Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 november 2009, 22:26   #221
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als Franstaligen dat willen, kunnen ze elke dag met het Nederlands in aanraking komen (zeker in Brussel). Wat u hier allemaal debiteert, komt over als een heel flauw excuus.

Belangrijk in het leven: waar een wil is, is een weg. Ik heb bijvoorbeeld een van m'n vreemde talen gewoon thuis geleerd. Dankzij boeken, radio en televisie en veel, veel oefenen heb ik het vlot onder die knie gekregen.
1 persoonlijke ervaring mag je niet veralgemenen.
Niet iedereen leert graag talen. Vlamingen over het algemeen wel (uit noodzaaak) omdat ze merken dat ze niet ver hoeven te gaan om al een andere taal te moeten spreken.
eenmaal enkele tientalaen kilometer naar het zuiden en ze zitten al in Frankrijk.
Wanneer Franstaligen een uurtje zuiden rijden, dan zitten ze nog in het eigen taalgebied.
Ze gaan dan ook vaak in Frankrijk op reis; of naar de kust; maar daar spreekt iedereen ook Frans.

Bovendien was uw boeken-Duits heel anders dan wat u in Zwitserland in de winkel hoorde.

En Franstaligen vinden NL over het algemeen geen mooie taal.

Af en toe hoor je echter eens het omgekeerde. Zo hoorde ik van een Marokkaanse vrouw: ik ben beginnen NL leren samen met mijn kinderen die in VL naar school gingen. In het begin vond ik dat echt een afschuwelijke taal (Frans was veel mooier); maar nu ik het toch vrij goed spreek, begin ik het toch een eerder mooie taal te vinden.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 22:32   #222
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Bovendien was uw boeken-Duits heel anders dan wat u in Zwitserland in de winkel hoorde.

Om even uit de biecht te klappen: ik vind Schweizerdeutsch ook niet mooi en verkies vele malen het Standaardduits. Alleen heeft mijn jaarlijkse omgang met Zwitsers me nooit tot de conclusie gedreven dat ik geen Duits moet leren. Ja, onder elkaar spreken Alemannische Zwitsers vaak uitsluitend dialect en als ze met vreemdelingen spreken is hun taal vaak nog doorspekt met dialectwoorden en hun typische Alemannische tongval. Ik ga immers niet van een of ander superioriteitsgevoel uit. Ik respecteer de mensen en hun taal.

Daarmee kunnen de Franstaligen misschien ook eens beginnen en hun, vaak waardeloze, excuses laten waar ze thuishoren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 22:35   #223
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat besef is intussen aan het groeien.
De hogeropgeleiden geven al het voorbeeld; de rest zal volgen.
Grootste probleem: zelfs als je NL kent; stoot je toch al te vaak op Vlamingen die een moeilijk te begrijpen tussentaal spreken.

Zo leer je op school je en u = Nederlands en dan hoor je Ivo Belet : germanist en Europees parlementslid (veel hoger kun je niet geraken op de maatschappelijke ladder) en die gebruikt consequent GE
Nochtans is de officiële taal in VL Nederlands
Moderne cursussen Nederlands leren aan dat men in de spreektaal in Vlaanderen vaak 'ge/gij' hanteert met 'u' als lijdend/meewerkend voorwerp en 'uw' als bezittelijk voornaamwoord.
Zelfs moderne drukken van de Van Dale geven aan dat het onze equivalent voor 'jij' is. De 'jij'-vorm, dat vooral Noord-Nederlands is, is ook bekend is aan Kustwestvlamingen en grensbewoners, zoals 'gij' bekend is aan Noord-Brabanders.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 7 november 2009 om 22:43.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 22:36   #224
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1 persoonlijke ervaring mag je niet veralgemenen.
Niet iedereen leert graag talen. Vlamingen over het algemeen wel (uit noodzaaak) omdat ze merken dat ze niet ver hoeven te gaan om al een andere taal te moeten spreken.
eenmaal enkele tientalaen kilometer naar het zuiden en ze zitten al in Frankrijk.
Wanneer Franstaligen een uurtje zuiden rijden, dan zitten ze nog in het eigen taalgebied.
Ze gaan dan ook vaak in Frankrijk op reis; of naar de kust; maar daar spreekt iedereen ook Frans..
Wat een belachelijke redenering. Als iemand uit Luik een uurtje rijdt, zit hij in Duitsland of in Nederland of nog steeds in Wallonië. Alles hangt af van de richting waarin men gaat.
Oud 7 november 2009, 22:39   #225
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een belachelijke redenering. Als iemand uit Luik een uurtje rijdt, zit hij in Duitsland of in Nederland of nog steeds in Wallonië. Alles hangt af van de richting waarin men gaat.
correct, als dat de redenering was zou iedereen in Brussel dus vloeiend Nederlands spreken. Welke kant je ook 5 minuten opgaat je zit in Nederlandstalig gebied. En zeer cultureel en economisch centrum met 23 miljoen lieden, centraal gelegen aan de noordzee.

Maar zo werkt het kennelijk niet...
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 22:41   #226
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Af en toe hoor je echter eens het omgekeerde. Zo hoorde ik van een Marokkaanse vrouw: ik ben beginnen NL leren samen met mijn kinderen die in VL naar school gingen. In het begin vond ik dat echt een afschuwelijke taal (Frans was veel mooier); maar nu ik het toch vrij goed spreek, begin ik het toch een eerder mooie taal te vinden.
Naar wat ik ervaren heb vinden Franstaligen het gebrek aan een aanvoegende wijs voor�*l een bittere arremoede. Zij vinden daarom het Duits een mooiere taal. Best jammer dat ze enkel bestaat in erg poëtisch taalgebruik en in taalfossielen, dat wel, maar geen excuus het niet te leren en daarop, als leek, de alwetende néerlandicus uit te hangen.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 23:02   #227
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om even uit de biecht te klappen: ik vind Schweizerdeutsch ook niet mooi en verkies vele malen het Standaardduits. Alleen heeft mijn jaarlijkse omgang met Zwitsers me nooit tot de conclusie gedreven dat ik geen Duits moet leren. Ja, onder elkaar spreken Alemannische Zwitsers vaak uitsluitend dialect en als ze met vreemdelingen spreken is hun taal vaak nog doorspekt met dialectwoorden en hun typische Alemannische tongval. Ik ga immers niet van een of ander superioriteitsgevoel uit. Ik respecteer de mensen en hun taal.

Daarmee kunnen de Franstaligen misschien ook eens beginnen en hun, vaak waardeloze, excuses laten waar ze thuishoren.
Vlaams-nationalisten hebben altijd een liefde voor Duits gehad hé.
Oud 7 november 2009, 23:03   #228
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die migranten wonen ook in VL en komen ook buiten de werksituatie in contact met de tussentaal.
Franstaligen die enkel op het werk met tussentaal in contact komen hebben het veel moeilijker om die taal te begrijpen.
En ze begrijpen vooral niet hoe het komt dat men op school NL leert en de VL blijkbaar iets anders spreken; zelfs hoog op de maatschappelijke ladder. Franstaligen die een zekere positie hebben maken er een punt van om zo correct mogelijk te spreken.
Bij Vlamingen hebt ge eerder het omgekeerde gevoel; zie Belet
Als een germanist en toppoliticus al geen moeite meer doet om correct NL te spreken, wie dan wel????
Alsof de Franstaligen op mijn werk correct Frans spreken. Als het gebruik van "ge" erg is, wat moet ik dan vinden van "c'est quoi ?" ipv "qu'est-ce que c'est ?" of "je m"excuse" ipv "excusez moi ?" Dat zijn dan nog begrijpelijke varianten. Toen men mij voor het eerst aansprak met "ça boum" of "'ya'n blème" etc... wist ik ook niet wat antwoorden.
Toevallig heb ik familie in Frankrijk en daarvan weet ik dat er ook daar heel wat regionale varianten zijn.
Tenslotte is de meest populaire Franse film juist gebaseerd op die Patois. "Bienvenue chez les Ch'tis" heeft alle kassarecords gebroken.
Dat gezever over tussentalen of dialecten die een onoverkoombaar probleem vormen voor de Francofonen is dus gezever, p'tain cong. (Dat is Toulousisch)
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 23:03   #229
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik spreek meerdere talen, waaronder Duits. Heeft u daar een probleem mee?
Oud 7 november 2009, 23:04   #230
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Alsof de Franstaligen op mijn werk correct Frans spreken. Als het gebruik van "ge" erg is, wat moet ik dan vinden van "c'est quoi ?" ipv "qu'est-ce que c'est ?" of "je m"excuse" ipv "excusez moi ?" Dat zijn dan nog begrijpelijke varianten. Toen men mij voor het eerst aansprak met "ça boum" of "'ya'n blème" etc... wist ik ook niet wat antwoorden.
Toevallig heb ik familie in Frankrijk en daarvan weet ik dat er ook daar heel wat regionale varianten zijn.
Tenslotte is de meest populaire Franse film juist gebaseerd op die Patois. "Bienvenue chez les Ch'tis" heeft alle kassarecords gebroken.
Dat gezever over tussentalen of dialecten die een onoverkoombaar probleem vormen voor de Francofonen is dus gezever, p'tain cong. (Dat is Toulousisch)
Inderdaad, want daarover spreken is slechts een excuus om te gebruiken en aldus de eigen onwil te verbergen.
Oud 7 november 2009, 23:06   #231
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De meeste Franstaligen (en ook Vlamingen) rijden richting zuiden hé.
Daar is de zon te vinden.
Af en toe trekt een Belg wel naar Nederland om iets te kopen dat hij kan smoren.

Ik probeer elk jaar toch op zijn minst enkele dagen van de zomervakantie in Nederland door te brengen, maar als ik dat tegen Belgen zeg dan word ik toch altijd raar bekeken en denken ze dat ik niet goed snik ben. Dan toch liever naar Frankrijk, denken/zeggen ze.
Oud 7 november 2009, 23:26   #232
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
De meeste Franstaligen (en ook Vlamingen) rijden richting zuiden hé.
Daar is de zon te vinden.
Af en toe trekt een Belg wel naar Nederland om iets te kopen dat hij kan smoren.

Ik probeer elk jaar toch op zijn minst enkele dagen van de zomervakantie in Nederland door te brengen, maar als ik dat tegen Belgen zeg dan word ik toch altijd raar bekeken en denken ze dat ik niet goed snik ben. Dan toch liever naar Frankrijk, denken/zeggen ze.
Kan ik me heel goed voorstellen, daar kunnen ze immers hun eigen taal spreken en het weer is er lekkerder.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 23:27   #233
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Ch'tis spreken Picardisch, dat Toulousisch is Lengadoc (Occitaans).

Geen van beiden zijn Franse dialecten, het zijn aparte talen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 23:32   #234
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Degrelle was anders géén Vlaams-nationalist mijn beste....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 23:37   #235
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De Ch'tis spreken Picardisch, dat Toulousisch is Lengadoc (Occitaans).

Geen van beiden zijn Franse dialecten, het zijn aparte talen.
Jama dat kan toch niet. Frans is Frans en iedereen spreekt het mooie Algemeen Beschaafd Frans volgens system.

p'tain cong is naar mijn mening niet typisch occitaans. Mijn Franse kanalen zeggen dat in Toulouse "p'tain" (putain) de vocalisatie van de komma is en "cong" (con) die van het punt. maw dat het ten allen tijde gebruikt wordt als interjectie.
Ik ben zeker dat System zo een variant van het Frans als een terminaal obstakel zou beschouwen. Een hindernis die het leren van Frans voor een anderstalige een onbegonnen opdracht maakt. Zeker zo erg als het verschil tussen "je" en "ge" hetgeen Nederlands totaal onverstaanbaar maakt.

Laatst gewijzigd door Zucht : 7 november 2009 om 23:48.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 23:52   #236
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jama dat kan toch niet. Frans is Frans en iedereen spreekt het mooie Algemeen Beschaafd Frans volgens system.

p'tain cong is naar mijn mening niet typisch occitaans. Mijn Franse kanalen zeggen dat in Toulouse "p'tain" (putain) de vocalisatie van de komma is en "cong" (con) die van het punt. maw dat het ten allen tijde gebruikt wordt als interjectie.
Ik ben zeker dat System zo een variant van het Frans als een terminaal obstakel zou beschouwen. Een hindernis die het leren van Frans voor een anderstalige een onbegonnen opdracht maakt. Zeker zo erg als het verschil tussen "je" en "ge" hetgeen Nederlands totaal onverstaanbaar maakt.
wablief?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 10:01   #237
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mijn Occitaans is ook niet perfect Con p'tain klinkt inderdaad redelijk Frans. Niettemin spreken ze daar in Tolosa ook een andere taal. In zowat de helft van Frankrijk spreken ze trouwens andere talen.

Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 20:58   #238
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deutschland hat ewigen Bestand,
es ist ein kerngesundes Land.

En het is een Jood die het gezegd heeft!
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 21:01   #239
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Deutschland hat ewigen Bestand,
es ist ein kerngesundes Land.

En het is een Jood die het gezegd heeft!
Niet vergeten: heel veel Joden zijn altijd gefascineerd geweest door de Duitse cultuur. Zelfs de grondlegger van het zionisme was een fervent bewonderaar van (zo goed als) alles wat Duits was. Aan de vooravond van WO II hadden heel veel Joden zich trouwens vereenzelvigd met het Duitse volk; alleen hun godsdienst niet.
Oud 8 november 2009, 21:27   #240
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Kan ik me heel goed voorstellen, daar kunnen ze immers hun eigen taal spreken en het weer is er lekkerder.
Zo zeggen Belgen dat niet.............
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be