![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#741 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Dat is iets dat dicht in de buurt komt van hoe ik God zie. Alleen zou ik daar ook intelligentie aan toevoegen.
![]() |
![]() |
#742 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#743 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De waarheid echter is dat zowel goed als kwaad in ieder van ons is gehuisvest.... Doch voor een gelovige blijkt dit doorgaans té veel om in context te plaatsen.... Immers maakt zijn geloof het hem bijzonder gemakkelijk aangezien alle gelovige zondaars toch worden vergeven voor hun begane daden als ze hun zonden maar opbiechten en enige wroeging vertonen.... Ideaal voor toneelspelers dus, steeds weer zonden begaan en elke keer wéér vergeven worden.... Een groot verschil met een atheïst dus, die zichzelf elke begane fout persoonlijk aanrekend en zich niet gaat verschuilen achter een eventuele vergeving om zichzelf als dusdanig te gaan verschonen.... Laatst gewijzigd door Svennies : 18 augustus 2009 om 22:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#744 |
Staatssecretaris
|
![]() Intelligentie is niet iets dat puur menselijk is.
![]() |
#745 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#746 |
Minister-President
|
![]() sixth sense!!
![]() |
#747 | |
Staatssecretaris
|
![]() Moet ik aan u argumenten geven? U kan gewoon de reden geven waarom u van u mening bent overtuigd. Dat lijkt me niet zo moeilijk.
Citaat:
![]() |
![]() |
#748 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En wat is je god, dan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#749 |
Staatssecretaris
|
![]() Onder intelligentie in het geval van god versta ik het feit dat hij bewust is van zijn daad, de schepping en het doel ervan kent.
![]() |
#750 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik aanvaard veel argumentatie, maar dat wil niet zeggen dat ik de conclusie zal aanvaarden.
![]() Laatst gewijzigd door Pieter B : 18 augustus 2009 om 22:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#751 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Definieer doel. Definieer bewustzijn. Jij ziet waar dit naartoe gaat. Naar het "eigenlijk weet ik geen reet over wat daarbuiten gebeurt". En gelovigen die zeggen dat ze geloven, beschouw ik als quasi-religieus. Een echte religieuze weet bepaalde dingen. Die mensen herken ik doorgaans meteen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#752 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Als u mij daarom quasi-religieus wilt noemen dan doet u dat maar.
![]() |
![]() |
#753 |
Banneling
|
![]() "Waarom" is een menselijke constructie. Mensen zagen dingen, en ze vroegen zich af hoe het kwam dat de dingen zo waren. Waarom sneeuwt het, waarom zijn bananen krom, waarom draait de Aarde rond de Zon, et cetera.
Maar de antwoord op de waarom-vragen is steeds een vergelijking, een mechanisme. Er is nooit een doel gegeven. Dingen zijn. Jij bent. Dingen hebben geen doel, geen oorsprong, geen begin. Zij lopen een koers die zodanig is dat wij ons over geen enkele eigenschap ervan -mogen- uitspreken. Elke assumptie is per definitie fout. Denk aan de naam van de Abrahamitische god. Ik ben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#754 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#755 |
Banneling
|
![]() Dat bedoel ik dus. De meeste quasi-religieuzen gebruiken een korte logische assumptie gebaseerd op absolutisering van aardse termen, gekruid met een flinke dosis pathos om hun geloof te rechtvaardigen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#756 |
Banneling
|
![]() Het zijn mensen die ergens een doel of nut aan geven, dat heb ik hier ook al een paar paginas eerder gepost. Pieter's geloof is dus gebaseerd op de menselijke drang naar antwoorden op vragen die niet gesteld moeten worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#757 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#758 |
Staatssecretaris
|
![]() Waarom zouden aardse termen, omdat ze aards zijn zoizo niet mogen worden geabsoluteerd?
![]() |
#759 |
Parlementslid
|
![]() Onder intelligentie in het geval van god versta ik het feit dat hij bewust is van zijn daad, de schepping en het doel ervan kent.
Wat jammer dat hij (of zij) blijkbaar geen taalbegrip heeft. Geen ideeën kan begrijpen en produceren. Anders zouden we wel van hem gehoord hebben. Je mag toch wel verwachten dat hij onze taal meester is, alle talen eigenlijk, inbegrepen de taal van de walvissen. Taal, het ordenen van informatie, is toch een vereiste voor intelligentie. Nee ? Of ben je tevreden met een half intelligent superwezen ?
![]() |
#760 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |