Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2010, 20:52   #2621
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Jij zei eerst dat Nederlanders gierig of zuinig zijn, wat je nu weer doet trouwens. In je vorige post had je het over in Nederland woonachtige Belgen die vonden dat Nederlanders eerder karig leven. Met het eerste ga ik als liberaal niet akkoord. Met het tweede ben ik het oneens, maar dat klinkt al heel anders.
Natuurlijk zijn de Nederlanders heel lange tijd in onze ogen en en in onze 'zuiderse' betekenis 'gierig' geweest. De grappen over Nederlanders die met 10 personen met een rietje uit één colaflesje drinken, is niet zo maar een goedkoop fabeltje. Neen, dat is de Belgische volkshumor, die de 'gierigheid' van de Hollanders in de verf wil zetten. En nu is dat nog op bepaalde vlakken zo. Zoals op culinair vlak. Hugo Camps die in Nederland werkt, weet erover mee te praten. En nu kan men voor of tegen Camps zijn, dat doet hier niets terzake. Hij werkt in Nederland en sommige van zijn broodheren zijn Nederlanders. Hij zal dit dus niet zo lichtvaardig zeggen. Neen, hij spreekt uit ondervinding. Ook Belgische zakenlui die met Nederlanders zakendoen, hebben het daar regelmatig over. En dit 'zuinig' of 'karig' leven in Nederland vindt dan ook zijn oorsprong in het calvinistische gedachtengoed. Dat is niet zo maar een slogan, zoals sommige Nederlanders ons proberen wijs te maken. Dat is gewoon historisch de waarheid.

Laatst gewijzigd door system : 3 januari 2010 om 21:09.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 20:56   #2622
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Natuurlijk zijn de Nederlanders heel lange tijd in onze ogen en en in onze 'zuiderse' betekenis 'gierig' geweest. En nu is dat nog op bepaalde vlakken zo. Zoals op culinair vlak. Hugo Camps die in Nederland werkt, weet erover mee te praten. En nu kan men voor of tegen Camps zijn, dat doet hier niets terzake. Hij werkt in Nederland en sommige van zijn broodheren zijn Nederlanders. Hij zal dit dus niet zo licht zeggen. Ook Belgische zakenlui die met Nederlanders zakendoen, hebben het daar regelmatig over. En dat dit 'zuinig' of 'karig' leven in Nederland vindt dan ook zijn oorsprong in het calvinstische gedachtengoed. Dat is niet zo maar een slogan, zoals sommige Nederlanders ons proberen wijs te maken. Dat is gewoon de waarheid.
jij hebt echter nooit gereageerd op mijn post waarin ik zei dat:

Belgen verdienen minder dan Nederlanders
Belgen betalen per saldo méér belasting dan Nederlanders.

Logischerwijs is het besteedbaar inkomen in België dus lager dan in Nederland.

Belgen spáren echter méér dan Nederlanders.

Dus leven ze zuiniger.

Nederlanders daarentegen, die minder sparen en meer uitgeven leven volgens jou ook gieriger. Hoe rijm je dat?

je zal hier wel niet op reageren, maar dan herinner ik je er over een paar maanden weer aan.

Laatst gewijzigd door Hollander : 3 januari 2010 om 20:57.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 21:03   #2623
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
jij hebt echter nooit gereageerd op mijn post waarin ik zei dat:

Belgen verdienen minder dan Nederlanders
Belgen betalen per saldo méér belasting dan Nederlanders.

Logischerwijs is het besteedbaar inkomen in België dus lager dan in Nederland.

Belgen spáren echter méér dan Nederlanders.

Dus leven ze zuiniger.

Nederlanders daarentegen, die minder sparen en meer uitgeven leven volgens jou ook gieriger. Hoe rijm je dat?

je zal hier wel niet op reageren, maar dan herinner ik je er over een paar maanden weer aan.
Voor het ogenblik spaart de Belg veel. Dat is correct. Heel veel zelfs. Alhoewel tijdens de feestdagen er niet veel te zien is van dit zogzegde 'sparen'. Ofwel moet het 'zwart geld' zijn dat wordt opgesoupeerd... Maar de Belg leeft beter, eet beter, kocht zich altijd grotere wagens, bouwde grotere huizen (en nu nog). Dat is eigen aan het Zuiden. Dat is altijd zo geweest. En dat komt omdat dit in onze volksaard zit. Zelfs de zoon van Willem I, de latere Willem II, woonde liever tussen de Zuiderse Belgen omdat het leven daar vrolijker, aangenamer, bruisender, minder saai en minder 'karig' was dan in het Noordelijke Holland. Kortom, toen reeds waren de Hollanders -wat 'wij' hier in het Zuiden noemen- 'gierige pinnen'.

Laatst gewijzigd door system : 3 januari 2010 om 21:16.
Oud 3 januari 2010, 21:33   #2624
Hollander

Standaard

Citaat:
Voor het ogenblik spaart de Belg veel. Dat is correct. Heel veel zelfs. Alhoewel tijdens de feestdagen er niet veel te zien is van dit zogzegde 'sparen'. Ofwel moet het 'zwart geld' zijn dat wordt opgesoupeerd... Maar de Belg leeft beter, eet beter, kocht zich altijd grotere wagens, bouwde grotere huizen (en nu nog). Dat is eigen aan het Zuiden. Dat is altijd zo geweest. En dat komt omdat dit in onze volksaard zit. Zelfs de zoon van Willem I, de latere Willem II, woonde liever tussen de Zuiderse Belgen omdat het leven daar vrolijker, aangenamer, bruisender, minder saai en minder 'karig' was dan in het Noordelijke Holland. Kortom, toen reeds waren de Hollanders -wat 'wij' hier in het Zuiden noemen- 'gierige pinnen'.
Iemand anders heeft al aangetoond dat NL en BE vergelijkbare auto's kopen, dat de huizen in NL gemiddeld genomen groter zijn dan in België en ik toon net aan dat NL minder sparen en meer uitgeven dan BE. En je blijft je onzin volhouden?

Het gaat er niet om wat bij jullie in het bronsgroen eikenhout de volksmythes zijn over ons, maar over hoe het werkelijk zit, nietwaar meneer de neutraal onderzoeker? Doe je werk!
Oud 3 januari 2010, 21:41   #2625
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Iemand anders heeft al aangetoond dat NL en BE vergelijkbare auto's kopen, dat de huizen in NL gemiddeld genomen groter zijn dan in België en ik toon net aan dat NL minder sparen en meer uitgeven dan BE. En je blijft je onzin volhouden?

Het gaat er niet om wat bij jullie in het bronsgroen eikenhout de volksmythes zijn over ons, maar over hoe het werkelijk zit, nietwaar meneer de neutraal onderzoeker? Doe je werk!
Ja ja, nu is de tendens naar de kleine wagen. Dure brandstof, milieuoverwegingen. Overal in Europa. Maar 50 jaar geleden waren het alom kleine wagens in Nederland. En toen was de brandstof niet duur en waren er geen overwegingen inzake klimaat, maar wel de ingebakken Nederlandse zuinigheid die de Nederlander aanzette kleine wagens te kopen. En het zijn altijd kleine wagens gebleven in Nederland. Niets nieuws onder de zon in Nederland. Zelden iets nieuws in Nederland.

Laatst gewijzigd door system : 3 januari 2010 om 21:44.
Oud 3 januari 2010, 21:43   #2626
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs de zoon van Willem I, de latere Willem II, woonde liever tussen de Zuiderse Belgen omdat het leven daar vrolijker, aangenamer, bruisender, minder saai en minder 'karig' was dan in het Noordelijke Holland. Kortom, toen reeds waren de Hollanders -wat 'wij' hier in het Zuiden noemen- 'gierige pinnen'.
Nergens in Europa blijven expats zolang hangen als in Nederland, wist je dat? Op Belgie zijn buitenlanders sneller uitgekeken dan op Nederland. Gelukkig bestaat het leven uit meer dan eten en drinken. Een Belg is al tevreden als z'n buikje rond is. Maar er zijn vele vormen van genieten. Een goede boekhandel is, net als een goed restaurant, ook een genot. Maar zelfs in een grote stad als Antwerpen moeten de zeer weinige boekhandels die er zijn worden opgehouden door Nederlanders. Nederland troeft Belgie op zo'n beetje elke niet-culinaire geluksfactor af. Maar goed eten en drinken is ook voor Belgen niet genoeg. Nergens in Europa pleegt men meer zelfmoord als in Belgie, zo fijn is het daar.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 21:47   #2627
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Nergens in Europa blijven expats zolang hangen als in Nederland, wist je dat? Op Belgie zijn buitenlanders sneller uitgekeken dan op Nederland. Gelukkig bestaat het leven uit meer dan eten en drinken. Een Belg is al tevreden als z'n buikje rond is. Maar er zijn vele vormen van genieten. Een goede boekhandel is, net als een goed restaurant, ook een genot. Maar zelfs in een grote stad als Antwerpen moeten de zeer weinige boekhandels die er zijn worden opgehouden door Nederlanders. Nederland troeft Belgie op zo'n beetje elke niet-culinaire geluksfactor af. Maar goed eten en drinken is ook voor Belgen niet genoeg. Nergens in Europa pleegt men meer zelfmoord als in Belgie, zo fijn is het daar.
Wij hebben minstens even mooie oudheidkundige zaken en steden als u. En het zuiden heeft zeker een even grote culturele traditie als u.

Hoe paradoxaler het ook moge klinken, maar hoe hoger het beschavingspeil, hoe meer zelfmoorden. Dat is helaas zo. Zeer arme landen kennen relatief vrij weinig zelfmoorden.

Laatst gewijzigd door system : 3 januari 2010 om 21:51.
Oud 3 januari 2010, 21:52   #2628
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij hebben minstens even mooie oudheidkundige zaken en steden als u. En het zuiden heeft zeker een even grote culturele traditie als u.

Hoe paradoxaler het ook moge klinken, maar hoe hoger het beschavingspeil, hoe meer zelfmoorden. Dat is helaas zo.
Kent de Franse telecomsector met dat verbijsterende aantal zelfmoorden dan ook een 'hoog beschavingspeil'?

In alle ernst, maar dat meent u toch niet?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 3 januari 2010 om 21:52.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 21:52   #2629
Shadowke

Standaard

Citaat:

Hoe paradoxaler het ook moge klinken, maar hoe hoger het beschavingspeil, hoe meer zelfmoorden. Dat is helaas zo.
vergeten hoeveel mensen hier antidepressiva ed slikken?
ik denk niet dat het met beschavingspeil te maken heeft.
jouw zinnetje is dus mooie duimzuigerij.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 21:55   #2630
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
vergeten hoeveel mensen hier antidepressiva ed slikken?
ik denk niet dat het met beschavingspeil te maken heeft.
jouw zinnetje is dus mooie duimzuigerij.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat het hoge aantal zelfmoorden bij de Nederlanders er niet (nog) is omdat ze door hun calvinistische moraal nog altijd niet goed durven. Maar toch, laat ons niet hypocriet doen, ook vele Nederlanders plegen zelfmoord.

Laatst gewijzigd door system : 3 januari 2010 om 21:57.
Oud 3 januari 2010, 21:57   #2631
Hollander

Standaard

Citaat:
Ja ja, nu is de tendens naar de kleine wagen. Dure brandstof, milieuoverwegingen. Overal in Europa. Maar 50 jaar geleden waren het alom kleine wagens in Nederland. En toen was de brandstof niet duur en waren er geen overwegingen inzake klimaat, maar wel de ingebakken Nederlandse zuinigheid die de Nederlander aanzette kleine wagens te kopen. En het zijn altijd kleine wagens gebleven in Nederland. Niets nieuws onder de zon in Nederland. Zelden iets nieuws in Nederland.
Kortom, u erkent dat tegenwoordig er geen verschil is in auto-voorkeur. Maar omdat u terug kunt grijpen op een vermeend moment in de geschiedenis waarin 'mogelijk' NL kleinere autos reden dan BE (ik zal maar niet om onderbouwing vragen) toont dat aan dat 'de zuinigheid ingebakken zit in den Ollander' ?

ik denk, ik vraag het maar even. Of herformuleer ik dit onjuist?
Oud 3 januari 2010, 21:57   #2632
Shadowke

Standaard

Citaat:
Het zou natuurlijk ook kunnen dat het hoge aantalzelfmoorden bij de Nederlanders er niet (nog) is omdat ze door hun calvinistische moraal nog altijd niet goed durven. Maar toch plegen ook vele Nederlanders zelfmoord.
nog eens mooie duimzuigerij.

als ik jou was, zou ik een andere 'naam' nemen dan neutrale onderzoeker.
Oud 3 januari 2010, 22:01   #2633
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het zou natuurlijk ook kunnen dat het hoge aantal zelfmoorden bij de Nederlanders er niet (nog) is omdat ze door hun calvinistische moraal nog altijd niet goed durven. Maar toch, laat ons niet hypocriet doen, ook vele Nederlanders plegen zelfmoord.
[system]Ja, heus, alle bronnen bevestigen mijn stelling weer eens dat ook in suïcide de Belgen duidelijk verschillen met de Nederlanders[/system]

Straks gaat u ook zeggen dat dat komt door 'het in Nederland ontspoorde beleid ten aanzien van euthanasie'.
Oud 3 januari 2010, 22:01   #2634
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat zal ik ook nooit ontkennen. Als iemand mij ooit een mooi huis in Gent zou aanbieden, dan hoef ik niet lang te twijfelen. Maar wat Jorritsma ooit over Frankrijk zei geldt ook voor Vlaanderen: Vlaanderen is prachtig, alleen jammer dat er zoveel Vlamingen wonen.

Citaat:
Hoe paradoxaler het ook moge klinken, maar hoe hoger het beschavingspeil, hoe meer zelfmoorden. Dat is helaas zo. Zeer arme landen kennen relatief vrij weinig zelfmoorden.
Dus Belgie heeft een hoger beschavingspeil dan andere Europese landen met een lager zelfmoordcijfer?
Oud 3 januari 2010, 22:04   #2635
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kortom, u erkent dat tegenwoordig er geen verschil is in auto-voorkeur. Maar omdat u terug kunt grijpen op een vermeend moment in de geschiedenis waarin 'mogelijk' NL kleinere autos reden dan BE (ik zal maar niet om onderbouwing vragen) toont dat aan dat 'de zuinigheid ingebakken zit in den Ollander' ?

ik denk, ik vraag het maar even. Of herformuleer ik dit onjuist?
Ik weiger om zuinigheid als een negatieve eigenschap te zien. Onlangs heb ik het 30 jaar oude bestek van mijn grootouders opnieuw laten slijpen omdat ik nieuw kopen verspilling vind. Dat is een goede mentaliteit, en het kan mij niets schelen wat de Belgen er van vinden.
Oud 3 januari 2010, 22:07   #2636
system
Banneling

Standaard

Citaat:
nog eens mooie duimzuigerij.

als ik jou was, zou ik een andere 'naam' nemen dan neutrale onderzoeker.

Nederland.(cijfers 2007)
Utrecht - Jaarlijks doen 94.000 volwassenen een zelfmoordpoging. Daarnaast voelen 410.000 mensen zich zo terneergeslagen dat zij aan suïcide denken. Veel van hen hebben in de voorafgaande periode last gehad van psychische problemen. Dat blijkt woensdag uit recente onderzoeksgegevens van het Trimbos-instituut.

Het aantal 'geslaagde' suïcides in Nederland is ongeveer 1.600 per jaar.

Zo fijn is het in Nederland dus ook niet.

Laatst gewijzigd door system : 3 januari 2010 om 22:07.
Oud 3 januari 2010, 22:09   #2637
Shadowke

Standaard

Citaat:
Nederland.(cijfers 2007)
Utrecht - Jaarlijks doen 94.000 volwassenen een zelfmoordpoging. Daarnaast voelen 410.000 mensen zich zo terneergeslagen dat zij aan suïcide denken. Veel van hen hebben in de voorafgaande periode last gehad van psychische problemen. Dat blijkt woensdag uit recente onderzoeksgegevens van het Trimbos-instituut.

Het aantal 'geslaagde' suïcides in Nederland is ongeveer 1.600 per jaar.

Zo fijn is het in Nederland dus ook niet.
en als het je niet aanstaat wat ik zeg (omdat het de waarheid is) ben je weer daar met je Nederlanderhaat.
je valt met de dag lager beste system

Laatst gewijzigd door Shadowke : 3 januari 2010 om 22:09.
Oud 3 januari 2010, 22:10   #2638
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ik weiger om zuinigheid als een negatieve eigenschap te zien. Onlangs heb ik het 30 jaar oude bestek van mijn grootouders opnieuw laten slijpen omdat ik nieuw kopen verspilling vind. Dat is een goede mentaliteit, en het kan mij niets schelen wat de Belgen er van vinden.
uiteraard is het geen slechte eigenschap.

Het hangt er vanaf op welke wijze je dit uitvergroot, dat geldt voor alle eigenschappen.
Oud 3 januari 2010, 22:13   #2639
system
Banneling

Standaard

Citaat:
en als het je niet aanstaat wat ik zeg (omdat het de waarheid is) ben je weer daar met je Nederlanderhaat.
je valt met de dag lager beste system
Waarom noemt u dat nu Nederlanderhaat. U misbruikt dit woord. Ik zeg gewoon wat is. Blijkbaar kunt u daar niet tegen. Als u zegt dat er in België (vooral in Vlaanderen notabene) hoge zelfmoorden zijn, dan zeg ik toch ook niet dat u een 'Belgenhater' bent.
Oud 3 januari 2010, 22:18   #2640
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarom noemt u dat nu Nederlanderhaat. U misbruikt dit woord. Ik zeg gewoon wat is. Blijkbaar kunt u daar niet tegen. Als u zegt dat er in België (vooral in Vlaanderen notabene) hoge zelfmoorden zijn, dan zeg ik toch ook niet dat u een 'Belgenhater' bent.
System, wat Shadowke aangeeft, is dat u weeral een eenzijdig verhaal afdraait met Nederland als lijdend voorwerp. Projecteert u nu eens het onderwerp suïcide op bijvoorbeeld Frankrijk. Recent kwam de Franse telecomsector in opspraak door het hoge aantal zelfmoorden. Kom maar op met uw verhaal ...
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be