Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 mei 2009, 17:21   #121
Parallelle Amplitude
Burger

Parallelle Amplitude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Hallebarde, ik begrijp wel dat je het goed meent maar ik vrees dat je geen idee hebt over hoe het Belgische gerecht werkt.

Als ik u hoor praten dan lijkt het wel alsof je over een gerecht praat dat goed werkt. Over een gerecht dat geen tien jaar achterstand heeft, een gerecht dat niet in oorlog is met regering en parlement.

Hier is zo een puntje dat de meeste mensen hier niet schijnen te begrijpen, er is niet zoiets als "de gebruikelijke regels van de verdediging".

Er zijn de rechten van de verdediging, dat is alles. En het recht op zwijgen hoort daar nu eenmaal bij. Dus de mensen die daar gebruik van maken hebben daar het volle recht toe, wat begrijp je daar nu niet aan?

Die mensen hebben hun weldegelijk verdedigd, er was daar een leger aan advokaten, dat is namelijk verplicht.

De moordenaar heeft gezegd, ik heb het gedaan en ik heb het alleen gedaan. De andere twee zijn gestraft omdat ze gezwegen hebben wat nochtans een recht van de verdediging is.
Als ge zo verliefd zijt op die jongens, waarom gaat ge zelf niet in den bak wa zitten tuffen? 't Is daar precies véél beter: toffe mensen voor wie gij het al altijd opgenomen hebt, gratis kost en inwoon, kunnen kakken (gelijk in uw eigen kot) waar ge eet, slaapt en leeft, de vrije sexuele moraal,... Of gaat ge uw mama haar stoverij te neig missen?
Parallelle Amplitude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 17:24   #122
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Parallelle Amplitude Bekijk bericht
Als ge zo verliefd zijt op die jongens, waarom gaat ge zelf niet in den bak wa zitten tuffen? 't Is daar precies véél beter: toffe mensen voor wie gij het al altijd opgenomen hebt, gratis kost en inwoon, kunnen kakken (gelijk in uw eigen kot) waar ge eet, slaapt en leeft, de vrije sexuele moraal,... Of gaat ge uw mama haar stoverij te neig missen?
Zever eens tegen uw wormen vriend.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 17:31   #123
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Tot geen enkele, carlgustaaf ; maar ik heb als ex-motorrijder dat milieu vroeger redelijk goed gekend en denk niet dat er sindsdien veel veranderd is.
Ik weet niet of je het tegen mij hebt, maar evengoed : jij zit in geen enkele motorclub dus kun je ook niet weten wat die mensen onder elkaar afspreken wat betreft wel of niet praten tegen magistraten & politie. Je kan er wel eens naar raden, en wat vooroordelen ten toon spreidden , maar daar blijft het dan ook bij.
Kom a.u.b. niet doen ofdat je er iets van weet. Het is niet omdat je een brommerke had als je jong waart, dat je het hier eens kunt komen uitleggen ...
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 17:44   #124
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Onbegrijpelijk en een fout signaal van justitie .. het zoveelste foute signaal !
Oud 26 mei 2009, 18:25   #125
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Hallebarde, ik begrijp wel dat je het goed meent maar ik vrees dat je geen idee hebt over hoe het Belgische gerecht werkt.

Als ik u hoor praten dan lijkt het wel alsof je over een gerecht praat dat goed werkt. Over een gerecht dat geen tien jaar achterstand heeft, een gerecht dat niet in oorlog is met regering en parlement.

Hier is zo een puntje dat de meeste mensen hier niet schijnen te begrijpen, er is niet zoiets als "de gebruikelijke regels van de verdediging".

Er zijn de rechten van de verdediging, dat is alles. En het recht op zwijgen hoort daar nu eenmaal bij. Dus de mensen die daar gebruik van maken hebben daar het volle recht toe, wat begrijp je daar nu niet aan?

Die mensen hebben hun weldegelijk verdedigd, er was daar een leger aan advokaten, dat is namelijk verplicht.

De moordenaar heeft gezegd, ik heb het gedaan en ik heb het alleen gedaan. De andere twee zijn gestraft omdat ze gezwegen hebben wat nochtans een recht van de verdediging is.
OK HAMC, I rest my case. Ik ken vanzelfsprekend het specifiek dossier niet waarover u spreekt, dus van detailcommentaar erop kan ik mij maar beter onthouden.

Ik had het, zoals u begreep, eerder over rechtsprincipes en rechtsregels. Hoe het Belgisch rechtssysteem daar precies mee omgaat, tja...

Overigens is mijn ervaring met het Belgisch rechtssysteem niet zo ruim, en ligt ze op een ander vlak dan dat met u het geval is. Ik heb al Belgische vonnissen en uitspraken gezien die mij inderdaad de wenkbrauwen deden fronsen, maar evenzeer andere die volgens mij getuigden van gedegen vakkennis.

Maar dat geldt niet enkel en uitsluitend voor België, als het u een troost kan wezen.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 21:19   #126
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men weet dus dat er èèn dader was en men veroordeeld er twee onschuldigen bij, dat stoort u niet?

Hopelijk gebeurt het dan met uw kinderen, in goede familietraditie zullen die zich aan 18 jaar onschuldig in de gevangenis ook niet storen.

En dat vertikken van de mond opendoen heet in juridische termen "het recht op zwijgen".

Dat staat allemaal zeer duidelijk in de uitgebreide wet Franchimont. Dat gaat over rechten van de verdediging.

En daar staat zeker niet in wie zwijgt krijgt levenslang.

How how,
als ge met twee bankovervallers zijt, maar slechts één heeft geroepen "uw geld of uw leven want ik schiet u dood" en die ene heeft het geld aangenomen;
diene tweede stond er maar bij voor spek en bonen, als een stagair als het ware; want wie weet zou hij veel vlugger geschoten hebben als de bankbediende niet vlug genoeg was ...

en men kan dan achteraf niet aantonen wie van die twee de zwijger was en wie de roeper;

dan maakt mij dat allemaal geen fluit uit: het zijn allebei bankovervallers.
Zo ook trouwens de sjoffeur die mee in het komplot zit.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 21:27   #127
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
How how,
als ge met twee bankovervallers zijt, maar slechts één heeft geroepen "uw geld of uw leven want ik schiet u dood" en die ene heeft het geld aangenomen;
diene tweede stond er maar bij voor spek en bonen, als een stagair als het ware; want wie weet zou hij veel vlugger geschoten hebben als de bankbediende niet vlug genoeg was ...

en men kan dan achteraf niet aantonen wie van die twee de zwijger was en wie de roeper;

dan maakt mij dat allemaal geen fluit uit: het zijn allebei bankovervallers.
Zo ook trouwens de sjoffeur die mee in het komplot zit.
Ja, trek nog wat kromme vergelijkingen.

Verschaeve
Oud 26 mei 2009, 21:30   #128
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, niets zeggen is levenslang als onschuldige.
Als ge nu nog ene keer zegt dat die twee mededaders "onschuldig" zijn, dan smijt ik mijne schoen naar uwe kop.
Want ze zijn niet onschuldig.
Als drie kriminelen elke één messteek geven met de enkele bedoeling om het slachtoffer eens goed pijn te doen, en per ongeluk sterft het slachtoffer van maar één van die messteken, dan zijn ze alledrie schuldig aan vrijwillige doodslag zonder het oogmerk om te doden, maar met de dood ten gevolge.

Dus, durft het niet hé.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 26 mei 2009, 21:32   #129
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ge nu nog ene keer zegt dat die twee mededaders "onschuldig" zijn, dan smijt ik mijne schoen naar uwe kop.
Want ze zijn niet onschuldig.
Als drie kriminelen elke één messteek geven met de enkele bedoeling om het slachtoffer eens goed pijn te doen, en per ongeluk sterft het slachtoffer van maar één van die messteken, dan zijn ze alledrie schuldig aan vrijwillige doodslag zonder het oogmerk om te doden, maar met de dood ten gevolge.

Dus, durft het niet hé.
Waarop baseer je die uitspraak?

Verschaeve
Oud 26 mei 2009, 21:36   #130
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op het feit dat ze de hoofdschuldige dekken, én meer dan waarschijnlijk medeplichtig zijn.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 21:38   #131
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarop baseert gij uw uitspraken? Omdat het uw kameraden waren?

Voor de rest moet ge nu eens tweemaal stoppen met zeveren.
Want voor zover ik me herinner, was die rechtszaak een hof van assizen.

En daar zijn het niet de rechters die veroordelen, maar wel degelijk twaalf gewone mensen, uitgeloot uit de gewone bevolking.

Als mijn geheugen goed is, wordt er eerst door de jurie, en door hen alleen, vergaderd en gestemd: ja of neen op de vragen; vragen zoals "is hij schuldig aan moord: ja of neen".

(edit: en zo is het poepsimpel: als de prokureur niet kan bewijzen dat de "zwijgers" ter plaatse waren en minstens "meededen", dan is er twijfel. Twijfel in het voordeel van de verdachte. Maar gene zever.)

Eens die vergadering gedaan is, moeten de advokaten nog eens zeveren, en dan vergadert men opnieuw, maar deze keer de jurie èn de drie rechters tesamen. En uit die vergadering komt dan de presiese straf, vb. 10, 12, 20 jaar ....

Als twaalf gewone mensen in een assizenprosedure zeggen "hij heeft het gedaan", dan moeten ikzelf en hamc verder hun bakkes houden.

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 26 mei 2009 om 21:40.
Oud 26 mei 2009, 21:45   #132
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Op het feit dat ze de hoofdschuldige dekken, én meer dan waarschijnlijk medeplichtig zijn.
Ze dekken niets of niemand, ze zwegen.

Verschaeve
Oud 26 mei 2009, 21:47   #133
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Ondertussen heb ik vernomen dat de betrokken overvallen vrouw inmiddels hersendood zou zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 21:48   #134
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze dekken niets of niemand, ze zwegen.
Wie iets toedekt, zwijgt meestal.
Oud 26 mei 2009, 21:50   #135
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarop baseert gij uw uitspraken? Omdat het uw kameraden waren?

^^

Verschaeve
Oud 26 mei 2009, 21:51   #136
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Wie iets toedekt, zwijgt meestal.
Veralgemeningen?

Verschaeve
Oud 26 mei 2009, 21:57   #137
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Ondertussen heb ik vernomen dat de betrokken overvallen vrouw inmiddels hersendood zou zijn.
Yup
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 22:29   #138
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Moordenaars dus. Ik hoop dat ze als volwassenen terechtstaan.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 22:49   #139
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Veralgemeningen?
Logisch redeneren, lijkt me.

Bijstand aan personen in nood is wettelijk verplicht. De twee medeplichtigen hebben het slachtoffer niet geholpen. Dus zijn ze op zijn minst mede-schuldig.
Oud 26 mei 2009, 22:50   #140
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Moordenaars dus. Ik hoop dat ze als volwassenen terechtstaan.
Denk aan hoe de Belgische justitie zich in alle bochten kronkelt om te vermijden dat de moordenaar van Joe Van Holsbeek een echte straf krijgt.

Neen, als we deze vijf bijna-moordenaars als volwassenen willen doen berechten, zal er eerst een kleine storm door justitie moeten gaan en zal er een blik immorele rechters moeten afgevoerd worden.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 26 mei 2009 om 22:51.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be