Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 november 2009, 01:55   #21
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben voor.

Op voorwaarde dat elders een taks gelijkmatig vermindert.
Voorbeeld voor verse groeten en fruit; of andere dagelijkse gezondere voedingsmiddelen, weet ik veel welke.
Gelooft ge toch zelf niet,jij bent echt wel naief.
Tis zoals je zou zeggen de melk goedkoper moet zijn maar de boeren zelfs nu verlies op hebben,lol.

Laat alles gewoon zoals het is ja,geen onnodige zaken gaan veranderen.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 00:37   #22
vervreemdebelg
Partijlid

vervreemdebelg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat gebeurt nu al.

Langsheen heel de grens met Frankrijk. Gezien het verschil in btw.
Idem met de grens met Nederland. Je kan nu zelfs me Bancontact betalen
Oud 28 november 2009, 00:57   #23
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

wie drinkt er nu ook frisdrank.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 07:29   #24
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
wie drinkt er nu ook frisdrank.
Ik één of twee glaasjes per dag.
En als ik aan het werk ben drink ik dat ook eens graag. Soms om mijn suikerspiegel een boost te geven.

Volgende week hebben waarschijnlijk de tandartsen iets tegen SPA bruis, het bruisgedoe zou slecht zijn voor de tanden.

Ik heb alleen iets tegen SP.a, maar dat is een ander verhaal.

De essentie van het verhaal is eigenlijk, dat ze alles willen sturen via taksen. Ze weten goed dat het niet helpt, maar het brengt lekker op.

Laatst gewijzigd door guido 007 : 28 november 2009 om 07:30.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 07:52   #25
Cisalpina
Gouverneur

Cisalpina's schermafbeelding

Standaard

dan binnenkort ook belastingen op snoepjes, koekjes, fritjes, pizzatjes, boter, kaas, spek, zout, suiker, mayonnaise en andere sauzen, chocola, smoutebollen en pannekoeken.

lijkt me toch wat overdreven, die frisdranktaks. dan kunnen ze beter een bmi-taks invoeren, afhankelijk van uw bmi, bloeddruk, caloriespiegel (zegt ge dat zo?) en bijhorend risicoprofiel een belasting doen betalen.
Oud 1 december 2009, 16:40   #26
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Ik sta dus volledig achter dat principe. Zaken die ronduit ongezond zijn en bijna gemaakt zijn om veel te consumeren, ondanks de negatieve gezondheidsaspecten, daar moet een rem op staan (zoals nu het geval is met alcohol, tabak en geneesmiddelen).
Ik steun trouwens ook helemaal de initiatieven van sommige warenhuisketens om vers groente&fruit in promotie te zetten ipv chips en frisdrank.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 17:03   #27
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Die gezonderikken, steken zichzelf dan weer vol met door lood, kwik en cadmium vervuilde vis, eten vergiftigde groenten die vol met nitraten zitten, enz... enz...

mensen of ge het nu leuk vind of niet, ooit gaat ge effectief dood... en mijn motto is, beter dood van teveel dan van te weinig. Dus schol !
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 18:56   #28
N-SA
Gouverneur

N-SA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Er is alweer ne Pipo wakker geworden met een nieuw fris idee, nl taks op frisdrank. Dit zou de drinkgewoonte van de mensen moeten veranderen.
Met het geld dat de taks opbrengt zouden preventiecampagnes gefinancieerd kunnen worden.

Als het zo preventiecampagnes (lees affiches) zoals overal langs de wegen staan om de verkeersveiligheid te verhogen........

Ik vrees echter dat onze regering hier gaat opvliegen gelijk nen hond op een frikadel, niet voor de volksgezondheid maar voor de taksen.

Nadat wij bezig het begrotingsgat dicht te rijden, zouden we het ook wel eens kunnen dichtdrinken.

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=T42IQAMK
Goed idee! Er moeten maatregelen genomen worden om de bevolking niet te laten afglijden naar Amerikaanse normen. De kost voor zwaarlijvigheid is te zwaar, voorkomen is beter dan genezen. De bevolking consumeert te veel suikers met alle gevolgen vandien.
N-SA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 18:58   #29
N-SA
Gouverneur

N-SA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben voor.

Op voorwaarde dat elders een taks gelijkmatig vermindert.
Voorbeeld voor verse groeten en fruit; of andere dagelijkse gezondere voedingsmiddelen, weet ik veel welke.
³
N-SA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 22:05   #30
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smokey Bekijk bericht
echt veel inspiratie hebben ze toch niet die politiekers, voor elk probleem dezelfde oplossing BELASTINGEN
Dat is ook omdat de mens elke probleemstelling herleidt tot louter centjes tellen. Her werkt dus wel degelijk. Hoe dommer de mens, hoe meer belang hij ook hecht aan geld en materialisme in het algemeen. M.a.w. door intelligente taksen gaat zelfs den domste kloot zijn gedrag aanpassen.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 1 december 2009 om 22:06.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 23:09   #31
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Dat is ook omdat de mens elke probleemstelling herleidt tot louter centjes tellen. Her werkt dus wel degelijk. Hoe dommer de mens, hoe meer belang hij ook hecht aan geld en materialisme in het algemeen. M.a.w. door intelligente taksen gaat zelfs den domste kloot zijn gedrag aanpassen.
Dat is over het algemeen wel een uitspraak van mensen die reeds een eigen huis, drie auto's in het gezin, een buitenverblijf en een goede job voor meneer en madam hebben.

Ik ben akkoord dat intelligente taksen het gedrag van de mensen inderdaad beïnvloedt in een liefst gewenste richting, maar jouw uitspraak doet me toch een vuile smaak in de mond krijgen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 07:42   #32
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als ik graag Cola drink dan drink ik Cola.
De staat verwacht ook niet veel van de maatregel, want met de OPBRENGST........ Een maatregel die het doel haalt heeft geen opbrengst.
Oud 2 december 2009, 08:48   #33
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als ge straks evenveel moet betalen voor een fles limonade dan voor een fles jack daniels, dan weet ge het toch wel zeker ... ?
Oud 2 december 2009, 09:45   #34
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Als ge straks evenveel moet betalen voor een fles limonade dan voor een fles jack daniels, dan weet ge het toch wel zeker ... ?

En toch zijn er mensen die Jack Daniels drinken alsof het limonade is.

En de regering wil in de eerste plaats inkomsten, met het zo duur te maken......

Effe gezond verstand gebruiken
Oud 2 december 2009, 10:06   #35
smokey
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-SA Bekijk bericht
Goed idee! Er moeten maatregelen genomen worden om de bevolking niet te laten afglijden naar Amerikaanse normen. De kost voor zwaarlijvigheid is te zwaar, voorkomen is beter dan genezen. De bevolking consumeert te veel suikers met alle gevolgen vandien.
ik dacht van niet, rokers en zwaarlijvigen sterven vroeger en kosten minder aan ziektezorg (de grootste kost in ziektezorg is meestal in de laatste levensjaren), daarbij brengen rokers vooral veel extra belastingen in het laatje
smokey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 10:09   #36
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Ik ben voor. Frisdrank is schadelijk voor de gezondheid: tandbederf en obesitas zijn de twee grootste gevolgen die in mij opkomen, beide onze gezondheidszorg enorm belastend. Obesitas is bv een frequente oorzaak van diabetes.

Door een dergelijk hoge taks in te voeren dat je de algemene belastingen kan doen dalen (en dat zal wel niet gebeuren in dit klotelandje) op ongezonde producten, krijg je een financiering van de gezondheidszorg met een principe evenwaardig aan "de vervuiler betaalt". Iemand die gezond leeft betaalt dus minder mee aan de slechte gewoontes van een ander. Sommigen zeggen dat dit niet solidair zou zijn, maar dan moet je je eens afvragen wat dat werkelijk is, solidariteit.
Oud 2 december 2009, 11:29   #37
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Frisdranken moeten natuurlijk nooit zo zwaar belast worden, dat de prijs ervan in de regionen van sterke drank zou komen.

Zelfs gewoon bier zou steeds "straffer" betakst moeten worden/blijven dan frisdrank; alkohol is ook nefast voor zwaarlijvigheid en aanverwanten ...

Gezondere frisdranken (zonder of toch zeer weinig suiker, maar ook zonder chemische zoetmiddelen ...) zouden een offisiële erkenning (een soort groen punt ... bla bla ...) mogen krijgen, en een bijzonder laag btw tarief.

Op zoete frisdranken zou een heel duidelijke vermelding moeten komen die aangeeft hoeveel suiker er in zit.
(voorbeeld op een klein flesje coca: dit flesje bevat 7 klontjes suiker)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 12:34   #38
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ik heb dat ooit wel echt meegemaakt,

in den tijd dat ge booz taksvrij kon kopen op den boot naar Engeland, was die daar effectief goeiekoper of even duur in den bar dan ne coca.

ge drinkt dat natuurlijk nie om uwen dorst te lessen he,...

Op sommige plaatsen is den booz trouwens gratis, (uw ticket is al duur genoeg... ) als ge daar eens goe de beest loslaat, ( het is niet alleen gratis ge giet het ook gewoon zelf in, ge drinkt dus nen tonic-gin ipv ne gin-tonic
Oud 2 december 2009, 13:34   #39
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe dommer de mens, hoe minder hij leest dat het gaat om een taks van 1 cent per blikje.
Oud 2 december 2009, 16:29   #40
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pølle Bekijk bericht
Hoe dommer de mens, hoe minder hij leest dat het gaat om een taks van 1 cent per blikje.
Tjah; de vraag is wat gaan de effecten daar van betekenen?

Indien we uitgaan van een prijs van 1 euro (voor de consument), is dit een belasting van 1 procent. De vraag in welke mate dit zal doorzetten ten aanzien van de hoeveelheid geproduceerd, weet ik niet. Maar indien we uitgaan van een winstpercentage van 10% [wat heel veel is], dan betekent een minder inkomst van 1% per blikje een daling van de winst met 10% - wat weer veel is.

Natuurlijk ga ik een beetje met de losse borstel door de assumpties (1 euro is een lage prijs, maar 10% is een hoge winstmarge.)

Dus ja; de effecten hiervan zouden wel eens groot kunnen zijn. Afhankelijk van prijselasticiteit en meer van die zaken. Misschien dat er gewoon geshift wordt naar een andere manier om frisdrank te verkopen, of gewoon minder frisdrank tout court. (Wat naar het schijnt toch de bedoeling is.)

Wat Johan zei:
Citaat:
Bekijk bericht
Het ergste gaat zijn dat hierdoor de prijzen van frisdrank op café gaan stijgen
Klopt dus hoogstwaarschijnlijk wel; want er zal sowieso minder productie zijn van frisdrank, waardoor we een shift hebben van de aanbodcurve -en bij gelijke vraagcurve betekent dat een hogere prijs. (Mss dat de preventiecampagne's effectief zal betekenen dat er een lagere vraag is onafhankelijk van de hogere prijs; waardoor het 'gelijk' zou kunnen blijven.)

Enfin; we zouden nog verder kunnen redeneren, waardoor dat er nog meer effecten een rol spelen, waardoor het misschien toch gelijk blijft en er ergens anders ind e samenleving verminderde productie is, maar dan zijn we het wel aan het pushen.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 2 december 2009 om 16:31.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be