Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 25 mei 2009, 14:03   #3121
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Ik wilde zeggen dat statistiek gemakkelijk misleidend is.
dat heeft niks met statistiek te maken.

maar ik vind het wel interessant dat je dat vermeld, omdat net zoals het gebruik van de omschrijving "klimaathysterici", het zinnetje "met statistiek kan je alles bewijzen" eveneens veelgebezigd is op een bepaald type websites. Holle frases. "Galilei werd verketterd" is er ook zo één van. Zie je iemand zo'n zinnen zeggen, dan weet je gewoon waar ie de mosterd heeft gehaald.

Citaat:
Maar ik heb me achteraf bekeken ongelukkig uitgedrukt. Waar het op neerkomt is dat op korte termijn gezien de toename van CO2 en temperatuursverhoging in een bepaalde relatie tot elkaar lijken te staan, maar dat op langere termijn die relatie heel anders kan blijken te liggen. Als een toename van 30% CO2 leidt tot een 2% temperatuurstijging, leidt dan een toename van 60% CO2 tot 4% temperatuurstijging? Wij denken allebei van niet.

Mijn verhaal over limieten geldt nog steeds. Hoewel het nu lijkt, volgens grafieken, dat de toename van CO2 tot sterke temperatuursverhoging zal leiden, moet er op een bepaald moment een afvlakking komen. De aarde is geen venus.
een veelgebruikte formule om de forcering van CO2 aan te geven is deze :

Reken zelf maar even uit waar we zitten

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Ik denk niet dat we al in een sterke afvlakking zitten. Maar laten we eerst proberen 2 graden K temperatuursverhoging te bereiken. Dan smelt de noordpool een fijn stuk af, zodat we met schepen de noordroute kunnen gebruiken. Als dat gebeurt, praten we verder.
er is al zo vaak herhaald dat je alle negatieve effecten sowieso negeert, en dat is nu net exact wat je weer doet ...

Laatst gewijzigd door Jedd : 25 mei 2009 om 14:05.
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 14:08   #3122
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
- er bestaan meer dan 1, zo te zien 3, "klassen" in CO2 waarvan er 1 "algemeen" is, de andere "zeldzaam" en de derde "zéér zeldzaam".
- planten hebben een VOORKEUR voor de "algemene" CO2 maar nemen wel degelijk iets van de andere, zeldzamere variant(en) op
- de opname van "zeldzaam" CO2 in planten zou over de laatstverstreken ca. 150 jaar verhoudingsgewijs verder verzeldzaamd zijn (ze zijn minder radioactief geworden!?) èn hieruit zou een bewijs te distilleren zijn van menselijke schuld
http://nl.wikipedia.org/wiki/Isotoop
Oud 25 mei 2009, 14:12   #3123
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
De klokkenluiders natuurlijk, maar, als je dat aan een gelovige vraagt in verband met God krijg je steevast als antwoord: de critici.
de bewijslast om een "staande" wetenschappelijke theorie onderuit te halen ligt bij de critici.

een wetenschaper hoeft bij het berekenen van om het even wat niet telkens opnieuw bv de zwaartekracht te bewijzen. De zwaartekrachttheorie "staat".
Wie het daar mee oneens is, moet de theorie ontkrachten

Laatst gewijzigd door Jedd : 25 mei 2009 om 14:15.
Oud 25 mei 2009, 14:20   #3124
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
Ja, daar was ik reeds, haalde ik ook een quote vandaan maar zonder te weten hoe en wanneer "isotopen" van CO2 ontstaan (en eventueel vergaan/vervallen) kan ik mij toch geen beeld vormen van wat er allemaal zou kunnen (mee)spelen.

Ik zoek nog wat verder, vond hier reeds denkelijk een puzzelstukje: http://www.nrg-nl.com/public/straling/node13.html
Oud 25 mei 2009, 14:27   #3125
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ja, daar was ik reeds, haalde ik ook een quote vandaan maar zonder te weten hoe en wanneer "isotopen" van CO2 ontstaan (en eventueel vergaan/vervallen) kan ik mij toch geen beeld vormen van wat er allemaal zou kunnen (mee)spelen.

Ik zoek nog wat verder, vond hier reeds denkelijk een puzzelstukje: http://www.nrg-nl.com/public/straling/node13.html
nuttigere link (hoofdstuk 1)
Oud 25 mei 2009, 16:09   #3126
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
de bewijslast om een "staande" wetenschappelijke theorie onderuit te halen ligt bij de critici.
Ik vind dat ze staat te waggelen.
Citaat:
een wetenschaper hoeft bij het berekenen van om het even wat niet telkens opnieuw bv de zwaartekracht te bewijzen. De zwaartekrachttheorie "staat".
Wie het daar mee oneens is, moet de theorie ontkrachten
Het gaat over AGW, niet over de zwaartekracht.
Oud 25 mei 2009, 16:12   #3127
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Algemeen aanvaard in een wereld waarin de kerk het monopolie had op het wereldbeeld en Dogma's uitmaakten waarheid en onwaarheid was.

Het was de ontluikende wetenschap die het concept van de platte aarde naar de prullenbak verwees.
Ik heb het gevoel dat iets of iemand opnieuw dat monopolie probeert te krijgen.
Oud 25 mei 2009, 16:51   #3128
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nuttigere link (hoofdstuk 1)
Citaat:
3.3. De elektronensin
Oud 25 mei 2009, 17:55   #3129
Jedd
Banneling

Standaard

dat als antwoord op een post waarin gesteld dat bewijslast nodig is, je eerste woorden "ik vind" zijn, is tekenend.

pijnlijk.
Oud 25 mei 2009, 18:16   #3130
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat als antwoord op een post waarin gesteld dat bewijslast nodig is, je eerste woorden "ik vind" zijn, is tekenend.

pijnlijk.
Ik spreek alleen voor mezelf en gebruik geen uitdrukkingen zoals: "iedereen vindt", "het is algemeen geweten" enz., want dat vind ik pijnlijk.

Uw laatste link was wel goed, mijn kennis terzake is 40 jaar oud en moet nodig wat verfrist worden.

Laatst gewijzigd door rikbe : 25 mei 2009 om 18:17.
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 21:51   #3131
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
Uw laatste link was wel goed, mijn kennis terzake is 40 jaar oud en moet nodig wat verfrist worden.
die link bevat een bijzonder oppervlakkige inleiding tot de scheikunde, zoals die gegeven wordt in het derde middelbaar.

Als je zegt dat die kennis opgefrist moet worden, dan zeg je eigenlijk zelf dat je geen enkele inhoudelijke kennis hebt over het onderwerp.
En zeg je dus zelf dat je iets verwerpt dat je kent noch begrijpt

Laatst gewijzigd door Jedd : 25 mei 2009 om 22:00.
Oud 25 mei 2009, 22:04   #3132
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Ooit zag ik een grafiek van global temperatuur en CO2 gehalte in de loop van vele 10.000-en jaren. Die twee volgden elkaar. Ik was overtuigd van het belang van de CO2 uitstoot door de mensheid
Toen zag ik een grafiek waaruit bleek dat CO2 verschillen 800 jaar achter liepen bij de temperatuur veranderingen. Ik was niet overtuigd meer van de waarheid dat meer CO2 de temperatuur laat stijgen. (oorzaak<->gevolg)
Ik ging mij verdiepen in de fysische eigenschappen van absorptie van infrarood door CO2. CO2 vangt slechts een klein deel van het spectrum af. En op 80 meter hoogte is al 99 % van de straling geabsorbeerd die door CO2 geabsorbeert kan worden. Verdubbeling van CO2 brengt die grens naar 60 meter. So what?
Nu hoor ik dat de zon wel eens van belang kan zijn. En dat lijkt mij nu een heel waardevolle theorie.
Lees maar bij http://bourabai.narod.ru/landscheidt/new-e.htm
New Little Ice Age Instead of Global Warming?
Citaat:
Analysis of the sun's varying activity in the last two millennia indicates that contrary to the IPCC's speculation about man-made global warming as high as 5.8° C within the next hundred years, a long period of cool climate with its coldest phase around 2030 is to be expected. It is shown that minima in the 80 to 90-year Gleissberg cycle of solar activity, coinciding with periods of cool climate on Earth, are consistently linked to an 83-year cycle in the change of the rotary force driving the sun's oscillatory motion about the centre of mass of the solar system.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 22:54   #3133
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
die link bevat een bijzonder oppervlakkige inleiding tot de scheikunde, zoals die gegeven wordt in het derde middelbaar.

Als je zegt dat die kennis opgefrist moet worden, dan zeg je eigenlijk zelf dat je geen enkele inhoudelijke kennis hebt over het onderwerp.
En zeg je dus zelf dat je iets verwerpt dat je kent noch begrijpt
Scheikunde was een bijvak in mijn hogere niet universitaire studies en bovendien op een maandag. Maar ik ben wel door de examens geraakt.

Als je denkt door jouw neerbuigend toontje enig krediet te verwerven ben je er wel vierkant naast. Mogelijk heb je wel enige kennis die ik niet heb, maar mijn visie op een IQ is niet of je een kei bent in één wetenschap maar wel jouw algemene kennis en jouw capaciteit om een verband te leggen tussen veschillende takken van de wetenschap. En daarin schiet je schromelijk tekort. Met jouw uitleg maak je er een zooitje van. Global Warming is meer dan één tak van de wetenschap.

Iets wat ik heel vreemd vind is het fanatisme en agressiviteit die jij en anderen tentoonstellen om ons, sceptici, te overtuigen van jullie gelijk. Fanatisme dat een volleerde Moslimfundamentalist jaloers zou maken.
Kan het dat jullie niet zo zeker bent van jullie zaak en daarom alle kritiek moeten uitschakelen? Want kritiek doet blind geloof wankelen.

Laatst gewijzigd door rikbe : 25 mei 2009 om 23:21.
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 23:52   #3134
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Ooit zag ik een grafiek van global temperatuur en CO2 gehalte in de loop van vele 10.000-en jaren. Die twee volgden elkaar. Ik was overtuigd van het belang van de CO2 uitstoot door de mensheid
Toen zag ik een grafiek waaruit bleek dat CO2 verschillen 800 jaar achter liepen bij de temperatuur veranderingen. Ik was niet overtuigd meer van de waarheid dat meer CO2 de temperatuur laat stijgen. (oorzaak<->gevolg)
Ik ging mij verdiepen in de fysische eigenschappen van absorptie van infrarood door CO2. CO2 vangt slechts een klein deel van het spectrum af. En op 80 meter hoogte is al 99 % van de straling geabsorbeerd die door CO2 geabsorbeert kan worden. Verdubbeling van CO2 brengt die grens naar 60 meter. So what?
Nu hoor ik dat de zon wel eens van belang kan zijn. En dat lijkt mij nu een heel waardevolle theorie.
Lees maar bij http://bourabai.narod.ru/landscheidt/new-e.htm
New Little Ice Age Instead of Global Warming?
Wel, er is/zijn een factor/en die de opwarming de laatste tien jaar ongedaan heeft/hebben gemaakt (zelfs Jedd geeft dat toe alhoewel hij niet zegt welke factoren). Welke factor is zo sterk dat hij het effect van de enorme stijging van 0.0220 tot 0.0385% CO2 tegenwerkt? (als het CO2 enig effect heeft, natuurlijk).
Oud 26 mei 2009, 00:14   #3135
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
Iets wat ik heel vreemd vind is het fanatisme en agressiviteit die jij en anderen tentoonstellen om ons, sceptici, te overtuigen van jullie gelijk. Fanatisme dat een volleerde Moslimfundamentalist jaloers zou maken.

ik begrijp niet goed waar je het moreel gezag vandaan denkt te halen zoiets te schrijven (ikzelf heb genoeg zelfkennis om te weten dat zoiets schrijven als een boemerang zou terugkomen ).

Ik ben even snel gegrasduind door een aantal van je posts.
Lees je even mee ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikbe
Je hebt wel een heel eigen opvatting van de geschiedenis. Ben je een regime aan 't volgen?
Citaat:
Ik denk dat ik juist een beter (kritischer) zicht op het heden heb omdat ik het kan vergelijken, iets wat jij niet kan zeggen.
Citaat:
Maar je bent rond 30, begrijpelijk dat je er nog niet veel van snapt.
Citaat:
Dan heb je de lagere school gedaan. Proficiat. [...]
Probeer de middelbare ook eens.
Citaat:
'k Weet niet. Vraag dat aan de pocos, die weten alles.
Citaat:
De titel van deze draad is Global Warming Hysterie", en jij en anderen lijden daar duidelijk onder. Een alternatieve titel zou zijn: carbondoxidephobia.
Citaat:
Je moet werkelijk een leesprobleem hebben
Citaat:
Maar de gelovigen gaan nu zeggen:
Citaat:
Lees jij wel eens wat ik schrijf, of lijdt U aan selectieve blindheid waar het uw geloof betreft?
Citaat:
Om te beginnen heb ik nogal twijfels over de intelectuele capaciteiten van mensen die de 5 letters van mijn nick niet in de juiste volgorde kunnen lezen of schrijven.
Citaat:
Kindje, je weet absoluut niet waarover je praat.
de "argumenten" tov de wetenschap :
Citaat:
In alle litteratuur die ik de laatste jaren gelezen heb zie ik weinig fundament. Een kristallen bol is wetenschappelijk meer gefundeerd.
Citaat:
Is volgens jou blind geloven beter dan sceptisch zijn?
Citaat:
Want globaal warmt de wereld op. AL Gore (pbuh) heeft het gezegd.
Citaat:
Sodom en Gomorra, de Zondvloed, ..., gaten in de ozon, opwarming, allemaal door de zonden van de mensen. Maar geen nood, doe wat de profeet (regering) zegt, bekeer u en geef centen en het komt allemaal wel in orde...
Duizenden jaren van evolutie zonder resultaat...
Intriestig.
Citaat:
Gehoorzaamheid afdwingen door schuldgevoelens op te dringen en doemscenario's te prediken.
Het ligt helemaal in de lijn van de evolutie van politieke correctheid van de laatste 50 jaar. Zelfde methode die de monotheistische religies al een paar duizend jaar gebruiken. Gehoorzaam (betaal) of zijt gedoemd.
Citaat:
Omdat beleidsmakers hùn versie van de "wetenschap" gebruiken, en precies op dezelfde manier als de Creationisten.

Een fraaie collectie voorwaar.

Laatst gewijzigd door Jedd : 26 mei 2009 om 00:30.
Oud 26 mei 2009, 00:16   #3136
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel, er is/zijn een factor/en die de opwarming de laatste tien jaar ongedaan heeft/hebben gemaakt (zelfs Jedd geeft dat toe alhoewel hij niet zegt welke factoren). Welke factor is zo sterk dat hij het effect van de enorme stijging van 0.0220 tot 0.0385% CO2 tegenwerkt? (als het CO2 enig effect heeft, natuurlijk).

Er is uitvoerig belicht geweest dat tien jaar een nietszeggende periode is.

Waarom kom je dan toch nog af met diezelfde nietszeggende periode ?

Laatst gewijzigd door Jedd : 26 mei 2009 om 00:27.
Oud 26 mei 2009, 00:29   #3137
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
die vertraging wordt verklaard door de vertraging (oceaan)

Citaat:
Ik ging mij verdiepen in de fysische eigenschappen van absorptie van infrarood door CO2. CO2 vangt slechts een klein deel van het spectrum af.
maar wel net ongeveer op de "piek" van de uitgezonden straling (figuur)
Citaat:

voor een heel kleine fractie, onvoldoende om de huidige warming te verklaren.
Oud 26 mei 2009, 00:48   #3138
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik begrijp niet goed waar je het moreel gezag vandaan denkt te halen zoiets te schrijven (ikzelf heb genoeg zelfkennis om te weten dat zoiets schrijven als een boemerang zou terugkomen ).

Ik ben even snel gegrasduind door een aantal van je posts.
Lees je even mee ?

de "argumenten" tov de wetenschap :

Een fraaie collectie voorwaar.
Nogal wat uit de context gehaald, maar zover ik me herinner, terechte opmerkingen. Je zou er toch eens moeten over nadenken, ik zeg niet zomaar iets.
Ik heb niet de pretentie van iemand mijn moraliteit of overtuiging op te leggen. Ik kan iemand respecteren ook als hij iets totaal idioot gelooft maar ik verwacht wel hetzelfde respect.
Ik ga niet de moeite doen om een collectie van jouw denigrerende uitspraken te verzamelen. Als je jezelf zo goed kent weet je wel genoeg.
Oud 26 mei 2009, 00:57   #3139
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
voor een heel kleine fractie, onvoldoende om de huidige warming te verklaren.
EN wat verklaart de huidige afkoeling?
Wat verklaart de opwarmingen in het verleden?
Oud 26 mei 2009, 01:03   #3140
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
EN wat verklaart de huidige afkoeling?
die vraag is een paar pagina's geleden beantwoord geweest.
1) afkoeling is een misleidende term, omdat klimaat over langere periodes loopt dan tien jaar.
2) die periode is gecherrypickt
3) de huidige temperaturen worden basically verklaard door ENSO + zon

Citaat:
Wat verklaart de opwarmingen in het verleden?

het samenspel van alle factoren dat een invloed heeft op de temperatuur ?

Laatst gewijzigd door Jedd : 26 mei 2009 om 01:14.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be