![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#401 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op 55 stoppen met werken en zelfs op zijn 60ste in in veel jobs zelfs een schande. En het riante pensioen van een ambtenaar is enkel riant tegenover zijn loon, maar niet tegenover dat van een werknemer in dezelfde functie en dezelfde scholinggraad. En binnen mijn familie kan ik daar een mooi vergelijk in maken. Mijn ex-schoonvader, een douane, heeft zijn weduwe een pensioen van 1200€ achtergelaten. Terwijl zijn broer, een declarant zijn weduwe een pensioen van 1500€ heeft achtergelaten. Mijn ene schoonbroer, een arbeider-tuinaanlegger heeft nu een pensioen van 1700€. Terwijl de andere, een gemeentelijke tuinaanlegger slechts 1400€ pensioen heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#402 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tegenover 1000€ voor arbeiders/bedienden, staat 2200€ voor ambtenaren (en deze laatste zijn dan nog geperekweerd). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#403 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar of de fout hier bij de oudere generatie ligt, betwijfel ik. Heb eerder den indruk, dat de generatie daarvoor (de negentigjarigen van nu) veel gevoeliger waren voor "een schoon werk met ne plastron", en beschaamd waren voor de "vakschool". Dat heb ik bij de generatie daarna, toch minder tegengekomen. Dat was eerder, dat ze studeren wat ze willen, dat ze maar gelukkig zijn. Maar kom, dit doet er uiteindelijk niet toe. Het land heeft inderdaad nood aan techniekers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#404 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast is het aantal werknemers in de privé dat slechts deeltijds werkt veel hoger dan bij de ambtenaren, waardoor zij dus ook minder rechten opbouwen. Je kan zelfs stellen dat bijna 40% van de werknemers in de privé slechts deeltijds werkt. Als men deze mensen in een aparte categorie zou plaatsen en niet bij de rest zou tellen, zou je een hele andere tabel krijgen. Een arbeider die +/-21.000 EUR per jaar verdient officieel, krijgt een pensioen van +/- 12.000 EUR als alleenstaande een gezin +/-15.000 EUR per jaar. En een arbeider die voor een dergelijk loon werkt, is of een luiaard of een stomme ezel. Want +/-21.000 Euro - vakantiegeld - 13de maand= +/-18.000€ bruto per jaar / 11 maanden= +/-1640 per maand bruto/ 200 uren per maand =8 €/u. Of minder dan een jobstudent verdient. Het gemiddelde beginners uurloon ligt op 11€= 2200€/per maand = 24200€ per jaar plus vakantiegeld en dertiende maand= +/-27.300€ bruto per jaar /60%= 16.380€ pensioen per jaar= 1365€ per maand voor een alleenstaande en +/-1700€ voor een gezin. Mensen in de technische beroepen gaan een pak boven die 11€ per uur en zelfs een ongeschoolde in de bouw begint reeds aan 13€ per uur. Laat je dus niet vangen door de statistieken, ze geven je een vals en fout beeld van de werkelijke situatie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#405 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je gaat verstelt staan van hoe fout je zit met het idee dat kinderen nu mogen studeren wat ze willen. Bijna alle ouders willen nog steeds dat hun kinderen dokter of advocaat worden en ergens een proper jobje doen. In het eerste jaar ASO zitten een pak meer leerlingen dan in het eerste jaar BSO, dat door veel ouders nog steeds als minderwaardig word beschouwd. En in de technische richtingen is het nog erger gesteld. Ik kreeg zelfs een proces aan mijn been, van de moeder van mijn kinderen, omdat ik de jongste liet vertrekken in een TSO richting. Haar stelling was dat ik zijn toekomst verknalde door hem niet naar het ASO te sturen. Ik kom regelmatig mensen tegen die vinden dat ik mijn kinderen onder hun mogelijkheden laat studeren, want zij kunnen zonder problemen het ASO aan. Ik kom regelmatig mensen tegen die vinden dat ik een minderwaardige job uitoefen, want ik moet mijn handen vuil maken en een werkpak gebruiken om mijn kleren te beschermen. Dat ik een pak meer verdien dan hen en een pak meer vrije tijd heb en mijn eisen kan opleggen aan de werkgever verliezen ze gewoon uit het oog. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#406 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Houden onder andere rekening mee : -dat bij ambtenaren het gemiddelde van de vijf laatste jaren enkel wordt geteld. Jaren waarbij de wedden door de automatische ancienniteitsverhoging, en de quasi automatische bevorderingen, het hoogst zijn ; -dat bij arbeiders/bedienden, alle loopbaanjaren in aanmerking worden genoemen, dus ook de startjaren, waar de wedden het kleinst zijn ; -dat arbeiders/bedienden wel mogen betalen op hun volledige wedde, toch hun bijdrage voor het pensioen beperkt wordt tot +/-30000€/jaar ; -dat de pensioenen van de ambtenaren niet enkel geindexeerd, doch ook geperekweerd worden ; -dat de ambtenaren moord en brand schreeuwen, als er nog maar naar hun pensioen wordt gewezen... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#407 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |