![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Bestaat God? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
21 | 38,89% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
33 | 61,11% |
Aantal stemmers: 54. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het punt dat ik krampachtig probeer te maken is dat zodra je een schepping toebedicht aan een godheid, alle bovenstaande begrippen strikt niet meer van toepassing zijn. Elke god waarvan je beweert dat hij heeft ingestaan voor de materiele creatie van de volledige natuur, daarover kunnen wij vanuit de natuur perfect oordelen met betrekking tot zijn al-dan-niet bestaan. Wat jullie (sommigen onder jullie) graag doen is de voordelen van beiden opeisen. Een betekenisvolle god, die onze rechtstreekse schepper is en zijn goddelijke vuist recht temidden ons dagelijks leven plant, maar die we desondanks niet mogen toetsen op zijn bestaan wegens veel te immaterieel, onkenbaar en etherisch. Die vlieger gaat niet op, jullie moeten kiezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Banneling
|
![]() Snelle Google levert 1 Jagers te Paard.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Minister-President
|
![]() Wel, dan moet je eerst veronderstellen dat die god bestaat. Mag ik er dan ook van uitgaan dat de heilige geschriften van die god worden ook authentiek zijn? Dat de profeten wel degelijk converseren met die god? Dat die godheid, die ons met een bepaald doel voor ogen heeft geschapen, daarover met ons communiceert?
Wellicht wil jij nee antwoorden op al die vragen (anders wordt mijn antwoord wel bijzonder triviaal), maar dan moet jij uitleggen hoe die 'god' niet reduceert naar het eerste geval van een abstracte en inhoudsloze god. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Merk vooral op dat er "een god" staat, niet deze of gene god maar een god.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 4 oktober 2009 om 19:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Minister
|
![]() Van binnen dat universum dan nog.
![]() |
#93 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als je zo vriendelijk wil zijn die voor mij te definieren (zonder te reduceren naar geval 1), dan zal ik dat met veel plezier voor het generische geval doen. Bij gebrek daaraan, noem me een godsdienst met een creatieverhaal, en ik zal u elementen geven uit de natuurlijke wereld die daarmee niet kunnen overeenstemmen. Meer kan je van mij niet vragen, toch? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Minister
|
![]() Misschien om dezelfde reden waarom voor materialisten mensen niet zomaar vleesrobots zijn?
![]() |
#95 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je durft er niet op te antwoorden, omdat je god dan de vaagheid verliest die je nodig hebt om hem onfalsifieerbaar te houden. Dat is prima, maar dan heb jij gekozen voor je abstracte, immateriele, inhoudsloze fopspeengod. Deze god heeft geen interactie met de materiele wereld, en heeft er dus ook geen plaats in, laat staan als onderwerp van onze aanbidding. Laatst gewijzigd door Nyquist : 4 oktober 2009 om 19:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Banneling
|
![]() Ik acht vragen gekoppeld aan heilige geschriften volledig irrelevant. Het is heus niet moeilijk om interne inconsistenties in die geschriften op te sporen hoor. Het is geen extraordinaire daad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Minister-President
|
![]() Inderdaad, dus er is niets authentiek aan de geschriften toebedicht aan deze 'god'. Best wel gek, als hij bestond. Is er dan geen enkele vorm van communicatie, interactie of inferentie mbt deze godheid mogelijk? En denk je nog altijd dat je op deze manier een betekenisvolle god kan schetsen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Zij bouwden en bouwen slechts het huis van de wetenschap, hoger en hoger, zonder 1 plank, steen of zelfs maar nagel te gebruiken van mystieke oorsprong. Het staat je vrij om buiten dat huis te gaan staan en te bidden dat uw god uw kale knikker beschermt tegen regen en ontij. Veel succes!!! Het godsgeloof hoort bij een bepaalde fase in de evolutie van het menselijk bewustzijn. Daar blijven aan vasthouden kan vanuit een koesteren van traditie, zoals een slechte gewoonte die je niet meer kan afleren. Niet meer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou eigenlijk ook wel bij de reserves willen gaan.
![]() |