Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Hereniging der Nederduytscher landen?
Ja ghaerne! 50 54,35%
Neen! 42 45,65%
Aantal stemmers: 92. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 mei 2004, 16:27   #21
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Nederduytschen Draeck
Waar slaat dat ge-Bruno op?
Dat is een belgicist, die vaak nepprofielen aanmaakt en/of een oude Nederlandse spelling gebruikt om neerlandofielen te kleineren. Een onbelangrijk individu, die gebanned is om zijn smeerlapperij.
Oud 18 mei 2004, 16:30   #22
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Die kaart klopt niet omdat Henegouwen en Namen (Luxemburg valt te betwisten) er ook toe behoren. Je zei herenigen, maar er is niet 1 vorm van hereniging mogelijk zonder Henegouwen en Namen er bij te betrekken.

Overigens vind ik het idee van een groot Nederland behoorlijk belachelijk. Het zou weer hetzelfde spelletje zijn als nu in België.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 16:31   #23
Tantist

Standaard

Citaat:

Brand los!

PS: ik vraag hier naar de mening van uitsluitend Vlamingen.
Ja, maar uw kaartje is niet correct. (Zuid-)Brabant is intussen gesplitst in de provincies Vlaams-Brabant en Waals-Brabant en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Een correcte weergave van de socio-economische eenheid van de herenigde Nederlanden, zou iets als dit zijn.

Maar mijn mening ken je al van op Politiekdebat.nl, nietwaar?
Oud 18 mei 2004, 16:37   #24
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jo Laweit
k'vind het een wreed goed idee, alléén de naam moete nog een beetje aanpassen in plaats van :
vereenigde nederlanden zou ik meer gaan voor iets neutraler zoals "Groot-Vlaanderen" bijvoorbeeld of "Vlaamse Lage Landen" !!!!
Misschien bedoeld als een slechte grap, maar er is wel iets van aan.

De vroegere naam voor de hele Nederlanden was trouwens een verwijzing naar Vlaanderen als pars pro toto. In Italië stonden de Nederlanden bekend als "La Fiandra"...

Dat zou voor de Nederlanders nu onaanvaardbaar zijn, maar misschien ook voor de gemiddelde Vlaming om de Nederlanden de Nederlanden te noemen.

Ik stel daarom voor: Confederatie der Lage Landen. Dat is zo wat het neutraalste wat ik kan bedenken.
Oud 18 mei 2004, 16:41   #25
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Die kaart klopt niet omdat Henegouwen en Namen (Luxemburg valt te betwisten) er ook toe behoren. Je zei herenigen, maar er is niet 1 vorm van hereniging mogelijk zonder Henegouwen en Namen er bij te betrekken.
De Walen hebben 2 maal in de geschiedenis de spil geweest van separatisme, en daarbij Vlaanderen meegetrokken. De eerste maal was door de Unie van Atrecht, de tweede maal was bij de Belgische Revolutie. Ik stel daarom voor de Walen niet meer bij de Nederlanden te rekenen.

Citaat:
Overigens vind ik het idee van een groot Nederland behoorlijk belachelijk. Het zou weer hetzelfde spelletje zijn als nu in België.
Kunt u motiveren waarom het weer hetzelfde zou zijn? Welke indicatoren wijzen daar op? Een verschil in economie? Een religieuze kloof? Politiek een ander spectrum? Zeg mij wat er op wijst aub... Dat mijn ore niet doof worden van de stilte...
Oud 18 mei 2004, 16:43   #26
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een beetje lolbroekerij moet geen kwaad kunnen.

Net zoals de gemiddelde Nederlander om een goede Belgenmop kan lachen, zal de gemiddelde Vlaming om een over "Hollanders" kunnen schateren.

Zie het als de prille liefde tussen jongen en meisje.
Daar waar de jongen het meisje pest en tart, is dat eigenlijk zijn blijk van liefde tegenover haar.

Niemand hoeft huiverig tegenover elkaar te zijn.
Zeker weten, buk je al maar in anticipatie.

De culturele verschillen met de Nederlanders zijn van dezelfde grootteorde als die van de Waal. Bovendien zouden de Vlamingen nog slechter af zijn als met de Walen omdat ze een minderheid zouden worden, terwijl ze nu tenminste nog een meerderheid zijn.
Een hereniging met Nederland is, op een Duitse bezetting na, de least favorable option voor Vlaanderen.
Oud 18 mei 2004, 16:45   #27
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Ik vind het best leuk dat de Nederlanders zich willen onderwerpen aan het Vlaamse gezag, maar onze policy is om enkel stukken land te kolonizeren waar iets van waarde te vinden is.
Het beleid van de Amerikanen is bekend, ja.
Hehe, mooie counter.
Oud 18 mei 2004, 16:46   #28
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Net zoals de gemiddelde Nederlander om een goede Belgenmop kan lachen, zal de gemiddelde Vlaming om een over "Hollanders" kunnen schateren.

Daar waar de jongen het meisje pest en tart, is dat eigenlijk zijn blijk van liefde tegenover haar.

De culturele verschillen met de Nederlanders zijn van dezelfde grootteorde als die van de Waal. Bovendien zouden de Vlamingen nog slechter af zijn als met de Walen omdat ze een minderheid zouden worden, terwijl ze nu tenminste nog een meerderheid zijn.
Een hereniging met Nederland is, op een Duitse bezetting na, de least favorable option voor Vlaanderen.
Komt daarbij dat ze dan ook op de staatsTV hun bekakt taaltje welig zouden verspreiden

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 16:46   #29
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:

De culturele verschillen met de Nederlanders zijn van dezelfde grootteorde als die van de Waal.
Kunt u dat wat uitleggen, want echt veel argumentatie zie ik daar niet bij staan...

Citaat:
Bovendien zouden de Vlamingen nog slechter af zijn als met de Walen omdat ze een minderheid zouden worden, terwijl ze nu tenminste nog een meerderheid zijn.
Terechte opmerking, vandaar de keuze voor een statenbond. Argument afgeblazen...

Citaat:
Waarom? Ik vind het altijd hemeltergend dat de tegenstanders van een Vlaams-Nederlandse samenwerking wel stellingen poneren, maar dat ze er van uit gaan dat die op zich een universele waarheid verkondigen. Als gevolg geven ze nooit ofte nooit argumenten.
Oud 18 mei 2004, 17:10   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit kaartje klopt niet: Voeren is blijkbaar verdwenen, terwijl Waals-Brabant er dan weer wel bij is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 17:11   #31
Den Nederduytschen Draeck
Vreemdeling

Den Nederduytschen Draeck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Je mag ze me geven op een forummeeting. Dit is een poster die afkomstig is van op een Nederlands forum (politiekdebat.nl), en hij is echt Bruno niet, noch een andere BUB'er...
Heh...poster.
Is overigens niet van PD.nl, maar van mijzelf.
Wilde voor de gelegenheid even iets in elkaar zetten, en kon niets beters vinden dan deze afbeelding, waar ik nochtans Wallonië vanaf moest borstelen.

Afijn; het gaat mij, zoals immer, om de gedachte. Het "hoe en waarom" moet even achterwege gelaten geworden.
Waar een wil is, is een weg!
Oud 18 mei 2004, 17:11   #32
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Dit kaartje klopt niet: Voeren is blijkbaar verdwenen...
Jaja, maar je krijgt er een stukje West-Vlaanderen voor terug

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 17:17   #33
Den Nederduytschen Draeck
Vreemdeling

Den Nederduytschen Draeck's schermafbeelding

Standaard

Men moet mij zulks niet aanrekenen, met die staatsrechterlijk onbegrijpelijke brei, die wij thans als België kennen.

PS: de afbeelding had ik oospronkelijk ook voor een Nederlands forum gemaakt, waar ik geen rekening hield met "precieze" Vlamingen. 8)
Oud 18 mei 2004, 17:26   #34
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

60% van de Vlaams Blok top is orangist wat wil zeggen dat indien de onafhankelijkheid er zou komen men terug wil naar een 'verenigd koninkrijk der nederlanden' (zoals toen onder Willem van Oranje)
De partijkleur (oranje) is alvast goed gekozen
Geografisch hebben we heel wat gemeen maar ja een stom congres ergens in 1815 heeft er anders over beslist.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 17:26   #35
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Een samenwerking met Nederland: ja
Een unie of statenbond: nee

Vlaanderen moet volledig zijn eigen gang kunnen gaan. Ik zou het absurd vinden dat Nederlanders ineens wat te zeggen zouden hebben over ons, of wij over hen. Op vlak van cultuur is er reeds een groot verschil, en zeker op vlak van politieke instituties.

Een historisch argument om met Nederland samen te werken is net zo belachelijk als een historisch argument om Vlaanderen onafhankelijk te maken. Ik zie dat je wat van geschiedenis kent dus ik zal het niet volledig uitleggen; ik bedoel gewoon dat de regio Vlaanderen zoals we die nu kennen in het verleden niet bestaan heeft.

Wat ik ook een breekpunt vind is de monarchie in Nederland. Dat kan niet in een democratisch land, niet in België, niet in Vlaanderen, niet in Nederland en niet in Europa. Helaas is het zo en zal het wel nog een tijdje zo blijven.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 17:28   #36
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

De culturele verschillen met de Nederlanders zijn van dezelfde grootteorde als die van de Waal.
Kunt u dat wat uitleggen, want echt veel argumentatie zie ik daar niet bij staan...
Ik zal het heel kort uitleggen: Als Vlaams Nationalist kent u heel goed de cultuurverschillen met de Walen. Op de taal en PS na, zijn al dezelfde verschillen toepasbaar op de Nederland/Belgie situatie.

Citaat:
Citaat:
Bovendien zouden de Vlamingen nog slechter af zijn als met de Walen omdat ze een minderheid zouden worden, terwijl ze nu tenminste nog een meerderheid zijn.
Terechte opmerking, vandaar de keuze voor een statenbond. Argument afgeblazen...
Die statenbond is er al dmv Europa. Je hebt wel gelijk dat je argument is afgeblazen.

Citaat:
Citaat:
Waarom? Ik vind het altijd hemeltergend dat de tegenstanders van een Vlaams-Nederlandse samenwerking wel stellingen poneren, maar dat ze er van uit gaan dat die op zich een universele waarheid verkondigen. Als gevolg geven ze nooit ofte nooit argumenten.
De Universele waarheid is dat het mij geen reet kan schelen met wie er wordt samengewerkt en dat ik daarvoor helemaal geen extra staatsstructuren nodig heb. Als de meerderheid der Belgen zich uitspreekt voor een splitsing van belgie, waarna een meerderheid van Vlamingen zich uitspreekt voor een aansluiting bij Nederland, dan zij het zo. Ik heb er wel mijn grondige twijfels over dat je daarvoor ooit een meerderheid kan vinden.

Persoonlijk echter liever niet. Ik kan het niet hebben met de ollandse mentaliteit. Er zat ooit een hollander in een talkshow met Tom Lannoye. Die man zat daar toen heel gezapig en openlijk positief te praten over Vlaanderen, en eindigde met te zeggen: "En ook het taaltje dat ze daar spreken vind ik geweldig.", waarop Tom Lanoye gevat reageerde: "Die 'tje', dat is er teveel aan." En dat is precies het gevoel dat ik heb over ollanders: Best wel vriendelijk, en het meestal ook goed menen, maar totaal geen respect, zeer pushy en zeer weinig open van geest eens ze denken ergens iets van te kennen.

Maar ja, ik ben dan ook een Brusselaar he.
Oud 18 mei 2004, 17:29   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Ik zie niets van dat alles. Laat Voeren maar bij Vlaanderen waar het thuishoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 17:31   #38
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Ik zie niets van dat alles. Laat Voeren maar bij Vlaanderen waar het thuishoort.
Groot gelijk, net zoals Rhode St. Genese bij Wallonie hoort!
Oud 18 mei 2004, 17:36   #39
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Groot gelijk, net zoals Rhode St. Genese bij Wallonie hoort!
Dan annexeren wij Durbuy en Benidorm!
Oud 18 mei 2004, 17:38   #40
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jo Laweit
k'vind het een wreed goed idee, alléén de naam moete nog een beetje aanpassen in plaats van :
vereenigde nederlanden zou ik meer gaan voor iets neutraler zoals "Groot-Vlaanderen" bijvoorbeeld of "Vlaamse Lage Landen" !!!!
Misschien bedoeld als een slechte grap, maar er is wel iets van aan.

De vroegere naam voor de hele Nederlanden was trouwens een verwijzing naar Vlaanderen als pars pro toto. In Italië stonden de Nederlanden bekend als "La Fiandra"...

Dat zou voor de Nederlanders nu onaanvaardbaar zijn, maar misschien ook voor de gemiddelde Vlaming om de Nederlanden de Nederlanden te noemen.
JUIST!

Het oudste (en meest toonaangevende?) gewest gaf zijn naam aan het geheel.

Etymologisch betekenen Vlaanderen en Nederland hetzelfde. Vlaanderen (Vlaanderland) is afgeleid van 'flah' (vlak) + nederland.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be