Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > An Michiels (Vlaams Belang) (27 april tem 3 mei)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

An Michiels (Vlaams Belang) (27 april tem 3 mei) Vlaams volksvertegenwoordiger, partijraadslid, licentiate in de filologie, 1ste vrouw op de lijst in Vlaams Brabant. Actief in de commissies "Onderwijs, Vorming, Wetenschap en Innovati" en "Binnenlandse Aangelegenheden, Bestuurszaken, Institutionele en Bestuurlijke Hervorming en Decreetsevaluatie"

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2009, 10:14   #1
Niko Bellic
Lokaal Raadslid

Niko Bellic's schermafbeelding

Standaard De Brusselpolitiek van het Vlaams Belang

Beste,

Het Vlaams Belang heeft in Brussel doorheen de jaren altijd resoluut de kaart van de autochtone Brusselaar getrokken. In die mate zelfs dat een deel van het electoraat van het VB te Brussel zelfs bestaat uit autochtone Franstaligen.

De vraag is echter of, gezien de demografische samenstelling van de Brusselse bevolking, het VB door zijn onverzettelijk vreemdelingen- en migratiestandpunt geen opportuniteit laat liggen om de balans in Brussel terug in het voordeel van het Nederlands te doen overslaan. Immers, Brussel is de laatste decennia uitdrukkelijk geëvolueerd naar een internationale stad met een al even diverse bevolking. Dat deze migranten vroeg of laat terug zullen keren naar hun land van herkomst - en dat geldt op zekere hoogte uiteraard ook voor het Vlaamse Gewest zelf - lijkt me hoe langer hoe meer een onnajaagbare droom te worden en ik denk dat men dit binnen het VB zelf ook wel moet beseffen.

Het lijkt me dan ook een gemiste kans dat er zo weinig pogingen gedaan worden - zeker voor een partij die streeft naar een zelfstandig Vlaanderen mét Brussel als hoofdstad - om die bevolking zelf voor Vlaanderen te winnen. Immers, een groot deel van de migrantenbevolking heeft noch het Nederlands noch het Frans als moedertaal. De anti-migratiepolitiek van het VB als grootste Vlaamse partij in Brussel zorgt er volgens mij evenwel allesbehalve voor dat deze nieuwkomers zich gaan identificeren met Vlaanderen. Ik heb het hier overigens niet over dingen als migratiestop of afschaffing van de snelbelgwet of gezinsherenigingen, die op lange termijn zeker zijn nut kunnen hebben. Maar door zowat iedereen over één kam te scheren worden de meeste vreemdelingen resoluut in de armen van de PS en de Franse Gemeenschap gedreven, wat op zijn beurt zorgt voor nog een versterking van de Franstalige partijen in Brussel, een verdere achteruitgang voor de Vlaamse partijen én een verdere vervreemding van Brussel tegenover Vlaanderen.

Wat is uw standpunt hierover in deze zaak? Dient het VB niet te overwegen het geweer van schouder te veranderen gezien de bijzondere demografische situatie in Brussel?
Niko Bellic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2009, 07:00   #2
Niko Bellic
Lokaal Raadslid

Standaard

* up *
Oud 29 april 2009, 15:28   #3
Ongetemde Leeuw
Gouverneur

Ongetemde Leeuw's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ongetemde Leeuw
Standaard

* up *
Oud 29 april 2009, 20:28   #4
An Michiels

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niko Bellic Bekijk bericht
Beste,
, een groot deel van de migrantenbevolking heeft noch het Nederlands noch het Frans als moedertaal. De anti-migratiepolitiek van het VB als grootste Vlaamse partij in Brussel zorgt er volgens mij evenwel allesbehalve voor dat deze nieuwkomers zich gaan identificeren met Vlaanderen.
Ik denk dat net daar de kern van het probleem zit. Ongeacht de taal van de stad waar deze nieuwkomers in terecht komen, zij identificeren zich vaak niet met Vlaanderen (of zelfs met België). We merken immers in zowat alle grote steden dezelfde problemen ivm onveiligheid, criminaliteit, ... Wij stellen daartegenover altijd hetzelfde discours: pak de problemen aan, zorg dat de mensen zich weer veilig voelen, zorg dat de criminaliteit daalt, ...

Wij hebben inderdaad altijd de kaart getrokken van de autochtone Brusselaar, net zoals we altijd de kaart getrokken hebben van de autochtone Antwerpenaar, de autochtone Mechelaar, de autochtone Gentenaar, ... En dit om steeds dezelfde reden: de problemen moeten aangepakt worden. Wij passen ons discours niet aan om daarmee meer stemmen te winnen, wij beloven geen hemel op aarde. Wij vragen enkel dat men zich aanpast aan onze samenleving, dat men onze wetten eerbiedigt.

Ik denk dus niet dat het een goede zaak zou zijn om - zeker in Brussel - het geweer van schouder te veranderen, zoals u stelt.
An Michiels is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2009, 20:36   #5
ilfalco
Minister-President

Standaard

Zij die vlaming onder de vlaming willen worden kunnen ( en sommigen doen dat ook ) zich steeds aansluiten bij het VB. ik vind dat we vooral europeanen moeten overtuigen dat ook voor hen een vb stem nuttig kan zijn. veiligheid is voor iedereen belangrijk en een halt an de islamisering ook.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2009, 20:41   #6
cdekeule
Burgemeester

cdekeule's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Michiels Bekijk bericht
Ik denk dat net daar de kern van het probleem zit. Ongeacht de taal van de stad waar deze nieuwkomers in terecht komen, zij identificeren zich vaak niet met Vlaanderen (of zelfs met België). We merken immers in zowat alle grote steden dezelfde problemen ivm onveiligheid, criminaliteit, ... Wij stellen daartegenover altijd hetzelfde discours: pak de problemen aan, zorg dat de mensen zich weer veilig voelen, zorg dat de criminaliteit daalt, ...

Wij hebben inderdaad altijd de kaart getrokken van de autochtone Brusselaar, net zoals we altijd de kaart getrokken hebben van de autochtone Antwerpenaar, de autochtone Mechelaar, de autochtone Gentenaar, ... En dit om steeds dezelfde reden: de problemen moeten aangepakt worden. Wij passen ons discours niet aan om daarmee meer stemmen te winnen, wij beloven geen hemel op aarde. Wij vragen enkel dat men zich aanpast aan onze samenleving, dat men onze wetten eerbiedigt.

Ik denk dus niet dat het een goede zaak zou zijn om - zeker in Brussel - het geweer van schouder te veranderen, zoals u stelt.
Ik ben Vlaming, maar heb geen flauw benul hoe ik me moet identificeren met Vlaanderen. We hebben geen eigen cultuur, waarschijnlijk omdat we er te klein voor zijn en in het verleden alrijd overheerst zijn geweest. Er is weinig of niets om voor de geest te halen, weinig om op terug te blikken. Maar ik wordt graag overtuigd van het tegendeel.
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2009, 20:49   #7
An Michiels

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
We hebben geen eigen cultuur, ... Er is weinig of niets om voor de geest te halen, weinig om op terug te blikken.
Misschien eens de geschiedenisboeken erop raadplegen? Ik heb op school toch geleerd dat daar voldoende informatie staat om ervan overtuigd te raken dat men wel degelijk fier mag zijn Vlaming te zijn.
An Michiels is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2009, 20:51   #8
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien eens de geschiedenisboeken erop raadplegen? Ik heb op school toch geleerd dat daar voldoende informatie staat om ervan overtuigd te raken dat men wel degelijk fier mag zijn Vlaming te zijn.
Ik heb niets tegen vlaamse fierheid.

Ik ben er vooral fier op dat ik Belg ben.

Mag dat van het Vlaams Belang ?
Zo niet, zitten we met een probleem.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2009, 20:51   #9
cdekeule
Burgemeester

cdekeule's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allé, zet mij dan ne keer op weg, voor u is dat waarschijnlijk parate kennis!
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2009, 21:27   #10
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

't is te hopen dat die doctrine niet de hoofdmoot uitmaakt van de Vlaamse beweging want zo zijn we Brussel kwijt.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2009, 21:39   #11
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik heb niets tegen vlaamse fierheid.

Ik ben er vooral fier op dat ik Belg ben.

Mag dat van het Vlaams Belang ?
Zo niet, zitten we met een probleem.
U mag zich gerust Belg voelen. België zelf wordt echter wel afgeschaft.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2009, 23:47   #12
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
't is te hopen dat die doctrine niet de hoofdmoot uitmaakt van de Vlaamse beweging want zo zijn we Brussel kwijt.
Een Vlaamse beweging die Brussel wil 'herroveren' door de massa's niet-europese vreemdelingen naar de mond te praten, is bijzonder slecht bezig. Want laat ons ernstig zijn, om vreemdelingenstemmen van de PS etc. af te pakken, zult ge moeten opbieden tegen die partijen hun multiculturele praatjes - en zo alles waar de Vlaamse beweging voor moet staan, verloochenen.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2009, 00:00   #13
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
ik vind dat we vooral europeanen moeten overtuigen dat ook voor hen een vb stem nuttig kan zijn.
Diezelfde eurocraten die elk weekend gezellig gaan golfen met de Franstalige bourgeoisie van de Wezenbeek-Oppem en Kraainem?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2009, 00:03   #14
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waarmee het weer eens duidelijk wordt, dat het zogezegde streven naar Vlaamse onafhankelijkheid vanwege het VB, totaal ongeschikt is aan haar racistisch programma. Ze ziet blijkbaar nog liever de Vlaamse hoofdstad verdwijnen dan één letter toe te geven aan haar xenofobie.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2009, 07:09   #15
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
Zij die vlaming onder de vlaming willen worden kunnen ( en sommigen doen dat ook ) zich steeds aansluiten bij het VB. ik vind dat we vooral europeanen moeten overtuigen dat ook voor hen een vb stem nuttig kan zijn. veiligheid is voor iedereen belangrijk en een halt an de islamisering ook.
maar veiligheid is voor moslims niet belangrijk?
Oud 30 april 2009, 07:11   #16
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Een Vlaamse beweging die Brussel wil 'herroveren' door de massa's niet-europese vreemdelingen naar de mond te praten, is bijzonder slecht bezig. Want laat ons ernstig zijn, om vreemdelingenstemmen van de PS etc. af te pakken, zult ge moeten opbieden tegen die partijen hun multiculturele praatjes - en zo alles waar de Vlaamse beweging voor moet staan, verloochenen.
of je het nu graag hebt of niet, die mensen gaan daar blijven hoor. je gaat ze echt waar niet kunnen buitensmijten.
Oud 30 april 2009, 07:34   #17
Niko Bellic
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:

In dat geval vrees ik alleen maar dat de situatie voor de Vlaamse partijen in Brussel hoe langer hoe meer precair gaat worden en dat men daar uiteindelijk nog voor een paar tienduizend man gaat spreken. Het kan misschien hard klinken, maar in dit geval lijkt het me misschien maar het beste dat het VB maar voor de 'klein-Vlaamse' oplossing gaat, een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel. Kwestie van de kiezers geen onrealistische dingen te beloven, weet je wel. Je mag dan immers zo hard blijven roepen dat je Brussel terug bij Vlaanderen wilt; zolang je de bevolking in de armen van de tegenpartij blijft duwen geef ik dit geen kans van slagen. Indien u een andere manier in gedachten had om Brussel voor Vlaanderen te winnen, dan had ik die uiteraard graag van u gehoord.

Laatst gewijzigd door Niko Bellic : 30 april 2009 om 07:45.
Oud 30 april 2009, 09:33   #18
Niko Bellic
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
of je het nu graag hebt of niet, die mensen gaan daar blijven hoor. je gaat ze echt waar niet kunnen buitensmijten.
Het is uiteindelijk zelfs een vicieuze cirkel: hoe meer allochtonen in Brussel, hoe harder het VB zich opstelt en hoe meer van die allochtonen in de armen van de PS gedreven worden, die hierdoor meer macht in Brussel krijgt. Waardoor de PS op zijn beurt verder kan gaan met het massaal importeren van allochtonen om er de Franstalige Gemeenschap in Brussel mee te versterken.
Oud 30 april 2009, 15:36   #19
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Geef eens enkele concrete voorbeelden van standpunten die het VB moet innemen om de Brusselse allochtonen te overtuigen op de partij te stemmen (standpunten die noodzakerwijze 'multicultureler' moeten zijn dan die van de PS).
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2009, 16:38   #20
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.... Wij vragen enkel dat men zich aanpast aan onze samenleving, .....
Mag ik vragen waarom uw partij dan steevast ieder initiatief hoe onvolmaakt ook dat iets wil in beweging zetten afschiet. Ik noem enkle domeinen :

Positieve discriminatie (niet DE oplossing, maar voor de vrouwen heeft het ten dele geholpen zelfs in de politiek)

Ijveren dat alle scholen allochtonen opnemen (in zoverrre dat die er zijn in de buurt), om de zogenaamde concentratiescholen te vermijden.

Voor zover er gekwalificeerde allochtonen beschikbaar zijn, streven naar een afspiegeling van de realiteit qua aantal allochtone werknemers in bedrijven en overheidsdiensten.

Uiteraard zou het VB om zijn doelstelling van integratie te bereiken ook zelf POSITIEVE voorstellen kunnen formuleren, die (nog) beter zijn. Wanneer mogen we die verwachten?

Laatst gewijzigd door spherelike : 30 april 2009 om 16:39.
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be