Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 september 2010, 14:07   #12221
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
waarom denk je dat de Waterlinie in rap tempo wordt gerestaureerd? Unesco-my-ass, dat is pure zelfverdediging tegen die vuile zuiderlingen. We hebben het nodig gehad en zullen het altijd nodig hebben.

we maken ons een eiland en trekken de stop uit Europa, tabee!
Maar zonder gekheid, zou jij echt helemaal gerust zijn?
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 14:09   #12222
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Maar zonder gekheid, zou jij echt helemaal gerust zijn?
zonder gekheid? zonder gekheid? zucht...saai

maarre...ja ik zie dat wel zitten. Maar niet met allerlei belgostructies a la alarmbellen en rotzooi. dat gaat de boel alleen maar blokkeren en Nederland heeft al meer dan genoeg mogelijkheden om de boel in balans te houden.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 14:14   #12223
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Bureaucratie wordt veroorzaakt door te veel bestuurslagen waardoor er allerlei onnodige overlappingen in wetgeving ontstaan. Belgie en de EU in zijn huidige vorm zijn daar voorbeelden van. In Nederland is er op kleinere schaal sprake van bureaucratie, maar er is geen enkele noodzaak de rijksoverheid macht te laten inleveren. Sterker nog: Er bestaan plannen het aantal provincies in Nederland te verkleinen wat ik toejuich. Nederland is namelijk een stabiele natiestaat en er is geen reele autonomievraag door provincies. Ook zijn de regionale verschillen in Nederland klein. Desalniettemin bestaat er in Noord-Brabant, Limburg en Friesland onder sommige inwoners een zekere trotsheid op de provincie.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 14:22   #12224
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nederland is een van de meest decentrale landen van Europa. Scholen, (thuis)zorg, sociale zekerheid, etc worden voor een groot deel(en een steeds groter deel) lokaal aangestuurd.
Ik ben niet goed op de hoogte van de staatsinrichting van een flink aantal voormalige oostbloklanden, maar voor West-Europese begrippen is Nederland behoorlijk centralistisch.

Citaat:
Wat dat betreft is Vlaanderen een stuk centralistischer. En het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de provincies buiten de randstad meer fiscale autonomie willen. De randstad betaald namelijk al eeuwen de rekeningen in dit land. Alleen Holland, Brabant en Groningen(met zijn gasbel) kunnen zichzelf bedruipen. Hoe gaan de andere provincies zich reden dan? Er zijn maar twee mogelijkheden. Of de belastingen in die provincies gaan naar een onrealistisch hoog nivea, of er komen 'transfers' van de rijke naar de arme provincies. Wederom een soort belgificatie van Nederland dus.
Helemaal mee eens. Het is volstrekt onzinnig Nederland te defederaliseren.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 1 september 2010 om 14:23.
Oud 1 september 2010, 14:31   #12225
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Bureaucratie wordt veroorzaakt door te veel bestuurslagen waardoor er allerlei onnodige overlappingen in wetgeving ontstaan. Belgie en de EU in zijn huidige vorm zijn daar voorbeelden van. In Nederland is er op kleinere schaal sprake van bureaucratie, maar er is geen enkele noodzaak de rijksoverheid macht te laten inleveren. Sterker nog: Er bestaan plannen het aantal provincies in Nederland te verkleinen wat ik toejuich. Nederland is namelijk een stabiele natiestaat en er is geen reele autonomievraag door provincies. Ook zijn de regionale verschillen in Nederland klein. Desalniettemin bestaat er in Noord-Brabant, Limburg en Friesland onder sommige inwoners een zekere trotsheid op de provincie.
er is wel vraag naar fiscale autonomie (de rijkere provincies zullen tuurlijk meer afdragen aan den haag dan de armere provincies) vanuit Groningen vooral dat bijval kreeg van de andere provincies, maar er is geen deelparlementen en -regeringen zoals in Duitsland.

de werkgroep leo belgicus is ook voorstander om het aantal provincies in nederland-vlaanderen te verminderen tot acht en deze provincies meer fiscale autonomie te geven en enkele extra bevoegdheden zoals Europese zaken.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 1 september 2010 om 14:33.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 14:48   #12226
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
er is wel vraag naar fiscale autonomie (de rijkere provincies zullen tuurlijk meer afdragen aan den haag dan de armere provincies) vanuit Groningen vooral dat bijval kreeg van de andere provincies, maar er is geen deelparlementen en -regeringen zoals in Duitsland.
Ik denk dat je bedoelt dat de provincie Groningen minder opbrengsten van het gewonnen aardgas wilde afstaan, maar dat is toch niet hetzelfde als fiscale autonomie?

Citaat:
de werkgroep leo belgicus is ook voorstander om het aantal provincies in nederland-vlaanderen te verminderen tot acht en deze provincies meer fiscale autonomie te geven en enkele extra bevoegdheden zoals Europese zaken.
Europese zaken? Wat bedoel je concreet?
Oud 1 september 2010, 14:55   #12227
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Volgens mij was men in Groningen vooral gefrustreerd naar het afketsen van de door hun gewenste supersnelle magneetzweeftrein. Alleen toen heb ik geluiden gehoord dat men in Groningen meer zeggenschap wilde over het eigen aardgasgeld. Maar verder heb ik nog nooit iets vernomen van dat provincies in Nederland meer (fiscale) autonomie willen. Zou je anders even wat bronnen kunnen geven?

Citaat:
Ik vraag me af of je dit wilt omdat het goed is voor Nederland, of omdat zo een samengaan van Nederland en Vlaanderen minder bedreigend is voor de gemiddelde Vlaming?
Oud 1 september 2010, 15:09   #12228
luc broes

Standaard

Citaat:
De Vlaamse groot-nederlanders zijn natuurlijk niet te vergelijken met de gemiddelde Vlaming. En als een hereniging er ooit komt, dan zal men juist die gemiddelde Vlaming moeten overtuigen. Ik acht het uitgesloten dat die gemiddelde Vlaming ooit meegaat in een samengaan met Nederland zonder speciale voorzieningen die de Vlaamse autonomie tot op zekere hoogte garanderen. En dan denk ik dus al snel aan Belgische toestanden zoals bijvoorbeeld alarmbelprocedures.

Zeg eens, zou jij als randstedeling gerust zijn als Zuid-Nederland opeens 6 miljoen Vlamingen erbij krijgt die zich in het verleden niet allemaal even aardig over jou hebben uitgelaten?
Ik acht samengaan met NL wenselijk en mogelijk mits in een eerste stadium een confederaal verband. Dus alarmbellen komen niet ter sprake.
VL & NL besluiten elk afzonderlijk wat ze samen willen doen.
Best mogelijk blijft dat eerste stadium 'eeuwig' duren.
Oud 1 september 2010, 17:26   #12229
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik denk dat je bedoelt dat de provincie Groningen minder opbrengsten van het gewonnen aardgas wilde afstaan, maar dat is toch niet hetzelfde als fiscale autonomie?
idd.
geen fiscale autonomie? als je de gegenereerde inkomsten op je grondgebied in eigen handen wilt houden, is dat idd wel fiscale autonomie

Citaat:
Europese zaken? Wat bedoel je concreet?
afgevaardigden van de provincies in het Europees Parlement.
niet nationaal aangeduid.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 1 september 2010 om 17:26.
Oud 1 september 2010, 17:26   #12230
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Ik acht samengaan met NL wenselijk en mogelijk mits in een eerste stadium een confederaal verband. Dus alarmbellen komen niet ter sprake.
VL & NL besluiten elk afzonderlijk wat ze samen willen doen.
Best mogelijk blijft dat eerste stadium 'eeuwig' duren.
best niet behouden.
een confederatie is altijd onstabiel.
Oud 1 september 2010, 17:32   #12231
Shadowke

Standaard

Citaat:
Volgens mij was men in Groningen vooral gefrustreerd naar het afketsen van de door hun gewenste supersnelle magneetzweeftrein. Alleen toen heb ik geluiden gehoord dat men in Groningen meer zeggenschap wilde over het eigen aardgasgeld. Maar verder heb ik nog nooit iets vernomen van dat provincies in Nederland meer (fiscale) autonomie willen. Zou je anders even wat bronnen kunnen geven?
google naar gasontginning en groningen.
je zal wel enkele krantenartikels vinden.
trouwens vele provincies, buiten de randstad, steunden het.

Citaat:
Ik vraag me af of je dit wilt omdat het goed is voor Nederland, of omdat zo een samengaan van Nederland en Vlaanderen minder bedreigend is voor de gemiddelde Vlaming?
denk je dat gemiddelde Vlaming na jarenlange frankofone overheersing nog eens wilt overheersd worden en deze keer door Den Haag?
ik denk het niet.
dus waarom niet de regionale identiteit behouden/bevorderen en de provincies meer autonomie te geven? en dat Den Haag beetje bureaucratie is, is nogal lichtzinnig.
Oud 1 september 2010, 18:50   #12232
Shadowke

Standaard

ma we zullen zien wat er gebeurt als het zover is.
Oud 1 september 2010, 18:56   #12233
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
google naar gasontginning en groningen.
je zal wel enkele krantenartikels vinden.
Er is niet veel te vinden. Maar ik heb in het verleden inderdaad enkele artikels gelezen hierover.

Citaat:
trouwens vele provincies, buiten de randstad, steunden het.
Volgens mij is de wens hier de vader van de gedachte. Ik geloof er helemaal niets van dat men in Groningen meer (fiscale) autonomie wil. Nou volg ik niet alles in de media, maar veel wel. En er was inderdaad enige frustratie na het afblazen van de Zuiderzeelijn. Maar er wordt niet echt werk van gemaakt. Inmiddels hoor je er weinig meer over.

Citaat:
denk je dat gemiddelde Vlaming na jarenlange frankofone overheersing nog eens wilt overheersd worden en deze keer door Den Haag?
ik denk het niet.
Precies wat ik al dacht. Nederland moet op de schop vanwege de slechte ervaringen van de Vlamingen met Belgie. Nou, daar bedank ik voor. Eigenlijk ben ik tegen een hereniging. Maar ik wil het alleen nog maar overwegen als de Vlaamse provincies gewone Nederlandse provincies worden. Dus zonder speciale voorzieningen of radicale herinrichtingen van het Nederlandse staatsbestel. Ik ben zelf Brabander, maar ik heb mij nog nooit onderdrukt gevoeld vanuit Den Haag. Het enige is mischien de dominantie van de taal zoals die in de randstad wordt gesproken. Maar je ziet overal in de wereld dat de taal van de cultureel en economisch belangrijkste regio dominant is, ook in Vlaanderen. En ik erger mij daar dan ook niet aan.

Citaat:
dus waarom niet de regionale identiteit behouden/bevorderen en de provincies meer autonomie te geven? en dat Den Haag beetje bureaucratie is, is nogal lichtzinnig.
Nederland is altijd een stabiel land geweest. Naar mijn mening is er in Nederland een prima balans tussen de centrale overheid en de lokale overheid. Het kan natuurlijk altijd beter. Maar wat jij wil gaat veel te ver.
Oud 1 september 2010, 18:57   #12234
luc broes

Standaard

Citaat:
best niet behouden.
een confederatie is altijd onstabiel.
Dat zullen we dan wel zien.
De eenheid van de Nederlanden kan niet plots plaats vinden, dat zal hopelijk langzaam groeien.
In ieder geval is daar nu geen meerderheid voor.
Oud 1 september 2010, 19:05   #12235
Shadowke

Standaard

Citaat:
Er is niet veel te vinden. Maar ik heb in het verleden inderdaad enkele artikels gelezen hierover.

Volgens mij is de wens hier de vader van de gedachte. Ik geloof er helemaal niets van dat men in Groningen meer (fiscale) autonomie wil. Nou volg ik niet alles in de media, maar veel wel. En er was inderdaad enige frustratie na het afblazen van de Zuiderzeelijn. Maar er wordt niet echt werk van gemaakt. Inmiddels hoor je er weinig meer over.

Precies wat ik al dacht. Nederland moet op de schop vanwege de slechte ervaringen van de Vlamingen met Belgie. Nou, daar bedank ik voor. Eigenlijk ben ik tegen een hereniging. Maar ik wil het alleen nog maar overwegen als de Vlaamse provincies gewone Nederlandse provincies worden. Dus zonder speciale voorzieningen of radicale herinrichtingen van het Nederlandse staatsbestel. Ik ben zelf Brabander, maar ik heb mij nog nooit onderdrukt gevoeld vanuit Den Haag. Het enige is mischien de dominantie van de taal zoals die in de randstad wordt gesproken. Maar je ziet overal in de wereld dat de taal van de cultureel en economisch belangrijkste regio dominant is, ook in Vlaanderen. En ik erger mij daar dan ook niet aan.

Nederland is altijd een stabiel land geweest. Naar mijn mening is er in Nederland een prima balans tussen de centrale overheid en de lokale overheid. Het kan natuurlijk altijd beter. Maar wat jij wil gaat veel te ver.
als de nationale overheid en de provincies zelf bepalen indien er bevoegdheden overgaan van nationaal naar provinciaal of omgekeerd zo lang het maar ten dienste staat van de burger en de den haagse bureaucratie serieus wordt verminderd (staat ook zo in het werkdocument hereniging van de werkgroep leo belgicus)
ik denk niet dat je dan veel bezwaar zult hebben.
Oud 1 september 2010, 19:05   #12236
Shadowke

Standaard

Citaat:
Dat zullen we dan wel zien.
De eenheid van de Nederlanden kan niet plots plaats vinden, dat zal hopelijk langzaam groeien.
In ieder geval is daar nu geen meerderheid voor.
een confederatie is idd altijd nodig als tussenstap.
is ook nodig om de wetgeving ed aan mekaar aan te passen.
Oud 1 september 2010, 20:12   #12237
luc broes

Standaard

Citaat:

Maar ik wil het alleen nog maar overwegen als de Vlaamse provincies gewone Nederlandse provincies worden.
.
We zullen je eisen aan de verantwoordelijke overheid overmaken.
Oud 1 september 2010, 20:53   #12238
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
We zullen je eisen aan de verantwoordelijke overheid overmaken.
Dat lijkt me niet nodig. De hereniging zal al veel eerder stuklopen. Al helemaal in het begin, wanneer de Vlamingen eisen dat de Oranjes gedumpt worden.
Oud 1 september 2010, 21:09   #12239
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Zoiets?

Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 21:18   #12240
Shadowke

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me niet nodig. De hereniging zal al veel eerder stuklopen. Al helemaal in het begin, wanneer de Vlamingen eisen dat de Oranjes gedumpt worden.
waar stellen de Vlamingen dit?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be