![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik zou graag eens de volgende denkoefening maken met de verschillende gelovigen onder ons.
Zoals iedereen weet hebben er al heel wat religie's de revue gepasseerd op deze aardkloot, sommigen bestaan nog, anderen zijn verdwenen, mijn vraag is nu aan de gelovigen onder ons, als ze zich ertoe geroepen voelen, waarom geloof je in religie A en niet in B, C, D,...Z ? In andere woorden, welk argument heeft U om te stelln dat je het bij het juiste einde hebt? Wie dit kan zonder in circulaire redeneringen te vervallen en toch logisch te zijn, die krijgt een pint ![]()
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Laatst gewijzigd door Amon_Re : 13 augustus 2009 om 13:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() veel keuze hebben mensen toch niet? je "soort" geloof wordt bepaald op jonge leeftijd via brainwashen door de ouders met hun "waarheid"
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
![]() Als dat waar zou zijn, dan was ik katholiek.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
Kom ik in aanmerking voor die pint? ![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als ik teveel gedronken heb, heb ik ook de innerlijke overtuiging dat ik nog perfect in auto kan rijden. ![]()
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() reaktie 4 en antwoord 2 vullen elkaar goed aan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister-President
|
![]()
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Vreemdeling
|
![]() Niet elke religie ontkent de waarheid van de andere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Alle religies zijn doordrenkt met een kern van spirituele waarheid. De een valt daar meer bij aan dan de andere. Buddissme is een van diegene die er dichter bij aanleunt dan pakweg de islam of christendom. Geen enkele waarheid is echter objectief er bestaat niet zoiets als het ultieme ware spirituele geloof, dit is een illusie.
De spirituele belevenis kan nooit objectief zijn omdat de waarnemer er zonder meer mee verbonden is. We kunnen enkele min of meer objectieve vaststellingen maken die gelden voor ons bestaan. Bewustzijn is onafhankelijk en ons bestaan bestaat uit meerdere dimensies. Wij zijn multidimensionele wezens die in verschillende dimensies tegelijk hun uiting vinden. Alles maakt deel uit van alles, alles hangt aan elkaar vast en het is het bewustzijn zelf dat zijn focus van ervaring kiest.
Laatst gewijzigd door exodus : 13 augustus 2009 om 15:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() The quarrels of religious sects are like the disputing of pots, which shall be alone allowed to hold the immortalising nectar. Let them dispute, but the thing for us is to get at the nectar in whatever pot and attain immortality.
GreetzZ |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Gouverneur
|
![]() Lach niet te snel.
De Christelijke godsdienst is net een essentieel element van de culturele mix die er in West-Europa - en nergens anders - toe heeft geleid dat agnostisme en ontkerkelijking de 'mainstream' zijn geworden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() same here, maar het geldt wel voor de meesten onder ons
mijn ouders hebben zelfs geprobeert mij de 2de communie te laten doen, de pastoor heeft mij geweigerd ik was te lastig ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
hoewel mijn zusters en broeders uit andere tradities andere ideeën hebben over dit goddelijke dan ik, beseffen de meeste gelovigen dat al die zogenaamd verschillende goden eigenlijk één god zijn (qur'an 112:1). we geloven dat alles in de wereld aan verval onderhevig is, dat alles wat ontstaat ooit weer vergaat. gelovigen menen dat alles wat bestaat afhangt van die ene bron, terwijl die bron zelf volledig onafhankelijk is (qur'an 112:2). het goddelijke behoort niet tot onze wereld, tot de ketting van materiële oorzaken en gevolgen die wij 'werkelijkheid' noemen (qur'an 112:3) net zoals het papier waaruit een boek bestaat niet tot het verhaal van de roman behoort. hoe we ook ons best doen om een beeld van dat allerheiligste te vormen, niet één van onze godsbeelden is aan hem gelijk (qur'an 112:4). gelovigen uit verschillende tradities hebben dus veel gemeen. de kern van ons geloof, ons vertrouwen in de liefdevolle en barmhartige schepper, is bij ons allen gelijk. waar ontstaan dan de verschillen? hierboven haalde ik al aan dat geen van onze godsbeelden gelijk is aan het echte ultieme goddelijke. dit is wat de jongen op het strand probeerde duidelijk te maken aan de heilige augustinus. toen de heilige een wandeling op het strand maakte, zag hij een kleine jongen die een put groef in het zand. toen de put blijkbaar diep genoeg was, nam de jongen zijn emmertje en haalde hij water uit de oceaan. dit goot hij in de put. hij haalde nog een paar emmers, tot augustinus hem vroeg wat hij daar allemaal deed. "ik wil de hele oceaan in mijn put uitgieten." de heilige vond dit antwoord grappig en lachte de jongen uit: "onnozel manneke, denk jij nu echt dat je heel die grote oceaan in dat klein putje kunt uitgieten?" de jongen keek augustinus doordringend aan en kaatste de vraag terug: "en wat voor onnozelaar ben jij dan niet? denk je nu echt dat je die grote god in dat klein kopke van u kunt vangen?" er bestaan verschillende religieuze tradities, doordat wij allemaal slechts een deel van de goddelijke waarheid kunnen begrijpen. vaak denken we dat wij alleen de waarheid kennen, we gebruiken de verschillen om ons arrogant op te stellen tegenover onze zusters en broeders uit andere tradities. eigenlijk tonen onze verschillen juist onze grote overeenkomst. noch wijzelf, noch de anderen snappen god volledig. onze verschillen zouden ons juist nederig moeten maken, een aansporing moeten vormen om de ander echt te leren kennen. het is die ene liefdevolle en genadige god die zelf de verschillende religieuze tradities heeft ingesteld (qur'an 22:34). hij heeft de gelovigen in verschillende tradities ingedeeld opdat wij met elkaar zouden wedijveren in het doen van goede daden (qur'an 5:48) en opdat wij elkaar beter zouden leren kennen (qur'an 49:13), opdat we van elkaar zouden kunnen leren. als hij het zou willen, dan waren wij allen één volk, één natie geweest en hadden we allen dezelfde traditie gevolgd binnen de religie. in zijn liefde heeft hij ons echter de mogelijkheid gegeven om elkaar doorheen onze onderlinge verschillen te leren kennen en zo te groeien naar een spirituele volwassenheid. in de heilige qur'an lezen we: Citaat:
hij wijst er ook op dat we moeten beseffen dat wat aan ons werd geopenbaard uit dezelfde bron komt als dat wat aan de ander geopenbaard werd. hun god en onze god zijn één god, en aan die liefdevolle scheppende kracht gehoorzamen wij allen. Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd door Amon_Re : 14 augustus 2009 om 15:38. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Verklaar u nader, want ik volg nie echt uw redenering hier
|
|
![]() |
![]() |