![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Minister-President
|
![]() Ik geef u met uw posts voor 95 % gelijk betreffende dit topic, maar toch nog het volgende. Ik heb inderdaad een netto onbelast loon (geen personenbelastingen moeten betalen, wel volledige RSZ). Maar dat is niet altijd rozengeur- en manenschijn. Als je als alleenstaande een lening hebt lopen, kan je deze in mijn statuut niet aftrekken van de belastingen. Wat wil zeggen dat ik deze eerste jaren tot meer dan 2500 euro per jaar misloop ! Als je echter als doctoraatsbursaal gehuwd bent of wettelijk samenwoont, zijn de vetpotten in aantocht. De 'regulier' loontrekkende partner kan de hypotheek van de belastingen aftrekken en heeft bovendien nog eens het recht de partner die aan het doctoreren is (en belastingtechnisch niets verdient) ten laste te nemen als gezinshoofd. Naast de belastingsaftrek voor de lening levert dit ongeveer nog eens 2000 euro per jaar 'winst' op voor dit gezin (verschillende van m'n collega's zitten in deze gunstige situatie). Maar voor de rest mag ik inderdaad niet klagen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat geld dat ik maandelijks ontvang komt van mijn werkgever, omdat wij een arbeidsovereenkomst hebben waarin dat zo is afgesproken. Die overeenkomst is een persoonlijke overeenkomst tussen twee partijen waar de rest niets mee te maken heeft. Ik ben aan niets/niemand verplicht mee te delen wat er is afgesproken in die overeenkomst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Waarom wil jij per se weten wat een ander verdient? Wat schiet jij daar nu concreet mee op? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ten eerste heb ik ook wel wat school gedaan en moet ik binnenkort (als alles goed gaat) nog eens niet minder dan 7 extra diploma's gaan bij behalen. Heb er dan 9 of 10 in totaal. Dus nu niet zeggen dat ik niet geschoold ben a.u.b.. Maar ik ben selectief geschoold...(klink een stukje aardiger), dat wel. Bon los van dat; vind ik dat mensen die een hoog diploma weten te behalen dat dit mag aangepast vergoed worden voor hun. Als ze tenminste dan ook naar hun capaciteiten werken en niet hetzelfde werk doen van een lagere gediplomeerde en daar dan toch een hoger loon voor krijgen.
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Goed, over uw tweede paragraaf: ik ben akkoord. Loon naar werk, niet loon naar diploma. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En zelfs al zouden die referentieschalen niet beschikbaar zijn, waarom zou je in de eerste plaats niet zelf kunnen bepalen of je op een correcte manier betaald wordt? Als jij tevreden bent en de overeenkomst tussen jou en je werkgever tekent, als jij dus vindt dat die overeenkomst correct is, maakt het dan uberhaupt nog uit of een ander meer of minder verdient? Of moet je je altijd met anderen gaan vergelijken om je eigen situatie te kunnen beoordelen? Er zijn maar twee partijen die moeten beoordelen of de overeenkomst correct is of niet: de werknemer en de werkgever. Als de eerste een loon te laag vindt, dan staat niets hem in de weg om een hoger loon te bedingen of om elders te gaan zoeken. Als die werknemer werkelijk dat loon waard is, zal er heus wel een werkgever zijn die hem dat zal geven. Als ik vind dat ik een jaarloon van 100k€ waard ben omwillen van mijn vaardigheden, kennis en prestaties, dan vraag ik dat ook of dan ga ik dat ook zoeken. Als ik werkelijk overdrijf, dan zal de arbeidsmarkt me vanzelf wel terecht wijzen en zoniet heb ik gewoon wat ik wou. Dat vergelijk dat iedereen continue wil maken, is toch nergens op gebaseerd. Functieomschrijvingen en ancienniteit zeggen bijlange niet alles; prestatie is minstens even belangrijk (zoniet zelfs belangrijker). Laatst gewijzigd door Sfax : 14 april 2009 om 18:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En hier krijg ik het al helemaal van; RVA betaalt vergoeding voor schoolverlaters ouder dan 50 De RVA betaalde in februari een wachtvergoeding uit aan 328 schoolverlaters die ouder waren dan 50 jaar. Het gaat om personen die al minstens 20 jaar in het systeem zitten en in die periode nooit voldoende gewerkt hebben om rechten op basis van arbeid te openen. Snel groeiende groep Het gaat om een kleine maar snel groeiende groep. In heel 2000 waren er nog maar twee werkloze 50-plussers als schoolverlater geregistreerd. Vorig jaar waren dat er al gemiddeld 245. Ze ontvingen in de loop van dat jaar bijna exact 2 miljoen euro aan werkloosheidsuitkeringen. (belga/vsv) 11/04/09 10u51 ---------- En op de papieren versie van de krant staat het veel uitgebreider. Dat het voornamelijk gaat over hoog opgeleide mensen zelfs. ![]() En dit zijn niet mijn woorden.
![]() |
![]() |
#52 |
Minister-President
|
![]() Ben ik niet volledig mee akkoord. Prestatie mag inderdaad meegerekend worden, maar ook het diploma op zich moet gevaloriseerd kunnen worden. Dit is toch één van de meerwaarden van je botten op den unief of hogeschool te moeten afdraaien. Dat je een leuk vooruitzicht hebt meer te verdienen dan iemand met een lager diploma.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Minister-President
|
![]() Voor mij past loontransparantie in een meer open en meer vertrouwelijke samenleving. En omdat de relatie werkgever-werknemer bezwaarlijk een privé-aangelegenheid kan genoemd worden, maar eerder puur zakelijk. Wat u op uw bankrekening heeft staan, dat zijn inderdaad mijn zaken niet. Dat is immers persoonlijk en hangt af van uw bestedingspatroon en wat je nog overhoudt. Maar lonen op zich zouden algemeen geweten moeten zijn. Op dat vlak ben ik misschien een Amerikaantje, waar iedereen open en bloot (hoeveel of hoe weinig dit ook moge zijn) zijn verdiensten op tafel gooit (figuurlijk dan).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is als vragen wat ik van rijken vind: weet ik veel. Dat is maar een bepaald kenmerk van een mens en eentje waar ik volledig neutraal tegenover sta.
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Parlementslid
|
![]() Niet flauw doen. In welke mate is het de arme hun eigen schuld dat ze arm zijn? (Dat was uiteraard de eigenlijke vraag)
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als je als universitair geschoolde zin hebt om achter een bureautje wat administratief werk te gaan doen, dan zie ik geen reden waarom dat diploma gevaloriseerd zou moeten worden en je meer zou moeten krijgen dan de doorsnee bediende zonder diploma's. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De relatie werkgever-werknemer is uiteraard een zakelijke relatie, maar dat is geen equivalent voor volledige openbaarheid. Er zijn massa's zakelijke relaties waar het privé-gehalte en het gesloten karakter de boventoon spelen. Ik ga jou ook niet alle details van mijn zakenrelaties uit de doeken doen; je zal zelfs niet te horen krijgen wie die zakenrelaties zijn. Dus, waarom zou het moeten? Hoe maakt dat dan de samenleveing meer open en vertrouwelijk en waarom zou dat uberhaupt nodig zijn? Zoals ik het zie gaat dat enkel en alleen zorgen voor nog meer gezannik en afgunst over deze en gene wiens loon te hoog of te laag is. Dergelijke openbaarheid is weinig meer dan een aantrekkingspool voor een zootje ongeregeld die meent dat zijn mening over andermans loon de regel zou moeten zijn. Dat datzelfde zootje eigenlijk niet eens in kan schatten waarom een loon zus of zo is, negeren ze gemakshalve uiteraard. Of je uberhaupt iets bekend maakt, hoort gewoon je eigen keuze te zijn. Er is niets mis met openheid, maar het moet geen verplichting zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Net zoals mensen rijk kunnen zijn door middel van geluk, hard werken, hoge productiviteit, geboren op goede geografische locatie, (deels) keuze, diefstal, goede beslissingen op ondernemersvlak en misschien nog wel een paar zaken. Zo'n vraag kan je toch alleen maar oplossen case per case? Ik snap echt niet wat jij vraagt, hoor. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Men verwijt altijd de openbare sectoren en de ambtenarij 'vriendjespolitiek', 'een lange arm' en de bijbehorende incompetentie en inertie. Wel, in de privé is het nog vele erger gesteld. Als de personeelschef of je overste niet tegen je kop kan, dan riskeer je een pak minder te verdienen dan je 'evenwaardige' collega (dan bedoel ik overeenkomstige opleiding, functie en dienstjaren). Te veel discretie omtrent het loon werkt zulke subjectieve houding in de hand. Bij de overheid daarentegen zijn de lonen mooi vastgelegd volgens de functie en de barrema's. Hier speelt het nagenoeg geen rol of 'een baas' ja al dan niet kan uitstaan. Er valt namelijk niet af te wijken van de vastgelegde lonen. Mannen en vrouwen (en andere 'kansengroepen') verdienen exact evenveel voor hetzelfde werk. Hiermee pleit ik geenszins voor vaste loonbarrema's in de privé. Ik ben namelijk geen communist: variabele lonen zijn nodig voor competitie en kan de ambities aanwakkeren. Er zou echter mijns inziens wat meer standvastigheid in het loonbeleid van sommige bedrijven mogen komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
De kans bestaat dat jij hier enkel aan het pleiten bent vanuit een oprechte bezorgdheid om vriendjespolitiek te vermijden, maar de realiteit is dat dergelijke maatregelen enkel voor bovenstaande zullen aangegrepen worden. Citaat:
Citaat:
En zoals al eerder gezegd, opleiding, functie en dienstjaren zijn niet de meest doorslaggevende factor in verloning en mogen dat ook niet zijn. Prestaties zijn veel belangrijker. Ik heb liever een jonge elektrotechnieker die alles door zelfstudie en wat ervaring heeft opgedaan maar die van aanpakken weet in mijn team, dan een geschoold ingenieur met 15 jaar ancienniteit die wat staat aan te modderen... Die eerste zal bij mij meer verdienen dan die tweede... Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |