![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sta me doe daar toch even wat commentaar op te geven. Het picardisch is geen dialect van het Frans maar een dialect van de Langue d'Oil, waar het Frans zelf ook een dialect van is. Het tot standaard verhoffen Frans is geen product van taalkundigen die de dialecten weer samenbrachten maar is gewoon het dialect van het île de France dat aan al de rest werd opgelegd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Minister-President
|
![]() Elk jaar dansen ze rond de meiboom om het te vieren...
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, in Frans-Vlaanderen wordt het verlies van de Vlaamse omgangstaal door wie zich als Vlaming identificeert, weldegelijk betreurt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
|
![]() Citaat:
maar slechts weinigen die daaruit de conclusie trekken om NL te leren. Zelfs al zijn er misschien 1000 per jaar die het zouden doen (en het zijn er minder); op 1 miljoen is dat nog niet veel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Slechts weinigen? U zou toch eens naar Frans-Vlaanderen moeten komen, denk ik dan. De aanvragen voor de cursussen Nederlands kunnen niet allemaal ingewilligd worden, juist omdat er een te grote vraag is en te klein aanbod (zowel KFV als het Huis van Nederlands richten jaarlijks al een ruim aantal cursussen in).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En het tweede betwist ik al evenmin. In verschillende, oudere berichten op dit forum heb ik ruim geschreven over mijn ervaringen met Frans-Vlamingen. Vroeger was ik immers bijna wekelijks in de streek. Ik heb er toen met heel veel mensen gesproken, Frans- als Vlaamstaligen. Ik verwees naar een bericht uit 2004 van me: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=326 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
mijn ouders en grootouders en hun ouders en grootouders zijn elke generatie over de zogenaamde taalgrens hun echtgenoten gaan vinden en groeiden dus perfect tweetalig op en leefden als dusdanig... en zo zijn er heel veel hier in Luiks en Limburgs Hapengouw, evenals in de grensstreek met Duitsland en Duitstalig België... en dan kan je moeilijk van één moedertaal en van het moeten afstand van een moedertaal doen... weliswaar kenden de vroegere generaties meer de respectivelijke Luikse en Haspengouwse dialecten (of mogen we ergens van streektaal spreken) in hun onderlinge contacten... en Waremme was vaker de plaats waar de secundaire school gevolgd werd... vakonderwijs (toen sprak men nog niet van technisch) gebeurde dan evenveel in Tongeren en Sint-Truiden als in Waremme... ik ben geneigd om te zeggen dat er ook wel enige noodzaak was tot studeren in het Frans in Waremme, omdat destijds het economische zich in Luik afspeelde.... van onze Zuid-Limburgse dorpen gingen zeker drie kwart in het Luikse werken... maar dat is dan weer een ander verhaal omdat er door de clerus angstvallig gewaakt werd dat de tewerkstelling in Limburg niet een al te grote uitbreiding kende, wegens het beschermen van de ziel van de hoofzakelijk katholieke bevolking... ik haal dit allemaal aan omdat er steeds meer andere gronden ontstaan waarom men voor de ene of de andere taal kiest wanneer men van onder de kerktoren vandaan moet of wil... ik merk nu ook dat het Luikse nauwelijks nog een aantrekking uitoefent op de Limburgers... maar ik betwijfel of hun pro Vlaanderen gevoels hierdoor aangewakkerd worden... en nu ontstaan er andere samenwerkingsverbanden van samenwerking tussen bijvoorbeeld Crisnée en Heers of Wellen, waar in de plaatselijke scholen er immersieklassen gegeven worden, naar wat ik bij mijn neefjes en nichtjes merk, heel wat sukses... als er initiatieven ontstaan, eigentijds aangepast, dan kunnen talen leren en gebruiken best aangenaam zijn... en waarschijnlijk heeft dat betere navolging dan het opleggen, ten alle prijze, van de ene of de andere taal... taal leren en gebruiken moet komen van uit de mensen... en ik zou zelfs durven zeggen dat het gebeurt spijts sommigen die hun wil willen opdringen... talen ontstaan of ontwikkelen zich niet door decreten of andere wilsbeschikking van de overheid... wanneer heel veel mensen gaan samenwonen op een nieuwe plaats en hun taal meenemen, dan ook kunnen wetten en decreten niet verhinderen dat ze hun eigen taal gebruiken... maar daar trap ik op zere tenen... dit is mijn vrijblijvende mening die niemand moet aanvaarden...
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen... ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steenbok66 : 21 november 2010 om 08:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat geldt trouwens ook voor het andere uiteinde van Vlaanderen. In Moeskroen en omgeving wordt nog heel veel Vlaams gesproken, en de mensen van Ploegsteert en omgeving (bvb. Vandenbroeke) kun je niet anders dan tweetalig noemen. Dat geldt trouwens ook voor gebieden als Edingen. u komen zih daar heel veel Brusseleirs vestigen, maar de autochtonen kun je moeilijk onder de noemer "Waals" of "Vlaams" plaatsen. Laatst gewijzigd door tomm : 21 november 2010 om 14:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=xzGWwBVC-Q4 http://www.youtube.com/watch?v=fTWAX...eature=related Laatst gewijzigd door tomm : 21 november 2010 om 15:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#78 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
|
![]() Citaat:
Net zoals in G-B en Ierland velen hun moedertaal opgeven om het machtige Engels te kunnen spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
|
![]() Ik heb snel even gekeken, maar alleen al volgen 7500 leerlingen Nederlandse les op scholen. Dus dat aantal van duizend is al overschreden nog voordat we het over cursussen hebben gehad.