![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat ik morgen eens langs de lampenboer ga en het kaarsmodel ga kopen van 1.8 wat. 3x de levensduur van de amper goedkopere spaarlamp ![]()
![]() |
![]() |
#82 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#84 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb hier zonet een luster van 3 spaarlampen van 5W en 2 gloeilampjes van 25W vervangen door 5 ledlampjes van 1.6W (Osram) aan 12€/stuk De spaarlampen waren op hetzelfde moment gemonteerd als de gloeilampen en hebben het eerder opgegeven, dus die wil ik niet meer. De 5*1.6W leds doen geven iets minder licht, maar nog ruim voldoende voor de grote kamer waar de luster in hangt. We indrukwekkend voor 8 Wattjes (in vergelijking met de originele 125W gloeilampen of 25W spaarlampen) Het kleur is warmer dan ik had verwacht, dus dat is positief. Tot zover zeer tevreden.
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) Laatst gewijzigd door Alboreto : 24 januari 2010 om 00:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb alle spaarlampen in de woonkamer vervangen door de Philips Novaline lampen van bij de gamma (ik weet het, ik kan ze goedkoper kopen elders). Nu verbruiken we 10W waar vroeger 400W aan gloeilamp gebruikt werd.
Ik ben er meer dan tevreden over.
![]() |
#86 |
Minister
|
![]() Goh, ik denk o.a. aan het kwikprobleem, de toxiciteit van bepaalde fosfors, ... (voor spaarlampen).
Wat betreft LED's: dat is in feite een hoogtechnologisch produkt. Ik vraag me af of het wel te berekenen is wat de totale voetafdruk is van een LED. Niet dat ik LED's niet steun, ik vind zelfs dat ze op termijn in staat zijn om ook spaarlampen uiteindelijk te verdrukken. Maar het is niet zo simpel in 1-2-3 uitgelegd vind ik. Dan moet je ook nog met andere effecten rekening houden. LED's en spaarlampen hebben geen "breedspectrumstraling" maar discrete pieken die samen de illusie van wit licht geven. Dat heeft een invloed op de kleurperceptie, leesbaarheid, ... sommigen voorspellen ook een toename van allerhande klachten zoals hoofdpijn. Spaar- en TL-lampen flikkeren ook, maar dan heel snel. Voor sommigen is dit een probleem. Dan is er nog het gedoe van de vervuiling van het lichtnet... Gloeilampen verbruiken wel meer maar de verwarming moet effectief de niet-geproduceerde warmte van alternatieven opvangen (hoe klein ook, maar de wiskunde liegt niet). Bovendien zijn gloeilampen belachelijk simpel te maken en bevatten ze geen toxische materialen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Minister
|
![]() Vergeet niet dat die bewegingsdetectoren ook energie verbruiken, en wil het nu net dat aspect zijn dat heel de move naar spaar- en LEDalternatieven een boost geeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Schepen
|
![]() Bij de Makro een halogeenspot vervangende 4 W, 4 powerled gevonden voor 20 euro. Geeft 315 lumen, te vergekijken met een 35 W halogeenspot, ook inzake kleur (in warmwit), gezien halogeen op zich al wat witter is dan dat van gewone gloeilampen. De lichtbundel is iets smaller dan van de halogeenspots, maar niet veel.
Zijn te verkrijgen in 220 V GU10 en 12 V GU5.3 Andere minder lichtsterke 3 powerled, ruim 200 lumen, zijn enkel in 220V GU10 verkrijgbaar voor een lagere prijs (maar ik weet niet meer hoeveel). Dus de prijzen zijn wel aan het zakken en de lichtsterkte aan het toenemen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Ook niet op andere plaatsen die kortstondig branden: had er een op het circuit van de garagepoortverlichting gezet, brandduur per keer 3 minuten. Na drie maanden stuk... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#92 | |
|
![]() Citaat:
en 5W is nog maar gelijk aan een gloeilamp van 40W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Die van Elix (4x 1 W powerleds) 350 lumen is nu blijkbaar 30 euro geworden, was voor een paar weken blijkbaar in reklame... Maar de Ectron doet het zeker zo goed en is iets warmer van kleur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Schepen
|
![]() Uit de huidige folder van de Makro:
http://www.makro.be/Content/promotie...es/1/index.jsp Ectron 4xpowerled met een meer "normaal" lampuitzicht E27, 4 W, dimbaar voor 28 euro, maar ze hebben nog veel meer soorten in voorraad. Elix heeft bij Makro ook een heleboel soorten hangen. In elk geval, als je een beetje lichtopbrengst wil hebben, minimaal 4 W led kopen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Schepen
|
![]() Een gebruik van 15 minuten per dag is ekonomisch aantrekkelijk, dan haal je het extra geld van de spaarlamp er uit. Voor de levensduur is vooral het aantal schakelingen belangrijk: regelmatig inschakelen is moordend, vooral als dat kort op elkaar volgt. Tenzij je speciale (duurdere) types koopt die daar tegen kunnen... Dus i.h.a. niet na voelers en/of kortschakelende zaken zoals garagepoortverlichting... Dan is led of de oude gloeilamp nog te verkiezen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
|
![]() Citaat:
Geen van de vier merken kwamen qua levensduur ook maar in de buurt van het beloofde. Alle vier moesten de duimen leggen tegen de oude gloeilampen. Ik heb meer vertrouwen in de leds.
![]() |
![]() |
#99 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ja eigenlijk waar wachten we nog op?
Het kan meer kosten, maar.......... het gaat langer mee en verbruikt zeer weinig.
![]() |
#100 |
Europees Commissaris
|
![]() Door al die spaar- en ledlampen heb ik een electische radiator moeten kopen voor mijn computerroom. Resultaat: meer electriciteitsverbruik.