Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2009, 09:12   #1721
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
En hebt u die interviews niet gezien van Komenaren die verklaarden dat er geen Nederlandstaligen in Komen en Wallonië woonden ? En dat die leerlingen van dat schooltje "hier" niet hoorden ? Je kan die misschien nog wel opvragen in de archieven van de RTBF.
Ja, ik herinner mij dat trieste schouwspel van het schooltje in Komen. Het was ook de tijd waarin het TAK ging marcheren in de Voerstreek, en Happart die met zijn karabijn zijn politieke carriere in gang heeft gestoken.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 10:05   #1722
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schaveiger
Hier komt de aap uit de mouw.
De mythe van Groeninge zal jouw bijbel wel zijn niet ?
De aap uit de mouw? Helemaal niet. Die aap wordt door mij helemaal niet weggemoffeld. Je kunt hem heel duidelijk waarnemen in de locatie die bij mijn naam vermeld staat: De Verenigde Nederlanden. En dat is wel wat anders dan "de mythe van Groeninge". Ik ben overigens niet de enige op dit forum die vindt dat de creatie van la Belgique een volstrekt onrechtmatige daad is geweest. En onrecht kan steeds hersteld worden. Het was Willem van Oranje die, in zijn streven om de Spanjaarden uit de Nederlanden buiten te krijgen, het zo verwoordde (en français, cher ami, ça va certainement vous faire plaisir): "Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre".
En op een toenadering tussen het huidige Nederland en Vlaanderen zal het uiteindelijk zeker eindigen. Het is ons, Vlamingen, sedert juni 2007 meer dan duidelijk geworden dat de Franstaligen geen staatshervorming met een grote graad van beleidsbevoegdheid voor de deelstaten willen. "Nous sommes demandeur de rien" klonk het. Dat hebben ze ook duidelijk aangetoond door onafgebroken de zogezegde "onderhandelingen" steeds maar te rekken en stilletjes te saboteren. Onderhandelen heeft in het huidige bestel geen zin meer. Waar het zal op uitkomen? Zeer eenvoudig, de Vlamingen zullen die staatshervorming, die ze niet krijgen, moeten nemen. Door een eenzijdig initiatief van het Vlaams Parlement. Daarna nodigen we jullie vriendelijk uit om toe te treden tot een nieuw confederaal België. Is het antwoord "non", dan gaan we solo en zal er vanzelf een veel nauwere samenwerking met Nederland tot stand komen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 10:21   #1723
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Daarna nodigen we jullie vriendelijk uit om toe te treden tot een nieuw confederaal België. Is het antwoord "non", dan gaan we solo en zal er vanzelf een veel nauwere samenwerking met Nederland tot stand komen.
Ja, een confederaal Belgie zal mischien nodig zijn :
met als deelstaten van de confederatie :
- Brussel-WaalsBrabant
- Prinsdom Luik
- Graafschap Limburg of Loon
- Ardennen
- Henegouwen
- Antwerpen
- Vlaanderen
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 10:28   #1724
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Ja, een confederaal Belgie zal mischien nodig zijn :
met als deelstaten van de confederatie :
- Brussel-WaalsBrabant
- Prinsdom Luik
- Graafschap Limburg of Loon
- Ardennen
- Henegouwen
- Antwerpen
- Vlaanderen
T'serclaes, het Brussels regionalisme is zo goed als onbestaand.
dus zing maar een ander liedje.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 14 maart 2009 om 10:28.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 10:46   #1725
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cottenjé Bekijk bericht
Ik meen me te herinneren dat Nederland en België zijn samengevoegd op het "congres van Wenen" in 1814. Dit was een artificiële constructie om zo een bufferstaat te creëren tussen Frankrijk en Duistland. De Belgen waren allerminst opgezet met de Protestante-Noord-Nederlanders en nog minder met hun absolutistische vorst Willem I. Daarop hebben de Katholieke-zuidelijke Nederlanden de meest liberale(vrije) natie uitgeroepen, dat wat België is.
1) Duitsland bestaat pas sinds 1871.
2) Er bestond net als nu geen Belgische natie, zelfs niet in staatnationalistische zin.
3) In de Noordelijke Nederlanden was ook de meerderheid van de bevolking Rooms-Katholiek, hoewel de protestanten wel een dominante minderheid waren.
4) Economisch en taalkundig was het VKN fantasisch voor de Vlamingen.
5) Zonder de ingreep van het Franse leger waren we nu nog 1 land geweest.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 14 maart 2009 om 10:46.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 10:47   #1726
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het was Willem van Oranje die, in zijn streven om de Spanjaarden uit de Nederlanden buiten te krijgen, het zo verwoordde (en français, cher ami, ça va certainement vous faire plaisir): "Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre".
En op een toenadering tussen het huidige Nederland en Vlaanderen zal het uiteindelijk zeker eindigen. Het is ons, Vlamingen, sedert juni 2007 meer dan duidelijk geworden dat de Franstaligen geen staatshervorming met een grote graad van beleidsbevoegdheid voor de deelstaten willen. "Nous sommes demandeur de rien" klonk het. Dat hebben ze ook duidelijk aangetoond door onafgebroken de zogezegde "onderhandelingen" steeds maar te rekken en stilletjes te saboteren. Onderhandelen heeft in het huidige bestel geen zin meer. Waar het zal op uitkomen? Zeer eenvoudig, de Vlamingen zullen die staatshervorming, die ze niet krijgen, moeten nemen. Door een eenzijdig initiatief van het Vlaams Parlement. Daarna nodigen we jullie vriendelijk uit om toe te treden tot een nieuw confederaal België. Is het antwoord "non", dan gaan we solo en zal er vanzelf een veel nauwere samenwerking met Nederland tot stand komen.
Zij voeren ook, tot mijn "groot" genoegen, "Je Maintiendrai" in hun vaandel en het vervolg daarvan kennen we ook.

Dat valt nog te bezien en alleen de toekomst kan het bevestigen of ontkennen. Dat je zo graag bij Nederland aansluit betekend maar een ding: alleen kan je het niet rooien.
Dat er een grondige wijziging moet komen staat buiten kijf. Het huidige federaal bestel is wat men kan noemen een flop. Niet omdat het zo slecht in elkaar steekt maar omdat men het de kans noch de tijd geeft om zich in te werken. Dit laatste is dan ook de hoofdreden van het "nous sommes demandeur de rien".
Oud 14 maart 2009, 10:48   #1727
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
5) Zonder de ingreep van het Franse leger waren we nu nog 1 land geweest.
Nee, zonder de stommiteiten van Willem waren we nu 1 land geweest.
Oud 14 maart 2009, 14:24   #1728
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Een uitbreiding van Brussel betekend meer Vlaamse cultuur binnen Brussel !
ja dat zien we nu in Brussel
met veel geluk mogen de Vlamingen tegen elkaar Nederlands spreken....
Oud 14 maart 2009, 14:34   #1729
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Nee, zonder de stommiteiten van Willem waren we nu 1 land geweest.
Was het niet Willem, dan zou het wel boerenkool zijn geweest. Willem gaf opzich wel aanleiding tot een revolutie, maar die redenen waren zo onzinnig dat eigenlijk alles meneer Paturain wel kon doen klagen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 15:59   #1730
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Niet overdrijven hé jong. Sinds enige jaren zien we een Vlaamse ghetto vorming rond het Sint Kathelijneplein met de zoon van Bourgois als permanent toezichter en rapporteur.
Oud 14 maart 2009, 16:00   #1731
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet overdrijven hé jong. Sinds enige jaren zien we een Vlaamse ghetto vorming rond het Sint Kathelijneplein met de zoon van Bourgois als permanent toezichter en rapporteur.
Wat bedoelt u daarmee?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 16:03   #1732
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Tweetaligheid binnen Brussel is niet perfect maar zeker niet slecht !
Zijn er dingen die onaanvaardbaar voor wij zijn ...

Voorbeeld : Een publiek ziekenhuis in Brussel, een Vlaming als patiënt, een Griek arts voor 6 maanden in opleiding ... en een schandaal ... omdat de Grieks arts dia al moeilijk Frans spreekt zou tweetalig moeten zijn !
Oud 14 maart 2009, 16:08   #1733
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Wat bedoelt u daarmee?
Ik bedoel daarmee dat in die wijk men Vlaamse papieren moet hebben om iets te kopen of te huren.
Oud 14 maart 2009, 16:11   #1734
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik bedoel daarmee dat in die wijk men Vlaamse papieren moet hebben om iets te kopen of te huren.
Dat verbaast me zelfs niet als het waar is.......
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 16:30   #1735
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Rond Sint-Kathelijne ? Dat is toch het Brusselse Chinatown ? Ik begin uw boodschappen nu beter te begrijpen, u verwart Nederlands met Mandarijns en Vlamingen met Chinezen.

Citaat:
http://www.tbx.be/fr/ArchiveArticle/1887/app.rvb
Au coeur du quartier chinois, la rue Sainte-Catherine offre une flopée de commerces asiatiques, du supermarché �* la boulangerie-pâtisserie en passant par une librairie de mangas, boutiques de vêtements, coiffeur, praticien... Et, bien sûr, des restos.
Un coup de coeur pour Little Asia (n° 8, 02/5028836), redécoré. Résolument contemporain, l'espace se pare désormais de teintes aubergine comme les tenues stylisées des serveuses, et d'un bar circulaire, le tout baigné de musique lounge. La cuisine s'attarde aux produits de qualité et �* la fraîcheur. Une large carte offre nombre de plats �* ravir tous les palais.
A deux pas, d'une simplicité déconcertante, Hong Kong Delight (n°35, 02/5022780) vient d'ouvrir ses portes. Chefs du cru, cuisine authentique, plats ou produits que l'on ne trouve qu'�* Bruxelles et, déj�*, une large clientèle chinoise, placent sous les meilleurs auspices cette initiative de jeunes restaurateurs. Canard et porc laqués, tripes croustillantes, marmite de poissons pangasuis et boisson de longan séché (oeil du dragon) �* table! Une adresse idéale pour les esprits aventuriers.
Jaja een echt Vlaams Ghetto daar rond de Sun-Wah en aanverwanten.

Laatst gewijzigd door Zucht : 14 maart 2009 om 16:48.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 16:42   #1736
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zij voeren ook, tot mijn "groot" genoegen, "Je Maintiendrai" in hun vaandel en het vervolg daarvan kennen we ook.

Dat valt nog te bezien en alleen de toekomst kan het bevestigen of ontkennen. Dat je zo graag bij Nederland aansluit betekend maar een ding: alleen kan je het niet rooien.
Dat er een grondige wijziging moet komen staat buiten kijf. Het huidige federaal bestel is wat men kan noemen een flop. Niet omdat het zo slecht in elkaar steekt maar omdat men het de kans noch de tijd geeft om zich in te werken. Dit laatste is dan ook de hoofdreden van het "nous sommes demandeur de rien".
'Je maintiendrai'. Tja, what's in a (two)word (s). In ieder geval, in 1830 'ils ne se sont pas maintenus'.

Laatst gewijzigd door system : 14 maart 2009 om 16:43.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 17:29   #1737
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Brussel NU ken ik niet goed meer, maar ik kan je verzekeren dat de sfeer er voor vlamingen niet onaangenaam was (vanaf, zou ik zeggen, de jaren '80). Je kon er redelijk vaak in 't Nederlands terecht (voor officiele dingen kon ik *altijd* terecht in het nederlands - ik heb nooit een probleem gehad op dat vlak), maar zelfs al ging het niet, er was helemaal geen aggressiviteit.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 17:59   #1738
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Brussel NU ken ik niet goed meer, maar ik kan je verzekeren dat de sfeer er voor vlamingen niet onaangenaam was (vanaf, zou ik zeggen, de jaren '80). Je kon er redelijk vaak in 't Nederlands terecht (voor officiele dingen kon ik *altijd* terecht in het nederlands - ik heb nooit een probleem gehad op dat vlak), maar zelfs al ging het niet, er was helemaal geen aggressiviteit.

Het verschijnen van het FDF heeft veel doen verzieken op dit punt.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 18:11   #1739
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Sinds de jaren '80 is Nederlands heel wat sterker geworden binnen Brussel.
Zeker weten zijn 100% van de Brusselaars niet tweelatig ... en Frans blijft de lingua Franca, maar franstaligen zijn meer tweetalig ... En sinds de jaren '80 is Nederlands heel wat sterker geworden binnen Brussel.

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 14 maart 2009 om 18:23.
Oud 14 maart 2009, 18:37   #1740
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Rond Sint-Kathelijne ? Dat is toch het Brusselse Chinatown ? Ik begin uw boodschappen nu beter te begrijpen, u verwart Nederlands met Mandarijns en Vlamingen met Chinezen.

Jaja een echt Vlaams Ghetto daar rond de Sun-Wah en aanverwanten.
Het is eerder de Dansaertwijk, juist naast het Sint Kathelijneplein dus.

Citaat:
De stadsvlucht van Vlamingen uit Brussel is mijns inziens nog steeds aan de gang, al neemt die niet meer die proporties aan die we de voorbije decennia hebben gekend. Het aandeel van de Nederlandstaligen in Brussel is in ieder geval erg klein geworden en bereikt stilaan een strategisch minimum. Het is dan ook een terechte beleidsoptie ernaar te streven dat dat aantal op zijn minst op peil moet worden gehouden en, indien mogelijk, zelfs opgekrikt moet worden. Het zou immers verkeerd zijn zich blind te gaan staren op wat men het 'fenomeen van de Dansaertwijk' is gaan noemen. Uiteindelijk betekent dit maar weinig als we dit bekijken in het geheel van het Brussels Gewest met zijn 19 gemeenten.
http://www.vlaamsparlement.be/Proteu...tion?id=344837

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be