Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 november 2010, 13:33   #41
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Vlaams-Brabant, Antwerpen en Limburg behoren sinds enkele tientallen jaren tot de kunstmatige constructie 'gewest Vlaanderen'.
De naam 'Vlaanderen' mag dan ietwat kunstmatig zijn, maar het slaat op het Nederlandstalige deel van Belgie. Vind je 'Zuid-Nederland' een betere naam dan?
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 14:07   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaams-Brabant, Antwerpen en Limburg behoren sinds enkele tientallen jaren tot de kunstmatige constructie 'gewest Vlaanderen'.
Euh, iedere staatsconstructie is "kunstmatig". Bij mijn weten groeien er geen provincies aan de bomen in Haspengouw of zo.

En de geschiedenis staat niet stil: namen kunnen dus naar betekenis veranderen of verruimen. Er bestaan tientallen voorbeelden hiervan. Het huidige Frankrijk heeft eigenlijk ook niet zoveel te maken met het vroegere Frankische Rijk of "Francië". En het "Land van Rus/Roes" lag vroeger op een heel andere plaats dan het huidige Rusland. Om nog maar te zwijgen van Roemenië dat zijn naam heeft ontleend aan "Romania", de benaming die de Byzantijnen aan hun eigen rijk gaven. En nog: het huidige Schotland heeft van Ierland zijn naam gepikt; tot in het midden van de Middeleeuwen werd met de benaming "Scotia" immers Ierland aangeduid.

Enz.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 14:12   #43
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Het lijkt me niet dat er veel separatisme leeft daar.
Maar das een goed begin met nog een lange weg te gaan.
Denk dat we met Rijsel een veel grotere vis binnenhalen dan Brussel
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 14:20   #44
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Brussel is de stad waar veel Vlamingen noodgedwongen hun boterham verdienen. Verder heeft de stad niks te bieden, wat culturele evenementen daargelaten waarvoor de Vlaamse Brusselaars en de volledige Vlaamse Gemeenschap zwaar mogen betalen.

Op politiek én sociaal vlak hebben de Vlamingen niks te vertellen. Ze worden er als het vuil van de straat behandeld en zijn er nog fier op. Ik beschuldig hen dan ook van verregaande naïeviteit.

In Rijsel, de hoofdstad van Frans-Vlaanderen, ben ik thuis. Ik moet er wel Frans praten, maar word er behandeld als een mens, als een gelijke. Vlamingen onder elkaar, dat zijn leuke dingen voor de mensen zoals P. Van Vliet zegt.
Wie in BRU spreekt spreekt, heeft ook nooit een probleem.

Laatst gewijzigd door azert : 17 november 2010 om 14:20.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 14:25   #45
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
het huidige Schotland heeft van Ierland zijn naam gepikt; tot in het midden van de Middeleeuwen werd met de benaming "Scotia" immers Ierland aangeduid.
De Ieren die naar Schotland zijn getrokken, hebben die naam meegenomen.

Laatst gewijzigd door azert : 17 november 2010 om 14:26.
Oud 17 november 2010, 14:27   #46
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Denk dat we met Rijsel een veel grotere vis binnenhalen dan Brussel
Die willen wel gewoon FR blijven spreken.
In Noord-Frankrijk en ook in Komen begrijpt men niet dat je volgens de Vlamingen perse NL moet spreken om Vlaming te zijn.
Oud 17 november 2010, 14:46   #47
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Euh, iedere staatsconstructie is "kunstmatig". Bij mijn weten groeien er geen provincies aan de bomen in Haspengouw of zo.
We raken akkoord. België is even veel of even weinig kunstmatig als ieder ander land. Dus geen reden om dit feit aan te halen om het land op te doeken.

Citaat:
En de geschiedenis staat niet stil: namen kunnen dus naar betekenis veranderen of verruimen. Er bestaan tientallen voorbeelden hiervan. Het huidige Frankrijk heeft eigenlijk ook niet zoveel te maken met het vroegere Frankische Rijk of "Francië". En het "Land van Rus/Roes" lag vroeger op een heel andere plaats dan het huidige Rusland. Om nog maar te zwijgen van Roemenië dat zijn naam heeft ontleend aan "Romania", de benaming die de Byzantijnen aan hun eigen rijk gaven. En nog: het huidige Schotland heeft van Ierland zijn naam gepikt; tot in het midden van de Middeleeuwen werd met de benaming "Scotia" immers Ierland aangeduid.

Enz.
Je vergeet Limburg. De huidige provincies Limburg in zowel Nederland als België hebben weinig (slechts kleine gebieden) te maken met het oorspronkelijke hertogdom Limburg waarvan een groot deel in de huidige provincie Luik ligt.

Maar dat houdt ook in dat Vlaanderen geen eisen kan stellen op historische gegevens. Denk maar aan Brussel enz.
Het is het een of het ander.

Ik denk dat men het verleden zo veel mogelijk moet laten voor wat het is. Alhoewel kennis van het verleden gevoeligheden van vandaag helpt verklaren.
Persoonlijk zie ik dan ook weinig heil in 'Vlaanderen', omdat het te veel gebaseerd is op een (onbestaand) verleden.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 15:02   #48
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We raken akkoord. België is even veel of even weinig kunstmatig als ieder ander land. Dus geen reden om dit feit aan te halen om het land op te doeken.

Je vergeet Limburg. De huidige provincies Limburg in zowel Nederland als België hebben weinig (slechts kleine gebieden) te maken met het oorspronkelijke hertogdom Limburg waarvan een groot deel in de huidige provincie Luik ligt.

Maar dat houdt ook in dat Vlaanderen geen eisen kan stellen op historische gegevens. Denk maar aan Brussel enz.

Ik denk dat men het verleden zo veel mogelijk moet laten voor wat het is. Alhoewel kennis van het verleden gevoeligheden van vandaag helpt verklaren.
Persoonlijk zie ik dan ook weinig heil in 'Vlaanderen', omdat het te veel gebaseerd is op een (onbestaand) verleden.
Och Pajoske, jongske toch, wees dan maar lekker een anti-Vlaams, Limburg-gecentralizeerd Belgicistje. Als dat jouw psychische onrust kan milderen, je doet maar.

Verder heeft LiberaalNL helemaal gelijk. Wat mij betreft hoeft de naam "Vlaanderen" niet eens. "Zuidelijke Nederlanden" of "Zuid-Nederland" mag voor mij al evenzeer. En wat dat Leeuwensymbool betreft, daar heb ik ook vragen bij. Laat ons iets anders nemen: de Prinsenvlag met in een hoek ergens een leeuwtje. We hoeven al evenmin "De Vlaamse Leeuw" te zingen. We kiezen iets anders, whatever ...

Maar dat zal allemaal niet beletten om stevig Vlaamsgezind te blijven en een robuust tegenstander te zijn van het huidige Belgique.
Oud 17 november 2010, 16:02   #49
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
De Chti zijn Noord-Fransen, Frans-Vlamingen zijn dus ook Chti. Volgens mij speelde de kaskraker "bienvenu chez les Chti" zich af in Cassel als ik mij niet vergis...
Chti zijn Picardiers, geen Frans-Vlamingen. De locals (die er zich iets van aantrekken) waren niet tevreden met het feit dat zij als chti voorgesteld werden.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 17:27   #50
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
De naam 'Vlaanderen' mag dan ietwat kunstmatig zijn, maar het slaat op het Nederlandstalige deel van Belgie. Vind je 'Zuid-Nederland' een betere naam dan?
Als tegenover het franstalig gewest zou het Nederlandstalig gewest moeten zijn. Vlaams , Brabants, Limburgs met hun onderling verschillen zijn slechts dialecten v Nederlands.
Hoewel Limburgs nog eigenlijk een apparte plaats heeft, zelfs in het weer.
Du kriegst wel naatte vuut now heej aan de Maas...trek dich dien leers mao aan.
http://taal.phileon.nl/limburgs.php
Oud 17 november 2010, 18:14   #51
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als tegenover het franstalig gewest zou het Nederlandstalig gewest moeten zijn. Vlaams , Brabants, Limburgs met hun onderling verschillen zijn slechts dialecten v Nederlands.
an t zètje krieg je gie ook natte voetn wi. ksoen ma je botinn'n gerêtzettn, je sjchootn en nimt nog e bottel zuup mee vo as t koed zoe zien, ma nie muule wordn é.

k vind West-Vlaams, en in het bijzonder het oostends, het leukste dialect van Vlaanderen ik spreek het nog altijd vrij goed, en dat is een must als je je wil integreren. Wie geen West-Vlaams spreekt blijft altijd een buitenstaander, of ie nu van Rusland, Charleroi of Antwerpen komt. Nederlanders snappen er absoluut niets van.

Laatst gewijzigd door tomm : 17 november 2010 om 18:23.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 23:36   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, want dat 'argument' zult u nooit uit mijn mond horen (neem gerust de tijd al mijn berichten te bekijken... ).
Oud 17 november 2010, 23:37   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
De Ieren die naar Schotland zijn getrokken, hebben die naam meegenomen.
In de late Middeleeuwen - toen de naamswissel gebeurde - was er geen bevolkingsmigratie.
Oud 17 november 2010, 23:39   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat doe ik in ieder geval niet, maar ik zie niet in hoe uw redenering klopt. Als Brussel wordt "opgeëist" op historische gronden, dan is dit omdat het ooit een Nederlandstalige stad was. Het gaat dus niet om de naam "V
Oud 17 november 2010, 23:42   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het Maaslands is slechts één vorm van het Limburgs. En het Limburgs is een dialectgroep die intern heel sterk verschilt. Wat ze in het westen spreken lijkt veel sterker op het Brabants dan wat ze aan de Maaskant gewoon zijn. En ga je naar Venlo, Eupen of Voeren, dan lijkt het wel Duits te zijn.
Oud 18 november 2010, 00:04   #56
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Het Maaslands is slechts één vorm van het Limburgs. En het Limburgs is een dialectgroep die intern heel sterk verschilt. Wat ze in het westen spreken lijkt veel sterker op het Brabants dan wat ze aan de Maaskant gewoon zijn. En ga je naar Venlo, Eupen of Voeren, dan lijkt het wel Duits te zijn.
In Eupen is het gewoon Duits, dat is namelijk Duitsland (nuja, de Oostkantons, whatever).

Citaat:
Achzo, dank voor de opheldering.
poekieJ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 00:10   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
In Eupen is het gewoon Duits, dat is namelijk Duitsland (nuja, de Oostkantons, whatever).
Ja, de cultuurtaal is er Duits. Het dialect behoort evenwel tot de Limburgse dialecten.
Oud 18 november 2010, 00:47   #58
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Kunnen we geen sponser zoeken? Ze noemen we stadiums naar sponsers dus waarom niet eens een regio. Ik zeg maar iets. Microsoft Vlaanderen. Audi Flandern of waarom niet de Jupiler Liga?
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 06:58   #59
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de late Middeleeuwen - toen de naamswissel gebeurde - was er geen bevolkingsmigratie.
Je was daar weer met een argument uit een streek waar amper iemand iets van afweet of interesse voor heeft.

http://fr.wikipedia.org/wiki/Scotia
http://en.wikipedia.org/wiki/Scotia
Oud 18 november 2010, 09:03   #60
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Vito

De Chti zijn Noord-Fransen, Frans-Vlamingen zijn dus ook Chti. Volgens mij speelde de kaskraker "bienvenu chez les Chti" zich af in Cassel als ik mij niet vergis...
U vergist u, maar u bent niet de enige. Ch'timi slaat meer op het Picardisch dialect, de term "ch'ti" is zelfs een uiting van deze langue d'oil en zou afgeleid zijn van "c'est toi". Een ch'ti is dus per definitie Franstalig al is dat in Frankrijk een absurd gegeven. Een Vlaamstalige zal zich zelden of nooit ch'ti noemen. In de film die u vernoemt wordt dit bv ook gezegd: "le Flamand, dat is heel wat anders". Het absurde is dat deze film zich afspeelt in Bergues, Sint-Winnoksbergen, dat een Vlaamse gemeente is. Toen dat stadje werd overspoeld door horden toeristen die allemaal in de baraque �* frites gingen eten en de lokale bevolking aanspraken met "biloute", ging dat enorm veel wrevel opwekken bij de lokale bevolking die opmerkten dat hun "volkse cultuur" toch wel heel wat anders was.

Overigens heeft Rudy Demotte zich ook al laten ontvallen dat hij zich een ch'ti voelt. Inderdaad, een Waal uit Picardisch gebied.

http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=M81QK6MM

Het stadje Bergues, tien kilometer bezuiden Duinkerke, staat centraal in de film en wordt sinds de release overspoeld door toeristen. Ze weten niet goed wat ze ervan moeten denken. 'Het is een goudmijn, maar wij zijn Vlamingen, wij verstaan die Ch'tis óók niet.'

Citaat:
Nee, want ik ben communist en kom daarvoor uit.
Dat is uw goed recht maar ik vind uw boodschap van vrede dan ongeloofwaardig. Sorry.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be