![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
Bekijk resultaten enquête: Moet een toekomsitge premier 2-talig zijn? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
52 | 70,27% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
22 | 29,73% |
Aantal stemmers: 74. Je mag niet stemmen in deze enquête |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De vraag is simpel. Moet een premier de 2 voornaamste landstalen kennen?
|
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Als buitenstaander lijkt me dat niet zo vreemd, maar ik ben benieuwd wat de Belgen (Vlamingen, Walen, Brusselaars en Duitstaligen) hier van vinden.
|
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementslid
|
![]() Voor mijn part moet hij niet hij geen van de drie talen spreken, als dat kan bijdragen aan onze kansen op een degelijke staatshervorming.
Een premier is na enkele jaren toch weg, structuren zijn belangrijker. |
![]() |
![]() |
#4 |
Burger
|
![]() De talenkennis van de premier is niet zo belangrijk lijkt me. In het tegendeel, bijna. Stel dat je een Vlaming hebt die geen Frans kan (een scenario dat meer en meer mogelijk zal worden) en dus alle ministerraden in het Nederlands voorzit. Of zitten tweetalige premiers nu al zowieso alle ministerraden uitluitend voor in hun moedertaal?
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Liever een ééntalige die bereid is om zich constructief op te stellen dan een tweetalige die met gespleten tong spreekt.
|
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat doet niets af van zijn efficiëntie. Het is wel een teken van gebrek aan respect voor de andere taalgroep.
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() tweetaligheid: neen, dat is bijna niemand, zelfs Verhofstadt of Dehaene waren dat niet echt. alleen Leterme was dat.
maar het Nederlands van Di Rupo is wel goed genoeg om premier te worden. Als hij maar goed regeert.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
#8 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik blijf mij erover verwonderen hoe soepel men zijn mening kan aanpassen aan de situatie van het moment. Wat men ooit verketterd heeft wordt nu aanbeden.
Laatst gewijzigd door spherelike : 16 juni 2010 om 13:16. |
![]() |
![]() |
#9 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Dan moet u de lat wel erg laag leggen, want de laatste keren dat ik hem bezig hoorde, was dat tegen een snelheid van 1 zin per minuut, en met meer "euh"'s dan woorden. |
|
![]() |
![]() |
#10 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Nee, een premier moet eentalig Frans zijn. Waarom zou de machtigste man van het land een taaltje van achterlijke boeren moeten kunnen spreken?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() liefst niet.
Vlamingen hebben dat nodig, een Nederlandsonkundig premier. |
![]() |
![]() |
#12 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() Ik heb helemaal niets veranderd. Onjuist uitgangspunt.
#14 |
Banneling
|
![]() De vraag is niet simpel..er zijn 2 winnaars en ééntje wil geen ( 2de Leterme ) premier worden..
|
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() Zeg, we leven hier niet in Nederland waar de Friese taal nog altijd beschouwd wordt al de taal van de koeienstal.
|
![]() |
![]() |
#16 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het peil van de kennis van het Nederlands onder "Vlamingen" is reeds erbarmelijk te noemen. Historisch gezien hebben we diverse "Nederlandstalige" premiers gekend die
inderdaad geen enkele landstaal, behalve de gekuiste versie van hun eigen dialect "perfect" beheersten. Nog recent ergerde ik me aan een artikeltje van de hand van een recent dubbel gediplomeerde (manama afgestudeerde) die "mij" gebruikte ipv "ik". Vanzelfsprekend zullen er burgers zijn die zich zullen ergeren indien zulke fout door een "franstalige" gemaakt zou worden... Ook de premiers Theo Lefevre en Edm Leburton warten schoolvoorbeeld van eerste ministers die de "andere belangrijke landstaal" zeer onvoldoende beheersten. Vermits dit moet kunnen, moet het aan de andere kant wel zo zijn dat een passieve kennis gevraagd mag worden van alle nationale talen inclusief het Letzemburgisch. Een premier lmet goede noties van zo veel mogelijk talen dus & niet slechts de nationale. Dat kennis van het Esperanto mooi meegenomen zou zijn, spreekt voor zich...
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Volgens de meeste hier kan Di Rupo dus geen premier worden!
|
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() En dat is een krachtdadige referentie die gezag van gewijsde heeft.
Laatst gewijzigd door system : 16 juni 2010 om 15:49. |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() Een premier moet op z'n minst de drie landstalen verstaan. Spreken is niet echt noodzakelijk. En dat geldt trouwens voor elke Belg indien daar toe in staat.
|
![]() |
![]() |
#20 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Diegenen die dat absoluut niet willen kunnen samen met F.Dewinter nog altijd politiek asiel in Namibië aanvragen.