![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister-President
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
|
![]() Citaat:
Ik contrasteer helemaal niks met andere overheidsuitgaven. Ik zeg alleen dat in uw libertarisch walhalla niet het volk als geheel zal beslissen (zoals idealiter het geval is in een democratie - doch slechts mogelijk als die bevolking opgeleid is), maar wel degenen die het meeste geld hebben. Moeilijk is dat toch niet, he?
__________________
Tout va bien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
|
![]() Het enige waar AH eventueel een punt zou kunnen hebben, is dat een ongeletterde bevolking gemakkelijker te onderdrukken valt. Maar om daaruit zomaar af te leiden dat ongeletterden om die redenen ook productiever zijn, is me wel een stap te ver.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Vreemdeling
Geregistreerd: 12 januari 2006
Berichten: 54
|
![]() Mja het is empirisch toch vrij duidelijk vastgesteld dat de mogelijkheid voor onderwijs om welvaart te creëren beperkt is. Ga naar Cuba, heel wat geïnvesteerd in onderwijs, hooggeschoolden bij de vleet. Maar qua armoede nog steeds schrijnend.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Minister-President
Geregistreerd: 11 mei 2007
Berichten: 3.845
|
![]() Citaat:
![]() We kunnen die kleutertjes misschien in een lollyfabriek tewerkstellen, alwaar ze met hun werkgever vrijelijk kunnen onderhandelen over hun loon.
__________________
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 9 december 2009 om 00:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Citaat:
Ik snap niet zo goed waarom jij mij hier wat zit aan te vallen, terwijl ik gewoon tracht iets uit te leggen. Citaat:
Citaat:
Stel bijvoorbeeld dat je iemand hebt die 2 cursussen gaat doen. De ene om sneller te leren typen, omdat hij dit nodig heeft op het werk en een andere om te leren gitaarspelen zonder daar ook geld mee te verdienen. De ene cursus is om kennis als kapitaalgoed te verwerven (en daardoor zal hij later productiever zijn en meer geld verdienen en is dus een invstering), de andere is kennis als consumptiegoed en is geen investering. (Enfin; dat kan je ook zien als een investering, maar ik praat liever niet in termen van sociale omgang en dergelijke als 'investeren', alhoewel het, alweer, technisch gezien ook zou kloppen.) Daarom heb ik het dus over 'productiever'; als het gaat om geld uit te geven aan onderwijstakken dat de bevolking productiever maakt, ja, dan heb je een investering. Maar de realiteit is dat het gros van alle uitgaven overal ter wereld (en dat is vooral terecht, zeker in het Westen, imo) niet echt uitgaven zijn om jezelf productiever te maken, maar ook om erudieter, ontwikkelder, etc. te worden, zonder dat daar echt productiviteit tegenover staat. Ik zou al de tijd dat ik fictie en non-fictie lees (studeer) kunnen steken in iets worden dat veel productiever is (en waar ik dus veel meer geld zou kunnen verdienen), maar ik verkies dat niet te doen omdat ik gelukkiger ben met wat minder geld. Ieder zijn eigen voorkeuren, he. Citaat:
Met alle respect dus, maar je hebt er (ik zou zeggen: alweer) de meest slechte interpretatie aan gegeven - en dat is uw goed recht. Maar mij niet slecht bezien, gewoon omdat ge uw vooroordelen hebt zien waar worden in mijn tekst, he. Dat is op zijn zacht gezegd een beetje onfair. Ik heb geen idee hoe vaak ik heb neergetypt dat het voor mij geen enkel probleem (en, alweer, integendeel!) is dat onderwijs niet alleen op productiviteit richt. Dat lijkt mij zelfs slecht onderwijs. Het enige waar het mij om ging, was de onzin bekritiseren dat 'uitgaven in onderwijs' 'investeringen zijn' of 'noodzakelijk voor toenemende welvaart' en nog van dat soort varianten. Uitgaven in onderwijs zijn voornamelijk uitgaven aan een welbepaalde consumptiegoed en in veel mindere mate uitgaven die 'noodzakelijk zijn voor toenemende welvaart'. Veel meer dan dat heb ik niet gezegd, maar ja; als je iets slecht wilt lezen, dan kan je dat er inderdaad in vinden. En dat heb je gevonden. Proficiat daarvoor.
__________________
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Citaat:
(Potentieel een zinnige reactie op de kromme versie die jij daar in hebt gelezen, maar daar ben ik niet voor verantwoordelijk, he.) Ik heb immers meerdere keren gezegd dat het logisch is dat onderwijs zich bezighoudt met algemene kennis.
__________________
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Degene die het meest geld hebben is de bevolking als geheel, dus ik snap neit goed je contrast. Wiens omzet is hoger; die van limousine en rolls royces of die van peugeot en honda? Die van quick en mc donald of die van de dure luxueuze eethuizen? En natuurlijk zal de 'bevolking als geheel' niet beslissen; dat kan ook niet. (Dat is zelfs logisch onmogelijk, zoals bewezen door Arrow die daar zijn nobelprijs voor kreeg.) Het zou immers niet gaan via een collectieve beslissingsprocedure, maar door individuele trade offs, waarbij natuurlijk samenwerkingsverbanden (profit en non-profit) zullen ontstaan. Maar dat lijkt mij een andere discussie.
__________________
Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 9 december 2009 om 00:33. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Citaat:
Citaat:
('t zou er maar aan mankeren. 'k spaar zelf een redelijk groot percentage van mijn verdiend inkomen.) Citaat:
Het enige dat ik zeg is dat niet elke euro die men in onderwijs steekt, gebruikt wordt om onze leerlingen klaar te trainen om betere arbeiders te zijn. En ik vind dat niet erg. Ik snap echt het verschrikkelijke/rare hier niet aan... En als we dat hebben aanvaard: dan zeg ik daarbij dat het grootste gedeelte van elke euro dat men in onderwijs steekt niet gebruikt wordt om onze leerlingen klaar te trainen om betere arbeiders te worden. (En ik vind dit nog steeds niet erg.) Is het hier al raar/verschrikkelijk? En indien je dit hebt aanvaard:hieruit volgt dat je de economische term 'investering' (met als belofte bijvoorbeeld dat het ons pensioenprobleem gaat oplossen, of dat het zal zorgen voor grote economische groei) hoofdzakelijk niet mag gebruiken als je spreekt over (meer) geld uitgeven in het onderwijs. Is het hier raar/verschrikkelijk? (Hier moet het wel; dus waarom?)
__________________
Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 9 december 2009 om 00:39. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
|
![]() Citaat:
Het gaat over jouw bewering dat onderwijs in de eerste plaats een consumptiegoed is, en niet kan beschouwd worden als een investering. Ook moet je de discussie niet proberen ontvluchten door te beginnen over gitaarlessen (daar gaat het hier immers niet over!). Nu. Volgens jou is onderwijs in de eerste plaats een consumtiegoed, en slechts voor een zeer klein deel een investering. Dat zou dus willen zeggen, dat -louter gezien op vlak van arbeidsproductiviteit- we een groot deel van dit onderwijs evengoed zouden kunnen schrappen. Stel dan dat we de 15 jaar kleuter-, lager en middelbaar onderwijs even onder handen nemen, en "efficiënter" maken. Tekenen? Waardeloos! Schoonschrift? Waardeloos! Later typen we toch op PC's. Turnen? Waardoos! Desnoods laten we overtollig vet wegzuigen, en rijden we rond in golfkarretjes. Rekenen? OK, dat gaan we nog behouden. En lezen ook. Zo kunnen we de nuttige vakken concentreren op 3 jaar kleuteronderwijs. En kan de kennis van het hoger onderwijs starten op 6 jaar. Of zou het kunnen, dat ook de vakken die in jouw ogen slechte investeringen zijn, noodzakelijke vaardigheden aanleren, om je in staat te stellen hogere studies aan te vatten, om je in staat te stellen te functioneren binnen een groep, om je in staat te stellen individueel te denken, etc..?
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 9 december 2009 om 00:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Minister-President
Geregistreerd: 11 mei 2007
Berichten: 3.845
|
![]() Daar mijn vorige antwoord nogal karikaturaal was:
Een van de doelstellingen van onderwijs is het bijbrengen van burgerzin. Een andere is het aanleren van gepast geachte gedragspatronen (zoals een respectvolle en beleefde omgang met anderen). Nog een andere is het bijbrengen van 'cultuur' door bvb lessen kunstgeschiedenis. Als je die dingen als doelstellingen ziet, dan is onderwijs wel degelijk een investering. Of die dingen nu ook de moeite zijn om aan te leren en of de wijze van aanleren een efficiënte is, is een andere vraag. Onderwijs is - in termen van materiële productiviteit - wellicht niet de best denkbare investering. Maar dat hoeft m.i. ook niet daar er ook andere dan strikt materiële rewards bestaan. Zo heeft materiële luxe (als een gevolg van materiële productiviteit) duidelijk een meerwaarde. Maar hetzelfde kan gezegd worden van het lezen van een mooi stukje poëzie, wat niet het gevolg is van materiële productiviteit.
__________________
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 9 december 2009 om 00:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
|
![]() Citaat:
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||||||
Minister-President
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Trouwens, in plaats van steeds hetzelfde te herhalen, mag je gerust aantonen dat het verband tussen kunnen lezen en schrijven of het onderwijs in het algemeen en een stijgende welvaart onbestaande is. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Het kind niet met het badwater wegsmijten he. Je laat het nogal overkomen alsof onderwijs in z'n geheel niet nuttig is voor de productiviteit, vooral in je reacties m.b.t. kunnen lezen en schrijven. Jij stelde dat dat een consumptiegoed was. Ik zou over het onderwijs in het algemeen (als ik dezelfde betekenis toedicht aan investering als jij) niet zomaar stellen dat het géén investering is. Naast de kennis om te leren lezen en schrijven is er ook nog het aanleren van methoden om teksten te leren begrijpen en verwerken. Dat niet alle leerstof even relevant is of dat niet iedereen de kennis aanwendt om zijn productiviteit te verhogen doet hoegenaamd niets af van de stelling: bij sommigen rendeert de investering minder dan bij anderen - zoals altijd bij investeringen.
__________________
Tout va bien. Laatst gewijzigd door Pølle : 9 december 2009 om 01:05. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Citaat:
'k wil gerust voor jou nog eens alle keren opzoeken waarin ik dat onderscheid maak, maar ik maak het onderscheid toch wel een aantal keer, hoor. Citaat:
[qute]zou dus willen zeggen, dat -louter gezien op vlak van arbeidsproductiviteit- we een groot deel van dit onderwijs evengoed zouden kunnen schrappen. Stel dan dat we de 15 jaar kleuter-, lager en middelbaar onderwijs even onder handen nemen, en "efficiënter" maken. Tekenen? Waardeloos! Schoonschrift? Waardeloos! Later typen we toch op PC's. Turnen? Waardoos! Desnoods laten we overtollig vet wegzuigen, en rijden we rond in golfkarretjes. Rekenen? OK, dat gaan we nog behouden. En lezen ook. Zo kunnen we de nuttige vakken concentreren op 3 jaar kleuteronderwijs. En kan de kennis van het hoger onderwijs starten op 6 jaar. [/quote] Dit is natuurlijk een non sequitur en ik vraag me sterk af wat jouw motieven zijn om dit absurde scenario te schetsen. Want dit is immers niet wat ik zeg. Waar heb ik immers gezegd dat bepaalde vaardigheden niet nuttig/nodig zijn om later daarop verder te bouwen? Citaat:
Het is ongetwijfeld zo dat bepaalde vaardigheden noodzakelijk zijn om daarop verder te bouwen om mensen productiever/productief te maken. Het is een non sequitur dat een 12 jaar onderwijssysteem hiervoor nodig zou zijn. Kinderen thuis laten spelen, laten meehelpen in het huishouden, etc. kan [natuurlijk ontzettend afhankelijk van het werk later] al een hoop doen. Net zoals ik al eens zei: voedsel is geen consumptiegoed. Lekker voedsel is dat wel. De fout die jij maakt, is even willen opdelen wat we 'wel' en niet 'nodig' hebben. Dat lijkt mij iets dat niet bepaald mogelijk is voor alle kinderen in een samenleving voor alle leeftijden. Je hebt immers geen 'vakken' nodig om je te leren denken, of 'in groep te laten samenwerken'; dat konden mensen ook zonder dat ze naar school gingen... Idealiter helpen scholen daarbij (en ik laat nog in het midden of scholen hier, gegeven de oppurtuniteitskost, positief of negatief aan bijdragen). Het punt is dat scholen wel een pakje meer doen dat en 'investeringen' in het onderwijs hoofdzakelijk een grootschalige subsidiering zijn van het consumeren van bepaalde activiteiten (waarbij we hopen dat daarin geïnteresseerd zijn, moeite voor willen doen, etc.) In onze Belgische scholen ken ik ieder geval de (schrijnende) toestand. Het fundamentele punt dat jij moet bewijzen om mijn punt te counteren is dat het merendeel van al het geld uitgeven in onderwijs gaat naar 'vaardigheden' die beantwoorden aan de criteria opdat ze later bruikbaar zijn om te gebruiken in productieve activiteiten. Als je rekening houdt met de oppurtuniteitskost van dat geld - en van de tijd van de kinderen - lijkt mij dat een uiterst moeilijke oefening. (Immers: als een kind niet op school zit, betekent het niet noodzakelijk dat het niet leert samen werken (noch dat dat het dat leert, noch betekent het op school zitten dat het leert samen te werken.)
__________________
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Ik zeg iets gelijkaardigs in andere termen en ik ben flame-bait. Of: hoe ideologische bias mensen zaken anders doet interpreteren.
__________________
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Goed nieuws voor de bolivariaanse arbeidersklasse. Morales wordt beloond voor zijn socio-economische successen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Minister-President
Geregistreerd: 11 mei 2007
Berichten: 3.845
|
![]() Je zegt m.i. wel degelijk iets anders, daar je met je uitspraak lijkt te bedoelen dat het huidige onderwijs geen toegevoegde waarde creëert op lange termijn. Door aandacht te schenken aan vormen van niet-materiële opbrengsten doe ik dat niet.
__________________
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Soit; veel plezier nog heren. 'k ben zeker dat jullie allemaal onaardige zaken en heel kritische zaken (van dat eerste natuurlijk meer dan van het tweede) te zeggen hebben.
Als laatste punt: 'k snap wel het punt dat Jaani wenst te maken, maar 'k ben niet overtuigd dat het merendeel vande kosten die naar onderwijs gaan, gebruikt worden om die zaken te ontwikkelen die 'noodzakelijk zijn voor later'. Studies uit privé en thuisonderwijs zijn daar wel duidelijk over, denk ik. Dus veel meer dan een 'wellus/nietus' zal het niet worden, vrees ik. ('k denk eigenlijk dat veel wenselijke zaken tegengewerkt worden. Er is veel literatuur over onderwijs door niet-libertariërs die ook heel sceptisch staan tegenover openbare scholing.)
__________________
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Successen worden afgemeten na 3 jaar. Leuke maatstaf.
__________________
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |