Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 oktober 2010, 11:38   #21
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Da's een serieuze onderschatting.
Hoezo?
Oud 9 oktober 2010, 11:40   #22
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Is het niet 'feministischer' om het financieel mogelijk te maken dat vrouwen niet moéten gaan werken om de lening af te betalen, wanneer zij kiezen om voltijds het huishouden te doen?
En hoe moet dit finacieel mogelijk worden gemaakt ? Een soort leefloon voor huismoeders ? Sorry, ik ben tegen, zeker in een tijd waar activering juist zo belangrijk wordt.
Trouwen met een rijke vent. Akkoord.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 12:18   #23
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Hoogleraar als 'machtsfunctie' zien is anders ook maar triestig.

Ik ben er nog altijd nie van overtuigd dat vrouwen zo enorm veel minder kans hebben om in topfuncties te geraken. Volgens mij zijn er vooral zo weinig omdat die topfuncties hen gewoon nie interesseren.

Er is natuurlijk wel seksisme, maar misschien kan Brems er dan voor ijveren dat er betere methoden zijn om dat seksisme aan te vechten. Vooral het krijgen van kinderen blijkt voor sommige werkgevers een groot probleem te zijn. Dat stoort me dan weer wél.
Oud 9 oktober 2010, 12:30   #24
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

En wie gaat er dan mijn hemden strijken?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 12:41   #25
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
En wie gaat er dan mijn hemden strijken?
het sexy dienstmeisje?
Oud 9 oktober 2010, 12:47   #26
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
het sexy dienstmeisje?
Iedereen is een winnaar!!
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2010, 16:24   #27
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Hoezo?
Ik had de indruk dat je insinueerde dat moslimvrouwen meer problemen hebben met het lesgeven. 'k Kan mij vergissen.
Oud 9 oktober 2010, 18:20   #28
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Het volgende waar dat mens voor gaat pleiten is dat alle vrouwen een strap-on moeten gebruiken in bed.
Oud 10 oktober 2010, 07:26   #29
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Als men nu de lessen aanpast, dan kunnen er toch gemakkelijk meer moslimvrouwen lesgeven aan de universiteit?
U stelt het nogal plastisch maar ja,de "positie van de vrouw" gaat er op achteruit,en het is niet op die hoogbetaalde ,en eigenlijk irrelevante, luxeposities aan een unief,maar gewoon in rijtjeshuizen in de steden....

Laatst gewijzigd door kelt : 10 oktober 2010 om 07:26.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 08:45   #30
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

'Zachte stimuli voor meer vrouwen in de top van universiteiten en bedrijven helpen nauwelijks. Hardere quota en financiële incentives zijn nodig', zegt Eva Brems

Eva Brems werd onlangs als een van die zeldzame vrouwen (7 van de 40) tot hoogleraar benoemd aan de UGent.

De generatie vrouwen van veertig of jonger heeft nog weinig voeling met het feminisme. 'We associeerden het feminisme met manvrouwen die hun okselhaar lieten groeien. De harde discriminatie, dat is niet iets dat wij nog hebben meegemaakt.

'Eigenlijk is het toch hallucinant dat ik de enige ben in heel mijn faculteit die door dat glazen plafond is gesparteld', zegt Brems.

'Vrouwen doen aan de universiteit vaak schitterend werk, maar geven er zelf te weinig ruchtbaarheid aan. Ze blijven onder de lampenkap zitten.'

De wetsvoorstellen voor verplichte genderdiversiteit in raden van bestuur van beursgenoteerde en overheidsbedrijven, steunt ze.

Dat is volgens Brems wat de prioriteit van het nieuwe feminisme zou moeten zijn: dat vrouwen niet alleen op participatie maar ook op echte machtsposities gaan focussen.

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=5B305MU8

Daar gaan we weer. Quota versus competenties.
Gevaarlijke vrouwen, vind ik.
Ik krijg de sijskes van politiekers die menen te zeggen/weten "waar de mensen echt mee bezig zijn".

Maar in dit geval: laat dat kind maar doen ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 09:44   #31
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik had de indruk dat je insinueerde dat moslimvrouwen meer problemen hebben met het lesgeven. 'k Kan mij vergissen.
Ik heb eens een interview gezien met mevrouw Brems.

Het was precies de moeder van filosoof. Het enigste dat er uit haar mond kwam was "de katholieken dit, de katholieken dat."

Het mens staat zo krom van de frustratie dat een gewoon gesprek nog niet meer mogelijk was. De interviewer vroeg haar dan ook waarom ze niets anders ten berde kon brengen dan het "de katholieken dit, de katholieken dat...."
Oud 10 oktober 2010, 09:59   #32
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Eva Brems zit weliswaar in een betere positie om hierover te oordelen dan mezelf maar ik heb de indruk dat vrouwen verwachten dat hen gevraagd wordt om een bepaalde positie in te nemen. Dit is nergens bijna het geval. Voor posities moet je vechten, moet je netwerken. Dat geldt zowel voor mannen als voor vrouwen. Ik denk dat er maar weinig vrouwen zijn die competent zijn én er voor gaan wegens discriminatie daar niet in slagen. Ik kan me vergissen zoals reeds gezegd.
Wat natuurlijk ook weer niet wil zeggen dat ik het eens ben met dat moeten vechten (en soms zeer euhm creatief netwerken) om die "machtsposities" want het lijkt mij dat daar dikwijls niet de geschiktste mensen uit naar voren komen maar net slechts één type van halve psychopaten alla machavelist² Verafstoot. Popper zou zich in zijn graf omdraaien als hij zou zien en horen hoe Verafstoot zijn naam en open samenleving te pas en te onpas misbruikt om dat bij de eerst mogelijke gelegenheid als een superkameleon in een soort realo te veranderen en de hele Popper naast zich neer te leggen om vijf minuten daarna weer hoogdravende speeches af te steken. Doch dit even ter zijde.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 10:44   #33
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Kijk, zo'n gevatte samenvatting, dan kan ik smaken.

Nr 10 ook blijkbaar, volgens zijn reactie.

Maar mag ik toch aanvullen, zonder de pret te bederven ?

... maar dan met duurdere en met meer schoenen.

(afgezien daarvan is er niks mooier dan een mooie vrouw met mooie schoenen aan - ze mag zelfs haar hoed ophouden)
Mogen die mooie vrouwen met mooie schoenen ook in de top van universiteiten en bedrijven? Of heb je liever dat ze zich beperken tot mooi zijn?

Momenteel in de 7de dag; reeds 43 minuten bezig. Behalve 1 journaliste; heb ik nog geen enkel vrouw horen spreken.

Laatst gewijzigd door artisjok : 10 oktober 2010 om 10:44.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 10:49   #34
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Beter is om de prestatiezucht, -dwang en het werkfundamentalisme aan te pakken.
Het patriarchisme aanpakken lijkt mij daar een goede remedie voor.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 10:52   #35
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Beter is om de prestatiezucht, -dwang en het werkfundamentalisme aan te pakken.
Ik denk ook dat we eerder in die richting naar een oplossing moeten zoeken.
Oud 10 oktober 2010, 13:19   #36
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Mogen die mooie vrouwen met mooie schoenen ook in de top van universiteiten en bedrijven? Of heb je liever dat ze zich beperken tot mooi zijn?
Dat mag zeker, en dat moet zelfs;
maar op fatsoenlijke manier, niet via quota edm

Voor de rest behoud ik mijn recht op humor, overal, in de hemel en op aarde en op alle plaatsen.

Citaat:
Momenteel in de 7de dag; reeds 43 minuten bezig. Behalve 1 journaliste; heb ik nog geen enkel vrouw horen spreken.
Nu je het zegt.
Ik heb enkel geluisterd naar moderatoren,fractievoorzitters en sportjournalisten ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 13:26   #37
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat mag zeker, en dat moet zelfs;
maar op fatsoenlijke manier, niet via quota edm
Heb je enig fatsoenlijk voorstel?

Citaat:
Voor de rest behoud ik mijn recht op humor, overal, in de hemel en op aarde en op alle plaatsen.
Groote gelijk.
Citaat:
Nu je het zegt.
Ik heb enkel geluisterd naar moderatoren,fractievoorzitters en sportjournalisten ...
Het was jouw niet opgevallen?

Laatst gewijzigd door artisjok : 10 oktober 2010 om 13:29.
Oud 10 oktober 2010, 14:25   #38
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk ook dat we eerder in die richting naar een oplossing moeten zoeken.
je kan mensen moeilijk verbieden om prestatiegericht te zijn.
net zoals je van mensen (vrouwen) niet kan verwachten méér prestatiegericht te zijn.
gewoon ieder de kans geven z'n ding te doen als die daar de competenties voor heeft.
Oud 10 oktober 2010, 14:29   #39
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

het lijkt mij trouwens compleet onnuttig om overal evenveel mannen als vrouwen te willen.
het lijkt me interessanter om te kijken hoe tevreden vrouwen en mannen zijn binnen hun huidige functies. Het zou me niet verbazen mochten mannen meer ontevreden zijn dan vrouwen, hoewel ze al in hogere functies zitten dan vrouwen.

ik ken zelfs een paar vrouwen die liever in een lagere functie zouden zitten dan ze nu zitten. maar ze hebben een job en een inkomen dus blijven ze maar. zulke mensen kan je moeilijk koeioneren met quota's om nog hoger te komen...
Oud 11 oktober 2010, 08:40   #40
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Er is natuurlijk wel seksisme, maar misschien kan Brems er dan voor ijveren dat er betere methoden zijn om dat seksisme aan te vechten. Vooral het krijgen van kinderen blijkt voor sommige werkgevers een groot probleem te zijn. Dat stoort me dan weer wél.
Het hebben van kinderen is voor de werkgevers geen probleem. Heel wat werkgevers hebben wel een probleem met de mogelijke onbeschikbaarheid van een werkneemster wegens haar zwangerschap. En het hoeft niet noodzakelijk om mannelijke werkgevers te gaan. De vrouwelijke werkgevers houden er ook rekening mee.

Die onbeschikbaarheid op de werkvloer door zwangerschap en bevalling zal een eeuwig struikelblok blijven. Toch alleszins binnen de privésector. Ook al oefent de overheid dus een voorbeeldfunctie uit.

Wat is de oplossing ? Voor heel wat feministen is de ultieme oplossing ook de mannen verplichten een poosje thuis te blijven voor de zorg van de kinderen. Of, dit minstens financieel aan te moedigen. Zie de Scandinavische oplossingen.

Conclusie: wat ooit voor vrouwen na veel strijden een verworven recht is geworden, wordt door diezelfde vrouwen geclaimed als een morele verplichting van de mannen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be