Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 maart 2010, 17:57   #601
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Wel Alberto, ik ga het mezelf toch veel gemakkelijker maken ...
Ik steek alles op God
God heeft het gedaan (en ja evolutie ook, dualisme)
Oud 17 maart 2010, 18:15   #602
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Die vraag heb ik al onderzocht. Het antwoord is dat het absolute niets niet bestaat. Waarom? Wel eenvoudig omdat er abstracte waarheden bestaan die niet geschapen en eeuwig en onvergankelijk zijn en die de hele kosmos bepalen. Dat is de getallenleer (elke denkbare getallenleer) en wiskunde. Ook al bestaat er geen materie dan is het nog zo dat de drie ingesloten hoeken van een driehoek tezamen 180 graden zijn, enzovoorts. Dus de wiskunde bestaat onafhankelijk van de materie. En ik zou de wiskunde geen 'niets' noemen, het is het fundament van de materie. 'Het absolute niets' bestaat daarom niet. Vanuit dit opstapje wordt de gedachte aan een eeuwig bestaand universum meer aanvaardbaar.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2010, 18:17   #603
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Als het werkelijk zo was als het verteld word, had ik al lang met mijn neus op de feiten gedrukt geweest met een euraka moment.
Ik ontbreek dat.

Je m'excuse.
Geen probleem, zolang je maar open blijft voor kennis, dat is volgens mij veel belangrijker dan al de rest
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2010, 18:38   #604
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Geen probleem, zolang je maar open blijft voor kennis, dat is volgens mij veel belangrijker dan al de rest
Ik ga niet stilvallen hoor Maar ik voel van mezelf aan dat ik me beter in het midden begeef. Het ene het andere niet laat uitsluiten.

Toch heeft de afgelopen discussies veel in mijn denkwereld verzet.
Ik bewonder veel van jullie, voor het vele geduld en de juiste woorden in te geven die ik soms al eens nodig heb. En laat het geweten zijn, er zit hier echt wel slim volk op het forum!

Het is zeker niets voor niets geweest. Maar ik voel aan dat evolutie niet mijn discussie punt is. En niemand kan het me kwalijk nemen dat ik het niet probeerde he! Maybe someday I'll try harder, but someday isn't today
Oud 17 maart 2010, 18:46   #605
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Ik ga niet stilvallen hoor Maar ik voel van mezelf aan dat ik me beter in het midden begeef. Het ene het andere niet laat uitsluiten.

Toch heeft de afgelopen discussies veel in mijn denkwereld verzet.
Ik bewonder veel van jullie, voor het vele geduld en de juiste woorden in te geven die ik soms al eens nodig heb. En laat het geweten zijn, er zit hier echt wel slim volk op het forum!

Het is zeker niets voor niets geweest. Maar ik voel aan dat evolutie niet mijn discussie punt is. En niemand kan het me kwalijk nemen dat ik het niet probeerde he! Maybe someday I'll try harder, but someday isn't today
Proberen te verstaan is het begin van alle wijsheid.
Oud 17 maart 2010, 18:50   #606
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Proberen te verstaan is het begin van alle wijsheid.
Indeed, we zijn het eens
Oud 17 maart 2010, 18:59   #607
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel Alberto, ik ga het mezelf toch veel gemakkelijker maken ...
Ik steek alles op God
God heeft het gedaan (en ja evolutie ook, dualisme)
Dat is helemaal geen dualisme.
Je kan perfect geloven dat (een) God de natuurwetten heeft geschapen.

Het siert je dat je open staat voor discussie, maar je moet niet perse aanvaarden wat anderen zeggen, het ernstig in overweging nemen is voldoende.

De rest is aan jou en jou alleen om te beslissen (in) wat je gelooft.
Oud 17 maart 2010, 22:48   #608
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

U bent een wijs man Alberto
Oud 17 maart 2010, 22:49   #609
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
stropop:
dat heeft niemand ooit beweerd, de voet heeft bij een mens een andere functie dan bij apen. (steunvlak)
En nochtans kan je ook op je handen staan. Het verlies van de geopponeerde duim is geen voorwaarde om recht te staan.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2010, 22:54   #610
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U bent een wijs man Alberto
Nee, U bent een wijs man, 420 ^_^
Oud 17 maart 2010, 22:58   #611
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Nee, U bent een wijs man, 420 ^_^
Samen zijn wij wijs En er valt nog zoveel te ontdekken in het leven.
Zaligheid be upon us
Oud 18 maart 2010, 00:13   #612
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Laten we deze fonne-theorie eens toetsen aan de realiteit:

Een autoimmune reactie is een reactie waarin witte bloedcellen antilichamen produceren tegen lichaamseigen peptiden die het verwart met exogene antigenen.

De fonne-theorie stelt dus dat in de humane embryonale staart er endogene retroviraal materiaal tot expressie gebracht wordt waartegen het embryonaal immuunsysteem antilichamen produceert en zo de staart aanzet tot apoptose vanaf de wortel.
Je verwart dus weer eens de termen theorie en hypothese. Maar wel blij dat je er mijn naam aan verbindt

Citaat:
Goed. Enkele feiten:

* de humane embryonale staart tussen de 12de en 6de staartwervel is verdwenen tegen de 8ste week
*de humane embryonale wervels 5 en 4 krimpen
*na de geboorte zien we dat staartwervels 1-2-3-meestal4-soms5 zijn vergroeid tot het staartbeentje
==> van bij de wortel fonne? Hoe verklaar je dat varierend restaandeel?
Het grootste gedeelte van de staart wordt na de afstoting langzaam over een periode van enkele weken door macrofagen opgeruimd na afsterven van de cellen door necrose.
Dat er daarbij een restje overblijft in de vorm van het staartbeen lijkt mij niet abnormaal.
OK, 'wortel' was hier niet het goede woord. Blijft het feit dat de staart niet vanaf het uiteinde begint af te sterven of gestopt wordt in zijn groei door gradienten in signaal-moleculen. Wat wel het geval is voor andere weefsels.

Citaat:
De embryonale ontwikkeling van het immuunsysteem:
* een auto-immuunrespons vereist een antilichaam-productie gericht tegen een lichaamseigen eiwit
* B-cellen zijn pas reactief vanaf 10 weken
* immature T-cellen worden gedetecteerd vanaf week 9.
* de thymus, verantwoordelijk voor de rijping van T-cellen, is pas volledig ontwikkeld vanaf week 15. Vanaf die periode zien we ook de eerste rijpe (in staat tot immuun-reactie) T-cellen.
Je vergeet nog dat het grootste deel van het immuunsysteem van een embryo gewoon van de moeder komt. "Infants also start life with some immunoglobulin antibodies acquired from the mother. These antibodies cross the placental barrier, but not all types are transmitted equally. In particular, infants start with antibodies to viruses and gram-positive organisms"

Citaat:
Goed. Blijft over: NK-cellen. Je hebt vast wel een wetenschappelijke bron die bewijst dat:
1. NK-cellen verantwoordelijk zijn voor het verdwijnen van de embryonale staart
2. Endogene retrovirale partikels de NK-cellen triggeren
3. Die endogene retrovirale partikels enkel tot expressie komen in de staart
4. Vliezen tussen vingers en tenen niet die partikels tot expressie brengen
"Natural Killer" cellen zijn inderdaad gericht op het veroorzaken van celdood van cellen die tekenen van virale infectie vertonen. Daarbij reageren ze op specifieke proteïnen die worden vrijgezet door het viraal DNA. En het maakt daarbij niet uit of dat genetisch materiaal endogeen of exogeen is. De NK cell ziet gewoon de proteïne.

Nu is heel het groeiprocess er op gericht om cellen te differentiëren tot de diverse weefsels waaruit een mens is samengesteld door het selectief tot expressie brengen van de genetische instructies in het DNA. Wat zou er tegen zijn dat er in de staart nu net dat stukje viraal materiaal tot expressie gebracht wordt waarop de killercell triggert?

Het afsterven van het weefsel tussen vingers en tenen wordt gestuurd door bepaalde signaal-moleculen, dat proces is wel voldoende duidelijk.
Oud 18 maart 2010, 00:17   #613
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Ik kruip mijn bed in. Het is dus tot morgen vol spanning afwachten tot Fonne realiseert dat hij Pieke's berichtje heel toevallig aan het "vergeten" is.
Toch niet, maar ja Pieke heeft er zoveel van zijn tijd moeten insteken dat ik er ook wel eens wil over denken. Misschien moeten we de hypothese wel afvoeren en iets anders zoeken als hij gelijk heeft.
Oud 18 maart 2010, 00:32   #614
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Grappig dat U chimpansees aanhaalt. Ik vind niets terug over hun evolutie.
Wat is het oudste chimpansee fosiel? Chimpansee geraamte zoals we chimpansees vandaag kennen.
In 2005 hebben ze eens drie (3) tanden gevonden die van een chimpansee zouden kunnen zijn. In Kenia, waar de chimpansee vandaag in ieder geval niet voorkomt. Dat is wel een probleem, omdat het klassieke verhaaltje is dat de chimpansee en de mens zijn uit elkaar gegroeid door geografische isolatie en verschillende habitat (droge savanna versus regenwoud). Terwijl ze nu bleken gewoon bij elkaar te hokken in Kenia. Chimp is gewoon de broer van Lucy

Citaat:
Onze DNA komt trouwens 98% overeen met die van chimpansees.
Dat getal varieert nogal eens tussen 90 en 99%, naargelang van het gebruik er moet van gemaakt worden. Een objectieve maat voor zoiets schijnt nogal moeilijk te liggen.

Citaat:
Ik waardeer uw antwoord in alle oprechtigheid, maar het laat mijn vraag open
Wat heeft ons nu net zo anders gemaakt?

Wij zijn trouwens de enige soorten ter aarde die zo vernauwd zijn met liefde, opvoeden, ... Wat maakt ons nu net zo anders met het dierenrijk?
Van één verschil zijn we tenminste zeker: wij hebben een God.

Laatst gewijzigd door fonne : 18 maart 2010 om 00:32.
Oud 18 maart 2010, 00:52   #615
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
En nochtans kan je ook op je handen staan. Het verlies van de geopponeerde duim is geen voorwaarde om recht te staan.
weeral een stropop, leer toch eens de regels van een debat.

niemand heeft dat ooit beweerd
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2010, 12:41   #616
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch niet, maar ja Pieke heeft er zoveel van zijn tijd moeten insteken dat ik er ook wel eens wil over denken. Misschien moeten we de hypothese wel afvoeren en iets anders zoeken als hij gelijk heeft.
Je bedoelt dat je nog even naar een ad-hoc verklaring moest zoeken?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2010, 16:04   #617
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Van één verschil zijn we tenminste zeker: wij hebben een God.
En cultuur
Oud 18 maart 2010, 16:30   #618
Tavek
Banneling

Standaard

Het hebben van een god is net iets dat u dichter bij de beesten brengt.

De mens is een wezen dat zijn verstand gebruikt om verklaringen te zoeken voor natuurfenomenen. Het is dat begrip van de wereld, van onszelf en onze technische kunde dat ons onderscheidt van de dieren.

Het zijn basisinstincten die leiden tot het geloof in een god (schrik vooral).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2010, 16:45   #619
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je verwart dus weer eens de termen theorie en hypothese. Maar wel blij dat je er mijn naam aan verbindt
Eerder 'uit-de-context gerukt'.

Citaat:
Je vergeet nog dat het grootste deel van het immuunsysteem van een embryo gewoon van de moeder komt. "Infants also start life with some immunoglobulin antibodies acquired from the mother. These antibodies cross the placental barrier, but not all types are transmitted equally. In particular, infants start with antibodies to viruses and gram-positive organisms"
Ah de pseudowetenschapper komt het uitleggen. Je bent een oen als je denkt dat een immuunsysteem van een lichaam zomaar overgedragen wordt. Antilichamen worden geproduceerd door B-cellen in de lymfeknopen, thymus en milt en blijven niet eeuwig in het bloed. Man, koop uzelf eens een deftig biologieboek. Je snapt er echt gewoon niets van.

Citaat:
Nu is heel het groeiprocess er op gericht om cellen te differentiëren tot de diverse weefsels waaruit een mens is samengesteld door het selectief tot expressie brengen van de genetische instructies in het DNA. Wat zou er tegen zijn dat er in de staart nu net dat stukje viraal materiaal tot expressie gebracht wordt waarop de killercell triggert?
Mooie fantasie maar in werkelijkheid volstrekt onmogelijk. Een ontwikkelend embryo heeft, voor de laatste keer, GEEN immuunsysteem. Geen immuunsysteem, geen NK cellen. Hoe denkt gij dat het beendermerg de precursorcellen aanmaakt zonder zelf gevormd te zijn?

Citaat:
Het afsterven van het weefsel tussen vingers en tenen wordt gestuurd door bepaalde signaal-moleculen, dat proces is wel voldoende duidelijk.
Kies maar weer uit wat er in uw kraam past. Dat principe is net hetzelfde bij het terugtrekken van de 'staart' in een embryo.
Oud 18 maart 2010, 17:35   #620
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het hebben van een god is net iets dat u dichter bij de beesten brengt.

De mens is een wezen dat zijn verstand gebruikt om verklaringen te zoeken voor natuurfenomenen. Het is dat begrip van de wereld, van onszelf en onze technische kunde dat ons onderscheidt van de dieren.

Het zijn basisinstincten die leiden tot het geloof in een god (schrik vooral).
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be