Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Moet de tram zijn absolute voorrang afgenomen worden?
Ja gij 8 15,09%
Nee gij 32 60,38%
Loop zelf onder de tram gij 13 24,53%
Aantal stemmers: 53. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juli 2009, 17:11   #21
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

de kusttram is een zalig vervoermiddel en tuft hier en daar nog door schoon stukjes natuur (voor zover de politiekers het traject niet kapotgebouwd hebben). Het enige probleem met de kusttram is dat toeristen minder en minder opgevoed zijn en ook minder besef hebben voor hun omgeving waardoor ze dus vlot onder iets lopen waar ze normaal gezien instictief voor zouden opletten. En dan altijd dat gemekker, wees toch een klein beetje verantwoordelijk voor uw eigen gedrag, wie over sporen loopt loopt kans om omvergereden te worden; wie die kans niet wil dragen moet niet over sporen lopen.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 18:32   #22
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Een tram moet zich ook aanpassen aan de verkeerssituatie , net al elk ander voertuig . Indien ze zeker willen zijn dat er enkel trams op het spoor komen moeten ze maar ne metro bouwen .
Een vrachtwagen van 40 ton staat ook niet op een centimeter stil maar daarvan verwacht men ook dat die zich aanpast aan de situatie en er voor zorgt dat het vehikel op tijd stilstaat indien nodig .
De situatie in Antwerpen waar de Leiën , Rooseveltplaats en Astridplein levensgevaarlijke oversteekplaatsen zijn geworden zijn een goed voorbeeld van hoe het niet moet .
Laat de kwieten die de straten telkens meer en meer onveiliger aanleggen maar eens zien dat ze een effectief veilige manier vinden om een tram te laten rijden ...
Je hebt groot gelijk over de Leien en het Astridplein. Anderzijds kun je op geen enkele manier vermijden dat idioten idiote streken uithalen en daardoor toch onder de tram sukkelen. Ik heb op het journaal gezien op welke plek het ongeval met de kusttram gebeurde: dat is gewoon een recht stuk tramlijn waar je de tram vanop honderden meters afstand kan zien komen. Tja ...
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 21:31   #23
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Wat een gezeik zeg.
Je gaat een trein toch ook geen voorrang voor rechts-regel opleggen?

En als de barelen toe gaan ga je toch ook niet oversteken?
Een kusttram aan 70 per uur stopt niet zoals een auto op 100 meter. En als het nat is kan die nog wat doorslippen, slierpret verzekerd.

Laatst gewijzigd door bgf324 : 30 juli 2009 om 21:32.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 22:06   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Wat een gezeik zeg.
Een tram ook niet, maar hij rijdt soms wel op de openbare weg (vooral in de bebouwde kom), een trein enkel een kein stukje bij een overweg en meestal beveiligd tussen gesloten barelen.

http://www.photo-transport.co.uk/tra.../gent-tram.JPG een rustig moment in Gent
Alle voertuigen moto auto lijnbus camion -hoe zwaar ook- moeten wel "plots" kunnen stoppen voor het zebrapad... Een tram heeft daar steeds voorrang.

Laatst gewijzigd door Micele : 30 juli 2009 om 22:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 22:33   #25
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een tram ook niet, maar hij rijdt soms wel op de openbare weg (vooral in de bebouwde kom), een trein enkel een kein stukje bij een overweg en meestal beveiligd tussen gesloten barelen.

http://www.photo-transport.co.uk/tra.../gent-tram.JPG een rustig moment in Gent
Alle voertuigen -hoe zwaar ook- moeten wel "plots" kunnen stoppen voor het zebrapad... Een tram heeft daar steeds voorrang.
Inderdaad.
Dat is vooral zo omdat een tram toch niet zou kunnen stoppen.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2009, 22:38   #26
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad.
Dat is vooral zo omdat een tram toch niet zou kunnen stoppen.
Inderdaad.
Nu nog "de-in-de-watten-gelegde" kwetsbare of zwakke weggebruiker daarvan overtuigen. Die moeten tenslotte het goede voorbeeld geven aan ... kinderen.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=124143

De communicatie van toen kennen we:
Citaat:
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...mf10022003_004
Altijd voorrang voor zwakke weggebruikers
maandag 10 februari 2003

Bron: belga Auteur: psr BRUSSEL - Minister van Verkeer, Isabelle Durant (Ecolo), bereidt een nieuwe wijziging van het verkeersreglement voor. Ze wil zogenaamde zwakke weggebruikers altijd voorrang te geven. Dat betekent dat, na de voetgangers, nu ook fietsers, bromfietsers, rolschaatsers of steppers voorrang krijgen niet alleen bij het oversteken zelf, maar zelfs als ze op het punt staan over te steken.
Gelukkig is het niet zo streng geworden...
Citaat:
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art7

Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.

Hieruit volgt dat, onverminderd de artikelen 40.2 en 40ter, tweede lid, elke bestuurder dubbel voorzichtig moet zijn bij aanwezigheid van dergelijke kwetsbaardere weggebruikers, of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg kan voorzien worden, in het bijzonder op een openbare weg zoals gedefinieerd in artikel 2.38.
Maar toch heb ik het gevoel dat...

Laatst gewijzigd door Micele : 30 juli 2009 om 23:03.
Oud 31 juli 2009, 07:05   #27
Zwitser

Standaard

Bekijk dit eens, zou ik zo zeggen... In Zwitserland bestaan nog tal van enkelsporige streektramlijnen, wat dus wil zeggen dat je daar dus soms gewoon trams tegenkomt die links rijden. En die moet je dus ook voorang geven...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2009, 07:33   #28
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alle voertuigen moto auto lijnbus camion -hoe zwaar ook- moeten wel "plots" kunnen stoppen voor het zebrapad...
'Plots' ? Wat voor zever is dat ? Een zebrapad ligt meestal toch ergens waar er vééél voetgangersoversteekbewegingen voorkomen. (Het omgekeerde is helaas niet waar). Dat wil zeggen in bebouwde kom, aan een plein, een markt, een winkel, een cinema. Met andere woorden : een beetje op de omgeving letten en je weet wel wat je mag verwachten.

Je moet natuurlijk wel je ogen open houden achter het stuur. (Straks wordt dit expliciet in de wegcode opgenomen...)
Oud 31 juli 2009, 10:03   #29
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
'Plots' ? Wat voor zever is dat ? Een zebrapad ligt meestal toch ergens waar er vééél voetgangersoversteekbewegingen voorkomen. (Het omgekeerde is helaas niet waar). Dat wil zeggen in bebouwde kom, aan een plein, een markt, een winkel, een cinema. Met andere woorden : een beetje op de omgeving letten en je weet wel wat je mag verwachten.
Idd en omgekeerd ook, de voetgangers moeten ook weten aan wat ze zich kunnen verwachten want evenzo als een voetganger onbesuisd/verstrooid het zebrapad oversteekt, evenzo kan dat een naderende autobestuurder doen. De voetganger is wel zeer kwetsbaar...
Daarom mijn "plots" tussen ""

Natuurlijk, doe ik ook als autobestuurder én als voetganger ook, zeker als ik op punt sta een zebrapad over te steken zal ik "oogkontakt" opzoeken met de naderende auto, bij mij zal (zullen) de autobestuurder(s) dat altijd duidelijk merken, en als ik merk dat maar één autobestuurder daar niet op mij let, en aldus niet duidelijk vertraagt om te stoppen zal ik ook nooit -onbesuisd- een zebrapad oversteken, dan wacht ik liever tot al het verkeer duidelijk stopt voor het zebrapad.

Zo duidelijk staat het natuurlijk niet in het verkeersregelement, maar eigenlijk zou het zo geinterpreteerd moeten worden.
Citaat:
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art40

40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.
Vele voetgangers weten ook niet dat een zebrapad verplicht te nemen is binnen redelijke afstand (30 m), ook andere plichten kennen ze zelden of vergeten ze wel eens...

Er zijn ook plichten voor voetgangers, ik pik er eentje uit.
Citaat:
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art42

42.4.1. De voetgangers moeten de rijbaan haaks op haar aslijn oversteken; zij mogen er, zonder dat het nodig is, noch slenteren, noch blijven staan.

Wanneer er op minder dan ongeveer 30 meter afstand een oversteekplaats voor voetgangers is, moeten de voetgangers deze oversteekplaats volgen.

De voetgangers mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren op een trottoir dat de rijbaan oversteekt, zoals gedefinieerd in artikel 2.40.
En als voetganger zal ik ook nooit oversteken als ik geen volledig zicht op het verkeer heb en vooral omgekeerd het verkeer mij niet volledig kan zien (bvb achter een bocht, of als alleen mijn kop boven een voertuig uitsteekt...), dat staat er trouwens niet in maar zou door iedere voetganger geweten moeten zijn...

Het moet dus van beide kanten komen:
Citaat:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...-zebrapad.aspx

Eén op de drie voetgangers verongelukt op zebrapad

19/01 Jaarlijks zijn bijna 5.000 kinderen, jonger dan 15 jaar, het slachtoffer van een verkeersongeval. Dat kan gebeuren als inzittende van een auto, als fietser of als voetganger. Voetgangers zijn ook erg kwetsbaar op het zebrapad, zo blijkt uit een studie van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV).

In 2007 telde het BIVV 4.746 voetgangers als slachtoffer van een verkeersongeval. 103 Van hen kwamen om. Eén op de drie ongevallen vond op een zebrapad.

Een telling van de federale politie bevestigt deze trends, met ongeveer evenveel doden en zwaargewonden als in 2007.

Tips voor voetgangers:

Het zebrapad blijft het veiligst en je móét het gebruiken als het zich op minder dan 30 meter bevindt.

Je hebt voorrang, maar dat wil niet zeggen dat je blindelings mag oversteken.

Beter is je afvragen of de automobilist je heeft gezien.

Zoek oogcontact om veilig te kunnen oversteken.

Het is niet omdat één bestuurder je heeft gezien, dat er geen meer uit de andere richting kan komen.

Reflecterende kledij is veilig omdat je meer opvalt.

Tips voor automobilisten:

Geef voetgangers voorrang.

Vertraag voor elk zebrapad. Dan zal een plots opduikende voetganger je minder snel verrassen.

Bij het naderen van een oversteekplaats mag je niet inhalen.

Als je afslaat, moet je dubbel voorzichtig zijn. Ook auto’s hebben een dode hoek.

Om risico’s te verkleinen, zoek je best oogcontact met de zwakke weggebruiker.

In een file mag je niet stilstaan op een zebrapad.

Laatst gewijzigd door Micele : 31 juli 2009 om 10:27.
Oud 7 augustus 2009, 08:55   #30
eno2
Banneling

Standaard

Best de kusttram voorzien van vleugeltjes, zodat hij over het strand kan vliegen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 09:24   #31
studentje
Burger

studentje's schermafbeelding

Standaard

Iemand al eens op het Meiserplein gereden in Brussel? Een rond punt met tramlijnen, bussen, 8 of 9 straten die op het plein uitgeven en gooi daar nog enkele zebrapaden bij en als ik mij niet vergis zijn er nog eens verkeerslichten. Place Meiser = Place Misère.
studentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 09:27   #32
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De tram is een heerlijk ding. Maar zijn absolute voorrang op allen en iedereen en op alle plaatsen op alle tijden moet hem afgenomen worden.

Deze killing - dinosauriër moet aan banden gelegd.
Juist

En laat dan in het ganse land aan de spoorwegovergangen de slagbomen 90° verplaatsen om zo de trein te laten stoppen voor het wegverkeer ...
Oud 7 augustus 2009, 09:29   #33
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door studentje Bekijk bericht
Iemand al eens op het Meiserplein gereden in Brussel? Een rond punt met tramlijnen, bussen, 8 of 9 straten die op het plein uitgeven en gooi daar nog enkele zebrapaden bij en als ik mij niet vergis zijn er nog eens verkeerslichten. Place Meiser = Place Misère.
Juist ... maar toch met weinig of geen ongevallen ... in de chaos zoekt iedereen zijn weg ...
Oud 7 augustus 2009, 09:47   #34
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een gezeik zeg.

En als de barelen toe gaan ga je toch ook niet oversteken?
.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Juist ... maar toch met weinig of geen ongevallen ... in de chaos zoekt iedereen zijn weg ...
Om effe duidelijk te zijn ... Die barelen zorgen er voor dat de trein op een volledig afgesloten eigen bedding rijdt ... Bij een tram is dat niet het geval , dis rijdt gewoon tussen het andere verkeer , het enige dat een "eigen" stuk aangeeft is meestal een iets andere kleur van ondergrond of zo .
Als men de trams dezelfde rechten wil geven als de treinen moeten ze die hun rijvak ook volledig afsluiten .
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 09:49   #35
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Het doet zeer zeker om te beseffen dat "zwakke weggebruikers" nie alles mogen?
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 10:16   #36
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De lijn beweert dat de tram altijd voorrang heeft, maar ik weet wat ze bedoelen: ze mogen alles en iedereen verpletteren.
Als je in de weg staat beginnen de bestuurders te toeteren en te bellen terwijl ze maar al te goed zien dat je geen millimeter vooruit of achteruit kunt, idioten.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2009, 10:16   #37
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Het doet zeer zeker om te beseffen dat "zwakke weggebruikers" nie alles mogen?
Dat krijgen ze gewoon niet in hun systeem, maat.
Support the country you live in or live in the country you support.

Laatst gewijzigd door Libro : 7 augustus 2009 om 10:17.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 09:03   #38
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Om effe duidelijk te zijn ... Die barelen zorgen er voor dat de trein op een volledig afgesloten eigen bedding rijdt ... Bij een tram is dat niet het geval , dis rijdt gewoon tussen het andere verkeer , het enige dat een "eigen" stuk aangeeft is meestal een iets andere kleur van ondergrond of zo .
Als men de trams dezelfde rechten wil geven als de treinen moeten ze die hun rijvak ook volledig afsluiten .
Waarom doet men het transport langs de kust eigenlijk niet met scheepjes ipv met trams?

Dat zou veel veiliger zijn voor iedereen.
Oud 18 januari 2011, 10:29   #39
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Het grote voordeel van een tram is dat hij heel erg makkelijk te ontwijken is. Je ziet namelijk aan de sporen waar hij heen gaat. Kan je van andere weggebruikers niet zeggen.
Niet onder een tram komen is dus vooral kwestie van niet op de sporen stil blijven staan.
De tram rijdt klakkeloos zonder bewaakte overwegen door de meest dichtbevolkte en drukste stedelijke handelszones.

Daar komt natuurlijk vanalles en iedereen onder terecht die geen zicht had op wat er aankwam na een bocht of vanachter een camion, of ze hadden geen uitzicht vanwege medemensen van grotere gestalte voor en naast zich.
Oud 18 januari 2011, 11:20   #40
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

je kunt misschien een pilleke pakken om uw tram-angsten te beheersen ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be