![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Citaat:
Gezien je slimmer bent dan mij kan je al zeker geen uitvinding zijn van mijn geest. Dus blijven er nog twee mogelijkheden over 1) jij bent een illusie van diegene die me probeert te bedriegen (matrix) 2) we zijn effectief met 2 Van mensen die minder intelligent zijn dan mij blijft nog de mogelijkheid dat ik ze heb uitgevonden om mezelf bezig te houden of zo.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | ||
Banneling
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() http://www.hearing-voices.com/ Laatst gewijzigd door Cdude : 21 juli 2010 om 20:21. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#283 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]()
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
|
![]() Citaat:
Dus om voetballer te zijn, moet je eerst bestaan, hier ga ik ook mee akkoord. Dus om slaap te krijgen, moet je eerst bestaan .. ook mee eens. Ttz "A bestaat niet" --> "A krijgt geen slaap". Ttz "A bestaat niet" --> "A is voetbalt niet" B (krijgt slaap) / (voetbalt) --> B bestaat. Laten we ad fontes gaan, besta jij? Om te weten dat jij bestaat moet je eerst kunnen weten en jij kan niet weten als je niet bestaat, dus ben jij? Weet jij dat bent? @patrickve Je gaat hier nooit uit kunnen geraken, dit is zeker, en dit hebben vóór jou heel veel denkers, psychologen en filosofen gedaan, het is hun niet gelukt. Iemand die bewustzijn van de mensen in alle tijden in alle culturen probeert in twijfels te trekken (wij kunnen het niet weten) of misschien helemaal ontkennen, gaat gewoon rond de pot blijven draaien. Tweede probleem is dat je jouw zijn monistisch nooit kunt bewijzen, dus mensen met een fysicalistische mensbeeld kunnen dat NOOIT doen. Dit is een feit. Een reactie is niet perse een 'antwoord'. Ik heb wel een reactie gelezen, maar of dat een 'antwoord' is, betwijfel ik ten zeerste. Laatst gewijzigd door porpo : 22 juli 2010 om 01:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 117.208
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
Al moordend problemen oplossen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 117.208
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik denk dat er eerder veel filosofen geweest zijn die getracht hebben aan te tonen dat de existentiele twijfel niet bestaat, en DAAR rond de pot zijn gaan draaien. Citaat:
Jouw epistemologie is dus verschillend van de mijne, en hieruit volgt dat we twee verschillende ontologieen hebben. (ik besta in mijn ontologie, en - neem ik aan (hypothese) - jij bestaat in jouw ontologie). En nu komen we tot mijn ander punt: daar staan we nu schoon, he ! We weten maar 1 ding zeker, elk in onze eigen wereld: namelijk dat de lokale "ik" bestaat, en al de rest kan verzinsel zijn. Da's niet erg bruikbaar. Het is dus beter van "te doen alsof" we andere dingen weten. Maar, en dat is het ganse punt, we moeten deze denkoefening gebruiken als een lesje, namelijk dat we niks (behalve dan het ietwat nutteloze gegeven dat ik besta) met absolute zekerheid kunnen weten. Er is dus geen Absolute Waarheid. Maar doen alsof we dinges weten is toch wel verdraaid handig. Dus moeten we dingen weten die nut hebben, die tot iets dienen, en in ons achterhoofd houden dat we ze nooit absoluut zeker kunnen weten. Zoeken achter Absolute Waarheden (behalve die ene dan, dat ik besta) is dus een verloren zoektocht, en beweren dat we Absolute Waarheden kennen is zelfbedrog. De enige "waarheden" waarvan we beter doen alsof we ze weten, zijn "waarheden" die nuttig zijn, beseffende dat ze toch wel fout kunnen zijn en zeker niet absoluut aantoonbaar. Daarom noem ik ze "nuttige werkhypothesen". Profeten die stellen dat ze een of andere Absolute Waarheid kennen zijn zeveraars. Mensen die dingen beweren omdat ze dat nuttig vinden, en beseffen dat ze fout kunnen zijn, zijn intelligente mensen die hun verstand goed gebruiken. Amen.
__________________
Al moordend problemen oplossen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Citaat:
Ik kan hetzelfde antwoord geven, maar dat is vrij zinloos. Indien ge iets niet zout begrijpen in mijn eerder antwoord moogt ge gerust om uitleg vragen, dan zal ik mijn best doen om het duidelijker te maken.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) Laatst gewijzigd door Alboreto : 22 juli 2010 om 06:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.298
|
![]() Citaat:
Overigens vermoed ik dat deze discussie het gevolg is van redeneren op basis van causaliteit. Porpo schijnt te posteren dat je eerst moet bestaan voordat je kan denken. Dit is fout als denken en bestaan twee eigenschappen zijn die het ik vormen. Dus het één bestaat niet zonder het ander. Als je cogito ergum sum verwerpt dan verwerp je de filosofie en de rede. Het persoonlijk voornaamwoord (ik) betekent 'de persoonlijkheid, de individualiteit'. En dat is altijd een bewuste, denkende persoon en dat sluit het bestaan in. Wil porpo het woord ik van zijn betekenis ontdoen om er achter te komen wat het betekent? - Iemand die zegt "geen god dan god" zou toch geen moeite moeten hebben om te zeggen "geen ik dan ik"? Laatst gewijzigd door Piero : 22 juli 2010 om 11:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 117.208
|
![]() Citaat:
Het eerste standpunt is wat je zegt: "ik" betekent tegelijkertijd "bestaan en denken". In dat geval is "ik denk dus ik besta" een tautologie. Maar dat maakt het daarom niet minder waar. Het andere standpunt is het standpunt dat porpo inneemt, waar ik het trouwens mee eens ben, maar hij schijnt de logische relatie die eruit voortvloeit niet te aanvaarden. Het is "om kunnen te denken/bewust te zijn moet je allereerst bestaan". Als je dat logisch neerschrijft is dat de bewering: "je bestaat niet" => "je kan niet denken/bewust zijn". P => Q waar P = "je bestaat niet" en Q = "je kan niet denken/bewust zijn". Ik ben het volledig eens met die uitspraak P => Q. Iets dat niet bestaat, kan inderdaad niet bewust zijn, kan niet denken, kan niks. Maar hier blokkeert porpo volgens mij: hij wil de modus tollens niet aanvaarden: Modus tollens: { P => Q ; ~Q } ---> ~P P => Q daar zijn we het over eens. Ik stel nu "ik ben bewust". Ik vind dat een onloochenbare waarheid voor mezelf. Ik weet met 100% zekerheid dat ik bewust ben. Ik kan dat misschien niet aan iemand anders wijsmaken, maar voor mij is het 100% duidelijk dat ik denk en bewust ben. Welnu, "ik ben bewust/ik denk" is niets anders dan ~Q. Q was "ik kan niet denken/bewust zijn". Als ik dus bewust ben/denk, dan is dat ~Q. Bijgevolg (modus tollens) hebben we ~P. P was: "ik besta niet". ~P is dus "ik besta". Ik heb niet begrepen waarom hij hierover moeilijk doet. Citaat:
__________________
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 22 juli 2010 om 11:49. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#290 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.298
|
![]() Het kan ook zijn dat porpo, net als de filosofen van de oudheid, het bestaan van denkbeelden net zo belangrijk, of zelfs belangrijker, vindt dan het bestaan van concrete dingen. De vraag is dan of denkbeelden een werkelijkheid zijn of niet en of denkbeelden van iets aan de concrete dingen vooraf gaan. Je kan dan het ik als een abstractie, als een denkbeeld, beschouwen en niet als een concrete zaak. En dan wordt het bewijzen dat het ik bestaat wel moeilijk.
Wederom wordt hier de betekenis van 'ik' volgens de definitie in het woordenboek genegeerd. Het ik wordt los gezien van de persoonlijkheid, het individu. Ik kan mijn fysiek bestaan niet los zien van mijn bewustzijn. Mijn bewustzijn bestaat met mijn lichaam en niet zonder mijn lichaam. Wie denkt dat dit los kan staan bedriegt zichzelf. Bewijs? Elk individu noemt zich man of vrouw, of homo of lesbo, enzovoort. Dat typeert de geest en het lichaam. Laatst gewijzigd door Piero : 22 juli 2010 om 12:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 117.208
|
![]() Citaat:
Meer gespecialiseerd is een ontologische interpretatie van een fysische theorie ook weer het toekennen van een ontologisch bestaan aan sommige wiskundige strukturen ("electrisch veld", "gravitatieveld", "puntdeeltje"...). Maar het probleem met een platonisch bestaan toe te kennen aan elk abstract idee, is dat er dan geen enkel coherent idee is dat NIET zou bestaan, he. Het volstaat om een idee te hebben, en het "bestaat" (ja, als idee natuurlijk, zoals men kan zeggen dat een wiskundige struktuur "bestaat": er "bestaan" n-dimensionele ruimten, er "bestaan" verschillende soorten meetkundige ruimtes, er "bestaan" niet-standaard reele getallen...) Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
Al moordend problemen oplossen. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.298
|
![]() Je hebt de filosofische redenering mooi uiteengezet, net als in je andere posts.
Citaat:
Citaat:
Het is ook nog een ongerijmdheid. Want als God moet bestaan omdat Hij een hoger wezen zou zijn dan de mens dan moet er ook een lager wezen bestaan: de mens. Want anders is er geen sprake van hoger en lager. Zo wordt via een godsbewijs het bewijs voor het bestaan van de mens verkregen. Misschien is dit ook de redenering van porpo. Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 22 juli 2010 om 16:36. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#293 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
|
![]() Nu je zegt zelf dat je het niet kunt bewijzen, dus jouw zijn, jouw ''tryryry" en jouw "balabal" is jouw subjectieve waarheid. Waarom probeer jij dan iets uitleggen? Kun je dan bewijzen dat je weet en dat jij weet dat jij bestaat/weet? Dit ga je noch met MTT noch met MPT bewijzen.
Als je bewust bent, besta je. Je bent bewust -> je bestaat. Bewust = bestaan Ik = bestaan Ben = bestaan Ik ben bewust = bestaan bestaan bestaan De vraag is of jij bent, weet je, weet je het? Ik zeg: om te weten dat je bestaat moet je eerst weten en je weet niet als je niet bestaat. Je komt bewust i.p.v 'weten dat(het)' plaatsen, meer niet, en vandaar zeg ik ook dat je i.p.v 'bewust' ook 'voetballen' of 'slapen' kunt plaatsen, uiteindelijk komt het op hetzelfde neer. Het tweede probleem is dat je je bestaan fysicalistisch nooit kunt bevestigen want er is geen verschil tussen 'ik ben' en 'ik ben niet'. Beide uitspraken zijn te herleiden tot een fysissche deterministische reacties en interacties die geen waarde in zich bevatten maar van buitenaf worden gekregen en als deze externe factor zelf te reductioneren valt, dan draai nog een keer in een cirkel rond zonder iets te kunnen bevestigen of ontkennen. Feit dat ik jouw pogingen allemaal kan tegenspreken en ontkrachten wil nog niet zeggen dat je niet bent, en dit geldt ook voor degenen die er beweren dat wij niet kunnen weten of er (objectieve werkelijkheid) / (het Hogere) is of die (objectieve werkelijkheid) / (het Hogere) gewoon ontkennen. Het bewustzijn van de mens kunnen we niet ontkennen met onze taal ook al verschillen we in taalspel. Volgens Richard Rorty heeft een term zoals 'werkelijkheid' of 'weten' alleen een betekenis in eigen taalspel en slaat niet op iets daarbuiten, en het zo te bekijken kan ik stellen dat het bewustzijn van de mens boven alles staat en het kan alleen maar bevestigd worden en deze bevestiging moet essentieel onderscheid kunnen worden van het ontkennen, anders heeft het geen waarde en geen betekenis zowel deze als die, en wat wij wel kunnen doen is het onderzoeken van hoe mensen (in alle culturen, in alle tijden) hun bewustzijn (ik, cognitie, het Hogere, leven, object, ..) met externe (indien er een extern/object is) factoren wordt bevestigd en welke impact het heeft op hun subjectieve uitingen, dit is wat je kan doen indien je een onderscheid kan maken tussen iets bevestigen en dit iets ontkennen, en het object kunt bevestigen indien je eerst jezelf hebt gevonden en jezelf hebt kunnen bevestigen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 117.208
|
![]() Citaat:
1) als iemand mij vraagt of ik besta ![]() 2) als ik nadenk over de ontologische implicaties van fysische theorien zoals kwantum mechanica en relativiteit. Het is dat laatste dat mij voor dat gefilosofeer heeft geinteresseerd.
__________________
Al moordend problemen oplossen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 117.208
|
![]() Citaat:
Nu is natuurlijk mijn hoop dat jij een ANALOGE redenering aan JOUW kant kan voeren, en op dezelfde wijze VOOR JOU aantonen dat JIJ bestaat, omdat jij misschien zelf ook een subjectieve ervaringswereld hebt, en bijgevolg dat jij voor JOUW bestaan over JOUW nodig element beschikt om langs JOUW kant JOUW bewijs te voeren, niet voor mijn bestaan, maar voor het jouwe. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat is dat nu voor iets ? "Bewust" is niet "bestaan" Bewust IMPLICEERT bestaan, maar er is geen equivalentie tussen bewust en bestaan. Het is denkbaar dat er onbewuste dingen bestaan, nee ? Je andere gelijkheden lopen even mank. Citaat:
Citaat:
Enfin in de mate dat ik die rare uitspraak daar begrijp: 2 mogelijkheden: 1) mogelijkheid 1: ik besta niet. Dan kan ik niet weten, en dan kan ik ook niet weten dat ik besta. 2) mogelijkheid 2: ik besta. Dan kan ik weten, en kan ik dus weten dat ik besta. Maar dat gaat mijn bewijs niet opleveren. Ik heb iets anders nodig: bewuste ervaringen hebben. Mogelijkheid 1: ik besta niet. Dan kan ik geen bewuste ervaringen hebben. MOgelijkheid 2: ik besta. Ik kan dan bewuste ervaringen hebben. GEGEVEN: ik heb bewuste ervaringen. --> mogelijkheid 1 is ge-elimineerd. Ik besta dus. En hieruit volgt ook (mogelijkheid 2 van vorige tweedeling: ik besta, ik kan weten, en ik kan dus weten dat ik besta. Besluit: uit het gegeven: "ik heb bewuste ervaringen" kan ik afleiden dat: - ik besta - ik kan weten - ik kan weten dat ik besta. QED. En dat is ook mijn probleem om JOU te bewijzen dat ik besta: ik kan JOU niet TONEN dat ik bewuste ervaringen heb. Enkel ik "zie" dat. Citaat:
Citaat:
![]()
__________________
Al moordend problemen oplossen. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#296 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
|
![]() Je moet niets herschrijven want
Om te weten dat je bestaat moet je eerst weten en je weet niet als je niet bestaat. Kun je ook zo zeggen: Om te weten dat je NIET bestaat moet je eerst weten en je weet niet als je niet bestaat. Jouw mogelijkheid 1 en mogelijkheid 2 zijn niets anders dan wat woordjes achter elkaar zetten in twee verschillende volgorde, meer niet. Jij kan jezelf inderdaad niet bewijzen aan mij maar jij kan ook niet bewijzen dat jij het aan jezelf hebt kunnen bewijzen. Niet veel alfabetten schrijven waarvan je uiteindelijk hetzelfde uit en rond de pot draait. Als je ergens 'ik' gebruikt dan wijs je hier op '(het=je zijn) weten' en je kan niet weten als je niet bestaat. Gebruik je ervaring, poging, springen, eten, bewust, rond de pot draaien, duifjes voeden, slapen, roken of "jzikhdjkhdhd" in plaats van 'ik'? Zegt absoluut niets over jouw zijn of over hoe je weet dat je weet dat jij weet en bestaat. Er is fysicalistisch geen onderscheid tussen "ik ben" en "ik ben niet", maar ik zelf denk niet reductionistisch fysicalistisch, hoor. Laatst gewijzigd door porpo : 22 juli 2010 om 17:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | |
Banneling
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 117.208
|
![]() Citaat:
De twee uitspraken die je daar aanhaalt zijn niet equivalent. De eerste gaat over "weten dat je bestaat". De tweede gaat over "weten dat je niet bestaat" en is totaal absurd. Citaat:
__________________
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 22 juli 2010 om 19:16. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
|
![]() Zowel weten dat je bestaat als weten dat je niet bestaat, is niet mogelijk zonder "weten" en je weet niet als je niet bestaat.
Iedere mogelijke reactie op : ben jij? Is zinloos en in een cirkel ronddraaien. Dus, zelfs over jouzelf heb je niets te bieden voor anderen, laat staan hun bewustzijn (ik, cognitie, leven, het Hogere, omgeving, ..) ontkennen of er beweren dat jij of zij daarover niets kunnen weten. Dat is al een probleem, tweede probleem is: Er is fysicalistisch geen verschil tussen "ik ben" en "ik ben niet". Derde probleem is: Er is sofistisch gezien (positivistisch darwinistisch reductionistisch empiristisch ..) geen 'weten' mogelijk. Iemand die het Hogere ontkent en hiermee het bewustzijn van mensen ontkent, kan nooit uit zijn dogma's en dilemma's geraken. Laatst gewijzigd door porpo : 22 juli 2010 om 21:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#300 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 117.208
|
![]() Citaat:
Dus kan je niet weten dat je niet bestaat als je niet bestaat, maar je kan wel weten dat je bestaat als je wel bestaat. De situatie is a-symmetrisch, en het is uit die a-symmetrie dat men net zijn bestaan kan afleiden. Snappie ? Citaat:
Citaat:
Ik heb ook nooit beweerd dat ANDEREN niets kunnen weten over HUN bewustzijn. IK kan niet met absolute zekerheid weten dat ZIJ bewust zijn of dat ZIJ bestaan. Maar zij natuurlijk wel. Citaat:
Er is ook een groot verschil tussen "een existentiele twijfel" over iets erkennen, en het bestaan van iets ontkennen. Ik heb een existentiele twijfel over alles, behalve mijn eigen bestaan. Maar ik ontken het bestaan niet van alles behalve mijzelf. Ik heb hier al honderd keer gezegd dat het een nuttige werkhypothese is om dat bestaan als een waarheid te beschouwen, goed beseffende dat we het niet met zekerheid kunnen weten. Dat is een beetje als naar een donkere wolk kijken en stellen dat je denkt dat het een waarheid is dat het zal regenen. Je gaat er van uit dat het gaat regenen, je neemt je regenjas en je paraplu, je gedraagt je alsof het een zekerheid is dat het gaat regenen. Maar je houdt rekening met het feit dat je dat niet helemaal zeker kan weten, en dat je wereld niet ineen stort als het, tegen alle verwachtingen in, toch niet gaat regenen. Je gaat geen mensen vermoorden omdat ze durven stellen dat het zou kunnen zijn dat het niet gaat regenen.
__________________
Al moordend problemen oplossen. |
||||
![]() |
![]() |