Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Zonder Brussel?
Ja 37 45,12%
Nee 45 54,88%
Aantal stemmers: 82. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 28 september 2010, 17:49   #741
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Weer eens vertrekken vanuit de huidige situatie waar de belastingen en sociale lasten federaal worden geïnt. Gemakkelijk uiteraard om tot de kern van de zaak NIET te moeten gaan, zijnde, hoe leefbaar is Brussel zonder Vlaanderen?
Dat word ik stilaan gewoon...
U bedoelt dat Brussel die 1,5 miljard niet nodig heeft, maar gewoon verkwist om de Vlamingen te couillonneren?
De kern van de zaak is dus dat Brussel zo afhankelijk is van Vlaanderen dat een Brusselse of een WalloBrux constructie niet levensvatbaar zijn. Een Wallonië en een Vlaanderen zonder Brussel daarentegen wel.

Citaat:
Door "ernstige economische studie", bedoel je dan, ééntje die in uw kraam past? Ik neem alle nodige voorzorgen en nuanceringen, maar ben niet bang om ook eens te kijken naar wat Franstalige economisten vertellen, ook binnen het P4U3-groep.
Ja, ik weet het, zij zijn bevooroordeeld, onbekwaam, Belgicist, pattati, pattata, maar bon, zij zijn niet anders dan Vlaamse economisten, hé.
Een studie die uitgaat van reële prognoses over de intenties van bedrijven en admininstraties na een onafhankelijkheid. Heeft iemand al eens een realistisch scenario voorgelegd aan de bedrijven en gepolst wat ze zouden doen in geval van onafhankelijkheid? Het is gemakkelijk de huidige cijfers te nemen en een beetje zo te manipuleren dat het lijkt alsof WalloBrux een bloeiend arbeidersparadijs gaat worden. zonder zelfs maar simulaties te maken over de verdeling van de staatsschuld, de werking van de spoorwegen, de verplichtingen uit de sociale zekerheid, de gevolgen van regelingen rond grensarbeid, ...

Citaat:
Dat mag voor mij, hoor... Vlaanderen zal dan nog meer verliezen...
OK, dan krijgen ze van mij 50% van de staatsschuld.

Citaat:
Oei, ja, dit forum is de kristallen bol van de politiek!
In ieder geval niet zo gemanipuleerd als onze belgicistische pers.

Citaat:
En waarom zou men, in de EU, gaan delokaliseren? Vertel mij dat eens... O ja, de bedrijven gaan weg omdat Brussel onveilig gaat worden, en Brussel gaat onveilig worden omdat de bedrijven weggaan. Van circulair redeneren gesproken.
En waarom zouden bedrijven niet delokaliseren. Met 90% diensten is dat echt niet moeilijk, gewoon Internet ergens anders insteken. Lege kantoorruimte is er nog genoeg te vinden, en de vastgoedsector zal heel blij zijn om er bij te bouwen. Zonder België heeft Brussel geen locatie-voordeel meer. Vergeet niet dat sinds 1989 al 20% van de arbeidsplaatsen uit Brussel verdwenen is, en dat ondanks de groei van het EU-waterhoofd.

Citaat:
Mijn tussenkomsten negeren dit gegeven niet, verre van zelfs...
Wel, maar dan maar eens een realistische berekening op basis van die gegevens;
fonne is offline  
Oud 28 september 2010, 18:21   #742
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik blijf nochtans vinden dat 'de Vlamingen' massaal in hún hoofdstad zoudEr staan hier écht wel voldoende eigendommen "�* vendre/te koop" om de socio-culturele en zelfs demografische balans in het voordeel van 'de Vlamingen' te doen overhellen.
.
Die oproepen hoor ik al 40 jaar en wat is het gevolg,....elk jaar zijn er minder Vlamingen in Brusssel. Om de balans te doen omkeren zal je minimum 500.000 Vlamingen naar Brussel moeten laten verhuizen. Niet alleen is voor die massa in Brussel geen plaats meer maar zullen de de vastgoedprijzen meer dan tripleren.
speurneus is offline  
Oud 28 september 2010, 18:37   #743
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ik ken FRANSEN die elke dag van Rijsel naar Parijs treinen met de TGV. (de afstand is 2 X 290 km).
Dat is nog een stuk erger...

Erger? Veel makkelijke zal je zeggen. Die zitten op weekbasis heel wat minder uren in de trein dan bepaalde Vlamingen in de wagen hoor.
speurneus is offline  
Oud 28 september 2010, 18:38   #744
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Die oproepen hoor ik al 40 jaar en wat is het gevolg,....elk jaar zijn er minder Vlamingen in Brusssel. Om de balans te doen omkeren zal je minimum 500.000 Vlamingen naar Brussel moeten laten verhuizen. Niet alleen is voor die massa in Brussel geen plaats meer maar zullen de de vastgoedprijzen meer dan tripleren.
Neen, speurneus, er zijn geen 'minimum 500.000' Vlamingen hier nodig.

Een goeie 50.000 keikoppen (met hun gezinnen) zijn voldoende om vanuit het Centrum een 'Vlaamse olievlek' tot stand te brengen.

U schijnt te vergeten dat de 'bons Belges' in de achtergestelde wijken van de stad niet bepaald geliefd zijn.

En dat hebben de 'bons Belges' uitsluitend aan zichzelf en hun politieke vertegenwoordigers te danken.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 28 september 2010, 18:48   #745
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
U bedoelt dat Brussel die 1,5 miljard niet nodig heeft, maar gewoon verkwist om de Vlamingen te couillonneren?
De kern van de zaak is dus dat Brussel zo afhankelijk is van Vlaanderen dat een Brusselse of een WalloBrux constructie niet levensvatbaar zijn. Een Wallonië en een Vlaanderen zonder Brussel daarentegen wel.
Zaken laten zeggen die er absoluut niet staan, en maar rond de pot blijven draaien, zoals zo vaak ... Ik denk dat ik het hierbij gaat laten, ik heb andere zaken te doen dan dat spelletje verder te blijven spelen (u mag een laatste reactie posten om u als "winnaar" aan te duiden)

Citaat:
Een studie die uitgaat van reële prognoses over de intenties van bedrijven en admininstraties na een onafhankelijkheid. Heeft iemand al eens een realistisch scenario voorgelegd aan de bedrijven en gepolst wat ze zouden doen in geval van onafhankelijkheid? Het is gemakkelijk de huidige cijfers te nemen en een beetje zo te manipuleren dat het lijkt alsof WalloBrux een bloeiend arbeidersparadijs gaat worden. zonder zelfs maar simulaties te maken over de verdeling van de staatsschuld, de werking van de spoorwegen, de verplichtingen uit de sociale zekerheid, de gevolgen van regelingen rond grensarbeid, ...
En hebt u zo'n onderzoek om uw Eigen Groot Gelijk aan te tonen? Niet dat het mij nog interesseert hoor.

Citaat:
OK, dan krijgen ze van mij 50% van de staatsschuld.
Hélaba, uw voorstel hé... Dus Brussel 18%, Vlaanderen 58% (als ik mij niet vergis), de rest voor Wallonie.

Citaat:
In ieder geval niet zo gemanipuleerd als onze belgicistische pers.
En u bent zo objectief als het maar kan zijn, zeker...

Citaat:
En waarom zouden bedrijven niet delokaliseren. Met 90% diensten is dat echt niet moeilijk, gewoon Internet ergens anders insteken. Lege kantoorruimte is er nog genoeg te vinden, en de vastgoedsector zal heel blij zijn om er bij te bouwen. Zonder België heeft Brussel geen locatie-voordeel meer.
En waarom zouden zij het wél doen? Ah ja, cirkelredeneringen...

Citaat:
Vergeet niet dat sinds 1989 al 20% van de arbeidsplaatsen uit Brussel verdwenen is, en dat ondanks de groei van het EU-waterhoofd.
Ah... Volgens cijfers waarover ik beschik is de werkgelegenheid in Brussel met 8% gestegen tussen 1997 en 2006, en zelfs met 13% tussen 1989 en 2007.
http://www.diversiteit.irisnet.be/IM...jaarBHG_NL.pdf
U hebt uiteraard andere cijfers? Enfin, neen, laat maar.

Citaat:
Wel, maar dan maar eens een realistische berekening op basis van die gegevens;
Boarf, ik vraag liever de uwen.
Enfin, neen, laat maar. Doei.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 28 september 2010 om 18:49.
Bad Attila is offline  
Oud 28 september 2010, 18:52   #746
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Neen, speurneus, er zijn geen 'minimum 500.000' Vlamingen hier nodig.

Een goeie 50.000 keikoppen (met hun gezinnen) zijn voldoende om vanuit het Centrum een 'Vlaamse olievlek' tot stand te brengen.

U schijnt te vergeten dat de 'bons Belges' in de achtergestelde wijken van de stad niet bepaald geliefd zijn.

En dat hebben de 'bons Belges' uitsluitend aan zichzelf en hun politieke vertegenwoordigers te danken.
En u schijnt te vergeten dat de meeste immigranten Vlamingen rascisten vinden.
Alle Vlamingen die naar Wallonie zijn getrokken zijn nu perfect aangepaste Walen. Laat staan dat je 50.000 Vlamingen bereid gaat vinden om zich in een achtergestelde buurt te vestigen, hoelang zal het duren, alvorens de nazaten van je 50.000 geimporteerde Vlamingen verfranst zullen zijn denk je?

Laatst gewijzigd door speurneus : 28 september 2010 om 18:55.
speurneus is offline  
Oud 28 september 2010, 18:58   #747
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Erger? Veel makkelijke zal je zeggen. Die zitten op weekbasis heel wat minder uren in de trein dan bepaalde Vlamingen in de wagen hoor.
Ik bekeek vooral de AFSTAND v.d. klokketoren naar de plaats van bestemming.
Uren ? Er zijn er een heleboel die opstappen in Duinkerke of een paar stationnetjes tussen Duinkerke en Rijsel. Na Rijsel stopt hij nog eens in Lens en dan is het full speed naar Parijs. Het zijn dus 's morgens en 's avonds 2 TGV 's (bijna) vol pendelaars naar La Capitale.

Boduo is offline  
Oud 28 september 2010, 19:47   #748
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zaken laten zeggen die er absoluut niet staan, en maar rond de pot blijven draaien, zoals zo vaak ... Ik denk dat ik het hierbij gaat laten, ik heb andere zaken te doen dan dat spelletje verder te blijven spelen (u mag een laatste reactie posten om u als "winnaar" aan te duiden)
Ja wat is het nu? Brussel krijgt vandaag geld uit de Belgische pot (van Vlaanderen dus) vanwege de overlast van de aanwezigheid van de EU (bewaking, europese top, ambtenaren die geen belasting betalen) en uit de Vlaamse pot voor bv. het onderwijs (onevenredig met het aantal Vlamingen). Alles samen 1 miljard, en daar komen ze naar eigen zeggen niet mee toe. Als Brussel onafhankelijk wordt, wie gaat dat geld dan ophoesten? De EU zal het niet betalen, dat de Europese top tweemaal per jaar Brussel platlegt is maar een folieke van Verhofstadt geweest.
Je kan dan denken, ah maar dan belasten we de pendelaars, in de waanvoorstelling dat er nog veel pendelaars gaan blijven.

Citaat:
En hebt u zo'n onderzoek om uw Eigen Groot Gelijk aan te tonen? Niet dat het mij nog interesseert hoor.
Dan moet ik mij er niet moe voor maken. Wat niet wegneemt dat je voor heel wat bedrijfstakken al kunt voorspellen dat ze zullen wegtrekken:
- Vlaamse administratie
- Minstens de helft van de Belgische administratie, legerhoofdkwartier
- Vlaamse kulturele instellingen incl. VRT, helft van bicommunautaire instellingen, Vlaamse hogescholen laatste restjes VUB, ...
- Een belangrijk deel van de financiële instellingen, banken, verzekeringen, leasingmaatschappijen, ...
- Reclamebedrijven en pers

Pak dat samen, en vermenigvuldig met minstens 3 om de direct afgeleide tewerkstelling (horeca, kantoorinrichting, ICT, ...) in rekening te brengen.
Een van de gevolgen daarvan is dat de stad leegloopt en de vastgoedmarkt instort. Wat zich onmiddellijk vertaalt in minder investeringen. Geen nieuwe bouwprojecten meer, dus ook geen traffiek meer in haven van Brussel, ...
Facit: Brussel is een grote opgeblazen ballon die als hij eenmaal is doorgeprikt onherroepelijk leegloopt.

Citaat:
Hélaba, uw voorstel hé... Dus Brussel 18%, Vlaanderen 58% (als ik mij niet vergis), de rest voor Wallonie.
Daar tekenen we voor.

Citaat:
En u bent zo objectief als het maar kan zijn, zeker...
Er is een verschil tussen openlijk een mening hebben en geniepige manipulatie door het verzwijgen, verdraaien, verbloemen en doordacht selecteren van de waarheid.

Citaat:
En waarom zouden zij het wél doen? Ah ja, cirkelredeneringen...
Allez kom. Neem nu een reclamebedrijf. Vandaag maken die één reclamecampagne voor Vlaanderen en Wallonië in twee talen. Dat heeft een zekere efficiëntie, die waarschijnlijk hoger is dan de meerkost van een locatie in Brussel (hogere lonen, hogere huurprijzen), anders zouden ze er niet blijven. Wat gaat er na de onafhankelijkheid nog van het locatie-voordeel overblijven? Niets. Dus dat bedrijf splitst en zoekt twee zo goedkoop mogelijke nieuwe locaties.
In een onafhankelijk Brussel of Wallobrux vallen een groot deel van de locatie-voordelen van Brussel weg, de nadelen blijven of worden erger, bv. de extra administratieve overhead voor grensarbeiders.

Citaat:
Ah... Volgens cijfers waarover ik beschik is de werkgelegenheid in Brussel met 8% gestegen tussen 1997 en 2006, en zelfs met 13% tussen 1989 en 2007.
http://www.diversiteit.irisnet.be/IM...jaarBHG_NL.pdf
U hebt uiteraard andere cijfers? Enfin, neen, laat maar.
Dat neemt niet weg dat 200.000 arbeidsplaatsen wel degelijk gedelocaliseerd zijn in die tijdsspanne. Dat wordt voor een stuk gecompenseerd door de uitbreiding van het EU-waterhoofd, en voor een stuk door redelijk precaire tewerkstelling in de migrantenwijken. In ieder geval is de groei lang niet voldoende om de bevolkingsgroei van Brussel op te vangen, de werkloosheid is van 10% tot 20% gestegen in dezelfde tijd. Brussel is duidelijk niet in staat voldoende nieuwe arbeid te creëren.

Citaat:
Boarf, ik vraag liever de uwen.
Enfin, neen, laat maar. Doei.
Ge zoudt er toch niets van snappen.

Laatst gewijzigd door fonne : 28 september 2010 om 19:49.
fonne is offline  
Oud 28 september 2010, 19:50   #749
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Nogmaals. Als de beerput overloopt dan stroomt de stront naar beneden.
solidarnosc is offline  
Oud 28 september 2010, 19:52   #750
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Even kort. Een eventueel onafhankelijk vlaanderen met Brussel erbij zal alleen maar blijven kampen met verfransing.De olievlek dus. Tenzij we eerst verengelsen.

Laatst gewijzigd door Argusx43 : 28 september 2010 om 19:53.
Argusx43 is offline  
Oud 28 september 2010, 19:54   #751
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 Bekijk bericht
Even kort. Een vlaanderen met Brussel zal alleen maar bljiven kampen met verfransing.De olievlek dus. Tenzij we eerst verengelsen.
de verfransing is aant uitdoven door het feit dat de frankofone extremisten weglopen richting Wallonië door de personen, die ze zelfnaar Brussel hebben gehaald en nu naar de Rand beginnen te verhuizen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 28 september 2010 om 19:55.
Shadowke is offline  
Oud 28 september 2010, 19:58   #752
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 Bekijk bericht
Even kort. Een eventueel onafhankelijk vlaanderen met Brussel erbij zal alleen maar blijven kampen met verfransing.De olievlek dus. Tenzij we eerst verengelsen.
In een onafhankelijke staat Vlaanderen zal de verfransing uitsterven, vermits men nu alleen maar verfranst omdat men denkt van zo Brussel als lebensraum te kunnen annexeren.

Ook in het kort.
Oud 28 september 2010, 20:00   #753
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Nogmaals. Als de beerput overloopt dan stroomt de stront naar beneden.
Er bestaat een versie met een appel ook.
Oud 28 september 2010, 20:16   #754
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En u schijnt te vergeten dat de meeste immigranten Vlamingen racisten vinden...
Ik ken wel méér immigranten die al lang door hebben waar de échte racisten in dit land zich schuilhouden.

En néén, dat is niet in Vlaanderen.

De 'lavage de cerveau' is niet overal even succesvol, speurneus, en de 'pensée unique' niet overal even sterk.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 28 september 2010, 21:56   #755
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
In een onafhankelijke staat Vlaanderen zal de verfransing uitsterven, vermits men nu alleen maar verfranst omdat men denkt van zo Brussel als lebensraum te kunnen annexeren.
Dat zou alleen gelden als je dat onafhankelijke Vlaanderen zeer klein maakt.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 28 september 2010 om 21:56.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 28 september 2010, 21:59   #756
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En u schijnt te vergeten dat de meeste immigranten Vlamingen rascisten vinden.
Alle Vlamingen die naar Wallonie zijn getrokken zijn nu perfect aangepaste Walen. Laat staan dat je 50.000 Vlamingen bereid gaat vinden om zich in een achtergestelde buurt te vestigen, hoelang zal het duren, alvorens de nazaten van je 50.000 geimporteerde Vlamingen verfranst zullen zijn denk je?
Je maakt een aantal valide punten hier.

Maar misschien is het je ontgaan dat djimi over 'keikoppen' sprak.

Of je daar nog 50.000 van hebt is een nadere vraag.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 28 september 2010 om 21:59.
Oud 28 september 2010, 22:04   #757
Sunny
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dat zou alleen gelden als je dat onafhankelijke Vlaanderen zeer klein maakt.
Daar droomt de francophnie van maar dat hoeft niet zo te zijn.
Sunny is offline  
Oud 28 september 2010, 22:32   #758
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sunny Bekijk bericht
Daar droomt de francophnie van maar dat hoeft niet zo te zijn.
Een onafhankelijk Vlaanderen dat inclusief HV en zuidelijk/oostelijk Oost Vlaanderen ontstaat, zal een tweetalige staat zijn.
Oud 28 september 2010, 23:05   #759
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een onafhankelijk Vlaanderen dat inclusief HV en zuidelijk/oostelijk Oost Vlaanderen ontstaat, zal een tweetalige staat zijn.
Glazen bol ???
Boduo is offline  
Oud 28 september 2010, 23:32   #760
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eentalig met uitdovende faciliteiten.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be