![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Denkt ge dat die Nederlander mag dromen van een Nederlandse CAO, die gunstiger zou zijn op punten a en b ? En die Duitser, voor een Duitse CAO, gunstiger op punten c en d ?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Pieters kon gewoon geen antwoord geven op de vraag van VDB. Speciaal omdat het ging over de pensioenen in BRUSSEL. Dus niet in Wallonië of Vlaanderen. Hij had dan moeten toegeven dat een splitsing (van de sociale kassen) van België zoals NVA voorstelt helemaal niet zo eenvoudig is. En meer problemen creëert dan oplost. |
|
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En het pensioen van onze treinbestuurder:
stel dat de pensioenkassen op zekere dag splitsen. En een jaar later blijkt dat de pensioenkas Vlaanderen de senten iets beter beheerd heeft dan de Frankofone de hunne beheerd hebben .... of dat de Frankofone van hun pensioenkas een persentje afgepikt hebben voor hun vele langdurige en niet-tot-werken-aangespoorde werklozen .... dan evolueert het pensioenbedrag van de ene ten opzichte van de andere; de ene zal evolueren naar het pensioen van een Nederlandse masjinist, de andere (frankofone) zal evolueren naar ... iets dat ergens anders niet bestaat, want de pensioenen bij ons nu zijn de laagste in Europa ...
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
#24 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() Een kleine, tijdelijke praktische ongemakkelijkheid is nu niet echt iets spectaculairs.
Straks zijn we de eerste pijler kwijt, lijkt me iets onrechtvaardiger.
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#27 |
Minister-President
|
![]() Net zoals Zwitserland IN Europa ligt, maar geen deel uitmaakt van de EU, zo ligt Brussel IN Vlaanderen, maar maakt het geen deel uit van het Vlaamse Gewest.
#28 | |
|
![]() Citaat:
Ik moet me in Limburg dus ook serieus zorgen beginnen te maken. Statistisch gezien zijn de bijdragen hier lager dan elders in Vlaanderen. Dat is niet abnormaal. Onze beste talenten (meerverdieners) zijn verplicht in de Vlaamse ruit te gaan werken. |
|
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zullen we de Verenigde Nasies vragen om een UNO detasjement met parasjutes te droppen om orde op zaken te stellen ?
|
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
Mijn grootvader kreeg bv een Nederlands pensioen voor het deel dat hij in Nederland gewerkt had. Maar dat was dan gelijk voor hem en zijn Nederlandse collega's. En als er een verschil zou zijn (belasting) wist hij dat op voorhand. Het verschil met die treinbestuurder is dat het pensioen België betaalt werd. Dat de firma waarvoor hij werkt in Brussel legt. Daarop kon dhr. Pieters geen antwoord geven: of dat pensioen hetzelfde zou zijn voor de Waalse, Brusselse of Vlaamse treinbestuurder die dezelfde bijdrage in hetzelfde bedrijf betaald hadden. |
|
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik doe daar mijn voordeel aan, zelfs al is het maar een € of vijf. Van dat voordeel, wist ik ook niets op voorhand. Ge moet de blutsen met de builen pakken.
|
![]() |
![]() |
#33 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Frappant dat je een nationalistisch sentiment voorgang geeft op solidariteit met Waalse en Brusselse arbeiders.
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En als zwitserland ooit ergens deel van zal uitmaken dan zal het van de EU zijn en niet van bijvoorbeel de ACS. |
|
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, het probleem zou zich ook niet stellen als de SP.A de pensioenkassen van de NMBS niet zou geconfisceerd hebben, dan was dat mooi opdeelbaar geweest samen met de splitsing van de NBMS in een VSM en een waalse SNCW. Wat de Vlamingen gespaard hadden voor de Vlamingen en vv. Laatst gewijzigd door fonne : 8 juni 2010 om 18:25. |
|
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En hebben die dan die solidariteit ergens meer verdiend dan een congolese arbeider? Een Congolees heeft zelfs meer bijgedragen aan de Vlaamse welvaart dan een Waal, laat ons dus maar met de Congolezen solidair zijn.
|
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bedenking: als dit soort akkefietjes het enige is dat de splitsing in de weg staat, dan gaat die splitsing snel geregeld kunnen worden.
Ik denk het eerder een manier is van politici om te zeggen: ik ben tegen de staatshervorming, maar ik durf het niet goed zeggen want mijn kiezers denken er anders over. Laatst gewijzigd door fonne : 8 juni 2010 om 18:28. |
![]() |
![]() |
#38 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Trouwens, wie zegt dat een splitsing een splitsing inhoud van de kassen? De federale heeft geen pensioenkas (er wordt niet belegd, maar direct uitgekeerd aan de vorige 'werk'-generaties). Als ik een tweede pijler opbouwde bij een vorige werkgever, dan krijg ik ook daar m'n 'pensioentje' van eenmaal 65, en dan is dat op basis van wat daar toen voor betaald is, volgens de regels van die kas. Los van de tweede pijler(s) die ik bij latere werkgevers opgebouwd heb. |
|
![]() |
![]() |
#39 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ook als Brussel geen gewest meer heet en iets minder bevoegdheden en autonomie (die de jure nu ook niet gelijk is aan de andere twee gewesten) heeft dan de echte deelstaten in dit land, dan kan Brussel nog steeds een 'eigen' bevoegdheid hebben wat betreft arbeidsrecht of pensioenen. |
|
![]() |
![]() |
#40 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ja, een pensioen is dan hetzelfde, want het pensioen wordt betaald door die of waar het opgebouwd werd, volgens de modaliteiten van het systeem waaronder het opgebouwd werd.
|
![]() |