Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 april 2009, 17:16   #81
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

En wat als die criminele organisatie achter heroïne/opium een regering is?
Oud 21 april 2009, 17:52   #82
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Jawel Artisjok, ge moet mij gelijk geven. (hehehehe)
Nee nee natuurlijk niet, iedereen zijn mening, waarheid en visie he.

De media is een goed medium (in meervoud haha) om mensen te bereiken. Maar eens op tape, kunnen ze uw woorden verdraaien naar hun hand. Dus ja?
Ze hebben nu al in het archief zoveel beelden van probleemgebruikers. Ze kunnen dat zo maximaliseren dat die mensen terug naar hun oude overtuigingen zakken als we dan toch een "punt" zouden maken.
Daarom best uit het zicht van de camera.

Iemand dat hier rechten gestudeerd heeft?
Naar wie stuurt ge een dagvaarding als ge een wetgeving wilt aanklagen?
Als je weet hoeveel procent van de Belgen drugs gebruiken, of ooit gebruikten, zullen er ook wel op elke redactie drugsgebruikers werken.
Al is het negatief wat geschreven wordt, er zal wel tegengewicht komen. Als het idee maar verspreid wordt.

Ik blijf erbij dat je ook de burger moet betrekken in de discussie. Dat ook voor hen de vooroordelen moeten doorprikt worden. En dat kan alleen als er in de media over gediscussieerd wordt.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2009, 17:55   #83
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
En de wetgever heeft geoordeeld dat er een redelijke verantwoording bestaat om het gebruik van drugs anders te behandelen dan het gebruik van alcohol, net zoals de wetgever beslist heeft dat er een redelijke verantwoording bestaat om iemand die 180 km/uur rijdt anders te behandelen dan iemand die 120 km/uur rijdt. Dat heet democratie.
Is dat zo? Heeft de wetgever? geoordeeld dat er een redelijke verantwoording bestaat?
Wat is die redelijke verantwoording dan wel?

Laatst gewijzigd door artisjok : 21 april 2009 om 17:55.
Oud 21 april 2009, 18:14   #84
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Degenen die mij niet willen geloven
We geloven allemaal dat je dacht dat het andersom was. Het kijken naar louter etnische herkomst is sowieso eenzijdig als factoren zoals leeftijd, geslacht, sociaal-economische kenmerken, gezinssituatie, opleiding en diplomabezit, de verschillen tussen autochtonen en allochtonen voor een groot deel kunnen verklaren. Meer geld hebben betekent óók betere advocaten en een lagere straf, hé.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 02:40   #85
Freegrass
Vreemdeling

Freegrass's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
We geloven allemaal dat je dacht dat het andersom was. Het kijken naar louter etnische herkomst is sowieso eenzijdig als factoren zoals leeftijd, geslacht, sociaal-economische kenmerken, gezinssituatie, opleiding en diplomabezit, de verschillen tussen autochtonen en allochtonen voor een groot deel kunnen verklaren. Meer geld hebben betekent óók betere advocaten en een lagere straf, hé.
Discriminatie is een groot probleem dat nooit kan opgelost worden in 1 generatie...

Ik ga nu heel diep gaan, maar ik ga het kort houden. Dus probeer me te begrijpen en te volgen, en vergeet vooral niet dat ik voor een maatschappij ben dat elk levend wezen respecteert.

Hoe hard ik en ook andere vechten voor een gelijke behandeling voor iedereen, hoe verschillend die ook zijn, volgens mij zit er fundamenteel in onze genen een drang om bepaalde mensen niet toe te laten in onze "groep". Fundamenteel zijn we nog altijd dieren die een sterk belang hechten aan het territorium waar we in leven, ons jachtgebied. Dit is een natuurlijke drang waar we nog voor lange tijd mee geconfronteerd zullen worden.

De globalisatie die nu aan de gang is gaat eigenlijk veel te snel. Er zijn mensen die daarmee geen probleem hebben omdat ze meer openstaan voor verandering, maar er zijn er veel meer die daar wel een groot probleem mee hebben. Noem ze maar de alfa mannetjes...

Iedereen kent waarschijnlijk wel het spreekwoord; "Onbekend is onbemind"...
Vreemde culturen, vreemde drugs, vreemde seksuele voorkeuren, en nog niet zo heel lang geleden, een ander geslacht...

Waar is het respect voor de andere diersoorten waar we mee samenleven op deze planeet? Waar halen we het recht vandaan om te denken dat deze planeet enkel aan de mens toebehoort, en dat we het recht hebben om duizenden andere diersoorten zomaar af te slachten voor onze eigen bestwil?
Stel je voor dat we ooit ander leven vinden op een andere planeet?
Of dat dit leven ons vind...
Wat dan?

Gaan we ons blijven superieur opstellen naar alles wat niet thuishoort in onze manier van denken en leven?

Ja ik ga ver, heel ver, maar ik heb 2 jaar in Thailand gewoond, 1 jaar in Maleisië, en 18 maanden in de Filipijnen. Ik ben een buitenlander geweest in andere culturen. Ik heb aan de lijve ondervonden wat het betekend om vreemdeling te zijn. Ik kan me goed inbeelden hoe immigranten zich moeten voelen.

Thailand word het land van de glimlach genoemd, maar het is na Japan, China, en Korea de meest racistische cultuur van ZO-Azië. Ik vind het erg om dit te zeggen, maar het heeft geen zin om de realiteit te verbergen. De Thaise cultuur lijkt op het eerste gezicht vredelievend en vriendelijk, maar ondanks het feit dat ik daar de meeste tijd heb doorgebracht, heb ik daar geen enkele vriend aan overgehouden. Terwijl ik in Maleisië, en vooral de Filipijnen, nog steeds met mensen in contact ben die vrienden zijn voor het leven en me zonder probleem zouden helpen indien ik hulp nodig heb.

Kijk simpelweg naar Afrika, Afghanistan of Spanje, en Ierland. Kijk naar België en de haat die ontstaat als 2 landsgedeelte een andere taal hebben, een andere cultuur, levensgewoonten...

"Onbekend is onbemind"

Zoals ik al zei zit discriminatie diep geworteld in onze genen. Ik ben de wereld gaan verkennen met als doel om andere culturen te leren kennen. De eerste jaren heb ik veel plezier gemaakt, maar omdat ik me altijd al geïnteresseerd heb in het grote geheel, heb ik altijd oog gehad voor de manier waarop mensen met mekaar omgaan, en sommige culturen staan meer open voor verandering dan andere.

Maar elke cultuur heeft ook mensen die er meer voor open staan dan andere. Het feit dat ik de meeste vrienden heb overgehouden aan de Filipijnen heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat dit land enorm gelovig is, alhoewel Thai en Malay ook zeer gelovig zijn maar een andere Godsdienst hebben. Maar Moslims hebben mij in Maleisië onderdak en eten gegeven als ik op een bepaald moment geen geld meer had. Dus zeg nooit dat Moslims slechte mensen zijn. Het is niet omdat iemand anders denkt dat dit slechte mensen zijn...

Ik heb wel ondervonden dat er een probleem is ontstaan na 11 September. Als ik na 11 September door de Mall liep in Kuala Lumpur werd ik op een totaal andere manier bekeken. Maar dit is niet omdat Bin Laden Amerika heeft aangevallen, maar wel omdat bush de situatie volledig verkeerd heeft aangepakt. Maar hier ga ik niet dieper op ingaan, want over bush praten maakt me depressief en boos...

Laat ons even naar het begin gaan...

Wat is het begin?
Het begin is een geëvolueerde groep apen die hun territorium moesten beschermen zodat ze genoeg eten konden vinden om hun gezin te voeden. Iedereen die hun territorium binnen viel werd uitgestoten. Hier zijn geen bewijzen van.

Of wel?

De bewijzen hiervan vinden we terug in de stammen die nu nog altijd in isolatie leven, en de koppensnellers van Borneo die vijandige stammen aanvielen om daarna de vijand op te eten. Maar dit was puur intimidatie om er voor te zorgen dat ze ver uit de buurt bleven...

De evolutie in de natuur duurt gewoonlijk duizenden of miljoenen jaren. Onze culturele revolutie is veel sneller verlopen. Columbus heeft Amerika ontdekt in 1492, 600 jaar geleden, en kijk wat er daar allemaal gebeurd is. De stammen daar werden als minderwaardig beschouwd, het waren wilden die moesten opgevoed worden.
Afrikanen waren slaven minder dan 100 jaar geleden. Het was koopwaar dat slechter behandeld werd dan de honden van de blanken die het dikwijls beter hadden dan de zwarte slaven....

Dus gaat discriminatie morgen verdwenen zijn?
Nee...
Dit lijkt me onmogelijk....
Gaan we nog oorlog hebben?
Volgens mij wel...
“ The clash of Cultures” is volop bezig...

"Onbekend is onbemind"

Maar ik ga nog veel verder...
Toen ik voor de eerste keer naar een tempel ging in Thailand voor een 10 daags meditatie “retreat” was de eerste vraag van die monniken om geen enkel levend wezen te doden, zelf geen mug. De filosofie hierachter was dat niemand het recht heeft om een levend wezen te doden omdat elk levend wezen het recht heeft op bestaan.

Als ik deze filosofie vertaal in onze cultuur van het katholicisme (waar ik zelf niet echt in geloof, maar wel onze cultuur nog altijd bepaald) dan zegt dit geloof ons dat God de wereld heeft geschapen in, was het 7 dagen?
Dus elke leven wezen is door God geschapen.
Als men zelfs nog maar een mug dood, dan heeft men geen respect voor het leven dat God geschapen heeft. Dood een mug, en je vermoord een stukje van God...

Respecteer elk levend wezen, hoe groot of hoe klein het ook is...
De enige reden dat een een mug ons bijt is omdat het leeft met dezelfde drang die elk levend wezen bezit, namelijk de drang van overleven, voortplanting, zijn...
To be or not to be...

Is het doden van dieren een vorm van discriminatie?
Heeft een chimpansee even veel recht op leven als een mens?
Is onze dichtste aanverwante intelligent?
Is een dolfijn een intelligent wezen?
Wat is intelligentie?
Zijn mensen intelligent?
Ik vind van niet...
Wij zijn het enige dier dat zijn eigen leefomgeving verwoest....

Zoals ik al zei in het begin, ben ik heel diep gegaan. En vergeet vooral niet dat ik voor een maatschappij ben dat elk levend wezen respecteert.
Maar eigenlijk is dit een leugen, want we hebben allemaal onze vrienden en onze vijanden...

Dus de vraag is wat we doen met onze vijanden...

Is die mug een ongemak waar we met onze grote hand een einde aan kunnen maken, wetende dat er 5 minuten later weer een nieuwe mug zal zijn die alleen maar probeert om zijn kinderen te voeden?

Of leren we leven met een ongemak dat niet altijd prettig is, maar wel een deel uitmaakt van het grote geheel?

Danny
Freegrass is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 12:00   #86
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
En wat als die criminele organisatie achter heroïne/opium een regering is?
De taliban is in elk geval rijk en machtig geworden dankzij de handel in opium. Met medeweten en medeplichtigheid van...raad eens. Onder het motto : de vijanden van mijn vijanden zijn mijn vrienden.
Oud 22 april 2009, 12:08   #87
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
De taliban is in elk geval rijk en machtig geworden dankzij de handel in opium. Met medeweten en medeplichtigheid van...raad eens. Onder het motto : de vijanden van mijn vijanden zijn mijn vrienden.
Ik heb verslagen gelezen van mensen in Afghanistan die schrijven dat de Amerikanen grote opiumvelden niet platbranden, maar enkel de kleintjes.

Bron: een organisatie die vermiste Russische soldaten in Afghanistan probeert terug te zoeken.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 12:47   #88
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
In feite ben ik veel te wetenschappelijk ingesteld om veel gevoelmatig te denken. Bij mij is meten is weten. Alleen leven wij in een maatschappij die ons haar denkbeeld tracht op te dringen (toegegeven de katholieke kerk deed dit vroeger ook, nu is het de linkse kerk) zodat bepaalde zaken overbemeten moeten worden, en andere zaken niet mogen gemeten worden. En dat allemaal om zijn eigen grote gelijk te bewijzen.
En misschien wel, meer geld hebben betekent betere advocaten en een lagere straf. Maar ook, rechters politiek benoemen, betekent dat ze recht spreken in de richting van het "eigen grote gelijk". Maw recht is belange geen exacte wetenschap.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 13:16   #89
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Nogmaals een discussie die vooral wordt gevoerd op het niveau van wat uiteindelijk vooral op de schoolbanken wordt ingelepeld.

Laatst gewijzigd door Rudy : 22 april 2009 om 13:22.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2009, 13:21   #90
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Nogmaals een discussie die vooral wordt gevoerd op het niveau van wat vooral op de schoolbanken wordt ingelepeld.
O ja? Leg uit.
Oud 22 april 2009, 13:33   #91
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De concensus, alhoewel precieze info natuurlijk altijd moeilijk te achterhalen valt, is eerder omgekeerd: onder de Taliban is de opium-teelt in Afghanistan nog nooit zo laag geweest; er was een officiële ban op het telen van papaver. Het waren eerder de krijgsheren van de NA die grossierden in het telen en de handel in drugs.

http://opioids.com/afghanistan/index.html
http://www.unodc.org/pdf/trends2003_www_E.pdf
en "The world heroin market" - Paoli, Greenfield and Reuter
Oud 22 april 2009, 14:01   #92
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
De concensus, alhoewel precieze info natuurlijk altijd moeilijk te achterhalen valt, is eerder omgekeerd: onder de Taliban is de opium-teelt in Afghanistan nog nooit zo laag geweest; er was een officiële ban op het telen van papaver. Het waren eerder de krijgsheren van de NA die grossierden in het telen en de handel in drugs.

Officiëel, ja.

Maar ik doelde op de periode van de onafhankelijkheidsstrijd.
Oud 22 april 2009, 14:08   #93
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht

Ik heb nochtans verslagen gehoord over een "we don't ask - you don't tell"-gedrag.
Oud 22 april 2009, 20:31   #94
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ik heb nochtans verslagen gehoord over een "we don't ask - you don't tell"-gedrag.
Dat is ook zo. Een interessant artikel hieromtrent:

http://www.drugs-forum.com/forum/showthread.php?t=74093

Zo lang de verslaafden maar niet onder ogen van de wereldpers komen is alles in orde. Hypocrisie ten top...
Oud 22 april 2009, 20:36   #95
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Dat is ook zo. Een interessant artikel hieromtrent:

http://www.drugs-forum.com/forum/showthread.php?t=74093

Zo lang de verslaafden maar niet onder ogen van de wereldpers komen is alles in orde. Hypocrisie ten top...
Verhalen die ik heb gelezen gaan zelfs verder.

Het zou gaan om een netwerk van drugs die vanuit Afghanistan naar de jonge staat Kosovo worden gesmokkeld. Vanuit daar worden die drugs aan ons verkocht door de Albanese mafia, die reeds de grootste criminele organisatie is in Europa.

Wat de waarheidswaarde hiervan is, weet ik niet.

Maar om KRS-One te citeren over een feit dat nogal lang geleden was gebeurd en kennelijk vergeten:

You claim I'm selling crack, but you be doin' dat.
Oud 22 april 2009, 20:41   #96
RodeLantaarn
Minister

Standaard

Citaat:
Ik denk niet enkel de taliban, maar ook de grootmachten doen eraan mee (natuurlijk zal dit zelden erkend worden door de regeringen). Er zijn genoeg voorbeelden waarin de CIA betrapt wordt op het smokkelen van heroïne. Denkt men nu echt dat het enkel maar gaat om de 'boosaardige terroristen' te laten verdwijnen? Het idee op zich is al lachwekkend als je weet dat net door die mensen hun land in puin te leggen de potentiële 'terroristen' als paddestoelen uit de grond komen.

Omtrent dat moslimterrorisme: die mannen zitten verdorie soms echt nagels met koppen te slaan als ze het hebben over een globaal beeld. Jammer genoeg zoeken die hun toevlucht in de islam, in plaats van een mentale verandering door te voeren. Godsdienst is nu eenmaal vergift.
Oud 22 april 2009, 20:44   #97
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Omtrent dat moslimterrorisme: die mannen zitten verdorie soms echt nagels met koppen te slaan als ze het hebben over een globaal beeld. Jammer genoeg zoeken die hun toevlucht in de islam, in plaats van een mentale verandering door te voeren. Godsdienst is nu eenmaal vergift.
Ik hou ook niet van de Islam, maar kan je het die mensen kwalijk nemen?

Welk houvast hebben ze dan hun geloof? Welke nuance kunnen ze doorvoeren in hun met verdriet gevulde haat?

Ik herinner mij iemand van de top van die heren die een schitterende uitspraak maakte over Obama. Dat van die House Negro.
Oud 22 april 2009, 20:47   #98
RodeLantaarn
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ik hou ook niet van de Islam, maar kan je het die mensen kwalijk nemen?

Welk houvast hebben ze dan hun geloof? Welke nuance kunnen ze doorvoeren in hun met verdriet gevulde haat?

Ik herinner mij iemand van de top van die heren die een schitterende uitspraak maakte over Obama. Dat van die House Negro.
Ik neem dat die mensen zeker niet kwalijk. Wat blijft er over wanneer je leefomgeving in puin ligt? Ik stel enkel dat oorlog gaan voeren tegen die mensen (die zeker niet allemaal het geweld willen gebruiken) enkel lijdt tot meer polarisatie, haat en geweld.
Oud 22 april 2009, 20:55   #99
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik neem dat die mensen zeker niet kwalijk. Wat blijft er over wanneer je leefomgeving in puin ligt? Ik stel enkel dat oorlog gaan voeren tegen die mensen (die zeker niet allemaal het geweld willen gebruiken) enkel lijdt tot meer polarisatie, haat en geweld.
Ik raad je ten zeerste aan om eens rond te surfen op Amerikaanse militaire fora.

Je zal intelligente mensen horen praten over zulke zaken vanuit een hoek dat je haar omhoog zal doen gaan.

En het ergste is: die mensen hebben vaak goede bedoelingen (de militairen dan).
Oud 22 april 2009, 23:28   #100
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Alcohol wordt hier al veel langer gebruikt dan andere drugs en wordt daarom aanzien als een deel van het normale leven. Ziedaar de verklaring voor de inconsistente wetgeving.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be