![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#581 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Dat kan weldegelijk. Denk maar aan bepaalde treinlijnen die in Nederland nu door private maatschappijen worden uitgebaat. Kom niet af: "Ja, natuurlijk dat zijn drukken lijnen..." Neen, het gaat om lijnen die door de NS als onrendabel werden afgestoten maar later in concessie zijn gegeven. Een private maatschappij met een heel andere bedrijfsfilosofie wist deze lijnen wel rendabel te maken en, in sommige gevallen, zelfs zodanig te vernieuwen dat ze de lijn uitbreidden en zelfs nieuwe stations bouwden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#582 |
Minister-President
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
|
![]() Niet helemaal correct, Jan. De privémaatschappijen doen het voor veel minder overheidssubsidies, of leveren een veel betere dienst voor hetzelfde geld. Maar het zijn de regionale overheden aldaar die de aanbesteding uitschrijven, en die betalen, zoals ze dat ook doen met de bussen. Het is wel waar dat voor de NS deze lijnen tot voor kort bijkomstig waren, en ze dus werden verwaarloosd. En dat de privémaatschappijtjes (en tegenwoordig ook dochterondernemingen van NS zelf), door met een veel kleinere overhead te werken, er toch winst uit kunnen krijgen, maar dus wel met de subsidies bijgerekend.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#583 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
|
![]() Citaat:
Men geeft heel veel mensen een gratis abbonoment, werknemers, studenten en .... kopen er zich één. Dan gaat men ervan uit dat iedereen X aantal keren dit abbonoment gebruikt. in steden iets frekwenter dan op het platteland. Het resultaat hiervan is: "De Lijn transporteerd X aantal passagiers per jaar.
__________________
N-VA: De kracht van verandering! Verandering begint in je eigen gemeente of stad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#584 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() Citaat:
De laatste Private spoorwegmaatschappij in België was de spoorlijn van Brussel naar Tervuren. Die reed een metro achtige dienst, met een trein elke 10 minuten. De route was ongeveer die van de huidige metro naar Stockel, maar dan verder naar Kraainem en dan naar Tervuren. Die lijn is als laatste in 1950 genationaliseerd. En prompt door de NMBS gesloten. Had men de lijn gewoon als onafhankelijk bedrijf laten voorbestaan had men zich de bouw van een ganze metrolijn kunnen uitsparen. Nog steeds is de NMBS eigenlijk niet in kleine regionale lijntjes geïnteresseerd. Geef dan andere bedrijven, in opdracht van de gewesten, een kans.
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#585 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#586 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
|
![]() Ondertussen wordt er maandag voor de verandering nog eens gestaakt.
__________________
N-VA: De kracht van verandering! Verandering begint in je eigen gemeente of stad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#587 |
Minister
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Gent
Berichten: 3.354
|
![]() t'Is dinsdag, geloof ik.
__________________
Rock 'n' roll is the only religion that will never let you down. |
![]() |
![]() |
![]() |
#588 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() Citaat:
Bij Syntus zijn er bijvoorbeeld werknemers die zowel met treinen als bussen rijden. Dat maakt een flexibelere inzet van het personeel mogelijk. Dat kan alleen als het personeel ook een dergelijke flexibiliteit accepteert. Dat is bij een nieuw bedrijf mogelijk, maar bij een bestaand een stuk moeilijker. Elke poging om de inhoud van een functie bij de NMBS te wijzigen heeft prompt een staking als gevolg.
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#589 | |
Banneling
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#590 |
Minister-President
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
|
![]() De voornaamste inflexibiliteit zit hem inderdaad bij het management, die net niet naar meer flexibiliteit evolueren, maar net diensten uit elkaar trekken. Bij Syntus heeft ook de boekhouder een busrijbewijs, als het nodig is, kan hij ook ingezet worden. Bij de NMBS creëert men nieuwe functies, nieuwe diensten, bij de vleet, meer ter meerdere eer en glorie van het management, die kunnen zeggen dat ze iets doen, dan voor het goede verloop van de dienst. Vaak zelfs in tegendeel...
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#591 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#592 |
Minister-President
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
|
![]() De vakbonden houden echt niet elke flexibiliteit tegen, hoor, Scherven gaf al het voorbeeld van het uiteentrekken van de rijbewijzen voor goederen en reizigers (dat is echt nergens voor nodig, en bestaat ook alleen maar in België), maar ook elders zijn het niet de vakbonden die de hand hebben in de problemen aan het spoor. De grootste problemen zitten nog altijd bij de gigantische overhead, elke dienst heeft zijn eigen secretariaat, zijn eigen HR-verantwoordelijken, voor elke grote afdeling is er een eigen verantwoordelijke vorming, bij wijze van spreken heeft elk gebouw zijn eigen patrimoniumdienst. En die zijn veel hardnekkiger dan de bestuurders, treinbegeleiders, onderchefs en andere mensen op het terrein.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#593 | |
Banneling
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#594 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.657
|
![]() Citaat:
mensen zijn flexibel. Dat wil zeggen je kunt perfect een verpleeg(st)er een administratieve functie stoppen waar er precies moet gewerkt worden, je kunt perfect gelijk welke universitair een onderwijsfunctie geven, je kunt dus perfect een matrix maken van 'uitwisselbare beroepen' En inderdaad daar hapert er heel wat, er worden overal DREMPELS gemaakt, en die DREMPELS garanderen een bepaalde kwaliteit, maar meestal eindig je met een 'monopolie situatie van werknemers' tov hun baas; En dat is dan DOM... Slim voor het loon van de werknemers, dom voor de competitiviteit van de sector... En dan ontstaat er concurrentie tussen alternatieve sectoren, en dan zijn de camionchauffeurs, die in principe een veel moeilijkere job hebben omdat ze met een vrachtwagen ZONDER RAILS moeten rijden en tussen een mierennest van auto's moeten laveren en echt moeten sturen, zogezegd in concurrentie met die hyperopgeleide machinisten die gewoon start en stop knopje moeten duwen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#595 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() Citaat:
Met flexibiliteit bedoel ik meer dan enkel maar verschillende types treinen rijden.
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#596 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() Citaat:
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#597 | |
Banneling
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#598 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
|
![]() Citaat:
Traceren wie in de fout gegaan is en afdanken.
__________________
N-VA: De kracht van verandering! Verandering begint in je eigen gemeente of stad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#599 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.657
|
![]() Citaat:
als je iemand hebt die zijn teen verliest, wordt hij bvb in ons huidig model werkonbekwaam, terwijl je perfect die kerel nog kaartjes kan doen verkopen... als de directie een automatisch loket zou overwegen te installeren, kom je automatisch met een personeelsstaking die gaat eisen dat dit loket toch niet leidt tot jobverlies; In het slechtste geval heb je dan door de automatisering van de loketten 1000 man die zit te kaarten in al de loketten, terwijl iedereen zijn kaartje via een SMS betaalt bvb. en zo zie je dat het bedrijf een ziekte heeft, men kijkt niet voor efficienter en goedkoper te werken, want nee iedereen heeft recht op dit en dat... blabla |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#600 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
|
![]() Citaat:
Ik ken zo iemand die bij het leger, tijdens het valschermspringen, zijn knie kapot sprong. De brave man (31 jaar oud toen het gebeurde) heeft recht op een nettoloon van € 1500 / maand (aangepast aan de index) tot zijn pensioengerechtigde leeftijd (56 jaar) en een invaliditeitsvergoeding van € 350 / maand (aangepast aan de index). Volgens mij kon deze sergant zonder problemen een binnendienst doen bij het leger of bij de politie.
__________________
N-VA: De kracht van verandering! Verandering begint in je eigen gemeente of stad. |
|
![]() |
![]() |