Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Zie de titel.
ja 13 38,24%
nee 21 61,76%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 augustus 2009, 12:03   #581
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Maar wel randdebielen, die over de Waarheid beschikken. Daaraan is niet te tornen, born2bewild....
En die Waarheid is simpel: Holland (geschiedenis, eten, cultuur - "Uw volk is gewoon zo") is fout, Belgie daarentegen goed. Het is Waar, want... het staat in de krant
Ik zou toch graag een onbevangen gesprek voeren over de voor-en nadelen van onze beide landen, zonder keer op keer in klaterende algemeenheden te moeten vervallen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 12:05   #582
born2bewild
Banneling

Standaard

Ook sportief is Belgique een purperen modelstaat die Nederland het nakijken geeft.

Hoeveel Nederlandse politici hadden zich gekwalificeerd voor de OS in Peking?
Hoe doen jullie scheidsrechters het op het WK voetbal?

zit gewoon in het Belgisch DNA. Wij kunnen beter fluiten.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 8 augustus 2009 om 12:11.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 12:10   #583
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Ook sportief is Belgique een purperen modelstaat die Nederland het nakijken geeft.

Nou nou, het geeft geen pas ons zo ongenadig op onze onvolkomenheden te wijzen. Wij doen ook maar ons best, he. U mag het uiteraard melden, maar u hoeft het er niet in te wrijven.
Oud 8 augustus 2009, 12:10   #584
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik zou toch graag een onbevangen gesprek voeren over de voor-en nadelen van onze beide landen, zonder keer op keer in klaterende algemeenheden te moeten vervallen.
Ik zou dat ook graag willen, zonder door sommige mensen permanent op mijn nationaliteit of woonplaats te worden afgerekend. Opmerkingen als "uw volk/het is gewoon zo" en "genetisch bepaald" zijn "sla-dood"-argumenten, die een open discussie bepaald niet ten goede komen.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 8 augustus 2009 om 12:12.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 12:11   #585
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:

Ik begin nog te huilen van schaamte.... Maar wij waren tenminste WEL lief voor onze kolonien!

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 8 augustus 2009 om 12:13.
Oud 8 augustus 2009, 12:15   #586
Hollander

Standaard

Citaat:
Ik begin nog te huilen van schaamte.... Maar wij waren tenminste WEL lief voor onze kolonien!
Dat is dus een leugen. Uw koloniën had u uitsluitend om uw drang aan onderdrukking en knevelarij te bevredigen. En dat is u gelukt, mag ik daaraan toevoegen. Niets om trots op te zijn, die hele koloniën.
Oud 8 augustus 2009, 12:18   #587
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar wij waren tenminste WEL lief voor onze kolonien!
Leopold deux heeft nochtans zeer veel handen gekregen van de arbeiders in Congo Vrijstaat.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 8 augustus 2009 om 12:20.
Oud 8 augustus 2009, 12:20   #588
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wanneer besef je nou eens dat dat met veel Vlamingen onmogelijk is? Ik heb het jarenlang geprobeerd, maar heb de moed inmiddels opgegeven.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 12:21   #589
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Wanneer besef je nou eens dat dat met veel Vlamingen onmogelijk is? Ik heb het jarenlang geprobeerd, maar heb de moed inmiddels opgegeven.
system en henri1 zijn geen vlamingen

Laatst gewijzigd door born2bewild : 8 augustus 2009 om 12:22.
Oud 8 augustus 2009, 12:22   #590
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
system en henri zijn geen vlamingen
Komaan, jij weet best dat wij 'Hollanders' in Vlaanderen geen al te beste reputatie hebben.
Oud 8 augustus 2009, 12:23   #591
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Dat is dus een leugen. Uw koloniën had u uitsluitend om uw drang aan onderdrukking en knevelarij te bevredigen. En dat is u gelukt, mag ik daaraan toevoegen. Niets om trots op te zijn, die hele koloniën.
Ik ben blij dat U de ironie van mijn opmerking begrepen, hebt! Gefelciteerd, U bent een echte Hollander!

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 8 augustus 2009 om 12:42.
Oud 8 augustus 2009, 12:28   #592
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Komaan, jij weet best dat wij 'Hollanders' in Vlaanderen geen al te beste reputatie hebben.
Ik heb een aantal jaren geleden met de gedachte gespeeld naar Vlaanderen te verhuizen, omdat het land me enorm aanstaat, de bourgondische mentaliteit (het betere eten & drinken, de warme humor met de gulle lach) sympathiek en de wooncultuur mooi en de rijke historie indrukwekkend vind. Na een paar bezoeken echter heb ik van dat idee afscheid genomen. Ik werd er per-ma-nent op mijn Hollander-zijn afgerekend. Dat begint bij immitaties van mijn accent in de trein en dat eindigt met discussies op straat over de schande van die massale aankoop van Vlaamse huizen door rijke Hollanders aan de grens (ik woon in Duitsland, wat heb ik daarmee te maken?).

Wij Hollanders zijn niet welkom in Vlaanderen. Dat hebben we voor een deel aan onze eigen arrogantie te danken, maar ook aan de minderwaardigheidscomplex van de Vlaming. En ik ga nu eens even NIET zeggen, dat dat al eeuwenlang genetisch bepaald is.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 8 augustus 2009 om 12:42.
Oud 8 augustus 2009, 12:51   #593
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onze files zijn legendarisch, maar het is er goed toeven daar we tenminste over een fatsoenlijk wegdek beschikken....
Daar heb je wat aan als je stil staat.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 12:53   #594
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
system en henri1 zijn geen vlamingen
Wij zijn wel vlamingen.

Alleen niet de vlamingen die U vlamingen noemt.
Oud 8 augustus 2009, 12:54   #595
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hollanders blijven best in Holland en Vlamingen blijven ook best waar ze zijn, in België.
Oud 8 augustus 2009, 12:56   #596
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Hollanders blijven best in Holland en Vlamingen blijven ook best waar ze zijn, in België.
Al die rassenvermenging, daar kan niets goeds uitkomen.
Maar heel hartelijk bedankt, Henri1.! Je opmerking bewijst precies wat ik al die tijd denk.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 8 augustus 2009 om 13:07.
Oud 8 augustus 2009, 13:00   #597
Shadowke

Standaard

ik heb persoonlijk geen probleem met Nederlanders

wsl omdat ik geen oogkleppen op heb
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 13:03   #598
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik heb een aantal jaren geleden met de gedachte gespeeld naar Vlaanderen te verhuizen, omdat het land me enorm aanstaat, de bourgondische mentaliteit (het betere eten & drinken, de warme humor met de gulle lach) sympathiek en de wooncultuur mooi en de rijke historie indrukwekkend vind. Na een paar bezoeken echter heb ik van dat idee afscheid genomen. Ik werd er per-ma-nent op mijn Hollander-zijn afgerekend. Dat begint bij immitaties van mijn accent in de trein en dat eindigt met discussies op straat over de schande van die massale aankoop van Vlaamse huizen door rijke Hollanders aan de grens (ik woon in Duitsland, wat heb ik daarmee te maken?).
Ik heb daadwerkelijk een tijdje gewoond in Vlaanderen. Maar op het laatst wilde ik er ook zo snel mogelijk weg. Veel Nederlanders die het wel uithouden daar hebben vrij weinig te maken met Vlamingen. Dat zijn rijkaards die zich terugtrekken in hun villa's, of mensen die alleen wonen in Vlaanderen, maar werken in Nederland. Veel mensen die daadwerkelijk vele uren per dag met Vlamingen te maken hebben, zoals mensen die daar studeren of werken, houden het er niet lang vol.

Citaat:
Wij Hollanders zijn niet welkom in Vlaanderen. Dat hebben we voor een deel aan onze eigen arrogantie te danken, maar ook aan de minderwaardigheidscomplex van de Vlaming. En ik ga nu eens even NIET zeggen, dat dat al eeuwenlang genetisch bepaald is.
Nee, dat hebben wij niet aan onze eigen arrogantie te danken. Je moet daarin niet meegaan met de Vlaamse beschuldigingen. De Fransen vindt men in heel de wereld arrogant. En toch worden zij niet zo gehaat door de Belgen als de Hollanders. Men laat zich een schuldgevoel aanpraten door de Vlamingen. Maar Nederlanders(ook die in Holland) zijn over het algemeen bescheiden mensen.
Oud 8 augustus 2009, 13:09   #599
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beide landen kampen eigenlijk met hetzelfde probleem.

In Beide landen word de bevolking onderdrukt en uitgebuit ten voordele van een kleine minderheid.

Alleen valt dit in Vlaanderen veel meer op en komt Vlaanderen er veel meer tegen in opstand dan Nederland en Wallonië
Dat het in Vlaanderen meer opvalt komt enkel door het taalverschil met de andere regio's en het feit dat Vlaanderen economisch een rijk verleden heeft en een mooie toekomst.

Dezelfde zaken vind je ook in Friesland, maar daar is de opstandige bevolkingsgroep slecht een handje vol tegenover het grote Holland en kan Holland hen negeren en afdoen als uitzonderingen. De Friezen maken immers minder dan 10% van de Nederlandse bevolking uit, terwijl de Vlamingen meer dan 60% van de Belgische bevolking vertegenwoordigen.

Zuid-Nederland ondervindt ook minder openlijke uitbuiting en onderdrukking van Den Haag dan Noord-Nederland, omdat men daar enorm veel kan mee genieten van het Vlaamse economische succes en Holland via hen ook mee Vlaanderen kan uitbuiten en onderdrukken.
Binnen de Lage Landen zijn er dus eigenlijk twee groepen die de rest van de bevolking uitbuit en onderdrukt, de ene al openlijker dan de andere, afhankelijk van de regio's die ze onderdrukken en uitbuiten.

Want politiek Nederland is niet meer of minder dan politiek België.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 13:11   #600
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Beide landen kampen eigenlijk met hetzelfde probleem.

In Beide landen word de bevolking onderdrukt en uitgebuit ten voordele van een kleine minderheid.

Alleen valt dit in Vlaanderen veel meer op en komt Vlaanderen er veel meer tegen in opstand dan Nederland en Wallonië
Dat het in Vlaanderen meer opvalt komt enkel door het taalverschil met de andere regio's en het feit dat Vlaanderen economisch een rijk verleden heeft en een mooie toekomst.

Dezelfde zaken vind je ook in Friesland, maar daar is de opstandige bevolkingsgroep slecht een handje vol tegenover het grote Holland en kan Holland hen negeren en afdoen als uitzonderingen. De Friezen maken immers minder dan 10% van de Nederlandse bevolking uit, terwijl de Vlamingen meer dan 60% van de Belgische bevolking vertegenwoordigen.

Zuid-Nederland ondervindt ook minder openlijke uitbuiting en onderdrukking van Den Haag dan Noord-Nederland, omdat men daar enorm veel kan mee genieten van het Vlaamse economische succes en Holland via hen ook mee Vlaanderen kan uitbuiten en onderdrukken.
Binnen de Lage Landen zijn er dus eigenlijk twee groepen die de rest van de bevolking uitbuit en onderdrukt, de ene al openlijker dan de andere, afhankelijk van de regio's die ze onderdrukken en uitbuiten.

Want politiek Nederland is niet meer of minder dan politiek België.
Als dit het soort Vlaming is waar wij mee moeten samenwerken na een Vlaamse onafhankelijkheid, dan wil ik niks meer met Vlaanderen te maken hebben. Dan laat deze Brabander zich liever uitbuiten en onderdrukkken door de Hollanders.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be