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Promotie van de Vlaamse Gemeenschap heeft er niks mee te maken ! En een Brusselse Gemeenschap waar de Vlaamse gemeenschap en de Communauté Francaise samen zouden werken zou iets heel positief voor Brussel zijn ! Kijk maar nu : - Kanker politiek in Brussel met invloed van de 2 gemeenschappen en verschillende regels ... - uw kind wordt in een onderwijs ingeschreven ... dan is geen naschool activiteit die door de 2de gemeenschap georganiseerd is mogelijk ... Dit heeft geen zin ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1233 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het toont het ridikule van de situatie aan. Ik beklaag mij niet, we hebben ons probleem opgelost, he ! Ik illustreer enkel maar hoe zoiets overkomt: ongastvrij, bizar, afstotend. Voor mensen die helemaal niks met de situatie te maken hebben, en voor wie de situatie ook helemaal gestolen kan worden. Dat is geen nadeel of probleem voor die personen (of als het er al een is, een heel kleintje), het is vooral een heel slecht imago voor Belgie/Vlaanderen/... Brussel heeft dat beeld helemaal niet, in 't tegendeel, het wordt als een smeltkroes gezien van verschillende kulturen en talen. En het veroorzaakt zware interne moeilijkheden. Het is interessant om een kijk van buitenaf op die situatie te zien, en dan zijn de besluiten niet altijd die die je denkt. Men heeft namelijk niks te malen om "historische achtergrond" en dergelijke. Men stelt gewoon vast dat het geen gezellige plek is. Laatst gewijzigd door patrickve : 9 maart 2009 om 11:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1234 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Zijn er een aantal op dit forum die uw logisch positie niet willen begrijpen ... en liever voor zoiets kiezen : http://documents.scribd.com/docs/l8h...xn4nx6ocfr.pdf Laatst gewijzigd door T'serclaes : 9 maart 2009 om 11:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1235 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1236 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.lesoir.be/actualite/belgi...2-634142.shtml |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1237 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1238 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1239 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1240 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() weet niemeer waar dat juist werd weerlegt hoor, maar zo kon hij nooit het exacte restaurant aanduiden.
![]() |
![]() |