Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 maart 2009, 14:11   #21
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Als we de pensioenleeftijd nu tien jaar optrekken, dat wil dat toch maar zeggen dat de meerderheid tien jaar langer zal doppen alvorens op pensioen te gaan nee?
Dat zal dan zo zijn zeker.
En als je die dopbaantjes invuld door jobjes bij de staat, dan zul je daar gezellig met veel wijsheid en levenservaring en filosofie bediend worden door een ambtenaar die zijn strepen in de privé verdiend heeft, maar aan het uitbollen is bij de staat.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2009, 14:20   #22
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Op dit moment haalt in België 82% van de mannen de 65 jaar. Dat is veel meer dan 1 op 3 of 1 of 4, en ook meer dan die 70% die volgens jou de aanleiding zou moeten vormen om het financiele plaatje eens te herbekijken.

De gemiddelde levensverwachting van de 65 jarige man in België is bijna 17 jaar.

De huidige pensioenleeftijd van 65 jaar dateert van 1945. In dat jaar was de gemiddelde levensverwachting bij geboorte 56 jaar. Echter 50% van de mannen haalde toen toch al zijn pensioen.

(Bron: www.mortality.org)
Dus om goed te zijn moet de pensioenleeftijd op 80 jaar gezet worden.
Oud 26 maart 2009, 15:55   #23
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Dus om goed te zijn moet de pensioenleeftijd op 80 jaar gezet worden.
Ik ben eerder voorstander van een veriabel systeem. ik werk in Zwitserland en het pensioensysteem werkt hier met rekeningen. Ik draag elke maand bij, en dat wordt op een pensioenrekening gezet. Elk halfjaar krijg ik een overzicht hoeveel er op mijn pensioenrekening staat. Op het moment dat ik met pensioen ga zal de som die er op die rekening staat, en mijn leeftijd bepalen hoeveel pensioen ik uitbetaalt krijg. Werk ik langer door, krijg ik een later hoger pensioen. Kies ik er voor meer bij te dragen, of neem ik genoegen met een kleiner pensioen kan ik eerder stoppen met werken.
Hoe dan ook. Ik financier het zelf. Prima systeem.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2009, 16:48   #24
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zal dan zo zijn zeker.
En als je die dopbaantjes invuld door jobjes bij de staat, dan zul je daar gezellig met veel wijsheid en levenservaring en filosofie bediend worden door een ambtenaar die zijn strepen in de privé verdiend heeft, maar aan het uitbollen is bij de staat.
Maar dat wil de staat helemaal niet. Iedere functie bij de staat is begrenst in leeftijd, zo alla, Diploma van burgerlijkingenieur gevraagd, max 25 jaar oud en min. 12 jaar ervaring.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2009, 16:59   #25
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ik ben eerder voorstander van een veriabel systeem. ik werk in Zwitserland en het pensioensysteem werkt hier met rekeningen. Ik draag elke maand bij, en dat wordt op een pensioenrekening gezet. Elk halfjaar krijg ik een overzicht hoeveel er op mijn pensioenrekening staat. Op het moment dat ik met pensioen ga zal de som die er op die rekening staat, en mijn leeftijd bepalen hoeveel pensioen ik uitbetaalt krijg. Werk ik langer door, krijg ik een later hoger pensioen. Kies ik er voor meer bij te dragen, of neem ik genoegen met een kleiner pensioen kan ik eerder stoppen met werken.
Hoe dan ook. Ik financier het zelf. Prima systeem.
Zo ongeveer was dat hier vroeger ook. Wel niet dat men zelf kon bepalen hoe veel men afdroeg en zo, maar men droeg af voor zijn eigen pensioen later, waren er geen dikkenekkerige politiekers die de poen inkaapte voor de begroting te dienen.

Dat ze het nu oplossen he, dat ze er voor zorgen dat de poen der is of goe wa toekken op hun bakkes. Hier zijn ze allemaal veel te laks, ze laten met hun de grond aan vegen.
Oud 26 maart 2009, 18:23   #26
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zelfs het VBO erkent dat "werken tot 67" op zich geen oplossing is.Het probleem in Belgie zijn de massale brugpensioenen ,of anders gezegd de te lage tewerkstellingsgraad van oudere werknemers (waar het VBO al evenzeer als de andere sociale partners de hand in heeft gehad!)..
Persoonlijk is het al 13 jaar geleden dat ik aanwezig mocht zijn op een afscheidsfeestje van iemand die nog aan zijn 64 op pensioen ging,en al aan het werk was sedert zijn 18 jaar!
Daarna heb ik alleen maar eindeloze reeksen vrolijke "brugpensioenders" helpen uitzwaaien

Het rustig laten uitdoven van de brugpensioenmogelijkheden en het uitvoeren van alle afspraken tussen de sociale partners van de laatste jaren zijn veel belangrijker dan dergelijke" lineaire" maatregelen waar uiteindelijk toch weer honderduizenden individuele uitzonderingsgevallen op zullen moeten komen...(De Nederlandse regering heeft wijselijk aan de sociale partners laten weten dat alternatieven op die "67" mogen als ze hetzelfde opleveren ,of anders gezegd,niks meer kosten )
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2009, 00:15   #27
jbl
Lokaal Raadslid

Standaard

Wel Nederland heeft een crisisplan wat hebben wij niets. één punt uit het Nederlandse crisisplan (pensioen op 67) is opvallend en een lovenswaardig initiatief en hier staat iedereen, vooral de vakbonden, op hun achterste poten. Opvallend hoe alle politici in België zich hier plots achter zetten (verkiezingen zeker wij gaan de mensen toch niet bang maken zeker?).
Kijk de laatste decennia zijn de sociale voorzieningen fors uitgebreid, wel koken kost geld dus als wij het huidige systeem willen handhaven zullen wij meer en langer moeten gaan werken da's solidair zijn, da's meewerken aan een poging tot instandhouding van het huidige systeem.

In vergelijking met andere Europese landen hebben wij de meest uitgebreide sociale zekerheid, het hoogste aantal ambtenaren en politici per hoofd van de bevolking, werkt nog maar 1 van de 3 55 plussers (een record in gans Europa), de meest rigide verstarde en achterhaalde arbeidswetgeving van de ganse wereld, een kluwen van wetten en regels waar niemand nog aan uit kan,het laagste aantal ondernemers en starters van de ganse Europese unie... Kortom ons ganse systeem is ten dode opgeschreven want onbetaalbaar.

Een fundamentele hervorming dringt zich op, een nationaal plan waarbinnen alle regio's zich dienen te schikken, forse afbouw van het amtenarenapparaat en regelgeving, onbeperkte werkloosheidsuitkeringen afschaffen, brugpensioen afschaffen, subsidies beperken tot de hoogst noodzakkelijke en zinvolle intiatieven (dus geen onozele filmpjes en series subsidieren).

Kortom creëer een kader waarbinnen de mensen terug beseffen dat initiatief nemen, risico's nemen terug aantrekkelijk wordt want de illusie van de vaste job, het sociale vangnet... is in de huidige vorm niet meer in stand te houden.

Dus hervorm de overheid, maak een generatiepact en laat het deze keer niet uithollen door die associale en ondemocratische vakbonden, politici reageer toon moed, doe het ons en de volgende generatie.

Laatst gewijzigd door jbl : 27 maart 2009 om 00:17.
jbl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2009, 00:43   #28
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jbl Bekijk bericht
Wel Nederland heeft een crisisplan wat hebben wij niets. één punt uit het Nederlandse crisisplan (pensioen op 67) is opvallend en een lovenswaardig initiatief en hier staat iedereen, vooral de vakbonden, op hun achterste poten. Opvallend hoe alle politici in België zich hier plots achter zetten (verkiezingen zeker wij gaan de mensen toch niet bang maken zeker?).
Kijk de laatste decennia zijn de sociale voorzieningen fors uitgebreid, wel koken kost geld dus als wij het huidige systeem willen handhaven zullen wij meer en langer moeten gaan werken da's solidair zijn, da's meewerken aan een poging tot instandhouding van het huidige systeem.

In vergelijking met andere Europese landen hebben wij de meest uitgebreide sociale zekerheid, het hoogste aantal ambtenaren en politici per hoofd van de bevolking, werkt nog maar 1 van de 3 55 plussers (een record in gans Europa), de meest rigide verstarde en achterhaalde arbeidswetgeving van de ganse wereld, een kluwen van wetten en regels waar niemand nog aan uit kan,het laagste aantal ondernemers en starters van de ganse Europese unie... Kortom ons ganse systeem is ten dode opgeschreven want onbetaalbaar.

Een fundamentele hervorming dringt zich op, een nationaal plan waarbinnen alle regio's zich dienen te schikken, forse afbouw van het amtenarenapparaat en regelgeving, onbeperkte werkloosheidsuitkeringen afschaffen, brugpensioen afschaffen, subsidies beperken tot de hoogst noodzakkelijke en zinvolle intiatieven (dus geen onozele filmpjes en series subsidieren).

Kortom creëer een kader waarbinnen de mensen terug beseffen dat initiatief nemen, risico's nemen terug aantrekkelijk wordt want de illusie van de vaste job, het sociale vangnet... is in de huidige vorm niet meer in stand te houden.

Dus hervorm de overheid, maak een generatiepact en laat het deze keer niet uithollen door die associale en ondemocratische vakbonden, politici reageer toon moed, doe het ons en de volgende generatie.
Zowel in Nederland als in België hebben de politiekers toch een ding met elkaar gemeen. Ze kunnen uitmuntend voor zandmannetje spelen.
Oud 27 maart 2009, 01:30   #29
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
neen, ik bedoel spaarzaam, met oog op "de toekomst" leven en niet meer willen uitgeven dan je inkomsten groot zijn...het spreekwoordelijke appeltje voor de dorst kent ergens zijn oorsprong hé....
Natuurlijk,en dat in een land dat op zowat élk gebied in het koppeloton thuishoort ,gaande van bij de hoogste belastingstarieven over hoge energieprijzen,duurdere ziekenzorg ......

Kortom je kan het niet bedenken of belgië scoort minimum een medaille..

Uitgezonderd de pensioenen natuurlijk en de verhouding brutoloon/nettoloon ,dan blijken wij vér achteraan mee te hobbelen....

U wil dus dat iedere belg zich blijft blauw betalen aan belastingen ,ziekenzorg én pensioenen én die tegelijktijd nog eens voldoende geld moet bijeensparen om zichzelf het leven aangenamer te maken ,en dit omdat de staat zijn door de jaren afgedragen gelden hiervoor vrolijk heeft opgesoupeerd door hun jarenlange wanbeleid....

Ze hebben veertig jaar de tijd gehad om maatregelen te nemen mijn beste aangezien je op het moment van die babyboom van destijds gelijk ook al wist dat die ooit de pensioengerechtigde leeftijd zouden bereiken....

En wat hebben ze gedaan in al die jaren op politiek niveau....Juist ja grotesk wanbeleid met een schuld die steeg van 60% naar 135% van het BNP,en later terug afgebouwd naar zo'n 87% door de werkende klasse zowat dood te belasten....

En nu moet de bevolking nog eens extra opdraaien voor de beleidsfouten uit het verleden,en dit terwijl diegenen die daarvoor als verkozen politiekers verantwoordelijk waren nu een maandelijks pensioen van duizenden euro's opstrijken....

Jaja ,voor zichzelf hebben ze wél goed gezorgd....U zal wel betalen...

En daarna hebben ze het liefst dat U nét voor Uw op pensioenstelling morsdood valt door een hartaderbreuk zodat U dan alvast de ziektezorg géén extra uitgaven bezorgd....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2009, 01:38   #30
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
2° Een beetje meer actieve euthanasie voor 90+ zou ook al aardig helpen.
Rationeel kan ik dit begrijpen. Statistisch kost een mens in zijn laatste levensjaar meer aan medische kosten dan in de rest van zijn leven bij elkaar.

Maar: 1. Wie het zelf kan / wil betalen moet alleszins die mogelijkheid behouden. 2. Ik vind het vanuit menselijk vlak toch een heel moeilijke overweging die ik enkel en alleen wil bekijken als er echt geen andere oplossing is.

En: er zijn tal van andere vlakken waarop bespaard kan worden. Ik noem er twee:

Migratie: de kost hiervan is enorm. Ik vind het onacceptabel dat wij nu ook onze grootouders gaan moeten 'euthanaseren' zolang wildvreemden hier naar het ocmw kunnen stappen.

De overheid: kan zowel in algemene organisatie als in aantal enorm op bespaard worden.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2009, 01:52   #31
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jbl Bekijk bericht
In vergelijking met andere Europese landen hebben wij de meest uitgebreide sociale zekerheid, het hoogste aantal ambtenaren en politici per hoofd van de bevolking, werkt nog maar 1 van de 3 55 plussers (een record in gans Europa),
En hoevéél van deze mensen zijn door hun bedrijf als het ware gedwongen om op brugpensioen te gaan mijn beste....

Of wil U deze oudere generatie dumpen in de werkloosheid als dank voor hun jarenlang presteren...

En wie heeft voor die overvloed aan ambtenaren gezorgd mijn beste,de laatste telling spreekt van 1.000.000 ......
U , ik of die politici.....

En wie heeft die meute van politici die rijkelijk worden betaald aangesteld ,en die zichzelf nog extra zakcentjes creëren door tientallen commissies in het leven te roepen...
U , ik of die politici....

Denk daar maar eens over na als U straks in het stemhokje staat,en bekijk dan nadien het gevecht maar om de macht en de bijhorende vetbetaalde postjes door de onderlinge kliekjes....

Die politici zijn er in belgië niet om het land en zijn belangen te dienen mijn beste, nee zij dienen uitsluitend hun eigenbelang en het eigen ego....

Al de rest is daaraan ondergeschikt, en als er te snijden valt wegens de crisis zullen ze er wél voor zorgen dat ze in Uw en mijn vel gaan snijden ....

Maar in hun monsterachtig staatsapparaat het mes zetten of het beperken van het aantal politieke mandaten zullen ze nooit wagen mijn beste...

De politieke roedel en het aantal vacante plaatsjes zal eerder nog worden uitgebreid met enkele commissies om al die politieke bloedzuigers toe te laten om mee in de vetpotten van belgië te graaien....

En U en ik en de rest van de gewone bevolking zullen ervoor moeten betalen,tot Uw laatste snik....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2009, 07:43   #32
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Natuurlijk,en dat in een land dat op zowat élk gebied in het koppeloton thuishoort ,gaande van bij de hoogste belastingstarieven over hoge energieprijzen,duurdere ziekenzorg ......

Kortom je kan het niet bedenken of belgië scoort minimum een medaille..

Uitgezonderd de pensioenen natuurlijk en de verhouding brutoloon/nettoloon ,dan blijken wij vér achteraan mee te hobbelen....

U wil dus dat iedere belg zich blijft blauw betalen aan belastingen ,ziekenzorg én pensioenen én die tegelijktijd nog eens voldoende geld moet bijeensparen om zichzelf het leven aangenamer te maken ,en dit omdat de staat zijn door de jaren afgedragen gelden hiervoor vrolijk heeft opgesoupeerd door hun jarenlange wanbeleid....

Ze hebben veertig jaar de tijd gehad om maatregelen te nemen mijn beste aangezien je op het moment van die babyboom van destijds gelijk ook al wist dat die ooit de pensioengerechtigde leeftijd zouden bereiken....

En wat hebben ze gedaan in al die jaren op politiek niveau....Juist ja grotesk wanbeleid met een schuld die steeg van 60% naar 135% van het BNP,en later terug afgebouwd naar zo'n 87% door de werkende klasse zowat dood te belasten....

En nu moet de bevolking nog eens extra opdraaien voor de beleidsfouten uit het verleden,en dit terwijl diegenen die daarvoor als verkozen politiekers verantwoordelijk waren nu een maandelijks pensioen van duizenden euro's opstrijken....

Jaja ,voor zichzelf hebben ze wél goed gezorgd....U zal wel betalen...

En daarna hebben ze het liefst dat U nét voor Uw op pensioenstelling morsdood valt door een hartaderbreuk zodat U dan alvast de ziektezorg géén extra uitgaven bezorgd....
Wacht, halt, waarschijnlijk heb je me verkeerd begrepen...

Mag ik pleiten voor een minimum aan belastingen wat moet dienen om, laat het ons "openbare dienstverlening" noemen, op peil te houden bv zijnde onderhoud van wegen en infrastructuur en de noodzakelijke staatsstructuren (brandweer/politie...). Maar verder een zo min mogelijke belasting op arbeid. Laat de "werkmens", met wat hij dan extra in zijn zak heeft, zelf voor zijn pensioen zorgen, de meesten zullen dan op het einde van de rit wel nog iets overhouden terwijl het nu in de een of andere bodemloze put terecht komt.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2009, 08:24   #33
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Wacht, halt, waarschijnlijk heb je me verkeerd begrepen...

Mag ik pleiten voor een minimum aan belastingen wat moet dienen om, laat het ons "openbare dienstverlening" noemen, op peil te houden bv zijnde onderhoud van wegen en infrastructuur en de noodzakelijke staatsstructuren (brandweer/politie...). Maar verder een zo min mogelijke belasting op arbeid. Laat de "werkmens", met wat hij dan extra in zijn zak heeft, zelf voor zijn pensioen zorgen, de meesten zullen dan op het einde van de rit wel nog iets overhouden terwijl het nu in de een of andere bodemloze put terecht komt.
Je zult wel binnen het geheel van alles geen grote verschuivingen kunnen verwachten.
feitelijk dwingt het europees model ons naar een EENHEIDSMODEL, omdat discriminatie in taxen/lasten bvb BTW verplicht ons de BTW tarief te doen zakken.

Daarom denk ik dat Belgie inderdaad zal verplicht zijn zich eens volledig te EIKEN naar het duitse model, en daar rigoureus dezelfde verhoudingen nastreven van 'bestuurslast = % BNP begroting om land te besturen' 'organisatielast =%BNP om ons land alle dingen uit te voeren' 'solidariteitslast = %BNP om ons land de sociale zekerheid te organsieren'

en alles die daar grote afwijkingen vertoont tov ons drie belangrijkste handelspartners wordt best gecorrigereerd.

Als de som van die correcties ons noodzaakt om bvb onze administratie 30% af te bouwen, dan zullen we dat best wel doen.
Oud 27 maart 2009, 08:37   #34
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Rationeel kan ik dit begrijpen. Statistisch kost een mens in zijn laatste levensjaar meer aan medische kosten dan in de rest van zijn leven bij elkaar.

Maar: 1. Wie het zelf kan / wil betalen moet alleszins die mogelijkheid behouden. 2. Ik vind het vanuit menselijk vlak toch een heel moeilijke overweging die ik enkel en alleen wil bekijken als er echt geen andere oplossing is.

En: er zijn tal van andere vlakken waarop bespaard kan worden. Ik noem er twee:

Migratie: de kost hiervan is enorm. Ik vind het onacceptabel dat wij nu ook onze grootouders gaan moeten 'euthanaseren' zolang wildvreemden hier naar het ocmw kunnen stappen.

De overheid: kan zowel in algemene organisatie als in aantal enorm op bespaard worden.
Nu ik denk breder dan dat: denk maar aan elke 100% zekere terminale patient (waarvanje weet dat die geen 6maand meer te leven heeft) die we in stand houden met sondevoeding ??? Wat voor nut is dat ???

Ecologisch is er een argument
Economisch is er een argument
Psychologisch en uitgedrukt in kwaliteit van leven is er ook een argument

als de wil er is om plaats te maken, dan zou de euthanasiewet toch wel wat ruimte mogen geven, ofwelzijn we nog niet genoeg vertrouwd met de finesses van deze wet, maar in elk geval, soms vraag je u af, of er gewerkt wordt in eigenbelang door de organisaties die al deze diensten organiseren, of gewerkt wordt in belang van kwaliteit van leven van de patient.
Oud 27 maart 2009, 09:00   #35
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Hoe hoog moet dan de pensioenleeftijd zijn?
40 jaar werken en daarna 40 jaar pensioen ontvangen, dat is in de toekomst niet meer te betalen voor de jongere generatie.
55 jaar voor iedereen , in heel Europa = meer werkgelegenheid voor de jongere genraties.
Moet men nu echt werken, tot als men geheel versleten is, zoals in het barbaarse USA ?
Maar het beste, en meest logische, zou zijn dat je statuut verandert naargelang je veroudert. Ik wil zeggen, de jongeren, die beginnen, moeten meer energie opleveren, de ouderen moeten vooral meer en meer opleiding geven, de beginners van hun ervaring laten profiteren, maar zelf kalmer aan doen. Op die manier kan je eventueel tot latere leeftijd werken.
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2009, 09:05   #36
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
eerst zien dat mensen de huidige pensioenlijfteed halen. vandaag is het 1 op3 of 1 op 4. verhoog dat naar 70% en kijk eerst eens hoe het financiele plaatje er dan uit ziet
Ik denk niet dat de hoge leeftijden die ouderen vandaag halen gaan blijven duren : de mensen die vandaag 80 of 90 zijn, hebben van de technologische en medische vooruitgang geprofiteert, maar...zijn zelf opgegroeit in een redelijk zuivere, niet al te veel gepolueerde wereld. Vandaag, met de vervuiling, zie je nieuwe ziektes opduiken, en meer en meer kanker(s). Meer en meer kinderen zijn veel te dik, hebben aandoeningen van de luchtwegen zoals astma, chronische bronchitis en dergelijke, allerlei allergiën, en ik weet niet of die ook allemaal 80 of 90 jaar gaan worden !

Laatst gewijzigd door beste vriend : 27 maart 2009 om 09:06.
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2009, 09:53   #37
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Ik denk niet dat de hoge leeftijden die ouderen vandaag halen gaan blijven duren : de mensen die vandaag 80 of 90 zijn, hebben van de technologische en medische vooruitgang geprofiteert, maar...zijn zelf opgegroeit in een redelijk zuivere, niet al te veel gepolueerde wereld. Vandaag, met de vervuiling, zie je nieuwe ziektes opduiken, en meer en meer kanker(s). Meer en meer kinderen zijn veel te dik, hebben aandoeningen van de luchtwegen zoals astma, chronische bronchitis en dergelijke, allerlei allergiën, en ik weet niet of die ook allemaal 80 of 90 jaar gaan worden !
ZO dat is dan weer een goeie onderbouwde wetenschappelijke stelling
Oud 27 maart 2009, 10:06   #38
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

In Belgie zal de pensioenleeftijd tot 70 jaar worden opgetrokken, zoals dat ook in andere landen het geval zal zijn. De verhoging in Nederland is gewoon een tussenstap.
Veel verontrustender is dat de situatie in Nederland véél minder erg is als in Belgie:
- Nederland kent veel meer private pensioenen opgebouwd via het kapitalisatiesysteem
- de Nederlandse overheidsfinancien zijn gezonder
- Nederland kent veel minder final pay pensioenen in de publieke sector als Belgie met zijn groot aantal ambtenaren

Dit is verontrustend omdat Belgie eigenlijk al aan die 70 jaar vandaag zou moeten zitten. Een ander aspect van het probleem is dat het almaar grote wordt omdat schattingen inzake pensioenlasten systematisch onderschat worden omdat in die schattingen niemand rekening houdt met de langere levensduur, economische tegenslagen en doorgaans veel te optimistische hypothesen worden gehanteerd inzake macro economische cijfers.

Laatst gewijzigd door Conscience : 27 maart 2009 om 10:07.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2009, 10:43   #39
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
En hoevéél van deze mensen zijn door hun bedrijf als het ware gedwongen om op brugpensioen te gaan mijn beste....

Of wil U deze oudere generatie dumpen in de werkloosheid als dank voor hun jarenlang presteren...

En wie heeft voor die overvloed aan ambtenaren gezorgd mijn beste,de laatste telling spreekt van 1.000.000 ......
U , ik of die politici.....

En wie heeft die meute van politici die rijkelijk worden betaald aangesteld ,en die zichzelf nog extra zakcentjes creëren door tientallen commissies in het leven te roepen...
U , ik of die politici....

Denk daar maar eens over na als U straks in het stemhokje staat,en bekijk dan nadien het gevecht maar om de macht en de bijhorende vetbetaalde postjes door de onderlinge kliekjes....

Die politici zijn er in belgië niet om het land en zijn belangen te dienen mijn beste, nee zij dienen uitsluitend hun eigenbelang en het eigen ego....

Al de rest is daaraan ondergeschikt, en als er te snijden valt wegens de crisis zullen ze er wél voor zorgen dat ze in Uw en mijn vel gaan snijden ....

Maar in hun monsterachtig staatsapparaat het mes zetten of het beperken van het aantal politieke mandaten zullen ze nooit wagen mijn beste...

De politieke roedel en het aantal vacante plaatsjes zal eerder nog worden uitgebreid met enkele commissies om al die politieke bloedzuigers toe te laten om mee in de vetpotten van belgië te graaien....

En U en ik en de rest van de gewone bevolking zullen ervoor moeten betalen,tot Uw laatste snik....
hoe zit die procedure in elkaar om iemand bvb een lagere loon te geven en een lagere functie als hij blijkt door ouderdom niet meer mee te kunnen in zijn job met de jonge leeuwen ?
Oud 27 maart 2009, 10:45   #40
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
In Belgie zal de pensioenleeftijd tot 70 jaar worden opgetrokken, zoals dat ook in andere landen het geval zal zijn. De verhoging in Nederland is gewoon een tussenstap.
Veel verontrustender is dat de situatie in Nederland véél minder erg is als in Belgie:
- Nederland kent veel meer private pensioenen opgebouwd via het kapitalisatiesysteem
- de Nederlandse overheidsfinancien zijn gezonder
- Nederland kent veel minder final pay pensioenen in de publieke sector als Belgie met zijn groot aantal ambtenaren

Dit is verontrustend omdat Belgie eigenlijk al aan die 70 jaar vandaag zou moeten zitten. Een ander aspect van het probleem is dat het almaar grote wordt omdat schattingen inzake pensioenlasten systematisch onderschat worden omdat in die schattingen niemand rekening houdt met de langere levensduur, economische tegenslagen en doorgaans veel te optimistische hypothesen worden gehanteerd inzake macro economische cijfers.
1° Electoraal wel niet straf sexy hé ?
2° volgens mij maakt het budgettair zelf seen verschil dat je iedereen langer in de werkloosheid tewerkstelt en daardoor meer uitkeert... Dus waarom zou de overheid dat beslissen ???
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be