Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Cannabis legaliseren in Vlaanderen? (Lees: opening coffeeshops)
JA 75 49,02%
JA, MAAR NIET IN MIJN DORP! 2 1,31%
NEE 72 47,06%
IK WEET NIET, NOOIT GEBRUIKT (DUS IK WEET NIET WAAROVER IK HET HEB) 4 2,61%
Aantal stemmers: 153. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 oktober 2010, 15:10   #701
Fien Fluytenzuyger
Gouverneur

Fien Fluytenzuyger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
is dat dat onderzoek niet waar men muizen in vacuum stak en enkel verdampte marihuana inblies om na eventjes vast te stellen dat die muizen dood waren...en maar zeggen dat het aan de marihuana lag...
Dat klinkt eerder als een 'onderzoek' uit de jaren 60-70. Zo had je er wel een aantal, zelfs geloof ik ene waar een aap in een hok met meer cannabisrook gebombardeerd werd dan een mens in een leven kan inademen..

Het aangehaalde onderzoek, Aldington S, et al. Eur Respir J 2008;31(2):280-6, is online verkrijgbaar en wordt hier voor uw gemak nog eens bijgevoegd door uw dienaar.

De populatie bestond uit 55-plussers uit Nieuw-Zeeland.

Citaat:
Cannabis smoking may have a greater potential than tobacco smoking to cause lung cancer [1–4]. Cannabis smoke is qualitatively similar to tobacco smoke, although it contains up to twice the concentration of the
carcinogenic polyaromatic hydrocarbons [1].

Cannabis cigarettes are less densely packed than tobacco cigarettes, and tend to be smoked without filters [2] to a smaller butt size [3], leading to
higher concentrations of smoke inhaled. Furthermore, smokers of cannabis inhale more deeply and hold their breath for longer [4], facilitating the
deposition of the carcinogenic products in the lower respiratory tract.

These factors are likely to be responsible for the five-fold greater absorption
of carbon monoxide from a cannabis joint, compared with a tobacco cigarette of similar size despite similar carbon monoxide concentrations in
the smoke inhaled [4]. Several studies have demonstrated pre-cancerous histological [5, 6] and molecular [7] abnormalities in the respiratory
tracts of cannabis smokers, and the carcinogenic effects of cannabis smoke have been demonstrated in vitro [8] and in different in vivo animal models
[1, 9, 10].

Conversely, there is also evidence that delta-9-tetrahydrocannabinol may have anti-carcinogenic effects [11–13].
De resultaten en de discussie ga ik hier niet copy/pasten, die moet je zelf maar eens lezen.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: pdf 280.full.pdf‎ (205,0 KB, 97x gelezen)
Fien Fluytenzuyger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2010, 17:13   #702
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fien Fluytenzuyger Bekijk bericht
Dat vind ik toch een stuk minder hypocriet. De hypocrisie ligt hem vooral in het feit dat cannabis een relatief laag risico inhoudt en voldoende ingeburgerd is, echter nog steeds niet legaal.

Dat de overheid om gezondheidsredenen anticampagnes voert zoals ze nu doet met tabak en alcohol, als preventiecampagne voor de jeugd of hulpverleningscampagnes, kan ter discussie gesteld worden voor het geheel. Namelijk, is het de taak van de overheid een opvoedkundige rol aan te nemen?

Belastingen worden op zowat alles geïnd, niet enkel op genotsmiddelen. Weeral een andere discussie.
Dat de overheid anti-tabak campagnes voert had ik al gemerkt.
Maar dat ze anti-alcohol campagnes voert heb ik van mijn leven nog niet opgemerkt. Ze is niet eens in staat de publiciteit aan banden te leggen. Verder dan "de reclame voor alcohol mag zich niet specifiek richten tot jongeren" geraakt de overheid niet.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2010, 20:06   #703
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je geen direkte link kan geven zul je toch moeten aantonen waar je er over gelezen hebt.
http://www.phoenixtears.ca/
Oud 8 oktober 2010, 00:10   #704
Spiritus
Burger

Spiritus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
danku,

en goh, ik heb al zoveel artikels gelezen, films & docu's gezien over cannabis, dat wat & waar me soms ontgaat.

Zeker aan te raden om te kijken:

The Union, the business behind getting high

linkje : http://video.google.com/videoplay?do...4414651731007#

En dan nu, wanneer gaan ze het legaliseren? want we kunnen hier schrijven wat we willen, maar ik zou eigenlijk wel eens actie willen zien!

(ik geef me bij deze op als vrijwilliger, voor hij/zij die het nodig acht een helpende hand te hebben op de weg naar het legaliseren )
Spiritus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2010, 00:27   #705
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Maar dat ze anti-alcohol campagnes voert heb ik van mijn leven nog niet opgemerkt. Ze is niet eens in staat de publiciteit aan banden te leggen. Verder dan "de reclame voor alcohol mag zich niet specifiek richten tot jongeren" geraakt de overheid niet.
Zeg eens tegen McDonalds of Crox of Playstation dat ze hun reclame niet tot jongeren mogen richten. Dat is veel voor bedrijven een enorme anti-campagne.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2010, 04:20   #706
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Zeg eens tegen McDonalds of Crox of Playstation dat ze hun reclame niet tot jongeren mogen richten. Dat is veel voor bedrijven een enorme anti-campagne.
Wat bedoel je met deze opmerking?
Dat een reclame-campagne gericht tot jongeren een anti-campagne is?
Of dat alcohol net zoals Mc-Donalds en Playstation voor kinderen bedoeld is?
Oud 8 oktober 2010, 06:04   #707
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bob campagne nog niet opgemerkt. Plakaten langs de autostrade (gene zever...) nog niet opgemekt...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2010, 06:30   #708
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Bob campagne nog niet opgemerkt. Plakaten langs de autostrade (gene zever...) nog niet opgemekt...
Dat gaat alleen over het gebruik in een bepaalde context. Niet in het algemeen, en dat is toch nogal 'n verschil.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2010, 07:41   #709
Fien Fluytenzuyger
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Inderdaad, de consequentie vereist dat men eigenlijk de lijn moet doortrekken, en de tenminste reclame voor sterke dranken verbieden.

In Nederland houdt men wel van overheidswege uit voorlichtingscampagnes over alcohol, maar die blijken (net zoals de doodsberichten op sigarettenpakjes) weinig effectief te zijn.

http://www.elsevier.nl/web/10105578/...-effectief.htm

Men stelt dat een prijsverhoging voor alcohol en tabak het enige is wel effectief zou helpen. Wel vergeet men daarbij te stellen dat vanaf een bepaald punt mensen hun waar op de zwarte markt beginnen te kopen. Jaarlijks zijn er ontelbaar veel methanolintoxicaties in Zweden doordat mensen illegaal gestookte drank op de zwarte markt kopen. Zwervers vallen daar bij bosjes (worden blind) in de winter omdat ze brandspiritus drinken, terwijl ze bij ons voor 40 cent een halve liter Cara kunnen kopen.

Goedkope illegale sigaretten uit het Oosten zijn al volop verkrijgbaar, en sommigen gaan zo ver om hun eigen tabak te kweken. Ook bij een hypothetische legalisering van cannabis, zouden te hoge prijzen mensen terug naar de zwarte markt leiden.
Oud 8 oktober 2010, 07:50   #710
Fien Fluytenzuyger
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Ik vind daar niets terug. Dat bepaalde cannabinoïden een tumor-remmende werking hebben dat is me bekend, dat lees je o.a. hier:
http://www.sciencedaily.com/releases...1226004546.htm

maar de bewering dat mensen die dagelijks blowen minder kans hebben op keel & longkanker is toch heel andere koek, en daar vind ik niets van terug.
Oud 8 oktober 2010, 09:56   #711
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind daar niets terug. Dat bepaalde cannabinoïden een tumor-remmende werking hebben dat is me bekend, dat lees je o.a. hier:
http://www.sciencedaily.com/releases...1226004546.htm

maar de bewering dat mensen die dagelijks blowen minder kans hebben op keel & longkanker is toch heel andere koek, en daar vind ik niets van terug.
Google eens: THC cure for cancer. Of Hemp Rick Simpson en lees getuigenissen van anderen over hem.

Overigens heb ik nooit gezegd dat blowen je kan genezen. Wel heeft cannabis helende eigenschappen. Laat het U een deugd zijn te lezen dat je ze beter niet oprookt voor zaken als dit, maar oraal consumeert.
Ook heeft men bij studies de stoffen rechtstreeks in het brein geïnjecteerd. Onderaan links.

Blowen is niet de manier om te genezen.
Enfin, laat ik in het midden. Het is wel zo dat die man van de link die ik gaf laat zien hoe je een brouwsel maakt om het oraal toe te dienen.

Hij maakt eigenlijk een soort hasholie, en raadt ten strengste af cannabis te blowen (voor de genezing). Blowen is eerder medisch "goed" als pijnstiller of slaapmiddel he. Die olie/zalf namen die mensen oraal in, op een duur van ongeveer enkele maanden om daarna kankervrij verklaard te worden.

Maar die man, Rick Simpsons heeft meerdere kankerpatiënten genezen die de medische wereld afschreef als "terminaal". Daarvoor mag hij ook niet meer binnen in bepaalde countries. En eigenlijk heeft hij ze helemaal niet genezen, hij heeft ze getoond hoe ze zichzelf kunnen genezen.

Dieper onderzoek wijst er wel degelijk op dat cannabis helende eigenschappen heeft. Dat wisten ze echter in de jaren 50 al.
Maar met die politieke veranderingen ergens rond de sixties is veel veranderd.

http://www.sciencedaily.com/releases...0830071617.htm
http://www.naturalhealthherbal.com/h...ain-cells.html

Ik zeg niet dat dit daarom een wondermiddel hoeft te worden, wel vind ik het opmerkwaardig dat er zoveel rook is rond kanker en cannabis.
U weet toch dat men cannabis meer dan een eeuw lang medisch gebruikt heeft tot rond de sixties?

Edit: Ik zie ook dat mijn sciencedaily niet om weed cannabis gaat maar om een weed van onkruid.
Er zijn ook Harvard studies naar gedaan die je via google searches ook kunt terugvinden.

Laatst gewijzigd door 420yeahbaby : 8 oktober 2010 om 09:59.
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2010, 12:18   #712
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Dat gaat alleen over het gebruik in een bepaalde context. Niet in het algemeen, en dat is toch nogal 'n verschil.
Dat is wel zo. Maar dat neemt niet weg, dat de overheid, ondanks het waarschijnlijk flink aandeel van (halve) alcoliekers onder de beleidsmensen, eerder afradend optreed tegen het alcoholverbruik (weren van zoveel mogelijk alcoholische dranken tijdens recepties, tv-uitzendingen..., wetten en ontradingscampagnes betrekking hebbend op de jeugd, meer mogelijkheden om alcoholverbruik tijdens het werk vast te stellen...).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2010, 17:11   #713
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zijn inderdaad campagnes tegen alcohol achter het stuur.
Maar anti-alcohol campagnes; daar heb ik geen weet van.
Oud 8 oktober 2010, 17:16   #714
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is wel zo. Maar dat neemt niet weg, dat de overheid, ondanks het waarschijnlijk flink aandeel van (halve) alcoliekers onder de beleidsmensen, eerder afradend optreed tegen het alcoholverbruik (weren van zoveel mogelijk alcoholische dranken tijdens recepties, tv-uitzendingen..., wetten en ontradingscampagnes betrekking hebbend op de jeugd, meer mogelijkheden om alcoholverbruik tijdens het werk vast te stellen...).
Kan je daar een concreet voorbeeld van geven?
We weten wel al van veel beleidsmensen wat hun favoriete drank ik. We zien ze op iedere viering/receptie e.d. steevast met een glas alcohol in de hand.

Laatst gewijzigd door artisjok : 8 oktober 2010 om 17:17.
Oud 8 oktober 2010, 17:27   #715
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spiritus Bekijk bericht
danku,

en goh, ik heb al zoveel artikels gelezen, films & docu's gezien over cannabis, dat wat & waar me soms ontgaat.

Zeker aan te raden om te kijken:

The Union, the business behind getting high

linkje : http://video.google.com/videoplay?do...4414651731007#

En dan nu, wanneer gaan ze het legaliseren? want we kunnen hier schrijven wat we willen, maar ik zou eigenlijk wel eens actie willen zien!

(ik geef me bij deze op als vrijwilliger, voor hij/zij die het nodig acht een helpende hand te hebben op de weg naar het legaliseren )
Misschien kan freegrass een vrijwilliger gebruiken.
http://forum.politics.be/showpost.ph...0&postcount=26

en/of encod
http://encod.org/info/-Nederlands-nl-.html

en/of met gelijkgestemden een cannabis social club oprichten.
http://encod.org/info/HANDLEIDING-VO...HTING-VAN.html
Oud 8 oktober 2010, 17:40   #716
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan je daar een concreet voorbeeld van geven?
We weten wel al van veel beleidsmensen wat hun favoriete drank ik. We zien ze op iedere viering/receptie e.d. steevast met een glas alcohol in de hand.
Je kunt toch niet verwachten dat ze bij iedere viering weed paffen
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2010, 17:43   #717
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Aan cannabis, aan tabak, aan alcohol kunnen we verslaafd geraken. alle drie kunnen ze levens verwoesten.
Oud 8 oktober 2010, 17:48   #718
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Je kunt toch niet verwachten dat ze bij iedere viering weed paffen
Ik verwacht wel een doordacht en realistisch drugsbeleid.
Oud 8 oktober 2010, 17:50   #719
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Aan cannabis, aan tabak, aan alcohol kunnen we verslaafd geraken. alle drie kunnen ze levens verwoesten.
Idem voor vetten en suikers, TV, Lotto en andere gokspelen,....
Oud 8 oktober 2010, 17:50   #720
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik verwacht wel een doordacht en realistisch drugsbeleid.
Wat is precies het probleem voor je? dat ze enkel hard zijn tegen drugsgebruikers en niet tegen alcohol, tabak, weed gebruikers?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be