Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 25 mei 2009, 09:02   #3101
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht dat die twee graden celsius juist werden aangeduid als een zogenaamd kritiek punt. Dat zou betekenen dat als we die bereiken (of erover gaan) dat ons klimatologisch systeem van het ene evenwicht (bvb pre-IR) naar het andere zou gaan (bvb doemscenario). Die overgang zou dan gedragen worden door het smelten van o.m. de poolkappen. Als dat het geval is, dan lijkt het laten smelten van de poolkappen mij alvast geen goed idee.

voor zover ik die lectuur onder de knie heb natuurlijk,

mvg,

Andy

Laatst gewijzigd door Andy : 25 mei 2009 om 09:15.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 09:13   #3102
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Ik denk niet dat we al in een sterke afvlakking zitten. Maar laten we eerst proberen 2 graden K temperatuursverhoging te bereiken. Dan smelt de noordpool een fijn stuk af, zodat we met schepen de noordroute kunnen gebruiken. Als dat gebeurt, praten we verder.
waarom zouden we ffs daarnaar moeten streven?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 09:52   #3103
willem1940NLD

Standaard

Ho, hier een blunder mijnerzijds waar ik me wèl over schaam en flink aan erger: (ver)taal/tel-fout.

Ik stond op met deze gedachte die kennelijk tijdens mijn slaap was doorgesijpeld en heb dus zoëven op langzamer tempo dan gebruikelijk nog eens het verhaal van http://www.realclimate.org/index.php?p=87 doorgenomen. Ja, ik stond op het verkeerde been dus.

Mijn korte weergave zal moeten zijn:

- er bestaan meer dan 1, zo te zien 3, "klassen" in CO2 waarvan er 1 "algemeen" is, de andere "zeldzaam" en de derde "zéér zeldzaam".
- planten hebben een VOORKEUR voor de "algemene" CO2 maar nemen wel degelijk iets van de andere, zeldzamere variant(en) op
- de opname van "zeldzaam" CO2 in planten zou over de laatstverstreken ca. 150 jaar verhoudingsgewijs verder verzeldzaamd zijn (ze zijn minder radioactief geworden!?) èn hieruit zou een bewijs te distilleren zijn van menselijke schuld

Corrigeer mij svp indien ik (opnieuw) dwaal.

Voor mij lastiger: een eventuele logica in zulke stelling vermag niet tot mij door te dringen maar uiteraard kan dat te herleiden zijn op mijn ontoereikend opleidingsniveau.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 25 mei 2009 om 10:02.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 09:58   #3104
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
waarom zouden we ffs daarnaar moeten streven?
Er bestond/bestaat een Russische politieke partij die, als ik mij goed herinner, 15 GrC temperatuurstijging wilde eisen ... ? Jammer, ik vind dat verhaal niet terug op het Net.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 25 mei 2009 om 09:59.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 10:09   #3105
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
ge zijt er een karikatuur van aan het maken eh? Of is het om te lachen?
Ooit gehoord van plankton, algen...
Oud 25 mei 2009, 10:18   #3106
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Of de mens nu al dan niet de oorzaak is van een stijgend CO2 gehalte is niet relevant zolang niet bewezen is dat CO2 de hoofdoorzaak is van de opwarming.

Wat hier systematisch door de AGW fanaten onder tafel geveegd wordt is het feit dat het stijgende CO2 gehalte ook het gevolg is van de opwarming.
Oud 25 mei 2009, 10:22   #3107
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Ik meen ergens gelezen te hebben: 95% maar deze bronnen zeggen minder, 70 - 80 - 90%.
http://ecology.com/features/mostimportantorganism/
http://www.newton.dep.anl.gov/askasc...1/gen01804.htm
Oud 25 mei 2009, 10:25   #3108
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Er bestond/bestaat een Russische politieke partij die, als ik mij goed herinner, 15 GrC temperatuurstijging wilde eisen ... ? Jammer, ik vind dat verhaal niet terug op het Net.

Ja, ik heb ook zo iets gelezen.
Oud 25 mei 2009, 10:25   #3109
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik had
Citaat:
wat we ook uitspoken met bomen op de overige 30% land zal weinig invloed hebben.
letterlijk gelezen. Natuurlijk bedoel je de invloed op CO². Want je weet dat bomen en bij uitbreiding bossen en regenwouden een gigantische invloed hebben op de hydrologische cyclus. Dat het omkappen van amazonewoud de waterhuishouding verstoort in het zuiden van de VS. Om er 1tje uit te halen. Je weet natuurlijk ook dat vanaf een bepaalde breedtegraad bomen eigenlijk bijdragen tot de klimaatsverandering. En dat het massaal aanplanten van bomen vanaf een bepaalde breedtegraad eingelijk ontraden zou moeten worden. Het ging hem over CO², al de rest is toch evidente algemene kennis. Daar hadden we het niet over natuurlijk.
Oud 25 mei 2009, 10:26   #3110
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ho, hier een blunder mijnerzijds waar ik me wèl over schaam en flink aan erger: (ver)taal/tel-fout.

Ik stond op met deze gedachte die kennelijk tijdens mijn slaap was doorgesijpeld en heb dus zoëven op langzamer tempo dan gebruikelijk nog eens het verhaal van http://www.realclimate.org/index.php?p=87 doorgenomen. Ja, ik stond op het verkeerde been dus.

Mijn korte weergave zal moeten zijn:

- er bestaan meer dan 1, zo te zien 3, "klassen" in CO2 waarvan er 1 "algemeen" is, de andere "zeldzaam" en de derde "zéér zeldzaam".
- planten hebben een VOORKEUR voor de "algemene" CO2 maar nemen wel degelijk iets van de andere, zeldzamere variant(en) op
- de opname van "zeldzaam" CO2 in planten zou over de laatstverstreken ca. 150 jaar verhoudingsgewijs verder verzeldzaamd zijn (ze zijn minder radioactief geworden!?) èn hieruit zou een bewijs te distilleren zijn van menselijke schuld

Corrigeer mij svp indien ik (opnieuw) dwaal.

Voor mij lastiger: een eventuele logica in zulke stelling vermag niet tot mij door te dringen maar uiteraard kan dat te herleiden zijn op mijn ontoereikend opleidingsniveau.
het gaat om het koolstofatoom C dat in verschillende vormen (massa's) bestaat maar met dezelfde chemische eigenschap: ISOTOPEN

zoek gewoon op wikipedia op ipv onze tijd te verspillen

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 25 mei 2009 om 10:26.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 10:27   #3111
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of de mens nu al dan niet de oorzaak is van een stijgend CO2 gehalte is niet relevant zolang niet bewezen is dat CO2 de hoofdoorzaak is van de opwarming.

Wat hier systematisch door de AGW fanaten onder tafel geveegd wordt is het feit dat het stijgende CO2 gehalte ook het gevolg is van de opwarming.
ik ben blij dat je er ook bijzet. Zowel een driver als een feedback. Zo moeilijk is dat niet.
Oud 25 mei 2009, 10:28   #3112
Ambiorix

Standaard

Citaat:
.
Alles is relevant. En willem trekt vaststaande en bewezen feiten in twijfel. Er moet gewezen worden op zijn onwetendheid.

Da's trouwens ook typisch voor klimaatnegationisten. Hier en daar iets proberen te ontkrachten, en als ze zien dat het niet lukt, dan is het niet relevant of dan ligt de "fout" wel ergens anders.

En dat ze dan fout waren in hun beschuldigingen? doet er niet toe eh! Dus enerzijds de wetenschap aanvallen op hun zogezegde fouten, maar anderzijds zelf willekeurig fouten maken in de beschuldigingen. Begrijpe wie kan.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 25 mei 2009 om 10:29.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 10:29   #3113
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
ik had letterlijk gelezen. Natuurlijk bedoel je de invloed op CO². Want je weet dat bomen en bij uitbreiding bossen en regenwouden een gigantische invloed hebben op de hydrologische cyclus. Dat het omkappen van amazonewoud de waterhuishouding verstoort in het zuiden van de VS. Om er 1tje uit te halen. Je weet natuurlijk ook dat vanaf een bepaalde breedtegraad bomen eigenlijk bijdragen tot de klimaatsverandering. En dat het massaal aanplanten van bomen vanaf een bepaalde breedtegraad eingelijk ontraden zou moeten worden. Het ging hem over CO², al de rest is toch evidente algemene kennis. Daar hadden we het niet over natuurlijk.
Ik denk dat het tamelijk langdurig VASTLEGGEN van grote hoeveelheden koolstof in/door bomen wel degelijk iets kan uitmaken voor CO2 in lucht; het was immers ooit de manier waarop de aanmaak van steenkool startte ... ?
Oud 25 mei 2009, 10:32   #3114
Voltian
Europees Commissaris

Voltian's schermafbeelding

Standaard

iets anders;

bij wie ligt de bewijslast volgens jullie? Bij de klokkenluiders of de critici?
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 10:38   #3115
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
het gaat om het koolstofatoom C dat in verschillende vormen (massa's) bestaat maar met dezelfde chemische eigenschap: ISOTOPEN

zoek gewoon op wikipedia op ipv onze tijd te verspillen
Ja en juist daaraan dacht ik al enige malen en het heeft er wellicht mee te maken:

Citaat:
Wiki: .... Radioactiviteit

Bij het woord isotoop wordt vaak aan radioactiviteit gedacht. Inderdaad zijn er van elk element wel isotopen die niet stabiel zijn en na enige tijd veranderen door een proces van radioactief verval. Zulke isotopen worden radio-isotopen genoemd. Door het radioactief verval ontstaan uiteindelijk stabiele isotopen, meestal van een ander element dan het uitgangsmateriaal. ....
Iemand niet willen lezen kun je zeer eenvoudig realiseren door gebruikmaking van het negeerlijstje; als je wilt blijven doorgaan met pogingen tot belediging zal ik overwegen om jou op het mijne te zetten maar dat maakt nog niet dat jij mij niet ziet. Ik laat mij niet door jou verjagen van Dit Forum.
Oud 25 mei 2009, 10:38   #3116
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik had letterlijk gelezen. Natuurlijk bedoel je de invloed op CO². Want je weet dat bomen en bij uitbreiding bossen en regenwouden een gigantische invloed hebben op de hydrologische cyclus. Dat het omkappen van amazonewoud de waterhuishouding verstoort in het zuiden van de VS. Om er 1tje uit te halen. Je weet natuurlijk ook dat vanaf een bepaalde breedtegraad bomen eigenlijk bijdragen tot de klimaatsverandering. En dat het massaal aanplanten van bomen vanaf een bepaalde breedtegraad eingelijk ontraden zou moeten worden. Het ging hem over CO², al de rest is toch evidente algemene kennis. Daar hadden we het niet over natuurlijk.
Tuurlijk ging het over CO2.
Oud 25 mei 2009, 10:44   #3117
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
iets anders;

bij wie ligt de bewijslast volgens jullie? Bij de klokkenluiders of de critici?
De klokkenluiders natuurlijk, maar, als je dat aan een gelovige vraagt in verband met God krijg je steevast als antwoord: de critici.
Oud 25 mei 2009, 10:44   #3118
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Alles is relevant. En willem trekt vaststaande en bewezen feiten in twijfel. Er moet gewezen worden op zijn onwetendheid.

Da's trouwens ook typisch voor klimaatnegationisten. Hier en daar iets proberen te ontkrachten, en als ze zien dat het niet lukt, dan is het niet relevant of dan ligt de "fout" wel ergens anders.

En dat ze dan fout waren in hun beschuldigingen? doet er niet toe eh! Dus enerzijds de wetenschap aanvallen op hun zogezegde fouten, maar anderzijds zelf willekeurig fouten maken in de beschuldigingen. Begrijpe wie kan.
Op mijn eigen "onwetendheid" heb ik al ruim gewezen en dat is ook 1 van de redenen waarom ik voorzichtig op zoek blijf naar Waarheid, onder andere op Dit Forum.

Voorlopig kunnen de pro's zomin als de contra's mij overtuigen maar het kiezen van de "middenweg" door botweg de problematiek te negéren lijkt mij te haastige spoed.
Oud 25 mei 2009, 11:41   #3119
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
BLUF???

man man, nu wordt het wel zéer hilarisch. U zal zich toch in schaamte moeten terugtrekken. Waarom beweert ge hier botweg dat ik bluf terwijl dat ALGEMEEN aanvaard is? zelfs sceptics van gw aanvaarden dit. En ons willemke gaat dat even in twijfel trekken met een oneliner op het "politics.be" internetforumke? voelt gij uzelf ergens niet een beetje zielig?
"Algemeen aanvaard"? Dus toch niet wetenschappelijk bewezen.
Zoals vroeger de "Platte Aarde" ook Algemeen Aanvaard was.
Oud 25 mei 2009, 13:28   #3120
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Algemeen aanvaard"? Dus toch niet wetenschappelijk bewezen.
Zoals vroeger de "Platte Aarde" ook Algemeen Aanvaard was.
Algemeen aanvaard in een wereld waarin de kerk het monopolie had op het wereldbeeld en Dogma's uitmaakten waarheid en onwaarheid was.

Het was de ontluikende wetenschap die het concept van de platte aarde naar de prullenbak verwees.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be