![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Inderdaad val ik achterover van het perverteren van wat godsdienstvrijheid bedoeld was te zijn ! Nu is het blijkbaar een regel die het aan gelijk welke rare religie alles zou moeten toelaten, en o wee als je daar iets wil aan beperken! Terwijl het aanvankelijk bedoeld was als een bescherming tegen opdringerige godsdiensten.
![]() |
![]() |
#162 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#164 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wanneer gaat men eens ophouden met zich te moeien wanneer de stem van een volk niet in het kraampje past? De Zwitsers hebben voor dat verbod gestemd, en dat is hun goed recht. Punt, kous af. De EU heeft zich niet te moeien, verdorie. En niemand, ook geen Nederlanders, heeft daarover enig oordeel te vellen. Moei u niet.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. Laatst gewijzigd door Txiki : 2 december 2009 om 09:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vraag is hoe je daarmee omspringt. Zwitserland kent geen scheiding tussen kerk en staat. Ze beweren nergens dat de Kantons vrij zijn of los staan van de Protestantse of Katholieke godsdienst. Integendeel zelfs: in sommige Kantons is er een officiële godsdienst. En daar zou ik als Zwitser niet zo blij mee zijn. Maar het toont ook aan wat de essentie van de zaak is: men discrimineert vanuit een eigen, religieuze keuze. In die zin doen ze hetzelfde als de moslims in Saoedie-Arabië en dat lijkt me ook het belangrijkste, terechte verwijt. Het is een vorm van protectionisme die de problemen niet oplost maar verergert: het zal de verhoudingen niet verzachten natuurlijk. Maar ik denk dat het uitdrukt wat specifiek is aan Zwitserland: een land met een bijzondere eigenheid dat zich niet engageert in de EU, niet in de NATO, waar een specifieke vorm van democratisch bestuur bestaat op lokaal en nationaal niveau, enz. Het is geen land als alle anderen, het schermt zich in hogere mate af dan andere landen en dat heeft hen in het verleden geen windeieren gelegd. Citaat:
Hahaha, nee, gelukkig niet. Maar de gelovigen wel natuurlijk. Lijkt mij.
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Helaas, de vraagsteller heeft zich beperkt tot een "ja" of "neen" vraag en de Zwitsers hebben, democratisch, "neen" geantwoord. Vanuit stedenbouwkundig opzicht, lijkt het mij ook beter van het geval per geval te bekijken, oordelend vanuit de lokale ruimtelijke ordening, maar de vraagsteller dacht daar blijkbaar anders over. Wat de vraagstelling en aangeboden keuzemogelijkheden betreft, vind ik persoonlijk dat het veel beter en genuanceerder had gekund dan een simpele "ja" of "neen" vraag. Een referendum is iets prachtigs, maar als de vraagsteller niet in staat is om de vraag fatsoenlijk te stellen, de antwoord mogelijkheden genuanceerd te maken en de bevolking grondig in te lichten en voor te lichten omtrent de verschillende keuzemogelijkheden en gevolgen van elke keuze, tja... Het "ja" kamp is er blijkbaar niet in geslaagd een overtuigend argument te formuleren en dus is het "neen" geworden. Stedenbouwkundige voorschriften inschrijven in de grondwet, vind ik ook bij de haren getrokken. Maar goed, de Zwitsers hebben het volste recht hun land te regelen op de manier die zij verkiezen. De beslissing die genomen werd is democratisch en ik zie an sich geen reden om daar zoveel drama om te verkopen. Hoewel het wat mij betreft niet in de grondwet thuishoort, blijft hetgeen beslist is wat het is: een stedenbouwkundig voorschrift, niet meer, niet minder en ik ben het volledig oneens met de stelling als zouden er door dat stedenbouwkundig voorschrift fundamentele rechten en vrijheden zijn geschonden. Dat sommigen in dat stedenbouwkundig voorschrift een uiting van xenofobie zien, is een kwestie van perceptie. Dat verandert niets aan het feit dat het een voor iedereen geldend stedenbouwkundig voorschrift is en blijft. Geen reden voor paranoia en het zich voorstellen van doembeelden van afgeslachte moslims in de Zwiterse straten ![]() Als een bepaalde bouwaanvraag geweigerd wordt, kraait daar doorgaans geen haan naar, waarom moet het anders zijn als het gebouw in kwestie een gebedshuis is? 't Is neen en het blijft neen. Zet op uw moskee een toren die volledig lijkt op een typisch Zwitserse kerktoren, vervang het kruis door een halve maan en noem het toren en niemand zal daar een probleem van maken. Wees pragmatisch en bereid tot compromissen ipv altijd moord en brand te schreeuwen bij de minste geringste "neen" en men zal u bekijken als een serieus mens. Al dat geroep en getier doet denken aan jengelende kinderen die hun goesting niet krijgen. Supernanny zegt dat ge dat moet negeren en er niet moet op ingaan. Laatst gewijzigd door Sammael : 2 december 2009 om 10:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar de "ware proportie" is niet zozeer die minaretten op zich. De Zwitsers vinden waarschijnlijk dat de Islam zich wat te opdringerig opstelt. Ik weet niet in hoeverre ik "interpreteer" als ik zeg dat ze daar aanstoot aan nemen. Niet aan die minaretten zelf, ocharme. Maar aan het symbool waar die voor staan, namelijk de opdringerigheid van die specifieke godsdienst, de Islam, die naar onze normen (jaja...) rare leefregels wil opdringen die eigenlijk BOTSEN met de meeste van onze principes. Niet dat ze die leefregels aan "ons" willen opdringen (op dit ogenblik), maar wel dat ze die ostentatief in het dagelijkse beeld willen krijgen: zwarte kraaien van madammen van boven tot beneden in 't textiel ingewonden, mannen in hun boernoes en hunnen baard en zo, meiskes die lastig doen op school om de gewone gedragsregels te volgen, mensen die speciale arrangementen vragen op hun werk om 5 keer te bidden, om half uitgehongerd naar hun werk te komen, .... Dat begint veel te worden. En die minaretten zijn daar het symbool van. En de Zwitsers zijn die ostentatieve opdringerigheid beu en hebben gesteld dat ze daar ergens perk een paal gaan aan stellen. En ik verdedig hier het recht van de Zwitsers om dat te mogen vinden, en die regels in hun land uit te vaardigen op een democratische wijze, zonder dat ze gebukt moeten gaan onder een hypocriet boegeroep van hun buren. Voila. Ik zou zelf niet specifiek een minarettenverbod willen, hoor. Ik vind ook alle godsdiensten die meer draaien rond rare gedragsregels en openbare aandachtshoeren dan rond eigenlijke spiritualiteit heel storend en aanstootgevend, en ik moet toegeven dat ik daar de Islam wel hoog op het lijstje van zet. Of een minarettenverbod daar tegen helpt weet ik niet, het zou contraproduktief kunnen zijn, ja. Maar ik vind het wel een signaal, van kijk, we hebben onze buik vol van die opdringerigheid. Misschien een onhandig signaal, toegegeven. Citaat:
Citaat:
Dat deze regel de "verhoudingen niet zal verzachten" is het soort overwegingen dat niet ter sprake komt in direkte democratie, want de stem van het volk is anoniem en zonder verantwoordelijkheid. De vraag is maar of we onder het mom van de verhoudingen te willen verzachten op den duur geen zachtgekookte eieren aan 't worden zijn, he. Citaat:
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 2 december 2009 om 10:16. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | ||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Moraal van het verhaal: Grote Ideeën zijn (zeer) belangrijk, maar ze moeten wel worden afgetoetst aan de dagdagelijkse praktijk. Anders werkt het niet, en bestaat er zelfs de kans dat mensen de Grote Ideeën zelf gaan afvallen (wat een zeer pervers, averechts effect zou zijn). Citaat:
![]() In België kunnen we zelfs ongrondwettelijke verkiezingen houden, en die nadien door de verkozenen bij meerderheid toch wettelijk laten verklaren... Citaat:
Citaat:
Ik stel in ieder geval vast dat je atheïsme niet aan het wankelen is gegaan door de komst van islamitische vluchtelingen. Tot zover de "transculturaliteit", tenminste toch vanuit het standpunt van de autochtoon. Citaat:
Zo werkt het natuurlijk niet, maar dat weet jij maar al te goed. Tegenover je theoretisch betoog klinkt geen enkel argument uit de praktijk. Citaat:
![]() |
![]() |
#169 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zeker wanneer zulke zaken in de publieke ruimte gebeuren: expliciet sexuele reclame bvb, zal moeilijk getolereerd worden. Net zozeer met expliciete religieuze symbolen (voor zover zij niet "historisch verankerd" zijn, en dus niet als deel van de "ruimere context" worden beschouwd). Maar, en daar zeg je het zelf, dat kan nog veranderen: misschien komt er ooit een tijd, als er genoeg gematigde moslims het beeldscherm en de media hebben "veroverd", dat de maatschappij zich inschikkelijker gaat opstellen. Maar die tijd is nu duidelijk nog niet aangebroken.
![]() |
![]() |
#170 |
Gouverneur
|
![]() eigenlijk maakt dat allemaal niets uit. de zwitsers hebben democratisch zo beslist als een van de enigste democratien die er zijn
zo zou het overal moeten kunnen, het volk beslist. trouwens die vrijheid van mening en/of godsdienst bestaat ook niet echt he iemand schreef hier hoger dat een hoge toren met hakenkruis dan ook mag vind ik ook. dan roep ik nazisme uit tot godsdienst, hitler wordt de god. = gosdienstvrijheid |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() [quote]
Citaat:
![]() Zwitserland is een confederatie van kantons, en die kantons hebben allemaal zo hun eigenheden. En godsdienst speelt in de eigenheid van sommige kantons inderdaad een rol, maar in adere weer niet. In Luzern krijg je vrij op allerhande Katholieke feestdagen die men nergen anders nog in acht neemt. Maar in Zürich heb je dan weer vrij op de eerste mei... Als je degrenzen van de kantons Bern, Fribourg en Vaud bekijkt dan vind je daar een hele lappendeken met enclaves en exclaves. En dat heeft allemaal met godsdienst te maken. Bern is protestants, en tweetalig. Fribourg is ook tweetalig, maar hoofdzakelijk katholiek. Vaud is franstalig en overwegend protestants. Religie was ooit wel een reden om van kanton te wisselen, maar taal zelden. Als Belg kijk je daar wel een beetje vreemd naar. Maar de godsdienst is net als in België vaak maar een dun laagje meer. Je kan op je belastingaangifte invullen of je Katholiek, Protestants of "oud Katholiek" bent, maar je kan ook niks invullen, en steeds meer doen dat, want het bevrijd je van de verplichting kerkbelasting te betalen. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Pater Leman to the rescue!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
de uniformen van de ss worden de voorgeschreven kleding met het hakenkruis in 't groot op de borst en de rug |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat heb jij trouwens tegen Joden? ![]() Laatst gewijzigd door IronChef : 2 december 2009 om 11:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niets, de Israëliërs zijn namelijk ook laf. Als ze een beetje haar op de tanden hadden, en die Arabische buurlanden die binnenvielen flink gestraft zouden hebben, zou Israël nu ook half Jordanië, half Syrië, en de Sinaï omvatten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het gaat erom dat als een kleine minderheid van raar geklede immigranten genoeg is om de westerse mens zo bang te maken dat ze zelfs hun eigen wijken ontvluchten en te angstig zijn om nog hun mening te verkondigen, dat die westerse mensen laffe honden zijn die met zich laten sollen. Laatst gewijzigd door IronChef : 2 december 2009 om 12:04. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat heeft niets met lafheid te maken, maar met een gebrek aan keuzevrijheid. |
||
![]() |