![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Niet iedereen leert graag talen. Vlamingen over het algemeen wel (uit noodzaaak) omdat ze merken dat ze niet ver hoeven te gaan om al een andere taal te moeten spreken. eenmaal enkele tientalaen kilometer naar het zuiden en ze zitten al in Frankrijk. Wanneer Franstaligen een uurtje zuiden rijden, dan zitten ze nog in het eigen taalgebied. Ze gaan dan ook vaak in Frankrijk op reis; of naar de kust; maar daar spreekt iedereen ook Frans. Bovendien was uw boeken-Duits heel anders dan wat u in Zwitserland in de winkel hoorde. En Franstaligen vinden NL over het algemeen geen mooie taal. Af en toe hoor je echter eens het omgekeerde. Zo hoorde ik van een Marokkaanse vrouw: ik ben beginnen NL leren samen met mijn kinderen die in VL naar school gingen. In het begin vond ik dat echt een afschuwelijke taal (Frans was veel mooier); maar nu ik het toch vrij goed spreek, begin ik het toch een eerder mooie taal te vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarmee kunnen de Franstaligen misschien ook eens beginnen en hun, vaak waardeloze, excuses laten waar ze thuishoren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zelfs moderne drukken van de Van Dale geven aan dat het onze equivalent voor 'jij' is. De 'jij'-vorm, dat vooral Noord-Nederlands is, is ook bekend is aan Kustwestvlamingen en grensbewoners, zoals 'gij' bekend is aan Noord-Brabanders.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 7 november 2009 om 22:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | |
|
![]() Citaat:
Maar zo werkt het kennelijk niet...
![]() |
![]() |
#226 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#227 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toevallig heb ik familie in Frankrijk en daarvan weet ik dat er ook daar heel wat regionale varianten zijn. Tenslotte is de meest populaire Franse film juist gebaseerd op die Patois. "Bienvenue chez les Ch'tis" heeft alle kassarecords gebroken. Dat gezever over tussentalen of dialecten die een onoverkoombaar probleem vormen voor de Francofonen is dus gezever, p'tain cong. (Dat is Toulousisch) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
|
![]() Citaat:
Daar is de zon te vinden. Af en toe trekt een Belg wel naar Nederland om iets te kopen dat hij kan smoren. Ik probeer elk jaar toch op zijn minst enkele dagen van de zomervakantie in Nederland door te brengen, maar als ik dat tegen Belgen zeg dan word ik toch altijd raar bekeken en denken ze dat ik niet goed snik ben. Dan toch liever naar Frankrijk, denken/zeggen ze. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geen van beiden zijn Franse dialecten, het zijn aparte talen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
p'tain cong is naar mijn mening niet typisch occitaans. Mijn Franse kanalen zeggen dat in Toulouse "p'tain" (putain) de vocalisatie van de komma is en "cong" (con) die van het punt. maw dat het ten allen tijde gebruikt wordt als interjectie. Ik ben zeker dat System zo een variant van het Frans als een terminaal obstakel zou beschouwen. Een hindernis die het leren van Frans voor een anderstalige een onbegonnen opdracht maakt. Zeker zo erg als het verschil tussen "je" en "ge" hetgeen Nederlands totaal onverstaanbaar maakt. Laatst gewijzigd door Zucht : 7 november 2009 om 23:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#237 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
es ist ein kerngesundes Land. En het is een Jood die het gezegd heeft!
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#239 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet vergeten: heel veel Joden zijn altijd gefascineerd geweest door de Duitse cultuur. Zelfs de grondlegger van het zionisme was een fervent bewonderaar van (zo goed als) alles wat Duits was. Aan de vooravond van WO II hadden heel veel Joden zich trouwens vereenzelvigd met het Duitse volk; alleen hun godsdienst niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |